AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #1 Skrevet 18. april 2024 Kvinne 50 år -som har hatt noen helseutfordringer siste årene (div akutte sykdommer som er behandlet ferdig ). Jeg har i lang tid (sikkert 6 mnd + ) hatt et ekstremt behov for søvn, og er generelt helt tom for energi. Jeg sovner umiddelbart når jeg legger meg, og må ha minst 10-12 timer søvn i døgnet. Når jeg står opp er det enste jeg vil å sove mer. (det er veldig vanskelig å stå opp, må bruke minst 4 alarmer for å klare det, og utsetter å stå opp til jeg MÅ). Jeg orker lite når jeg er våken.. Jeg er ikke lyssky, har ikke sterke smerter, ikke hodepine eller andre plager - bare helt tom. Vært hos lege flere ganger - alt er normalt av blodprøver. Vi finner ingenting. Så tenker jo dette er utmattelse (?) -men hva gjør jeg for å få det bedre? Jeg husker seriøst ikke hvordan det var å være normal. Jeg klarer jobben (kontorjobb), men hjemme fungerer jeg overhode ikke. Alt av planer/sosiale ting og avtaler blir utsatt/avlyst. Det er utrolig tung å ha det sånn. Men hva gjør man? (jeg prioriterer hvile/søvn, spiser normal kost, prøver å gå en liten tur hver dag, tar vitmanier og omega 3). Og har ingen mangler ifølge blodprøver.. Men jeg er så fortvila - dette er seriøst virkelig ikke et liv jeg unner noen.. Noen med gode innspill?? Anonymkode: 4bde0...7ca 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #2 Skrevet 18. april 2024 long covid? deprimert? Anonymkode: 9a079...eff 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #3 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kvinne 50 år -som har hatt noen helseutfordringer siste årene (div akutte sykdommer som er behandlet ferdig ). Jeg har i lang tid (sikkert 6 mnd + ) hatt et ekstremt behov for søvn, og er generelt helt tom for energi. Jeg sovner umiddelbart når jeg legger meg, og må ha minst 10-12 timer søvn i døgnet. Når jeg står opp er det enste jeg vil å sove mer. (det er veldig vanskelig å stå opp, må bruke minst 4 alarmer for å klare det, og utsetter å stå opp til jeg MÅ). Jeg orker lite når jeg er våken.. Jeg er ikke lyssky, har ikke sterke smerter, ikke hodepine eller andre plager - bare helt tom. Vært hos lege flere ganger - alt er normalt av blodprøver. Vi finner ingenting. Så tenker jo dette er utmattelse (?) -men hva gjør jeg for å få det bedre? Jeg husker seriøst ikke hvordan det var å være normal. Jeg klarer jobben (kontorjobb), men hjemme fungerer jeg overhode ikke. Alt av planer/sosiale ting og avtaler blir utsatt/avlyst. Det er utrolig tung å ha det sånn. Men hva gjør man? (jeg prioriterer hvile/søvn, spiser normal kost, prøver å gå en liten tur hver dag, tar vitmanier og omega 3). Og har ingen mangler ifølge blodprøver.. Men jeg er så fortvila - dette er seriøst virkelig ikke et liv jeg unner noen.. Noen med gode innspill?? Anonymkode: 4bde0...7ca Om det handler om utmattelse -så tenker jeg sykemelding fra jobben en lenger periode. Det går ikke i lengden å holde på å tviholde på å jobbe og ikke ha noe igjen etterpå -du kan risikere å bli ennå sykere og ennå lenger unna å få det bedre. Får du en sykemelding så kan man bruke tiden hjemme å finne ut hva som skjer, hva som evt kan gi bedring når når du har fått lenger tid på å kun fokus på hvile og roe ned kroppen .Anbefaler evt bruke aktivitetsklokke/pulsklokke for å tracke pulsen din og stressnivået ditt. Har du hatt mye påkjenninger over lang tid så trenger du fokus på restitusjon og lavt stressnivå. Stresshormoner i fri flyt kan være toxic på kroppen, man kan rett og slett bli sikkelig dårlig. Anonymkode: fba35...f63 4
KatteLatte Skrevet 18. april 2024 #4 Skrevet 18. april 2024 Hva hadde du i ferritin på forrige blodprøve? 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #5 Skrevet 18. april 2024 Første tanken er selvfølgelig jernlager og d-vitamin, men siden dette er utelukket allerede så blir min neste tanke at du kan ha hatt en kraftig luftveisinfeksjon (forkjølelse, bronkitt, influensa osv) eller annen infeksjon i kroppen. Man kan bli skikkelig tom i flere uker etterpå og det tar tid å bli helt frisk. Jeg har nylig hatt en forkjølelse som slo meg helt ut. Lå på sofaen og orket knapt å røre meg. Ikke spesielt vondt i kroppen, men fryktelig snørrete og tungpustet. Er litt slapp fremdeles etter fire uker, men det kommer seg. Anonymkode: d2147...8b8 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #6 Skrevet 18. april 2024 Jeg hadde sjekka de blodprøvene på nytt, full sjekk og om noe ligger lavt på normalen spesielt d-vitamin og jern ville jeg sjekka med lege om det er verdt å fokusere på å få det opp på den høyere delen av normalen. Noen av oss fungerer dårligere med lavere verdier. Anonymkode: 40d2b...ec1 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #7 Skrevet 18. april 2024 Overgangsalder? Anonymkode: ff729...7d8 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #10 Skrevet 18. april 2024 TS her. Tviler på long covid -har ikke hatt covid så vidt jeg vet.. Jernlagre, hb, d og b-vit, stoffskifte osv er normale. Jeg har normal vekt (er 160 og veier 53 kg). Prøver å spise sunt hver dag (typ kylling, litt fisk, hvitt kjøtt osv) ifht til overgangsalder så var jeg hos gynekolog for litt siden, den har visstnok ikke satt i gang enda. Jeg har som sagt gått igjennom div sykdom skade siste 2 år, men er ferdig med dette nå. Men det må jo finnes en årsak til at kroppen er virkelig helt tom? Jeg vet jeg sikkert burde vært sykemeldt en periode, men pga mye sykdom tidl, så ønsker jeg sterkt å kunne gå på jobb -føler det er det enenste normale i livet nå - og jeg klarer det jo.. Men virker som det bittelille jeg har av energi brukes opp på jobb - for alt av fridager og kvelder går til søvn. Jeg kan lett sove 15 timer i helgen. stå opp og så legge meg igjen 3 timer senere og sove noen timer igjen. Dette er jo helt sykt?? Anonymkode: 4bde0...7ca
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #11 Skrevet 18. april 2024 Søvnapné? Depresjon? Ettervirkninger av noen av sykdommene dine? Vurdere gradert sykmelding for å få opp livskvaliteten, så det evt ikke utvikler seg til en depresjon. Anonymkode: 51d17...7cd 3
every woman Skrevet 18. april 2024 #12 Skrevet 18. april 2024 Kjenner du B12-verdien fra blodprøvene? 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #13 Skrevet 18. april 2024 Depresjon? Jern/magnesium mangel? Stoffskifte? Høyt blodsukker? Lavt oksygenopptak? Ksn være så utrolig mange årsaker til dette dessverre Anonymkode: af81a...064 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #14 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS her. Tviler på long covid -har ikke hatt covid så vidt jeg vet.. Jernlagre, hb, d og b-vit, stoffskifte osv er normale. Jeg har normal vekt (er 160 og veier 53 kg). Prøver å spise sunt hver dag (typ kylling, litt fisk, hvitt kjøtt osv) ifht til overgangsalder så var jeg hos gynekolog for litt siden, den har visstnok ikke satt i gang enda. Jeg har som sagt gått igjennom div sykdom skade siste 2 år, men er ferdig med dette nå. Men det må jo finnes en årsak til at kroppen er virkelig helt tom? Jeg vet jeg sikkert burde vært sykemeldt en periode, men pga mye sykdom tidl, så ønsker jeg sterkt å kunne gå på jobb -føler det er det enenste normale i livet nå - og jeg klarer det jo.. Men virker som det bittelille jeg har av energi brukes opp på jobb - for alt av fridager og kvelder går til søvn. Jeg kan lett sove 15 timer i helgen. stå opp og så legge meg igjen 3 timer senere og sove noen timer igjen. Dette er jo helt sykt?? Anonymkode: 4bde0...7ca Jo, det har den. Selv om du kan ha massevis at egg igjen, så er du inne i forstadiet til overgangsalderen. Moren til en venninne av meg opplevde akkurat det samme som deg. Hun sov hvert ledige minutt på dagen. Hun var livredd for at hun var dødssyk. Men ja; du gjettet: overgangsalder. Så: dra gjerne en tur til legen igjen og be om å få måle hormon-verdiene dine. ❤️ Anonymkode: 6e9c1...569 7 2
KatteLatte Skrevet 18. april 2024 #15 Skrevet 18. april 2024 Ser du skriver at jernnivåene er gode, men hva ligger ferritinen din på? Nedre grense er 15, og det er for veldig mange myyye lavere enn hva som er mulig å holde seg gående med. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #16 Skrevet 18. april 2024 Sjekk ut helhetshelse.no De kan ofte hjelpe med ting som legen ikke finner ut av. Anonymkode: 381fb...563 1
Grüner Skrevet 18. april 2024 #17 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): long covid? deprimert? Anonymkode: 9a079...eff Det tenkte jeg også 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #18 Skrevet 19. april 2024 Enig med de som påpeker at du må se på verdiene av vitaminene. Jeg ble slapp da ferritin var rett over nedre verdi. Hadde 16, referanseomr er mellom 15 og 200. Legen min mente at jeg hadde normale verdier ig ikke trengte tilskudd, men kroppen sa noe annet. Det samme kan gjelde b-12. Den bør visst også være godt over minimumsverdi. Tenker også at du bør sjekke for cøliaki. Kan ha diffuse og varierte symptomer (ikke alle får symptom fra magen), men utmattelse er veldig vanlig symptom. Du kan kjøpe selvtest på apotek, men hvis den er positiv må du til legen og ikke slutte med gluten på egen hånd. Viktig å få ordentlig diagnose og kurs i hvordan leve med cøliaki. Anonymkode: d2926...c18 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #19 Skrevet 19. april 2024 Hva med magnesium? Synkende østrogennivå kan gi lavt magnesium, som igjen kan medføre utmattethet. Anonymkode: 57019...335 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #20 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jo, det har den. Selv om du kan ha massevis at egg igjen, så er du inne i forstadiet til overgangsalderen. Moren til en venninne av meg opplevde akkurat det samme som deg. Hun sov hvert ledige minutt på dagen. Hun var livredd for at hun var dødssyk. Men ja; du gjettet: overgangsalder. Så: dra gjerne en tur til legen igjen og be om å få måle hormon-verdiene dine. ❤️ Anonymkode: 6e9c1...569 Hvordan kan du være så skråsikker på det? Anonymkode: 32d1c...f0a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå