AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #1 Skrevet 18. april 2024 Første barn født med haste ks pga han satt fast i bekkenet, hadde dårlig fremgang under fødsel. Fikk beskjed om at neste barn kan fødes vanlig. Er gravid på nytt, etter 9mnd. Hva tenker dere er muligheter for nytt ks? Rart de mener det går bra denne gangen, like trangt nå. Anonymkode: c830d...247
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #2 Skrevet 18. april 2024 Hvorfor ønsker du keisersnitt? Forige gang var det helt sikkert en god grunn for at det ble hastekeusersnitt men i utgsngspunktet skal du føde vaginalt veldig strengt å få keisersnitt selvom man hadde det med første. Anonymkode: c0c5e...48c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #3 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor ønsker du keisersnitt? Forige gang var det helt sikkert en god grunn for at det ble hastekeusersnitt men i utgsngspunktet skal du føde vaginalt veldig strengt å få keisersnitt selvom man hadde det med første. Anonymkode: c0c5e...48c Fordi det uansett er større sjanse for ks når første hadde langsom fremgang,når det var haste ks, og blitt gravid under et år etter det første. Som du sikkert leste så satt baby fast I bekkenet, og det er jo ikke blitt større. Det er jo så uhensiktsmessig å måtte gå igjennom timer i fødsel før nytt haste ks. Hadde følt meg tryggere om alt var kontrollert. Derfor håpet jeg på keisersnitt. Anonymkode: c830d...247 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #4 Skrevet 18. april 2024 Jeg tror du har en god sjanse for å få det innvilget. Jeg hadde planlagt ks første gang pga en fysisk tilstand, og ønsket ks med nr.2 også. Det fikk jeg innvilget med en gang, og overlegen sa da at har man hatt ett ks får man det som regel innvilget andre gang også. Fokuser på at du allerede har hatt ett ks og bekymring knyttet til om det blir en vanskelig fødsel. Anonymkode: b7654...aa5 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #5 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror du har en god sjanse for å få det innvilget. Jeg hadde planlagt ks første gang pga en fysisk tilstand, og ønsket ks med nr.2 også. Det fikk jeg innvilget med en gang, og overlegen sa da at har man hatt ett ks får man det som regel innvilget andre gang også. Fokuser på at du allerede har hatt ett ks og bekymring knyttet til om det blir en vanskelig fødsel. Anonymkode: b7654...aa5 Takk for svar. Jeg har ikke fødselsangst eller noe, men som sagt så tenker jeg at jeg ikke har det man kaller fødekropp, og veier fordeler opp mot ulemper. Godt å lese bidraget ditt. Anonymkode: c830d...247
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #6 Skrevet 18. april 2024 Du sier at barnet satt fast i bekkenet. Lå barnet riktig i bekkenet men kom likevel ikke ut, eller lå det skjevt? For min del skjedde det første. Jeg fikk ks i kommende svangerskap, da røntgen påviste en deformitet i bekkenet. Men hvis det er barnet som ligger feil i bekkenet, slik at bekkenet egentlig ikke er trangt, kan neste fødsel gå fint. Uansett er terskelen for ks lavere hvis man har hatt ks før. Anonymkode: bc462...fcf
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #7 Skrevet 18. april 2024 Jeg hadde uplanlagt Ks med første (satt fast/stjernekikker/stort hode) , men skulle føde vaginalt med nr 2. Kom til 6cm åpning, da ble det dessverre hastekeisernsnitt pga at babyen var stresset og ikke hadde det bra. Med nr 3 fikk jeg enda et forsøk på å føde vaginalt etter nøye oppfølging på sykehuset. Det gikk fint. Anonymkode: 2c69b...f53
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #8 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Fordi det uansett er større sjanse for ks når første hadde langsom fremgang,når det var haste ks, og blitt gravid under et år etter det første. Som du sikkert leste så satt baby fast I bekkenet, og det er jo ikke blitt større. Det er jo så uhensiktsmessig å måtte gå igjennom timer i fødsel før nytt haste ks. Hadde følt meg tryggere om alt var kontrollert. Derfor håpet jeg på keisersnitt. Anonymkode: c830d...247 Jeg hadde hastekeisersnitt (annen grunn enn deg). Ble gravid igjen under 1år, rundt 8-9måneder etter fødselen. Jeg fødte vaginalt med nummer to. Jeg ble henvist fra fastlegen til sykehuset, der vi la en plan for kommende fødsel. Hadde blandt annet på planen at det var lav terskel for keisersnitt. Kanskje det kan være noe? Og snakke med sykehuset og høre om dette er en mulighet. Men er det kun keisersnitt du ønsker, tror jeg at jeg ville tatt opp det med fastlegen eller jordmoren du har oppfølging av. Anonymkode: 7d7ce...728
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #9 Skrevet 18. april 2024 Tenker at man bør være motivert for å føde vaginalt om man skal forsøke det. Er du ikke det så bør de innvilge keisersnitt Anonymkode: 56b30...652
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #10 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Første barn født med haste ks pga han satt fast i bekkenet, hadde dårlig fremgang under fødsel. Fikk beskjed om at neste barn kan fødes vanlig. Er gravid på nytt, etter 9mnd. Hva tenker dere er muligheter for nytt ks? Rart de mener det går bra denne gangen, like trangt nå. Anonymkode: c830d...247 De eneste som kan svare deg her er sykehuset. Du har absolutt mulighet for å få innvilget KS - det har alle kvinner - uavhengig av hvordan tidligere fødsler var. Ta det opp med fastlege eller jordmor så får du henvisning til fødselsplanlegging på sykehuset. Da vil du kunne få et skikkelig svar på alle dine spørsmål, tanker og bekymringer. Etter KS er det jo anbefalt å vente minst 1 år for å bli gravid igjen. Så du vil nok gjerne få mer oppfølging denne gangen siden det er så tett på sist gang. Jeg hadde haste KS som første fødsel pga samme problemstilling som deg - baby satt fast - fikk innvilget KS ved neste fødsel, men valgte til slutt å føde vaginalt med nr 2 og det gikk fint. Anonymkode: febc2...87b
AlternativX Skrevet 18. april 2024 #11 Skrevet 18. april 2024 Har du fått påvist for trangt bekken? Det at barnet satt fast kan ha med at barnet har feilrotert eller er feilinnstilt i bekkenet, ikke nødvendigvis at det er for trangt. Det trenger ikke nødvendigvis å skje igjen. Men vil tro det er lavere terskel for nytt keisersnitt hvis hodet ikke kommer ned denne gangen heller.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #12 Skrevet 19. april 2024 Jeg hadde hks med førstemann, og var veldig bestemt på at jeg ville ha ks med andre. Jeg fikk samtale med overlegen på sykehuset, og fikk velge. Men etter samtalen ville jeg prøve å føde vaginalt, og det ble en drømmefødsel Be om en samtale med legen, så kan de forklare deg grundigere hva som skjedde under første fødsel det hjalp meg veldig! Min satt også fast i bekkenet og kom seg ikke ut. Fikk vite under samtalen med overlegen at navlesnoren var rundt halsen, så det var derfor han satt fast. Anonymkode: 16dc5...8fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå