AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #1 Skrevet 18. april 2024 Jeg skal tilbake i jobb etter operasjon og trenger veiledning i forhold til sykemelding og helligdager. Privat sektor, arbeidstid 7-15. Det er ikke avtalt faste dager sykemeldingen skal tas ut på, dette skal tilpasses arbeidsgivers behov. jeg skal jobbe 40% i en uke med helligdager. Dersom det ikke ville vært helligdager skulle jeg altså jobbet to dager i uken. arbeidgiver sier jeg skal jobbe to dager uavhengig av helligdag og at sykemeldingen skal dekke lønn for helligdagen. vet noen om dette er korrekt? Erfaring viser at arbeidsgiver ofte ikke forholder seg til gjeldende regelverk. takk for svar! Anonymkode: 843d8...519
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #2 Skrevet 18. april 2024 Det må dere bli enige om Anonymkode: 8d90f...cab
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #3 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det må dere bli enige om Anonymkode: 8d90f...cab Finnes det ikke en norm for dette? Jeg har Null problem med å jobbe disse to dagene, faktisk ønsker jeg det, men jeg vil ille nav skal trekke meg de pengene for helligdagene Anonymkode: 843d8...519 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #4 Skrevet 18. april 2024 Du skal jobbe 40% av de dagene som ikke er helligdager. Feks uka med kr himmelfart og 17.mai skal du jobbe 40% av 3 dager. Anonymkode: a58cd...95e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #5 Skrevet 18. april 2024 Du jobber to dager, med mindre du vil poengtere at du er lite samarbeidsvillig og kun gir et minimum til jobben. Du er ikke sykemeldt 60% av arbeidstid, men fra 60% av arbeidsoppgavene. Du kunne i teorien jobbet alle dager men gjort 40% av arbeidsoppgavene på de dagene. Anonymkode: 91849...335
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #6 Skrevet 18. april 2024 Sykmld opererer med 40 timers uke / 37.5.(100% jobb uavhengig av helligdager/fri/ferie etc) Du skal altså jobbe to dager. Anonymkode: 96596...9d2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #7 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Finnes det ikke en norm for dette? Jeg har Null problem med å jobbe disse to dagene, faktisk ønsker jeg det, men jeg vil ille nav skal trekke meg de pengene for helligdagene Anonymkode: 843d8...519 Det er jo her det kan bli tull, for du kan fint jobbe mer enn 40%, men Nav betaler kun for den delen du ikke jobber og da må arbeidsgiver stå for resten. Anonymkode: a58cd...95e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #8 Skrevet 18. april 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du skal jobbe 40% av de dagene som ikke er helligdager. Feks uka med kr himmelfart og 17.mai skal du jobbe 40% av 3 dager. Anonymkode: a58cd...95e Veldig pussig hvordan arbeidsevne er knyttet opp til helligdager da. I november ville samme skade gjort at TS kunne jobbet 8 dager i måneden. I mai vil samme skade plutselig medføre færre dager med arbeidsevne 🤷 Anonymkode: 91849...335
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #9 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sykmld opererer med 40 timers uke / 37.5.(100% jobb uavhengig av helligdager/fri/ferie etc) Du skal altså jobbe to dager. Anonymkode: 96596...9d2 Sånn er det ikke der jeg jobber (kommunen), men det kan sikkert være ulik praksis. Anonymkode: a58cd...95e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #10 Skrevet 18. april 2024 Takk for svar, alle sammen! jeg er fremdeles like lite klok🤷♀️ og kommer til å forholde meg til arbeidsgiver. for å presisere: jeg ønsker å jobbe to dager i uken, men ikke om jeg ikke får betalt, altså at nav trekker meg for helligdagen. Jeg har tidligere vært 80% sykemeldt og ønsker å redusere sykemeldingen til 60% for å se hva hoftene klarer etter operasjon/protese. min arbeidsevne er selvfølgelig ikke knyttet til helligdager, men min arbeidsvilje er knyttet til utbetaling av lønn. Dette er begrunnet med en svært rigid og sær arbeidsgiver som utnytter arbeidskraft og tøyer regler. jeg er altså usikker på hva som er korrekt og jeg ønsker å forholde meg til regelverket. tusen takk for svar😃 Anonymkode: 843d8...519
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #11 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du jobber to dager, med mindre du vil poengtere at du er lite samarbeidsvillig og kun gir et minimum til jobben. Du er ikke sykemeldt 60% av arbeidstid, men fra 60% av arbeidsoppgavene. Du kunne i teorien jobbet alle dager men gjort 40% av arbeidsoppgavene på de dagene. Anonymkode: 91849...335 Er det forskjell på sykemelding fra arbeidstid og arbeidsoppgaver? I mitt tilfelle et jeg i så fall sykemeldt 80/60% fra begge deler ettersom rehabiliteringen er å ikke belaste hoftene etter operasjon/ protese. faktisk er jeg meget samarbeidsvillig og er tilbake i (delvis) jobb lenge før anslått og anbefalt tid, men jeg vil likevel ikke la meg utnytte av arbeidsgiver slik han har en tendens til å gjøre. Anonymkode: 843d8...519 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #12 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar, alle sammen! jeg er fremdeles like lite klok🤷♀️ og kommer til å forholde meg til arbeidsgiver. for å presisere: jeg ønsker å jobbe to dager i uken, men ikke om jeg ikke får betalt, altså at nav trekker meg for helligdagen. Jeg har tidligere vært 80% sykemeldt og ønsker å redusere sykemeldingen til 60% for å se hva hoftene klarer etter operasjon/protese. min arbeidsevne er selvfølgelig ikke knyttet til helligdager, men min arbeidsvilje er knyttet til utbetaling av lønn. Dette er begrunnet med en svært rigid og sær arbeidsgiver som utnytter arbeidskraft og tøyer regler. jeg er altså usikker på hva som er korrekt og jeg ønsker å forholde meg til regelverket. tusen takk for svar😃 Anonymkode: 843d8...519 Jeg hadde jobbet to dager, men da gjort arbeidsgiver oppmerksom på at det er de som må kompensere for det ekstra du vil bli trukket fra nav. Anonymkode: a58cd...95e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #13 Skrevet 18. april 2024 Får du utbetaling av sykepenger fra NAV eller forskutterer jobben normal lønn og så får de tilbake fra NAV? Om jobben forskutterer lønn så får du jo lønn som vanlig uavhengig av helligdager, da går det jo greit og du får lønnen du skal. Om det er NAV som utbetaler sykepenger så ville jeg sjekket ut det med utbetaling og helligdager hos NAV. Om de ikke betaler sykepenger på helligdager feks så må du jo tilpasse jobb etter det. Du skal jo ikke tape penger. Men sjekk det hos NAV det burde jo være et enkelt ja/nei-svar. Ville forøvrig ikke presset meg mer enn nødvendig etter en operasjon, det kan være dumt på sikt å ikke ta den restitueringstiden og opptreningstiden man trenger. Hør på kroppen din og ikke sett lojalitet til arbeid foran egen langvarig helse. Anonymkode: c37ae...8a6 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #14 Skrevet 18. april 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: min arbeidsevne er selvfølgelig ikke knyttet til helligdager, men min arbeidsvilje er knyttet til utbetaling av lønn. Dette er begrunnet med en svært rigid og sær arbeidsgiver som utnytter arbeidskraft og tøyer regler. Javel? Får du ikke betalt 100% lønn selv om du er sykemeldt? Anonymkode: 91849...335
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #15 Skrevet 18. april 2024 Kan legge til at min jobb forskutterer lønn. Sist jeg var gradert sykemeldt jobbet jeg % av ukens timer, ikke % av "fast tid". Vi har et timelistesystem som det står hver uke hvor mange timer som skal føres den uken. Og når jeg var feks 50% sykemeldt og det var 1 helligdag så skulle man føre 32 timer istedet for 40. Da jobbet jeg 16 og førte 16 sykemelding. En full uke jobbet jeg 20 og førte 20 på sykemelding. Jeg jobbet kortere dager men hver dag da, etter avtale med nærmeste leder. Mulig det er relevant selv om det er litt rart at det er forskjell på om man jobber korte dager/færre dager.... HR/lønn visste forresten ikke hvilken avtale jeg hadde med sjefen for det er så stor bedrift de snakker ikke sammen, men de godkjente alltid timelistene og jeg fikk lønn som vanlig. Anonymkode: c37ae...8a6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #16 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg skal tilbake i jobb etter operasjon og trenger veiledning i forhold til sykemelding og helligdager. Privat sektor, arbeidstid 7-15. Det er ikke avtalt faste dager sykemeldingen skal tas ut på, dette skal tilpasses arbeidsgivers behov. jeg skal jobbe 40% i en uke med helligdager. Dersom det ikke ville vært helligdager skulle jeg altså jobbet to dager i uken. arbeidgiver sier jeg skal jobbe to dager uavhengig av helligdag og at sykemeldingen skal dekke lønn for helligdagen. vet noen om dette er korrekt? Erfaring viser at arbeidsgiver ofte ikke forholder seg til gjeldende regelverk. takk for svar! Anonymkode: 843d8...519 Du skal jobbe 40% uavhengig av om uka har helligdager. Er helligdagen på onsdag kan du jobbe tirsdag og torsdag. Og etter regelverket så kan du faktisk være på jobb hele uka og jobbe til sammen 40% Det er ingen automatikk i at man skal være på jobb kun 40% av tiden. Du kan fortsatt være på jobb 100% av tiden men kun utføre 40% av dine arbeidsoppgaver. Arbeidsgiver gjør alt riktig slik du beskriver. Anonymkode: 4ada9...9b8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå