Gå til innhold

Bilder av barn på SoMe - forskjell på hva vi gjør og hva familien får gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi venter vårt første barn til sommeren, og er enige om at vi ikke ønsker å publisere bilder av barnet på instagram og facebook. Snapchat føler vi blir noe annet, for der har vi mer kontroll på hvem som er mottakere. Vi er uansett veldig klare på at bilder i sårbare situasjoner ikke er ok, men vil gjerne dele litt med familie og nære venner som bor langt unna. Det er også viktig for oss at det er vi som avgjør hva som er ok å dele og ikke.

Vi har foreldre som er aktive brukere av sosiale media, og er redd for at de skal bli fornærma over at vi ikke ønsker at de deler bilder i sine kanaler - spesielt på snap, fordi der kommer vi til å dele litt selv. Er redd de ikke forstår akkurat det med snap, for der "forsvinner jo bildene etter noen sekunder uansett"... Men det handler for oss om at vi ikke har kontroll på hvem bilder blir sendt til. Ønsker ikke at perifere venner av svigerfar skal få bilder av vårt barn liksom..

Dere andre som har kjørt samme linje, hvordan har familien deres reagert? Har de respektert reglene? Og er det noen som synes det er greit at vi setter andre regler for familien enn for oss selv? Er redd for at både egne foreldre, svigerforeldre og søsken som kjører ei anna linje mtp egne barn vil synes vi overreagerer og drite i det vi sier.. Noen råd?

Anonymkode: b7ea2...060

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjørt samme linje her og alle har så langt respektert det. Tror flere er mer bevisst i dag når det kommer til barns rett til personvern. Min mor er nok den som har vært vanskeligst å komme igjennom hos når det gjelder dette med snap, men minner henne på det i gjerningsøyeblikket når jeg ser at hun flekker opp mobilen. Tror budskapet begynner å synke inn 😅

Vi har laget en egen familechat på kryptert meldingstjeneste hvor vi deler bilder med nærmeste familie. I «bioen» til denne chatten har vi også skrevet at vi ikke ønsker videredeling og bilder av barnet vårt på nett.

Og hvis noen mot formodning skulle bli snurt så kan dette kanskje være en tankevekker: I en britisk undersøkelse gjennomført i 2018 fant man ut at innen barn var 13  år lå det i snitt 1300 bilder av barnet i some. Som forelder har man et ansvar for barns digitale fotavtrykk, også får andre gjøre det de mener er best for seg og sine.

Anonymkode: 4f424...6a0

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

😅
Og hvis noen mot formodning skulle bli snurt så kan dette kanskje være en tankevekker: I en britisk undersøkelse gjennomført i 2018 fant man ut at innen barn var 13  år lå det i snitt 1300 bilder av barnet i some. Som forelder har man et ansvar for barns digitale fotavtrykk, også får andre gjøre det de mener er best for seg og sine.

Anonymkode: 4f424...6a0

Ser ut som det mangler en null, det er snakk om tretten tusen 💀😭

AnonymBruker
Skrevet

De kan jo feks få lov å legge ut bilde av barnet uten at ansikt vises? Type med ryggen til osv. Ikke i sårbare situasjoner selvfølgelig. De er nok veldig stolte, og det kan jo være en fint kompromiss ? 

Anonymkode: 59f5b...555

Skrevet

Vi har samme strategi, har familiegrupper på fb (messenger) og snap der vi deler det vi ønsker, med både barn og vinglass (kanskje ikke samtidig🙈), regler for motivene når besteforeldrene har lyst å dele på sine sider fra sammenkomster eller barnebarnbesøk, og det blir respektert, men måtte forklares, fordi de har ikke tenkt på det før. Så moren min får endelig vise til sine veninner (og 900 perifere bekjente)  at hun har en hel gjeng fremfor barnetv, men bakfra. Og vi har lært dem om innstillinger, jordkloden på FB skal ikke være der, men den som viser to hoder;). Jeg har ikke problem med at de sender snap av barna mine og seg til venner,det er stor konkurranse mellom de beste bestemødrene, men har vist hva som er forskjell på det og story. De må rett og slett læres opp, og etter jeg har forklart hva som kan være konsekvensene av overeksponering, og snur det- ville du likt at jeg tok et bilde av deg og la det ut uten å spørre om du likte at jeg gjorde det? - så har dette ikke vært et problem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De kan jo feks få lov å legge ut bilde av barnet uten at ansikt vises? Type med ryggen til osv. Ikke i sårbare situasjoner selvfølgelig. De er nok veldig stolte, og det kan jo være en fint kompromiss ? 

Anonymkode: 59f5b...555

Hvorfor skal de lage kompromiss? Det er deres barn, deres valg. Og resterende familie, venner omgangskrets bør respektere foreldrenes ønske. De har ingen rett til å dele noe - uansett hvor stolt de er. Ikke deres barn, ikke deres avgjørelse. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi venter vårt første barn til sommeren, og er enige om at vi ikke ønsker å publisere bilder av barnet på instagram og facebook. Snapchat føler vi blir noe annet, for der har vi mer kontroll på hvem som er mottakere. Vi er uansett veldig klare på at bilder i sårbare situasjoner ikke er ok, men vil gjerne dele litt med familie og nære venner som bor langt unna. Det er også viktig for oss at det er vi som avgjør hva som er ok å dele og ikke.

Vi har foreldre som er aktive brukere av sosiale media, og er redd for at de skal bli fornærma over at vi ikke ønsker at de deler bilder i sine kanaler - spesielt på snap, fordi der kommer vi til å dele litt selv. Er redd de ikke forstår akkurat det med snap, for der "forsvinner jo bildene etter noen sekunder uansett"... Men det handler for oss om at vi ikke har kontroll på hvem bilder blir sendt til. Ønsker ikke at perifere venner av svigerfar skal få bilder av vårt barn liksom..

Dere andre som har kjørt samme linje, hvordan har familien deres reagert? Har de respektert reglene? Og er det noen som synes det er greit at vi setter andre regler for familien enn for oss selv? Er redd for at både egne foreldre, svigerforeldre og søsken som kjører ei anna linje mtp egne barn vil synes vi overreagerer og drite i det vi sier.. Noen råd?

Vi har kjørt samme linje i mange år - ingen andre enn oss selv får dele bilder av barna - uten samtykke. Det eksisterer ikke et bilde av barns våre på sosiale medier hvor ansiktet vises. En arm, en hånd, en fot, et bakhode ja - det har vi delt på nett, men ingen bilder som kan identifisere barna. 

Dette har alle våre nærmeste akseptert og respektert. Min mor syns det var tåpelig og teit og bla bla bla i starten, men hun har respektert vårt valg om å ikke publisere på nett eller dele bilder. 

Vi har heller ikke delt graviditet og slikt på nett/sosialemedier og det har ikke familie fått dele på nett heller. 

Deres barn, deres valg. 

Anonymkode: a514c...c2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har lagt ned forbud mot å legge ut bilder på Instagram og Facebook, og gjør det heller ikke selv. De får lov å dele på snap, har ikke eksplisitt sagt nei til story, men det er ingen som har lagt noe der. Jeg har aldri publisert noe på story selv, men deler villig vekk bilder i snap til enkeltpersoner. Det er stort sett mamma og søstera mi som deler noe, det er de vi er mest med. Mannen min sin familie deler noe mer på Facebook enn oss, og jeg ser svigermor har delt bilder av de andre barnebarna før de kom til verden, men ikke noe av vår enda. Faktisk usikker på om vi har vært veldig tydelige overfor henne, men det har ikke blitt et problem enda, og ungen er to år. 

Anonymkode: 50a92...396

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne diskusjonen har jeg hatt med min mann. Han mener sin familie har rett å dele bilder av vårt barn, og ble sur når jeg mener noe annet. De har delt bilder av vår nyfødte sønn, jeg liker det ikke overhodet. 

Anonymkode: 50732...bf3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både min og samboers familie har heldigvis såpass med vett at de ikke deler noe på sosiale medier av vårt barn. Svigers syns det er stas å sende en snap av henne til noen venner når de passer henne, det sier jeg ingenting på. 

Anonymkode: b76d5...112

AnonymBruker
Skrevet

Her deles det ikke bilder av ungene i det hele tatt, kanskje ett bilde innimellom til besteforeldre men ellers så er det privat. 

Anonymkode: 67f4f...39b

AnonymBruker
Skrevet

Det er fint med grenser og begrensninger og jeg synes foreldre skal kunne sette disse grensene uten at andre blir støtt og sure. Når det er sagt, synes jeg det er hysterisk sært om ikke besteforeldre, tanter og onkler får lov å legge ut ETT bilde av et blidt barnebarn/tantebarn i full bekledning. De er jo dritstolte og har lyst til å vise frem gullet. Lurer egen på hva dere overhysteriske foreldre tror kan skje. Det man virkelig skal passe seg for, er pedoene som kan befinne seg i barnets fysiske nærhet. Ikke la ungen overnatte i hytt og gevær. Opplever nemlig at de som er mest hysteriske på at INGEN skal legge ut bilder av barnet, gladelig sender det samme barnet rundt på overnatting. Du har ikke kontroll på at ikke bestefars kompis sniker seg inn på soverommet til gullet - det skader barnet langt mer enn at en perifer bekjent sitter og rynker til et bilde. Bruk hodet!

Anonymkode: e7900...516

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er fint med grenser og begrensninger og jeg synes foreldre skal kunne sette disse grensene uten at andre blir støtt og sure. Når det er sagt, synes jeg det er hysterisk sært om ikke besteforeldre, tanter og onkler får lov å legge ut ETT bilde av et blidt barnebarn/tantebarn i full bekledning. De er jo dritstolte og har lyst til å vise frem gullet. Lurer egen på hva dere overhysteriske foreldre tror kan skje. Det man virkelig skal passe seg for, er pedoene som kan befinne seg i barnets fysiske nærhet. Ikke la ungen overnatte i hytt og gevær. Opplever nemlig at de som er mest hysteriske på at INGEN skal legge ut bilder av barnet, gladelig sender det samme barnet rundt på overnatting. Du har ikke kontroll på at ikke bestefars kompis sniker seg inn på soverommet til gullet - det skader barnet langt mer enn at en perifer bekjent sitter og rynker til et bilde. Bruk hodet!

Anonymkode: e7900...516

https://www.babyverden.no/baby/sikkerhet-og-forstehjelp/a-dele-bilder-av-barn-pa-nett-og-i-sosiale-medier/

En av flere som fraråder bildedeling av barn på nett. Er man så stolt at man sprekker så kan man samle bildene, lage ett album og sende det til familiemedlemmer istedenfor at de 678 vennene på Facebook får tilgang.

Det finnes mange gode måter å dele bilder og opplevelser uten at man tråkker over barnets rettigheter. Sammenligningen du tar her er jo nettopp grunnen til at flere burde få tryggpånett kurs. 

Anonymkode: 67f4f...39b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle innspill. Synes det er enklere å kjøre en streng linje enn å ha masse regler for at a er lov men ikke b. Da glemmer folk seg så fort. 

For vår del handler det mest om at vi ikke har kontroll på hva som skjer med bildene og hvem som ser de om noen deler. Vi har mye mer kontroll på hva som er delt og til hvem hvis det er bare vi foreldrene som gjør det. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 17.26):

trenger vel egentlig ikke og spørre om dette, det er opp til hver enkelt. jeg har lagt ut max 2 bilder i året siden barnet ble født for 11 år siden, nå spør jeg om det er greit , ikke alltid hn vil

Anonymkode: f612a...4b1

AnonymBruker
Skrevet

Vår familie respekterer for det meste reglene på akkurat det. Har sagt at jeg skal godkjenne før noe skal publiseres. Hva jeg gjør og legger ut er opp til meg, det har de ingenting med. 

Anonymkode: 5b3aa...356

AnonymBruker
Skrevet

Vi sa ifra om at det ikke var lov å legge ut på sosiale medier. Men merket etterhvert at de sender bilder til vennene sine da... Jeg liker egentlig ikke det heller men orker ikke krangel om det så har ikke sagt noe ennå... Jeg legger ut litt i sosiale medier selv (men har privat profil og kontroll på egne følgere til en viss grad) Når barnet blir større så kommer vi nok selv til å sende mindre snapper av barnet og også snakke med familien på nytt om å sende bilder av barnet rundt til andre, å begrense det.

Anonymkode: 99ef5...1f3

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig at du forstår og tar innover deg dette, ts:

At voksne mennesker velger eller ikke velger å bruke «bli fornærma» som hersketeknikk er ikke noe du har noe med. Det står de fritt til. Da trår du tilbake og venter (uten å ta eller ha kontakt) til de velger å oppføre seg ordentlig. Dette kalles «grensesetting». Grensesetting handler ikke om å kontrollere andres adferd. Grensesetting handler om å fjerne deg selv (og fremover alle dine mindreårige barn) fra enhver adferd du anser som uakseptabel. Uavhengig av om det er moren din eller en tilfeldig mann på gata som velger å oppføre seg uakseptabelt.

Grensesetting kan og vil føre til at enkelte personer velger oss bort. Fordi de ikke ønsker kontakt med oss dersom de ikke kan bølle med oss. Men (og dette er viktig) grensesetting vil aldri føre til tap av kontakt med personer som betyr noe. Fordi enhver som bryr seg det minste om oss vil respektere vårt første «nei» med et smil og uten å be om en grunn.

Så: velger besteforeldre å bli furte? Ok. Den adferden må de unne seg, men ikke i nærheten av deg eller barna. Om de velger å oppføre seg, og ikke poste bilder, gjenopptas kontakt. Om de ikke velger å respektere et nei? Da er livet bedre uten dem, og det agerer du etter. Folk som driter i deg? De lever du vesentlig bedre uten.

Ikke, ts, aksepter ting fra familie du ville kjefta nedi naboen for. Krev mer sv familie enn av naboen - alltid.

Anonymkode: c21da...468

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...