Gå til innhold

Kjøpe ut søsken fra eiendom det er tatt utleggsforretning i: tvangssalg, sletting av heftelser etc

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg ønsker å kjøpe ut mitt søsken fra vår fritidseiendom som vi nå eier 50 % hver av. Problemet er at det er tatt utleggsforretninger på mitt søsken sin ideelle halvdel som er større enn halvparten av verdien av hytta. Hytta er verdt ca 300.000,-, og det er tatt utleggsforretning på litt over 200.000,-. Det jeg må betale mitt søsken er altså 150.000,- for halvparten av hytta.

Er det noen som helst måte jeg kan kjøpe ut mitt søsken, uten å sitte igjen med en hytte med heftelser på typ 50.000,-? 

Det er varslet om tvangssalg fordi heftelsene ikke blir innfridd (av mitt søsken). Hva vil konsekvensene for meg være av at hytta går til tvangssalg? Hvis hytta legges ut på tvangssalg, så kan vel jeg by på hytta, eller ha forkjøpsrett på det høyeste budet? La oss si at kjøpesum blir ganske lik taksten: 300.000, vil da halvparten av kjøpesummen gå direkte til meg, siden jeg fra før er eier av halvparten? I så fall vil det fortsatt være ca 50.000,- i heftelser som ikke er betalt ut. Hva vil da skje med det resterende beløpet det er tatt utleggsforetning i? Vil de slettes når det er tvangssalg?

Anonymkode: 74541...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei,

Jeg ønsker å kjøpe ut mitt søsken fra vår fritidseiendom som vi nå eier 50 % hver av. Problemet er at det er tatt utleggsforretninger på mitt søsken sin ideelle halvdel som er større enn halvparten av verdien av hytta. Hytta er verdt ca 300.000,-, og det er tatt utleggsforretning på litt over 200.000,-. Det jeg må betale mitt søsken er altså 150.000,- for halvparten av hytta.

Er det noen som helst måte jeg kan kjøpe ut mitt søsken, uten å sitte igjen med en hytte med heftelser på typ 50.000,-? 

Det er varslet om tvangssalg fordi heftelsene ikke blir innfridd (av mitt søsken). Hva vil konsekvensene for meg være av at hytta går til tvangssalg? Hvis hytta legges ut på tvangssalg, så kan vel jeg by på hytta, eller ha forkjøpsrett på det høyeste budet? La oss si at kjøpesum blir ganske lik taksten: 300.000, vil da halvparten av kjøpesummen gå direkte til meg, siden jeg fra før er eier av halvparten? I så fall vil det fortsatt være ca 50.000,- i heftelser som ikke er betalt ut. Hva vil da skje med det resterende beløpet det er tatt utleggsforetning i? Vil de slettes når det er tvangssalg?

Dette er advokatmat! 

Anonymkode: 78b04...7d8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest ryddige er å være åpen med ditt søsken og si du ønsker kjøpe hytten og deretter forhandle med banken. 
alternativ 2 er å la søsken sin andel av hytten gå til tvangssalg ( svært få til kjøpe en 50 % andel av en billig hytte ) deretter legge inn et bud på hytta.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel bare ideell halvpart av hytta som er begjært tvangssolgt? Siden dere eier ideell 1/2-part hver? 

Det er jo bare å ta kontakt med namsmannen å forhøre deg der om hva som skjer om du betaler ut kr 150.000 som er halvparten av verdien.

Anonymkode: 1f5b9...a62

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

ja jeg vil råde dere til å ta kontakt med prosessfullmektig i utleggsforretningen, tilby å betale disse 150 000 som utgjør ideelle halvdel for så å foreslå sletting av restgjeld eller annen løsning der omkring

Det er veldig om å menn for kreditor å skal tvangsselge ideelle halvdel, sannsynligvis er de mye heller interessert i friske milder. 

Forutsetning er at du betaler direkte til dem og ikke via via.

Anonymkode: 38ef0...b19

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De blir ikke å kunne tvangsselge uansett. Da må de ha tillatelse fra deg, med mindre hytten er to delt og den ene delen kan selges som selvstendig objekt

Anonymkode: b0201...ddc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De blir ikke å kunne tvangsselge uansett. Da må de ha tillatelse fra deg, med mindre hytten er to delt og den ene delen kan selges som selvstendig objekt

De kan selge den eierandelen som er tatt pant i, men folk vil ikke alltid kjøpe når det er andre eiere i.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette stemmer ikke. 

Man kan selge en andel for så oppløse sameiet, vidre fravike evt annen part.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei,

Hvis du betaler ditt søsken 150 000kr for hytta, sitter du ikke med en heftelse på 50 000, men en heftelse på 200 000kr. Du må ikke finne på å gjøre dette uten å involvere advokat. 

Anonymkode: 8b461...84d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ja jeg vil råde dere til å ta kontakt med prosessfullmektig i utleggsforretningen, tilby å betale disse 150 000 som utgjør ideelle halvdel for så å foreslå sletting av restgjeld eller annen løsning der omkring

Det er veldig om å menn for kreditor å skal tvangsselge ideelle halvdel, sannsynligvis er de mye heller interessert i friske milder. 

Forutsetning er at du betaler direkte til dem og ikke via via.

TS her. TAKK for alle svar. Setter stor pris på det!

Kreditor er i dette tilfellet Skatteetaten. Kan virkelig ikke se for meg at Skatteetaten vil gå med på å gå noe som helst ned på kravet??

Vi har vært i kontakt med saksbehandler i saken (er det det samme som prosessfullmektig?), men dog ikke spurt direkte om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. TAKK for alle svar. Setter stor pris på det!

Kreditor er i dette tilfellet Skatteetaten. Kan virkelig ikke se for meg at Skatteetaten vil gå med på å gå noe som helst ned på kravet??

Vi har vært i kontakt med saksbehandler i saken (er det det samme som prosessfullmektig?), men dog ikke spurt direkte om dette. 

Hvis skatteetaten er saksøker så er de sannsynligvis sin egen prosessfullmektig også men kan hende de er delt opp i forskjelle avdelinger slik at saksbehandler ikke er den samme som prosessfullmektig og det kan fortsatt være verdt å spørre etter prosessfullmektig etter som at det er vedkommende som fører saken for saksøker, og nei hvis det er skattegjeld så kan det nok være vanskelig og få gjennomslag for sletting av selve gjelden. Dog ikke umulig og få de til å slette pant, heve tvangssalg på bakgrunn av innbetaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta kontakt med alle kreditorer med utleggspant, ikke bare de som har begjært tvangssalg. Legg fram takst som dokumentasjon for hva hytta er verdt, be om bekreftelse på pantefrafall ved frivillig salg til takst, og tilby kjøpesummen til kreditorene etter tinglyst prioritet. 

Anonymkode: 3f70b...147

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har pant kan jo uansett ikke få ut mer enn den halvdelen de har pant i, så er den verd 150 000 er det det de får ved et salg. Jeg ville forsøkt meg med å kjøpe ut for 150 000 og sett hva se sa til det. Uansett - advokatmat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kan de fint gjøre. Jeg kjøpte mitt hus først som en ideell halvdel på tvangssalg og så fikk jeg eier av andre del til å selge fordi jeg presset på med oppløsning av sameiet. Og da måtte hun uansett selge 

Anonymkode: c119d...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ta kontakt med alle kreditorer med utleggspant, ikke bare de som har begjært tvangssalg. Legg fram takst som dokumentasjon for hva hytta er verdt, be om bekreftelse på pantefrafall ved frivillig salg til takst, og tilby kjøpesummen til kreditorene etter tinglyst prioritet. 

Anonymkode: 3f70b...147

TS her. 

Det er Skattetaten som er kreditorer, og de er så innmari vanskelig med tanke på taushetsplikten. Det er mitt søsken som tydeligvis må ta all kommunikasjon med dem rundt dette. Jeg, både som potensiell kjøper og som medeier, får ikke noe informasjon. Har prøvd å spørre om selv det jeg tenkte var generell info om hva som vil skje hvis jeg kjøper ut en medeier og kjøpesummen er lavere enn summen det er tatt utleggsforretning i - det kunne de ikke svare meg på, mitt søsken måtte heller ta kontakt, sa de.

Dette er sikkert innafor loven og av gode grunner, men det gjør det bare så fryktelig kronglete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det rimeligste kan jo være å vente på tvangssalget og kjøpe andelen av hytten da?

Anonymkode: ef5f3...09d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

TS her. 

Det er Skattetaten som er kreditorer, og de er så innmari vanskelig med tanke på taushetsplikten. Det er mitt søsken som tydeligvis må ta all kommunikasjon med dem rundt dette. Jeg, både som potensiell kjøper og som medeier, får ikke noe informasjon. Har prøvd å spørre om selv det jeg tenkte var generell info om hva som vil skje hvis jeg kjøper ut en medeier og kjøpesummen er lavere enn summen det er tatt utleggsforretning i - det kunne de ikke svare meg på, mitt søsken måtte heller ta kontakt, sa de.

Dette er sikkert innafor loven og av gode grunner, men det gjør det bare så fryktelig kronglete. 

Skatteetaten vil nok ikke gå ned en eneste krone, det finnes ikke en verre kreditor. Gjør som det ble foreslått over her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Skatteetaten vil nok ikke gå ned en eneste krone, det finnes ikke en verre kreditor. Gjør som det ble foreslått over her. 

TS her

Tror du har helt rett i det. Og da forstår jeg ikke hva de vil gjøre hvis det går til tvangssalg, og halvparten av salgssummen  blir mindre enn det Skatteetaten har tatt utleggsforretning i? Slettes de ubetalte kravene fra grunnboken og eiendommen da? Eller kan eiendommen legges ut på tvangssalg inkludert utleggsforretninger/heftelser? Heftelsene skal jo ikke gå ut over min ideelle halvdel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her

Tror du har helt rett i det. Og da forstår jeg ikke hva de vil gjøre hvis det går til tvangssalg, og halvparten av salgssummen  blir mindre enn det Skatteetaten har tatt utleggsforretning i? Slettes de ubetalte kravene fra grunnboken og eiendommen da? Eller kan eiendommen legges ut på tvangssalg inkludert utleggsforretninger/heftelser? Heftelsene skal jo ikke gå ut over min ideelle halvdel?

Rest gjelden etter salget vil ditt søsken enda sitte med, det er ikke ditt problem.

Anonymkode: bb61a...53f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rest gjelden etter salget vil ditt søsken enda sitte med, det er ikke ditt problem.

Anonymkode: bb61a...53f

TS her.

Står dette noe sted, typ Lov om tvangsfullbyrdelse e.l? Jeg kan nemlig ikke finne noe annet enn at heftelser følger eiendommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...