Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som jobber i barnehage eller andre som har gode råd, hvordan håndtere slike hendelser:

Barn 5/6 år vil være med å leke, men hver gang barnet blir med på leken blir det bråk. For eksempel vi leker stiv heks, barnet blir «tatt», det blir helt krise for barnet og h*n begynner å skrike noe voldsomt, løpe etter de andre barna for å slå, sparke, dytte. Prøver å fjerne barnet fra situasjonen , men barnet roer seg ikke ned, sparker og slår etter voksne å kan holde på over en time, tror vi at barnet har roet seg ned så løper barnet igjen etter de andre barna for å slå, sparke, dytte osv.  Dette gjelder uansett hva slags aktivitet vi prøver å finne på, men det ender bare opp i fiasko hver eneste gang. Det er selvfølgelig kjedelig for barnet som opplever disse store følelsene, men de andre barna blir jo så klart sterkt preget av dette da det ødelegger for alle, barn blir redde, ønsker ikke leke fordi de vet hva som kommer til å skje hvis vi setter i gang en lek. Vi kan jo heller ikke utestenge når barnet har veldig lyst til å bli med , å er den første til å spørre om vi kan leke rødt lys , stiv heks osv. Men hjelp hva gjør vi??!!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det er SÅ ille så lurer jo jeg på hva slags diagnose som ligger bak. For når barnet ikke gir seg etter en time så er det jo ikke bare et vanlig følelsesutbrudd. 

Anonymkode: 22d3d...90e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når det er SÅ ille så lurer jo jeg på hva slags diagnose som ligger bak. For når barnet ikke gir seg etter en time så er det jo ikke bare et vanlig følelsesutbrudd. 

Anonymkode: 22d3d...90e

Ingen diagnose på barnet, men kan muligens være noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Håper virkelig ikke dette er i mitt barn sin barnehage.

At en barnehage må spørre om råd på et forum sier sitt om barnehagen.

Anonymkode: b96b6...280

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er jo ikke sikkert det da, kan være samling av barn i nabolag eller i bursdager også. Kanskje ts vil ha råd fra barnehager fordi de vanligvis vet eller har gode råd til hvordan man kan håndtere det. 

Når et barn blir upopulær å leke med, kan man gjøre dette barnet til en attraktiv lekekamerat ved å finne noe det barnet trives med og er god på slik at han får positive opplevelser med andre barn og de andre får positive opplevelser med det barnet. 

Man skal ikke tvinge noen til å leke med andre, men felles positive opplevelser kan gi gode relasjoner videre. 

Mulig barnet har en diagnose og da må det jo gjerne møtes på en annen måte, men om det kun er følelsesregulering og opplevelsen av å ikke mestre noe, lav selvfølelse og ikke forstå lek, så trenger barnet å lære dette. Hvordan det gjøres må jo enten bhg eller foreldrene finne ut av..

Anonymkode: 2d434...738

Skrevet
Airotciv skrev (1 time siden):

Dere som jobber i barnehage eller andre som har gode råd, hvordan håndtere slike hendelser:

Barn 5/6 år vil være med å leke, men hver gang barnet blir med på leken blir det bråk. For eksempel vi leker stiv heks, barnet blir «tatt», det blir helt krise for barnet og h*n begynner å skrike noe voldsomt, løpe etter de andre barna for å slå, sparke, dytte. Prøver å fjerne barnet fra situasjonen , men barnet roer seg ikke ned, sparker og slår etter voksne å kan holde på over en time, tror vi at barnet har roet seg ned så løper barnet igjen etter de andre barna for å slå, sparke, dytte osv.  Dette gjelder uansett hva slags aktivitet vi prøver å finne på, men det ender bare opp i fiasko hver eneste gang. Det er selvfølgelig kjedelig for barnet som opplever disse store følelsene, men de andre barna blir jo så klart sterkt preget av dette da det ødelegger for alle, barn blir redde, ønsker ikke leke fordi de vet hva som kommer til å skje hvis vi setter i gang en lek. Vi kan jo heller ikke utestenge når barnet har veldig lyst til å bli med , å er den første til å spørre om vi kan leke rødt lys , stiv heks osv. Men hjelp hva gjør vi??!!

Finne andre leker hvor ingen kan vinne eller tape. 

Snakke om følelser å lære å regulere de. 

Skrevet
kjærring skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet mitt er hvordan håndtere det. Finne andre leker? Ja det lekes massevis i barnehagen for store og små, mange leker som ingen vinner og ingen taper. Disse aktivitetene som jeg snakker om er noe mange av barna elsker, det første de spør om når vi går ut er om vi kan leke rødt lys, stiv heks, gjemsel, freeze, osv. Å vinne/tape er jo også noe barna må lære seg. Det kan ikke være sånn at de ikke skal få lov til å leke fordi de en person ikke klarer å regulere følelsene sine. Samtidig så ønsker jo dette barnet også å ha disse aktivitetene, men det skjærer seg hver eneste gang.  Jeg sier jo ikke til dette barnet at nei du får ikke være med. Men jeg lurer på om noen har vært borti det samme og har noen gode råd, løsninger å komme med så det skal bli bra for alle barna. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje det er en ufaglært assistent som er veldig interessert i jobben sin og lnsk r å gå litt bredere ut enn kun til ped.leder. 

Ikke alltid ped leder har den beste kunnskapen og erfaringen har jeg dessverre erfart. 

Anonymkode: 9fc23...578

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, kjærring said:

Å vinne/tape bør øves på før skolestart!!

Anonymkode: a0826...82b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er jo ikke sikkert det da, kan være samling av barn i nabolag eller i bursdager også. Kanskje ts vil ha råd fra barnehager fordi de vanligvis vet eller har gode råd til hvordan man kan håndtere det. 

Når et barn blir upopulær å leke med, kan man gjøre dette barnet til en attraktiv lekekamerat ved å finne noe det barnet trives med og er god på slik at han får positive opplevelser med andre barn og de andre får positive opplevelser med det barnet. 

Man skal ikke tvinge noen til å leke med andre, men felles positive opplevelser kan gi gode relasjoner videre. 

Mulig barnet har en diagnose og da må det jo gjerne møtes på en annen måte, men om det kun er følelsesregulering og opplevelsen av å ikke mestre noe, lav selvfølelse og ikke forstå lek, så trenger barnet å lære dette. Hvordan det gjøres må jo enten bhg eller foreldrene finne ut av..

Anonymkode: 2d434...738

Barnet er godt likt av de andre barna og har mange venner. Men de synes ikke det er gøy når leken alltid blir ødelagt. Heldigvis tilgir barna fort hverandre, men vi har også andre barn som er redd for barnet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kanskje det er en ufaglært assistent som er veldig interessert i jobben sin og lnsk r å gå litt bredere ut enn kun til ped.leder. 

Ikke alltid ped leder har den beste kunnskapen og erfaringen har jeg dessverre erfart. 

Anonymkode: 9fc23...578

Takk 🙏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...