AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #1 Skrevet 18. april 2024 Har du fått mer hjelp av psykolog enn venn/ familie? Føler av og til at jeg kun benytter og betaler psykolog fordi jeg er ensom og ikke har andre å snakke med.. Anonymkode: 56a1e...8fb 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #2 Skrevet 18. april 2024 Ofte kan det nok være vel så bra å snakke med et annet fornuftig menneske. Anonymkode: 148dd...53d
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #3 Skrevet 18. april 2024 Du bør ikke bruke venner og familie som psykolog. Det er utrolig slitsomt for dem, og siden de ikke har den utdannelsen så vet de heller ikke alltid hva som er riktig å si og gjøre. Anonymkode: 5f187...731 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #4 Skrevet 18. april 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ofte kan det nok være vel så bra å snakke med et annet fornuftig menneske. Anonymkode: 148dd...53d Ikke nødvendigvis for vennen... Anonymkode: 02b60...44a 9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #5 Skrevet 18. april 2024 Men hva gjør du selv for å føle deg mindre ensom? Det er ikke alltid det hjelper å prate om det, men heller handle. Anonymkode: 37b41...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #6 Skrevet 18. april 2024 Jeg avsluttet nettopp med terapeuten min på grunn av dette, kom til et punkt hvor hvor jeg innså at det ikke hjalp å kjøpe meg en venn Anonymkode: 0da25...b34
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #7 Skrevet 18. april 2024 Jeg må innrømme at jeg ikke har så stor tro på psykolog i seg selv, jeg tenker det må være behandlig med et mål, som f.eks. DPS. Da er det egentlig ikke så viktig om det er sykepleier, lege, psykolog eller psykiater. En ufaglært uten erfaring med psykisk helse vil ha lite å komme med når det gjelder å hjelpe noen å bli frisk av psykisk sykdom. Det er fint å ha venner, men de kan ikke ha ansvaret for andres helse. Det må man ta selv. Anonymkode: ce189...108
Queen19 Skrevet 18. april 2024 #8 Skrevet 18. april 2024 Tja, om det kun handlet om at jeg har det litt tøft i noen perioder, så ville det nok holdt å snakke med et annet fornuftig menneske, men nå har jeg en kompleks diagnose, så da må jeg rett og slett ha noen med kompetanse og faglig tyngde. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #9 Skrevet 18. april 2024 En psykolog er definitivt noe annet enn en venn. En venn kan lytte, men ikke behandle deg, diagnostisere, vurdere funksjon, refleksjon og forståelse rund egne vansker eller problematikk. En psykolog kan henvise deg til korrekt instans, samhandle med nav, fastlege, sykehus etc. En psykolog sin vurdering er tungtveiende. En samtale med en psykolog er mer enn samtale. Anonymkode: 498fc...f5d 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #10 Skrevet 18. april 2024 En psykolog er jo ikke en venn. Det er en behandler. Anonymkode: 5f187...731
Ebbeliten Skrevet 18. april 2024 #11 Skrevet 18. april 2024 Dette spørsmålet er dumt. Trenger man behandling for psykisk besvær er det psykolog eller psykiater man får hjelp av. Trenger man en å skravle med duger en venninne eller kompis. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #12 Skrevet 18. april 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: En psykolog er jo ikke en venn. Det er en behandler. Anonymkode: 5f187...731 Ja, men de fleste psykologer jeg har gått til vil jeg si smiler,nikker og sier gode ord, noe enn venn kan gjøre. Anonymkode: 56a1e...8fb
123fir Skrevet 18. april 2024 #13 Skrevet 18. april 2024 Jeg tenker både og. Å snakke med en dyktig terapeut kan være positivt. Det er en nøytral arena og du får en kvalifisert vurdering av det du legger frem. På den annen side kan det bli litt vel formelt og upersonlig også. Tror jeg sier "ja, takk begge deler" 😊
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #14 Skrevet 18. april 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men de fleste psykologer jeg har gått til vil jeg si smiler,nikker og sier gode ord, noe enn venn kan gjøre. Anonymkode: 56a1e...8fb Da burde du sagt fra til psykologene at du ønsker behandling, ikke bare å bli lyttet til. Anonymkode: 5f187...731
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #15 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du fått mer hjelp av psykolog enn venn/ familie? Føler av og til at jeg kun benytter og betaler psykolog fordi jeg er ensom og ikke har andre å snakke med.. Anonymkode: 56a1e...8fb Kommer an på hva det gjelder. Psykiske problemer tar du med psykolog. Hverdagsting tar du med venner Anonymkode: bc904...693
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #16 Skrevet 18. april 2024 Leser om denne problemstillingen relativt ofte, avhengigheten til en psykolog, hvor en psykolog overbehandler pasienten. Snodig problemstilling egentlig, for i hvert fylke så måles behandlingsforløpet, Finnmark er verstingene, de bruker eksempelvis 4 ganger lengre tid på å behandle en pasient enn på østlandet. Det interessante er jo hvorfor, 1. skyldes det at folk i Finnmark trenger lengre tid på behandling, 2. Er det psykologene som er dårligere. 3. Skyldes økonomiske insentiver 4. Er presset på behandling så stort på østlandet at psykologene ikke tar seg god nok tid til pasientene og friskmelder de for tidlig? 5. osv osv... Helsedirektoratet lagde for noen år siden en selvhjelpsguide for de som har milde mentale utfordringer. Nye apper mot psykiske plager - regjeringen.no Anonymkode: e6a92...b70 1
Svendsenisabella Skrevet 18. april 2024 #17 Skrevet 18. april 2024 Jeg har fått mer hjelp av fornuftige menesker og familie en psykolog.😅 Men det er meg da, alle er forskjellige selvfølgelig😊
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #18 Skrevet 18. april 2024 Snakk med en prest/sjelesørger Anonymkode: 90384...f7c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #19 Skrevet 18. april 2024 Det kommer nok an på hvor motivert man selv er for å legge ned mye arbeid i å bli psykisk frisk. En psykolog kan jo gi en verktøy, og så må man selv gjøre jobben. En venn kan jo ikke gi terapi, og man skal være forsiktig med å bruke venner som hobbypsykologer. Anonymkode: 8e368...5fc
Gjest Splurge Skrevet 18. april 2024 #20 Skrevet 18. april 2024 Kommer an på hva du legger i fornuftig. Avhenger veldig av hva du ønsker å snakke om, men jeg tenker at når det er snakk om alvorlige psykiske lidelser så er man best tjent med å snakke med psykolog og/eller annet helsepersonell med kompetanse om lidelsen. Dette fordi feil svar fra noen som er tilsynelatende "fornuftig" kan være destruktivt om de ikke helt skjønner alvoret i personens tanker og følelser. Når det kommer til ensomhet, så får du nok like mye ut av å prate med helt vanlige folk. Når det kommer til svært tunge tanker, følelser og plager man har, så vil det nok være mest hensiktsmessig å få sortert det hos en psykolog som kan gi deg verktøyene du trenger for å starte repareringen, men enkelte mennesker har nok gode råd å komme med også selv om de ikke har gått 6 år på psykologistudiet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå