Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er merkelig at ikke begge er bedt, men jeg synes du som mor bør ta litt ansvar for guttene dine. Det blir litt for lettvint å droppe hele bursdagen, da dette sikkert er noe barna liker.

Hvorfor ikke bare ringe foreldrene til det barnet og spørre om det er noen grunn til bare en av guttene er bedt. Det går faktisk an å gjøre feil, kanskje de rett og slett glemte det. Da er det fint om noen diskre minner oss på det :)

Jeg husker da jeg var liten skulle jeg be alle jentene i barnehagen i bursdagen min og fortalte mamma hvem jeg ville be, hun skrev ned invitasjonene og de ble delt ut i barnehagen dagen etter. Da viste det seg at jeg hadde glemt min bestevenninne :flau: og hennes mor ringte mamma senere den dagen for å spørre. Da måtte mamma ærlig innrømme at det hadde skjedd en feil, og at hun var hjertelig velkommen!

Hvis din situasjon er like enkel er det jo dumt å avlyse en bursdag bare fordi du ikke tør å ringe... Kanskje er det en grunn til at han bare ba den ene, og da får du ta stilling til om du kun vil sende den ene i bursdag, eller avlyse det..

Lykke til :klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har tvillinger på 7 år. Gutt og jente.

Første gang den ene ble invitert i bursdag,var de 5 år, og veldig trist for begge.

Den som var invitert bestemte seg, etter at jeg sa ja til invitasjon, at h*n ikke skulle gå. vi hadde tenkt å kose oss masse med den som skuille være hjemme, så det skulle "bli likt".

Jeg ringte til moren og sa som det var at de selv hadde bestemt at siden kun den ene var invitert så ville ikke h*n gå. De ble da invitert begge to. Jeg svarte ikke ja der og da, men fortalte ungene at det var gjort en feil (ja, faktisk, så det ikke skulle gå utover bursdagsbarnet.."h*n er dum").

Dette har gjentatt seg hver gang, da ungene har en "gjensidig avtale" seg imellom.

Så gutten har vært i mange jente-busdager og jenta i guttebursdager.

Etterhvert er det blitt slik at de selv har valgt å ikke gå, men har skrevet navnet sitt på pakken. Da leverer den ene en pakke med hilsen fra begge to.

Går de begge to i bursdag kommer de med hver sin pakke.

Var jeg deg, så ville jeg har ringt moren.

Jeg føler at man ikke kan invitere sitt eget barn i en annens bursdag, men du kan vri det litt. Ta et valg, og

si at derer ikke forstod helt hvorfor bare den ene er invitert, (har det skjedd noe?)

eller spørre om de har glemt å føre på navnet til den andre gutten.

(har faktisk skjedd oss, og moren var så lei seg da jeg leverte kun den ene. Den andre ble invitert inn, men valgte å la være)

eller så kan du si at

siden kun den ene er invitert og de er så små, blir det for vanskelig å forklare, og dere velger da å la være å sende den ene i bursdag.Takker nei.

Du bør uansett ringe.

Og siden det er to gutter synes jeg det er enda rarere, og voksne bør ikke la barn stenge ute en (eller fler) av en så liten gruppe gutter.

Kanskje en ide å ta opp på foreldremøte?

ceca ;)

Endret av ceca
Skrevet

Det som slår meg når jeg leser denne tråden, er hvor lite voksne vi voksne er... :sjenert:

Alvorlig talt: foreldre som ringer læreren for å "få lov til" å ekskludere en klassekamerat? (og de som blir utestengt, er jo de som ofte trenger en invitasjon mest av alle...) Foreldre som velger bort en av to tvillinger? Og foreldre som ikke tør å ringe for å oppklare en mulig misforståelse...?

Ring moren, du. Det er du som er voksen her, du må ta ansvar - ikke bursdagsbarnet eller tvillingene som kanskje må forsake et bursdagsselskap.

Og til alle vi "voksne" som skal arrangere bursdagsbesøk: finn frem en litt ekkel følelse fra den gang du selv ble ekskludert fra noe, da tenker jeg nok vi ikke finner på teite unnskyldninger som at "vi har ikke plass til èn til".

Skrevet
Noe lignende skjedde i "min" klasse. En av guttene skulle dele ut invitasjoner, og å dele ut på skolen får de bare lov til dersom alle guttene/jentene i klassen er bedt. Derfor spurte jeg av vane om alle guttene skulle få, og fikk svaret "Nei, ikke ***" Jeg ble sjokket og sa klart fra at om ikke alle er bedt måtte invitasjonen deles ut på fritiden. Det skrev jeg også på en lapp til foreldrene som jeg la rundt invitasjonene. Tror du ikke at moren la invitasjonene i garderoben til de som var bedt likevel?! At de finnes noen der ute som mener at alle bortsett fra en skal bli bedt, gjør meg sinna!

(Nei, det var ingen spesiell grunn til at denne gutten ble bedt. Årsaken jeg fikk var at de ikke hadde plass.)

:sur::sur: Er det mulig :overrasket:

Skrevet

Jeg er enig med de fleste her, - det går ikke ann å innvitere bare en av to tvillinger! Jeg hadde tatt en telefon, selvom jeg skjønner at det kan være vanskelig.

Skrevet

I dette tilfellet hadde jeg tatt en telefon til bursdagsbarnets mor.

Ellers veldig enig med Anna, man må kunne be kun et av to søsken om det er grunn til det. Dessuten selv om man er tvillinger, vil nok den dagen komme da man velger egne venner.

Skrevet

himmel og hav selvsagt skal en kunne invitere en av søsken eller tvillinger dersom det er naturlig i forhold til at en er sammen med det andre barnet og ikke det andre.

men i de tilfellene som blir nevnt her så er det jo ikke slik! det er jo det som gjør det så vanskelig! og dette problemet er jo kun mens ungene er så små, for senere har de jo selvsagt egne venner.

Skrevet

Takk for alle oppmuntrende tips!

Jeg har "mannet" meg opp for å ringe,og forklare situasjonen,

men nummeret var opptatt!!!!(godt var det)

Gikk ut til posten og der ligger det innbydelse til den andre av tvillingene!!!HURRA,HURRA som dere sier :sikkert en missforståelse,eller en forglemmelse!!!!

Vi ringer og takker for innbydelsen og det blir bursdag på lørdag!!!! :)

TAKK

Gjest Chriselia
Skrevet

Gikk ut til posten og der ligger det innbydelse til den andre av tvillingene!!!HURRA,HURRA som dere sier :sikkert en missforståelse,eller en forglemmelse!!!!

TAKK

Så fint!! :)

Gjest lilletroll
Skrevet

TAKK

Så har vel bare den ene invitasjonen vært på en liten rundreise, og alt endte godt. Så bra!!

Skrevet

Godt å høre at det gikk bra, og ganske hyggelig at de sender en innvitasjon til hver av guttene. Da de jo at de ser på dem som to ulike individer. Bare synd den ene brukte vel lang tid i posten :-)

Lykke til håper selskapet blir fint

Skrevet

Jeg hadde nok reagert jeg også, også bare den ene tvillingen da gitt.

Det må da bare være en glipp.foreldre kan da ikke gjøre sånt med vilje,.

Uansett,du får ta deg en forsiktig prat med foreldrene og hvis de mener det de har gjort,så får du enten si begge eller ingen.

Basta.

Skrevet

Det var bra at du ikke rakk å ringe da :ler:

Men jeg er egentlig litt skeptisk til at tvillinger alltid skal få det samme, og aldri kan behandles ulikt. Jeg har en venninne som i en alder av 23 år ikke kan si ja til å dra på kino eller på fest før hun vet om søsteren kan komme. Å kjøpe et par sko alene er nærmest umulig. Så jeg tror ikke alltid det er en fordel å være "en halvdel".

Skrevet

Jeg har fire barn, de to minste er tvillinger. Vi har sluttet å lage barnebursdager fordi alle de voksne lager så masse krøll og mener seg rettigheter til vår fest... Tvinger oss til å be unger som ingen i huset går overens med, og som ødelegger selskapet for alle de andre. I rettferdighetens navn...

Vi lager familieselskap istedet, og bursdagsbarnet får velge film på kino, MCDonald etc.

Skrevet

Så flott at alt ordnet seg til slutt.

Er helt enig i at selv om de er tvillinger, så skal de behandles som to individer. Men det er to fem år gamle gutter, ikke gutter i tyveårene.

Det er det stor forskjell på.

Det kommer senere at de "velger hver sin vei".

Skrevet

Selvfølgegli er det bra at tvillinger velger hver sin vei osv, men tvillinger av samme kjønn bør vel inviteres begge to når de er små, når de går i samme barneskoleklasse osv.

Barn under tennåringsalder bør "tvinges" av foreldre til å være mer inkluderende enn de er av natur.

Skrevet

:) Så bra at det ordnet seg!

Jeg får så utrolig vondt i meg når jeg hører om barn som blir ekskluderte. Godt at det ikke var det da...

Håper de får det fint i bursdagen ;)

Skrevet
Jeg har fire barn, de to minste er tvillinger. Vi har sluttet å lage barnebursdager fordi alle de voksne lager så masse krøll og mener seg rettigheter til vår fest... Tvinger oss til å be unger som ingen i huset går overens med, og som ødelegger selskapet for alle de andre. I rettferdighetens navn...

Vi lager familieselskap istedet, og bursdagsbarnet får velge film på kino, MCDonald etc.

Det går jo an å be foreldrene følge barna i selskapet hvis barnet er bråkete/ødelegger. Å bli eksludert fra slike ting gjør faktisk bare vondt verre. Hvis det er en klasse det er snakk om, og et barn som ofte blir ekskludert fra selskaper fordi de går overens med de andre, vil dette oppførelen til dette barnet mest sannsynlig bare bli enda verre.

Jeg følger min sønn i alle fødselselskaper uoppfordret. Han har "omtrent" ADHD, og jeg vil skåne ham litt fra alle de negative situasjonene han kan sette seg i. Tror de fleste foreldre hadde sagt ja til dette.

Dessuten er det faktisk alle foreldrene sitt ansvar at barna i en klasse skal få et så godt miljø som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...