Gå til innhold

I dag koster dollaren 11,05 og verre skal det bli. Mye verre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulig vi må gjøre som Island. Der er styringsrenten nå 9,25%. 

Anonymkode: 03c43...f9d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dollar på 15 kroner er helt katastrofalt. Jeg vet ikke om hverken folket eller politikerne har forstått hvordan dette kan bli. Det er allerede ille. Jeg mener vi seriøst bør vurdere å innføre euro = bli med i EU. 

Anonymkode: 3ceab...4f1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Første gang jeg var i USA i 1996 var dollaren på 6,5 kroner hvis jeg ikke husker feil. 

Det er kun en utvei, og det er å kvitte seg med norske kronen og gå over til Euro

Anonymkode: 97910...c15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Første gang jeg var i USA i 1996 var dollaren på 6,5 kroner hvis jeg ikke husker feil. 

Det er kun en utvei, og det er å kvitte seg med norske kronen og gå over til Euro

Anonymkode: 97910...c15

Ja. Jeg var i USA flere ganger i perioder da dollaren var rundt 6. Jeg var i USA igjen i fjor sommer, da dollaren var på rundt 11,2. Det var en helt enorm forskjell. Det er lønna mi som i realiteten er halvert. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dollar på 15 kroner er helt katastrofalt. Jeg vet ikke om hverken folket eller politikerne har forstått hvordan dette kan bli. Det er allerede ille. Jeg mener vi seriøst bør vurdere å innføre euro = bli med i EU. 

Vi er allerede indirekte med i EU.. det er vel bare ett eneste direktiv som Norge har stemt mot i alle år. Vi er styrt av EU allerede. Og konskvensene har du ikke kunnskap om, slik som de aller fleste nordmenn. Stakkars folk.

Endret av frivis
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare mot dollar at kronen taper seg.

Den taper seg også mot andre "kruttsterke" økonomier som den afghanske og filippinske.

De eneste valuataene som den norske kronnen hodler tritt med er valutaen i land i dyp økonomisk krise som argentina, pakistan osv.

Det sier litt om hva slags økonomiske tider vi lever i.

Anonymkode: 225df...eeb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den norske kronen er så verdiløs nå at nesten ingen vekslingskontorer i utlandet vil ta i mot norske kroner. Vi er blitt en parianasjon.

Vanlige nordmenn lever med konskevensene av at politikere hører blindt på såkalte eksperter. Som hver gang de blir spurt om kronekursen kommer med floskler som oljepris og rente. Men det forklarer ingenting. Oljenasjoner i midtøsten har kruttsterke valutaer til tross for fallende oljepriser. Og renten vår er lik eller høyere enn i de fleste land.

I tillegg argumenteres det for at EØS-avtalen er så viktig, for nesten all vår handel skjer med EU. Våre lover må derfor være like som hos våre handelsparntere. Men å ha en felles valuta med vår handelspartner er plutselig ikke så viktig. Hvordan henger dette sammen?

Argumentet om at egen valuta gir oss selvbestemmelse henger heller ikke på greip. Hvorfor er selvbestemmelse om valuta viktigere enn selvbestemmelse om våre lover? Dessuten må sentralbanken følge renten til EU, vi kan visst ikke ha en annen rente enn EU uten at økonomien vår fullstendig raseres. Så da henger ikke dette argumentet på greip heller. 

Alle argumenter om kronenkursen er så full av logiske hull at jeg ikke fatter hvordan folk lar seg lure igjen og igjen. Pressen gjør ikke sin plikt. De er mer opptatt av å granske en betydningsløs masteroppgave ord for ord, enn å granske om råd fra såkalte "eksperter" til politikere holder vann.

Anonymkode: 225df...eeb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
frivis skrev (12 timer siden):

Vi er allerede indirekte med i EU.. det er vel bare ett eneste direktiv som Norge har stemt mot i alle år. Vi er styrt av EU allerede. Og konskvensene har du ikke kunnskap om, slik som de aller fleste nordmenn. Stakkars folk.

Jeg vet at vi allerede er med i EU i praksis allerede, ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...