Gå til innhold

500k i EK men ufør.. Kjøpe bolig eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 500k på sparekonto. Har ung ufør. (25k utbetalt)  Vil så gjerne eie bolig men det er svindyrt.. Koster 3 200 000 for en ok leilighet her jeg bor. 

Hva ville du gjort i min situasjon?

Anonymkode: 3a952...42c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ho ikke råd til å kjøpe bolig til den prisen med din inntekt. Hva er det du lurer på egentlig? 

• Liker 3
Skrevet

Ville puttet disse pengene i fond istedet. Bare renter vil koste 12-13k pr mnd på lånet. Men det avhenger jo litt av hvor mye du betaler for å bo i dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville sjekket med bank og husbank på muligheten for lån, og vurdert videre derfra.

Anonymkode: b2922...183

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Har 500k på sparekonto. Har ung ufør. (25k utbetalt)  Vil så gjerne eie bolig men det er svindyrt.. Koster 3 200 000 for en ok leilighet her jeg bor. 

Flyttet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Juliv skrev (7 minutter siden):

Du har ho ikke råd til å kjøpe bolig til den prisen med din inntekt. Hva er det du lurer på egentlig? 

TS kan få startlån hos Husbanken, hvis hun ikke får lån i andre banker. Da trenger man ikke å ha EK i det hele tatt, så lenge man har fast inntekt. Men vet ikke hvor mye de gir i lån.

Anonymkode: 73d83...c8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS kan få startlån hos Husbanken, hvis hun ikke får lån i andre banker. Da trenger man ikke å ha EK i det hele tatt, så lenge man har fast inntekt. Men vet ikke hvor mye de gir i lån.

Ikke 3.2 mill i hvert fall... 1.3 fikk jeg.

Anonymkode: 088e4...272

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Poenget er at man ikke kan betjene et så høyt lån med 25000kr utbetalt. I følge husbanken sine nettsider står det at det ikke gis mer en 5 x inntekt som hoved regel, men jeg vet ikke hvor strenge de er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

De gir mer i lån enn vanlige banker, men de gir ikke mer enn man kan betjene.  Husbanken sin kalkulator sier TS kan få maksimalt 1,9 i lån.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg flyttet til et sted hvor det var billigere boliger.

Anonymkode: f0b37...3ac

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du råd til det da? Et boliglån på 2.700.000 med 25 års nedbetalingstid vil jo fort koste 15–16.000 kroner i måneden. I tillegg blir det jo fort noen tusen i måneden i fellesutgifter.

Skrevet

Du kan få lån av husbanken. Du får lån med lav rente og 50 års nedbetalingstid. Skal gå fint med den inntekten å betjene et sånt lån i husbanken.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men man må ha inntekt til å betjene lånet, og det har ikke TS.

Anonymkode: a33f3...a80

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men man må ha inntekt til å betjene lånet, og det har ikke TS.

Anonymkode: a33f3...a80

Jo hvis hun kjøper en leilighet til 3,2 mill og har 50 års betalingstid så blir det rundt 8k i måneden + fellesutgifter. Det går det.

Endret av Fountaine
AnonymBruker
Skrevet
Fountaine skrev (2 minutter siden):

Jo hvis hun kjøper en leilighet til 2,7 mill og har 50 års betalingstid så blir det rundt 8k i måneden + fellesutgifter. Det går det.

Hvordan kan du hevde at det går fint, når selv husbanken sin kalkulator sier at det ikke går?

Skrevet

Mitt råd til TS er å bare søke om lån i husbanken selv om kalkulatoren kanskje sier at det ikke går. Man får gjerne mer enn det kalkulatoren tilsier.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Fountaine said:

Jo hvis hun kjøper en leilighet til 3,2 mill og har 50 års betalingstid så blir det rundt 8k i måneden + fellesutgifter. Det går det.

men 30år er vel maks?

Anonymkode: 98c06...246

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

men 30år er vel maks?

Nei det er 50 hos husbanken.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

du vil nok ikke få lån i banken til en leilighet til 3.2mill.

AnonymBruker
Skrevet

jeg ville flyttet et sted hvor prisene ikke er så høye

Anonymkode: 6b5dc...750

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...