Gå til innhold

Når de foreslår at du henvises videre til fosterdiagnostikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp vært på første ultralyd, 12 uker på vei. Jordmor som tok ultralyd undersøkelsen ønsket at fastlegen min skulle henvise videre til fosterdiagnostikk på Rikshospitalet. Ultralyden så fin ut, men hun mente at jeg burde undersøkes nærmere pga en kronisk sykdom jeg har (revmatisk). Jeg er 33 år gammel og dette er vårt andre barn. Førstemann er en sunn og frisk 4 åring. 

Jeg er litt bekymret. Hva innebærer fosterdiagnostikk? Er det bare en NIPT -test? Eller er det ny ultralyd, fostervannsprøve og masse annet? 

Kan dere som vet mer om det svare? 

Anonymkode: 75dd7...bc6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er veldig restriktive med invasive undersøkelser, så fostervannsprøve gjøres kun etter mistanke. 

Jeg ville snakket med fastlege. Det høres litt rart ut å undersøke fosteret genetisk pga din revmatiske sykdom. Det kan man jo ikke undersøke genetisk.. 

Anonymkode: bdb69...89b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig rart ut og sløvt av jordmor. Da må jo jordmor enten henvise selv som ansvarlig helsepersonell for undersøkelsen, det er jo hun som har satt indikasjon og vet hvorfor hun mener det. 

Eller så må hun ha sendt et godt notat til fastlege å forklart hvorfor fastlegen skal gjøre det. 

Skikkelig ufint og uprofesjonelt å få andre til å gjøre jobben sin for seg.

Anonymkode: ce68e...c26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har nettopp vært på første ultralyd, 12 uker på vei. Jordmor som tok ultralyd undersøkelsen ønsket at fastlegen min skulle henvise videre til fosterdiagnostikk på Rikshospitalet. Ultralyden så fin ut, men hun mente at jeg burde undersøkes nærmere pga en kronisk sykdom jeg har (revmatisk). Jeg er 33 år gammel og dette er vårt andre barn. Førstemann er en sunn og frisk 4 åring. 

Jeg er litt bekymret. Hva innebærer fosterdiagnostikk? Er det bare en NIPT -test? Eller er det ny ultralyd, fostervannsprøve og masse annet? 

Kan dere som vet mer om det svare? 

Anonymkode: 75dd7...bc6

De tilbyr deg gjerne en nipt pluss ultralyd. Luksus det

Anonymkode: 344d4...5fe

AnonymBruker
Skrevet

Høres rart ut at du må via fastlegen? Vi ble henvist til fosterdiagnostikk ved St. Olavs etter ordinær ultralyd pga. et (heldigvis bagatellmessig) avvik hos barnet, og da var det jordmor som sendte henvisning i samråd med gynekolog på avdelingen. Vi fikk beskjed om at det ikke trengte å være noe dramatisk i det hele tatt, men de ville være sikre, så terskelen er i hvert fall forholdsvis lav for å bli henvist videre. 

Vi fikk ultralyd, og siden avviket som ble funnet har litt høyere forekomst hos foster med downs, ble det også anbefalt og tatt en fostervannsprøve, som heldigvis var fin. Fikk ikke NIPT av en eller annen grunn, mulig fordi jeg var såpass langt på vei?

Anonymkode: 1291f...f1e

Skrevet

Jeg har medfødt hjertefeil og fikk fosterdiagnostikk i form av en ekstra ultralyd på Rikshospitalet. Legen som utførte den var spesialist og tok flere målinger av hjertet til babyen enn hva de gjorde på de andre ultralydene.

Tenker du kan ta det så rolig som mulig og tenke at det er positivt med en ekstra sjekk. Jeg har kun gode erfaringer med de på Rikshospitalet 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har diabetes og ble rutinemessig henvist til fosterdiagnotistikk.

I første omgang er det kun en ultralydundersøkelse av noen med mer erfaring. Deretter vurderes det om det er ønskelig/nødvendig med feks NIPT. 

Måtte dit tre ganger før jeg var 100% «friskmeldt» og det var kun UL hver gang.

Anonymkode: c1644...34a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...