Gå til innhold

Nedlagt småbruk - ideer til hva man kan bruke det til

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et nedlagt småbruk. Har bodd her i 20 år, og eiendom er overtatt etter familie. Vi jobber fullt begge to og har lang reisevei til jobb. Har begynt å tenke på om det er noe vi kan bruke denne gården til, som kan gi oss litt inntekt, slik at vi kan jobbe litt mindre. Vi har nøst, låve, lite verksted/bod, lokale tilsvarende en liten kjellerleilighet, og masse mark som vi bare klipper. Er det noen som har noen ideer til hva vi kan bruke småbruket til? Ønsker ikke dyr, pga avhengighet. Men type hobbyer eller annet - leie ut marken til noen osv. Noen ideer fra dere? 🤗😊

Anonymkode: 6371a...61b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snitthage hvor dere dyrker blomster for salg eller eventer (feks selvplukkingskvelder), parselhage til leie, lokaler til leie.

Anonymkode: df39c...7cd

• Liker 3
Skrevet

Hvor mange mål og hvor sentralt snakker vi om her?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Snitthage hvor dere dyrker blomster for salg eller eventer (feks selvplukkingskvelder), parselhage til leie, lokaler til leie.

Anonymkode: df39c...7cd

Parselhage høres gøy ut 😀 Takk for tips! 

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (13 timer siden):

Hvor mange mål og hvor sentralt snakker vi om her?

Ca 60-70 mål, noe rundt der. Vi bor vel ca. 30 minutt fra relativ stor by og ved havet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å leie ut til hestefolk? Stall og uteplass, de kommer og steller hesten sin selv. Kan ta alt fra 2-5000 alt etter tilbudet

Anonymkode: 12bad...a44

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan være noen kunstere eller lignede som er på utkikk etter et sted å jobbe i, som låven eller verkstedet f.eks kan benyttes til.

Anonymkode: 50799...aaa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lettere om du sier hva slags områder dere har. Hvor stort areal? Hva har området blitt brukt til før? Tilstand på bygninger? Tilstand på jord? Hvilke interesser har dere, og har dere noe erfaring/kunnskap med gårdsdrift? Hvor mye arbeid er dere villig til å legge ned, og hvor mye vil dere tjene? 

På gardskart kan du søke opp gbr. nr. og då opp oversikt over hvor mye av eiendommen som er fulldyrka/overflatedyrka, innmarksbeite og produktiv skog. 

Anonymkode: 3297e...28a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva med å leie ut til hestefolk? Stall og uteplass, de kommer og steller hesten sin selv. Kan ta alt fra 2-5000 alt etter tilbudet

Kan være noen kunstere eller lignede som er på utkikk etter et sted å jobbe i, som låven eller verkstedet f.eks kan benyttes til.

Anonymkode: 50799...aaa

Takk for kjempegode ideer 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er lettere om du sier hva slags områder dere har. Hvor stort areal? Hva har området blitt brukt til før? Tilstand på bygninger? Tilstand på jord? Hvilke interesser har dere, og har dere noe erfaring/kunnskap med gårdsdrift? Hvor mye arbeid er dere villig til å legge ned, og hvor mye vil dere tjene? 

På gardskart kan du søke opp gbr. nr. og då opp oversikt over hvor mye av eiendommen som er fulldyrka/overflatedyrka, innmarksbeite og produktiv skog. 

Vi har stor og åpen mark, en låve som er god stand, brukt til kyr og sauer. Vet det har vært høns her også, men hovedsakelig sauer. Jord aner jeg ikke tilstand på, all den tid jeg har null peiling på slikt. Inntjening tenker jeg skal tilsvare å erstatte minst 10-20 prosent jobb (min jobb hovedsakelig). Har vært innom tanken å bruke marka til noe innenfor hunder/hundepark, men vet ikke hva det kreve av oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg vært skeptisk til. Jeg kjenner flere som har gjort det og hestefolk er ræva på å betale. I tillegg vil MT holde TS ansvarlig for hesteholdet dersom eier ikke følger opp. Jeg ville heller ha leid ut beite til en bonde med andre dyr, eller latt noen ta slåtten. Vi har småbruk og hester selv og vurderte en periode å leie ut plasser, men etter å ha hørt med andre som har forsøkt, la vi fra oss den ideen. 

Anonymkode: 2fdbc...11f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kva med å dyrke bringebær? Det er svært høg avkasting på norske bær for tida. 

Anonymkode: dc877...142

AnonymBruker
Skrevet

AirB&B?? 
fungerer veldig enkelt og med tanke på den beliggenheten du beskriver er det sikkert mange som kunne ønske seg en bondegårdsferie. 
inn på tunet bedrift er også mulig med litt tilrettelegging. 

Anonymkode: 239fb...ffe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 19.41):

Vi har et nedlagt småbruk. Har bodd her i 20 år, og eiendom er overtatt etter familie. Vi jobber fullt begge to og har lang reisevei til jobb. Har begynt å tenke på om det er noe vi kan bruke denne gården til, som kan gi oss litt inntekt, slik at vi kan jobbe litt mindre. Vi har nøst, låve, lite verksted/bod, lokale tilsvarende en liten kjellerleilighet, og masse mark som vi bare klipper. Er det noen som har noen ideer til hva vi kan bruke småbruket til? Ønsker ikke dyr, pga avhengighet. Men type hobbyer eller annet - leie ut marken til noen osv. Noen ideer fra dere? 🤗😊

Høres ut som en drøm.Er på leit etter slikt på sikt.

Anonymkode: 69a07...f13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi har stor og åpen mark, en låve som er god stand, brukt til kyr og sauer. Vet det har vært høns her også, men hovedsakelig sauer. Jord aner jeg ikke tilstand på, all den tid jeg har null peiling på slikt. Inntjening tenker jeg skal tilsvare å erstatte minst 10-20 prosent jobb (min jobb hovedsakelig). Har vært innom tanken å bruke marka til noe innenfor hunder/hundepark, men vet ikke hva det kreve av oss. 

Har dere noen agronomisk utdannelse, kunnskap eller interesse? Er dere interesserte i å investere i maskiner og utstyr? 

10-20% inntekt av hva? Og hvor mye vil du jobbe for denne inntekten? 

Ei stor mark er vanskelig å vite hva er. Her er 20 daa digert, mens på Østlandet er det bare en liten flekk. Er det gammel eng der i dag? Er det så stort at å leie ut til gressproduksjon er aktuelt? 

Er det hovedsaklig jorda dere vil bruke til noe, eller bygningsmassen også? Hvis bygning, hvor stort areal er det, hva er tilstanden og er dere villig til å gjøre investeringer? 

Jeg driver gård selv med flere produksjoner og prosjekter, men det er vanskelig å vite hva dere kan gjøre uten å vite mer om hva dere kan, interesserer dere for, er villige til å legge ned av arbeidstimer og hvilke ressurser som er på gården. 

En ting jeg vet det er etterspørsel etter er norskdyrket pil, kurvmakere ønsker dette. Kanskje det kan være noe å tenke på, hvis arealet deres er egna.

AnonymBruker
Skrevet

Dyrke juletrær🌝

Anonymkode: 33b60...224

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 16.32):

Parselhage høres gøy ut 😀 Takk for tips! 

Da må du være oppmerksom på tre ting;

1.) Parseller står ofte på kommunal grunn, med veldig lav festeavgift. Derfor er det vanligvis veldig billig å leie parsell, og ikke så mye å tjene på å leie ut jord til  et parselldyrkelag.

2.) Det kan hende at 30 minutter til nærmeste by blir for langt for den som ønsker parsell. Poenget er ofte at man har en liten hage i byen, ikke utenfor.

3.) Man må ha god tilgang på vann, og det går MYE av det.

Hva med å leie ut til noen som vil drive samdyrkelag eller lignende? Det er litt samme konsept, men de som dyrker får veiledning av en profesjonell gartner. Det er mer opplæring / kurs, og da tror jeg at folk er villig til å reise lenger og betale mer. Men gartneren skal jo også tjene på dette, så jeg tror ikke dere får i nærheten av den inntjeningen dere ønsker dere med noen av disse alternativene ;) 

Anonymkode: 8e36a...dab

AnonymBruker
Skrevet

Dyrke juletrær. Lage selskapslokale. Dyrke bær og frukt.

Anonymkode: 06a3d...ca4

AnonymBruker
Skrevet

Kurssted for anonyme alkoholikere

Anonymkode: 631e2...234

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...