Gå til innhold

God leksevaner. Hvordan forberede barnet best mulig til skolestart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er mye å lære innen skolestart, både øve på å vente på tur, sitte rolig, kle av/på seg uten for mye hjel og kunne gå på do alene. Men tenker også på dette med å skaffe seg gode leksevaner...Hvordan kan man øve på det? Noen tips?

Anonymkode: 11ba0...39d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Øver ikke overhodet.  Det er ikke forventet at de sjal kunne alt fra dag en. 1 klasse er jo nettopp å øve på dette. Barna mister fort motet og tålmodighet når de er de flinke som blir sittende å vente i evigheter ved hver overgang på de andre elevene. 

Skoketiden kommer tidsnok,  bruk dette siste halvåret på lek. Der ligger det mye læring. 

Min eldste kunne lese og skrive i barnehagen,  men jeg rettet aldri på skrivefeil eller prøvde å lære noe bort. Dette lot jeg være lek.

Anonymkode: 99db5...91c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest lavmålet
Skrevet

Ville vært forsiktig med å "øve". Dere kan jo titte på bøker med alle bokstavene. Selvstendighet i praktiske oppgaver kan du/dere jo "teste ut" gradvis hjemme? "Vil du prøve å ta på deg ..., og så skal jeg hjelpe deg med ..."

Når det gjelder leksevaner ville jeg tatt det som det kommer. Gjøre det til en positiv opplevelse uten sukk og mas, ikke for lenge av gangen osv

AnonymBruker
Skrevet

Minimer IPaden.

Les høyt. 
Pek på skilter, overskrifter-all tekst.

Anonymkode: fc3db...436

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke øvd for mye. Det blir nok når skolen starter og lærere forventer ikke at de skal kunne alt med engang. Noe av det å begynne på skolen er å lære dette blant annet.

Har en i 6.klasse nå og leksene løses litt ulikt fra dag til dag rett og slett fordi alle dager er litt ulike. 

Anonymkode: 0add9...3b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Er mye å lære innen skolestart, både øve på å vente på tur, sitte rolig, kle av/på seg uten for mye hjel og kunne gå på do alene. Men tenker også på dette med å skaffe seg gode leksevaner...Hvordan kan man øve på det? Noen tips?

det kan vente til de begynner på skolen. Er svært lite lekser første år uansett. Det som er viktig er de andre tingene du nevner, dvs de praktiske tingene som å kle seg, knytte sko, lære klokken, gå på do.

Vente på tur er jo og noe de lærer i samspill med andre, så det ville jeg ikke bekymret meg over.

Anonymkode: 66da4...227

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi øver ikke noe på det, men snakket en del om å begynne på skolen. Han har eldre søsken som fikk beskjed om IKKE å snakke om hvor kjedelig det var med lekser til han.😉

Anonymkode: 2932b...7aa

AnonymBruker
Skrevet

Øve på lekser er en merkelig vinkling synes jeg. Hvis du skal øve på noe ville jeg øvd på å fullføre oppgaver selv om de er strevsomme. Jobb sammen og gi positiv forsterkning. 

Anonymkode: 2dd4f...200

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Øve på lekser er en merkelig vinkling synes jeg. Hvis du skal øve på noe ville jeg øvd på å fullføre oppgaver selv om de er strevsomme. Jobb sammen og gi positiv forsterkning. 

Anonymkode: 2dd4f...200

Mulig jeg skrev det litt feil, jeg mener ikke øve i den forstand men å forberede mentalt på hvordan skolen er. Hittil har vi sett serien "Skolestarterne" på NRK og lest boka "Slik begynner man på skolen". Begge er veldig bra synes jeg. Jeg tenker som deg at det å motivere til å fullføre oppgaver selv om det er strevsomt kan være viktig. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke poenget med å øve på lekse før skolestart. Det vil komme av seg selv når barnet begynner på skolen og dere lager gode rutiner rundt leksegjøringen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke øve på lekser. 

La barnet ta del i hverdagen. Se på bokstaver, lese på ting man ser i det daglige. Delta i handling, matlaging, rydding.. Ja alt. Så lærer barnet mer enn nok. 

Skriving, lesing etc det kommer etterhvert. Ikke ha for høye forventinger som foreldre - det er egentlig det verste man kan gjøre. Ta ting som det kommer. Noen lærer raskt, andre lærer seinere. Lager man press og stress rundt lekser, så blir det kavete og kaos. Lar man det være lystbetont og ikke tvang, går det ofte lettere. 

Ikke tving barna til å fullføre noe de sliter med. Bedre at skolen ser hva barnet faktisk får til og hva det trenger hjelp med. De må få tid på seg til å opparbeide seg evne og mulighet til å bruke tid på lekser. 

Lesing er mengde trening. Les for barnet hjemme, spør om barnet vil prøve å lese enkle ord selv, lydbok bidrar også til økt leseforståelse og ferdigheter. 

Anonymkode: fb8ad...50c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Leksevaner her i huset var å gjøre dem på mandagen, så har de fri resten av uken.

Anonymkode: 7542c...0e1

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...