Gå til innhold

Noen som har sluttet med sminke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er kvinne på 42, og har alltid brukt sminke i hverdagen, om enn ganske moderat.
Har med alderen kjent på at jeg begynner å bli lei. 😅 Synes det tar unødvendig med tid om morgenen, i tillegg utgjør det jo en del kostnader. Merker også at jeg er mer bevisst på at det i samfunnet er en slags forventing om at man skal sminke seg, at man fort får kommentarer på at man ser sliten ut, ikke tar vare på seg selv osv.
Kjenner noen ganger at jeg er litt misunnelig på kjæresten og sønnene mine som bare kan gå ut av dusjen, ordne litt på sveisen og være "klare".
Jeg veit jo at jeg bare kan slutte, hvis jeg føler for det, men så er det jo dette med å bryte vaner man har hatt i mange år, pluss at jeg nok tenker litt på hvordan andre vil se på meg dersom jeg slutter. Liker på sminke meg og pynte meg ved spesielle anledninger, men kjenner at jeg begynner å bli lei "hverdagssminkingen"...

Er det noen som har sluttet med sminke i hverdagen, helt eller delvis,  som har lyst til å dele noen erfaringer? Hvordan føltes det - både innledningsvis og på sikt? Har dere fått noen tilbakemeldinger fra andre på det?

Anonymkode: 1c1df...2ab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jepp. Da barn nr 2 kom så var det bare ikke tid. Har tatovert øyenbrynene siden mine er så tynne og lyse.

Morgenstell er en kattevask med klut, deo, børster håret og tar på parfyme 

Anonymkode: 1529f...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte veldig lite, men slutta med alt for noen år siden. Ingen som har kommentert det som jeg kan komme på. Men jeg hadde ikke brydd meg uansett. Får komplimenter iblant. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg er det litt variabelt om jeg sminker meg litt eller ikke i det hele tatt. I dag gikk jeg uten sminke som mange andre dager. Får aldri kommentarer på det. Hvis jeg sminker meg så er det snakk om en bb-cream, settingpudder og litt bronzer i kinnene så det er ikke akkurat full festlook på meg uansett når jeg er på jobb, så da regner jeg med at folk er vant til at jeg ser ut som jeg gjør naturlig.

Anonymkode: 4ff18...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker BB-krem, regnes det som sminke? Skulle helst gått uten, men har et veldig rødt ansikt. 

Anonymkode: f3674...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kutta ut all sminke for et par år siden. Brukte ikke enormt mye fra før, men mascara, concealer, litt pudder og blush. 
slutta fordi jeg heller vil sove litt lengre om morgenen og fordi det sparer meg tid på kvelden når jeg ikke må fjerne sminke 😜

Sminker meg til spesielle anledninger, men ikke i hverdagen lengre. 

36år 

Anonymkode: 59b76...421

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sluttet å bruke sminke i hverdagen. Fikk noen få kommentarer i starten, men det var bare til folk ble vant til å se meg uten. Opplevde det litt som om man slutter med briller helt plutselig at folk bare måtte bli vant til det. Det er deilig å slippe og huden har blitt mye finere!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er uføretrygdet og går stort sett bare hjemme. Så jeg sminker meg ikke. Hvis jeg skal noe spesielt, gjør jeg det. Men hverdagssminke dropper jeg. 

K35

Anonymkode: 39dde...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kutta ut all sminke for et par år siden. Brukte ikke enormt mye fra før, men mascara, concealer, litt pudder og blush. 
slutta fordi jeg heller vil sove litt lengre om morgenen og fordi det sparer meg tid på kvelden når jeg ikke må fjerne sminke 😜

Sminker meg til spesielle anledninger, men ikke i hverdagen lengre. 

36år 

Du bør uansett bruke solkrem og da må du fjerne det på kvelden. Greit å legge seg med rent ansikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splurge

Jeg sluttet å bruke sminke for rundt 4-5 år siden (kan vel telle på to hender hvor mange ganger jeg har sminket meg siden da). Hadde tidligere en stor interesse for sminke, jeg har fortsatt mye liggende, til og med eget sminkebord som bare støver ned. Årsaken til at jeg sluttet var at jeg bare ikke orket mer, men det er også relatert til depresjonen jeg sliter med. Egentlig skulle jeg ønske at jeg sminket meg litt, for jeg brukte å føle meg så vel. Men de siste gangene jeg har gjort det har jeg ikke følt meg så bra. Har et håp om at jeg kanskje skal begynne å like det igjen. 

Ingen som kommenterte noe, tror ikke noen la merke til det egentlig at jeg sluttet. Huden min har det veldig bra uten sminke, men jeg syns ikke den var noe verre før jeg sluttet, brukte for det meste bare en lett pudderfoundation. Jeg liker å ikke bruke sminke på sommeren og la huden min få puste, også greit å slippe det på jobb da jeg har en jobb hvor jeg lett kan bli svett i ansiktet. Da blir sminken litt stygg etter en stund uansett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri klart å slutte helt med det, fordi jeg rett og slett er den typiske gustne, trøtte og bleike nordmannen.

Men jeg har noen triks som gjør at jeg kan bruke minimalt med sminke, eller nesten ikke i det hele tatt.

- farger vipper og bryn en gang i måneden

- noen dråper selvbruning i ansiktskremen

- lett concealer under øynene

- litt blush eller litt bronzer i kinnene ved behov

Det skal ikke så mye til for å se LITT bedre ut. :) kanskje dette kan hjelpe deg i en overgangsfase?

Anonymkode: 553a4...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hmmmmmm skrev (13 timer siden):

Du bør uansett bruke solkrem og da må du fjerne det på kvelden. Greit å legge seg med rent ansikt. 

Det er mer ork å vaske bort mascara fra øynene enn å bare måtte vaske ansiktet sitt på kvelden. 
Jeg vasker meg selvfølgelig 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har med alderen kjent på at jeg begynner å bli lei. 😅 Synes det tar unødvendig med tid om morgenen, i tillegg utgjør det jo en del kostnader. Merker også at jeg er mer bevisst på at det i samfunnet er en slags forventing om at man skal sminke seg, at man fort får kommentarer på at man ser sliten ut, ikke tar vare på seg selv osv.
Kjenner noen ganger at jeg er litt misunnelig på kjæresten og sønnene mine som bare kan gå ut av dusjen, ordne litt på sveisen og være "klare".
Jeg veit jo at jeg bare kan slutte, hvis jeg føler for det, men så er det jo dette med å bryte vaner man har hatt i mange år, pluss at jeg nok tenker litt på hvordan andre vil se på meg dersom jeg slutter. Liker på sminke meg og pynte meg ved spesielle anledninger, men kjenner at jeg begynner å bli lei "hverdagssminkingen"...

Er det noen som har sluttet med sminke i hverdagen, helt eller delvis,  som har lyst til å dele noen erfaringer? Hvordan føltes det - både innledningsvis og på sikt? Har dere fått noen tilbakemeldinger fra andre på det?

Jeg bruker aldri sminke i hverdagen lengre, kun i besøk eller jeg skal ut. Svært sjeldent ellers. Gikk aldri ut døren før uten!

Huden min har mindre utslett(får det lett ved sminke),bruker en god hudkrem og thats it!

Anonymkode: ea3f0...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slutta i starten av trettiårene.

Ja, de første dagene ble det kommentarer på trøtt utseende, men ikke mye.

Nå får jeg ingen kommentarer, annet enn fra folk som tidvis berømmer enten det å være naturlig eller selv skulle slippe sminkehelvete som det er for mange.

Og hvis/når jeg en sjelden gang tar det på nå, får jo litt mascara, lipgloss og demping under øynene nesten en sjokkeffekt 😂

Har ikke sett meg tilbake et sekund. 👌👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker bare maskara en sjelden gang. Er så enkelt og greit. Eneste som må på hver dag er solfaktor.

Anonymkode: 75166...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Slutta i midten av 20-åra. I min omgangskrets er det mange som sminker seg lite/minimalt. «Idealet» er på en måte lite sminke. 

Anonymkode: ae2d0...f18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sminker meg ikke i hverdagen, det gidder jeg ikke bruke tid på. Jeg sminker meg når jeg skal noe spesielt.

Anonymkode: 189ef...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker kun maskara og litt kremblush. Ellers fokuserer jeg på hudpleie framfor sminke. Jeg vil at solkremen skal ligge uforstyrret på fjeset mitt😊

Anonymkode: 893fa...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, har vel aldri brukt så mye. Jeg tar på mascara og solkrem, ferdig. 

Anonymkode: 7275d...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...