Gå til innhold

Dere som har tatt online mensa-testen og ekte, hvor mye skilte det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Før noen kommenterer dette, ja, jeg er fullt klar over at Mensa-testen tilbudt online ikke er en ekte IQ-test, og at scoren mer er et pekepinn eller salgstriks som muligens er justert et par hakk opp. Jeg er nysgjerrig på dere som har tatt både den online testen og en offisiell IQ-test, hvor stor var forskjellen? 

Vi i studiegruppen bestemte oss for å ta den for moro skyld, og jeg fikk 142 på den norske versjonen. Da jeg kom hjem, tok jeg den svenske og finske versjonen; jeg scoret 138 på den finske og '126 eller mer' på den svenske. Alle i studiegruppen scoret over 131 på den norske versjonen.  - Og nei, dette er ikke for å "skryte", jeg er genuint nysgjerrig. Har aldri hatt noe særlig oppheng i IQ, ble bare nysgjerrig da vi alle fikk så høye scorer.  

Hvis jeg skulle ta en reel IQ-test, hvor sannsynlig er det at jeg ville fått en lignende score, eventuelt innenfor samme standardavvik? Vi studerer ingeniørfag, noe som kan være relevant informasjon siden vi allerede løser mange mønsterbaserte oppgaver(?) - (Aka, at vi har en liten fordel kontra de som ikke studere lignende grener) 

Anonymkode: 90b6e...7dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Interessant spørsmål. Jeg har ikke tenkt på at de kanskje justerer resultatet opp. Fikk også score over 130, men da må jeg kanskje jekke meg ned et par hakk😅

Håper noen kan svare!

Anonymkode: e2732...7c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Interessant spørsmål. Jeg har ikke tenkt på at de kanskje justerer resultatet opp. Fikk også score over 130, men da må jeg kanskje jekke meg ned et par hakk😅

Håper noen kan svare!

Anonymkode: e2732...7c3

Ikke at det gir testen noe særlig mer troverdighet, men han ene som var med fikk 138, der hans mor er mensa-medlem (mener den var på 137).

Anonymkode: 90b6e...7dd

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta tallene for bokstavelig. Du kan ha en god eller en dårlig dag på testen. Den ene dagen kan scoren være 10-20 høyere enn den andre dagen. Oppgavene er ikke alltid like heller - noen av disse passer deg bedre, mens de andre passer deg mindre. 

Jeg husker at det var en dokumentarfilmskaper som tok flere tester på rad og ble bedre underveis. Altså, IQ-scoren øker litt. Usikker om IQen har økt, eller bare at man har skjønt oppgavene bedre - mer effektiv liksom.

Anonymkode: 0ed1d...bd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...