Gå til innhold

Ang. p-pilleresept

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke gått på p-piller i år og dag, derfor lurer jeg på en liten, muligens lett-å-svare-på-ting.

Jeg har jo fått respept for tre år frem i tid, men er det slik at man i løpet av de tre årene kan få så mange pakker med p-piller man vil? Eller er det en viss begrensning (f. eks i forhold til hvor mange mnd det er i tre år)?

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har hoppet over mensen noen ganger, og på den måten har jeg jo brukt flere piller enn jeg egentlig skulle behøve osv.

:Nikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg fikk p-piller gjalt resepten for 3 pakker og så måtte jeg komme tilbake og få ny resept. Du bør spørre på apoteket neste gang du heter p-pillene. De vet det nok.

Skrevet

Det er vel tvilsomt. Apoteket pleier å sette på en lapp hvor det står antall ganger man kan bruke resepten. Jeg får resept for ett år av gangen og da står det "denne resepten kan brukes 3 ganger til" etter at jeg har hentet den første pakken.

Skrevet

Resepten er ikke for tre år. Den er for X antall pakker. Om du har fått "for tre år" vil det si at du har fått resept for f.eks 6 "halvtårpakker" (med 6 brett i) eller 12 pakker med 3 brett i.

Resepten går på antall piller du får, ikke antall år. Når den er tom, så er den tom. Uansett hvor lenge det er igjen av årene. Da må du få ny.

Skrevet

Ah, takk for svar. Jeg så på resepten min nå. Det står "brukes i henhold til bruksanvisning til tre års forbruk". (I bruksanvisningen står det jo at man kan utsette mensen etc, da...)

Men da regner jeg med at legen forstår at resepten kan brukes opp mye før tiden uten at man har gjort noe som "ikke er lov" :ler2:

Skrevet

Hos meg står det "Reit: 3". Hva i huleste?

Skrevet
Hos meg står det "Reit: 3". Hva i huleste?

=Antall ganger resepten kan brukes.

Skrevet

Det betyr at du kan bruke den tre ganger ekstra, av min erfaring, altså 4 ganger totalt.

Og nnemesis: blå resepter er gyldig i et år, hvite resepter er gyldig lenger, jeg har fått p-piller for to år på en resept, og jeg brukte den etter at det var gått to år (for jeg hadde noe igjen på den forrige) og det var null problem. De ville selvsagt ikke skrive ut en resept for 2-3 år om den bare var gyldig i et år vel?

Skrevet

Spurte på apoteket, jeg, og hun sa det var for 3 år.

Skrevet
Spurte på apoteket, jeg, og hun sa det var for 3 år.

Får du "årspakker", eller?

Resepter er alltid for antall piller, ikke antall år, du får ikke ut ubegrenset i løpet av 3 år, men til tre års normalt forbruk, som vil si en pille hver dag (med mindre du har sånne med 21 pilelr på, da er deten pille hver dag i tre uerk og en ukes pause)

Skrevet

Får pakker for 3 mnd, jeg... Nå ble jeg helt usikker her.

Gjest Nemesis
Skrevet
Det betyr at du kan bruke den tre ganger ekstra, av min erfaring, altså 4 ganger totalt.

Og nnemesis: blå resepter er gyldig i et år, hvite resepter er gyldig lenger, jeg har fått p-piller for to år på en resept, og jeg brukte den etter at det var gått to år (for jeg hadde noe igjen på den forrige) og det var null problem. De ville selvsagt ikke skrive ut en resept for 2-3 år om den bare var gyldig i et år vel?

OK, jeg spurte på apoteket hvor lenge resepter var gyldig og da sa de 1 år.

Men, det er jo mulig de trodde jeg kun mente resepten jeg sto og ventet på, og den var hvit.

Så det er absolutt mulig at det du sier ang. blå resepter stemmer Malama.

Skrevet

Vel... jeg vet ikke... på mine blå sto det alltid at de var gyldig et år fra dato, men hvite p-pilleresepter har jeg brukt så lenge det var noe igjen på dem, og alså i mer enn et år, uten det minste problem... Jeg trodde egentlig også de bare var gyldig i et år, men da er det jo rart at leger gir resepter på p-piller for 2-3 år, for det er jo ikke meninga vi skal ha tre års lager liggendepå badet heller... Og det funker å hente dem ut på resepter som er over et år gammel, av erfaring...

Skrevet

Jeg har brukt samme resept i 2 år nå.. Samme arket jeg fikk for 2 år siden.| Og var en gang jeg var å skulle hente p-piller, og de på apoteket sa at det ikke var gått nok tid siden jeg henta den forrige pakka.

Jeg hadde da gitt bort ett brett til ei venninne, så jeg var én mnd for tidlig ute, noe jeg forklarte til apotekdamen, og hun sa da at det kunne jeg ikke gjøre, ellers kunne jeg risikere å ikke få p-piller en dag fordi jeg henta for ofte..

Gjest Gjest fra apotek
Skrevet

Kan vel oppklare litt:

Alle resepter er gyldige i 1 år. Unntaket fra regelen er prevensjonsmidler som p-piller, p-plaster, p-sprøyte., disse reseptene er gyldige i tre år fra datoen den ble skrevet ut hos legen.

Legen kan skrive på enten antall pakninger; som feks 12 pakker 3 månederspakker med p-piller som du da har 3 år på å få hentet, eller skrive P-piller for tre års forbruk.

Måten det er skrevet på resepten kan være forvirrende. Reit 3 betyr at det er tre ganger TIL på resepten, altså 4 ganger tilsammen. Jeg forklarer dette minst 10 ganger hver dag, så det er flere som har gått fornøyd ut og funnet ut at det er faktisk en hel eske til på resepten.

Regner med i Gittes tilfelle at hun er mellom 16-20, den aldersgruppen får p-pillene dekket av trygdekontoret, dvs at hun ikke betaler noe på apoteket. Trygdekontoret har bare gitt oss lov til å levere ut for tre måneder av gangen for trygdens regning. Det var nok derfor hun reagerte på at du kom "for tidlig".

At du gir p-piller vekk til venninnen din er en annen sak.... hun bør få seg sin egen resept, og egen vurdering av lege. (men det er en annen sak, det har ikke jeg noe med ;) )

Skrevet

Regner med i Gittes tilfelle at hun er mellom 16-20, den aldersgruppen får p-pillene dekket av trygdekontoret, dvs at hun ikke betaler noe på apoteket. Trygdekontoret har bare gitt oss lov til å levere ut for tre måneder av gangen for trygdens regning. Det var nok derfor hun reagerte på at du kom "for tidlig".

At du gir p-piller vekk til venninnen din er en annen sak.... hun bør få seg sin egen resept, og egen vurdering av lege. (men det er en annen sak, det har ikke jeg noe med  ;) )

Nei jeg får ikke p-piller gratis :)

Jeg ga bort ett brett, til ei venninne som gikk på samme type p-piller som meg, men ikke hadde mulighet til å dra på apotek :) Men diskusjonen trenger vi ikke ta :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...