Gå til innhold

Bytte fastlege eller ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en fastlege som jeg har hatt i mange år og er fornøyd. Men det siste året har jeg flytta 1,5 timer unna fastlegen. Jeg bodde kun 25 min unna før. Hadde dere bytta fastlege da? Pga. lang reisevei.

Er det noen ulemper med lang reisevei ? Hva hvis noe skjer akutt? Er helt avhengig av bil og jeg bor alene så har ingen å kjøre. Kan ikke ta transportmidler til fastlegen.

Hva gjør dere andre som flytter?

Anonymkode: ca949...dad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville i første omgang sjekket om det i det hele er ledig plass hos fastlege nærmere der du bor. 

Jeg har valgt å beholde min fastlege- selv med neste 2t reisevei. 

Anonymkode: 67e20...1df

AnonymBruker
Skrevet

Hvis noe skjer akutt drar du jo til legevakta/ringer ambulanse, så akkurat det er jo greit.

Anonymkode: d8e88...00f

AnonymBruker
Skrevet

Bytt fastlege. I hvertfall hvis du bor i Sandefjord. 

Jeg brakk beinet, og havnet på legevakten i Sandefjord. De nektet å ta meg inn fordi jeg hadde fastlege i Oslo. Jeg hadde ingen mulighet til å klare å komme meg til Oslo på egenhånd. Så det endte med en svært dyr taxitur.

Anonymkode: c60ca...d96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg brakk beinet, og havnet på legevakten i Sandefjord. De nektet å ta meg inn fordi jeg hadde fastlege i Oslo. Jeg hadde ingen mulighet til å klare å komme meg til Oslo på egenhånd. Så det endte med en svært dyr taxitur.

Er det sånn i flere kommuner?

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer om man er dårlig når fastlegen er langt unna? 

Kan legevakta si jeg må oppsøke fastlegen også er jeg for syk for det?

Hva skjer om man faller midt i mellom?

Mye å ta hensyn til. Eller?

Hva gjør dere andre som ikke har familie?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 16.16):

De har ikke lov å nekte deg akutt helsehjelp!

Anonymkode: 2f8b8...120

Skrevet

Du mister jo retten til pasientreiser, når du har fastlege i en annen kommune enn din bostedskommune. Hvis du da er avhengig av bil, og du ikke kan ta kollektiv transport, så ligger du jo litt dårlig an. Legevakten der du bor, kan nok også finne på å be deg om å benytte fastlegen, så lenge det er i fastlegens åpningstid, med mindre det da er snakk om fare for liv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kronisk syk, og avhengig av å ha en fastlege som spiller på lag.  Legen jeg har nå, er jeg utrolig fornøyd med.  Det er bare flaks, egentlig, at jeg fikk en som var så bra, for på det tidspunktet jeg valgte henne, var hun den eneste ledige i mils omkrets.  

Denne legen befinner seg i gangavstand fra der jeg bor, men jeg hadde helt fint taklet litt reisevei for å beholde henne.  1,5 times reisevei - det er ikke noe spørsmål en gang, jeg hadde beholdt.  En av grunnene til at jeg er så fornøyd, er at mye kan ordnes på smidigst mulig måte for meg, med e-dialog og digitale timer.  Det finnes selvfølgelig en grense når det gjelder avstand, altså.

Nå skal det sies at jeg sjelden trenger akutt-timer, og benytter meg ikke av pasientreiser.  

Anonymkode: 83362...f73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...