Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk i posten i dag,bursdags innvitason til en av tvilling guttene mine som snart er 5 år.

Gutten han var bedt til går i barnehagen sammen med begge mine gutter.

Jeg har sett mest han andre som ikke er bedt leke og snakke om vedkommende!

(tanken har slått meg ."kan de ha tatt feil navn"?)

Vet jo at selv om de er tvillinger,skal de ikke alt likt,

og de har jo og får sikkert forskjellige venner!

Men synes det er en litt vanskelig alder å forklare dette!

Det er ikke mang guttene på avd. heller 5 stk.så det blir jo mye de samme som leker sammen.

Jeg som voksen hadde kanskje sagt enten så må du be begge guttene,eller ingen av de.

Hva synes dere?

Har dere erfaringer med tvillinger i samme situasjon?

Skrevet

Jeg synes det høres helt merkelig (og litt frekt) ut å bare be en tvilling.

Er du sikker på at det ikke har skjedd en glipp?

Skrevet

Dette var leit....

Som du sier så kan man ikke vente at begge skal bli bedt fordi de er tvillinger....MEN.....

Det er ikke riktig overfor den som ikke er bedt. Dette er de for små til og skjønne. Mine to eldste er det halvannet år i mellom og de er selvfølgelig bedt hver for seg, men det er ikke ofte og jeg tror ikke det skjedde før etter at de hadde begynt på skolen.

De har vært i mange bursdager sammen.

At de kan ha tatt feil navn er for enkelt. Dette burde moren eller faren være sikker på når de skrev innbydelsene.

Jeg ville ringt og forklart det for mammaen eller pappaen at dette blir litt leit, spesielt da siden det er han som ikke er bedt, bursdagsbarnet leker mest med.

Ikke lag noen stor sak ut av det, men forklar det som det er. Du har tross alt tvillinger. Det må folk også ta hensyn til ang bursdager når de er under skolealder.

Det er først i tredje eller fjerde du ser at ungene dine virkelig finner nære kamerater. Min mellomste vil ikke ha alle gutta i klassen. Han leker ikke med de ellers, eller i skoletiden, så da har han tatt et valg selv.

Alternativet er at du setter deg ned med gutta og forklarer så godt du kan og sier at du syns dette blir helt feil at kun en skal gå.

Prøv og sett det barnet som er bedt inn den andre (som ikke er bedt) sin situasjon.

Da pleier de og ha større forståelse for hvorfor ting er eller blir slik.

Skrevet

våre jenter er det bare 17 måneder mellom, og de har de samme vennene. de leker med de samme barna i parken, og er som tvillinger på godt og ondt - som det heter.

vel, vi har også opplevd at bare den ene blir bedt i bursdag, dette har skjedd to ganger.

den første gangen sendte vi den som var bedt, det var forferdelig sårt for begge jentene (og meg) så gangen etter som det skjedde ringte jeg moren og forklarte situasjonen. de kunne selvsagt komme begge to.

dette er så vanskelig, og ennå vanskeligere må det være for deg som har tvillinger. jentene her er det jo tross alt litt aldersforskjell på...men ikke nok til at de har forskjellige venner ennå (de er 3 og 4).

tror folk tenker at "de har vel godt av å være litt fra hverandre", men dette gjelder altså ikke når det gjelder fester til felles venner, mener nå jeg.

og det er jo vår som foreldres sak, ikke noen andre.....

lykke til! ville bare si du er ei alene.

Gjest Primula
Skrevet

Dette synes jeg var merkelig. Tror jeg ville tatt en telefon og spurt om det var en misforståelse. Da vil sikkert vedkommende skjønne at de har gjort noe dumt og ta hintet.

Men blir ikke overrasket. Ser mye rart i skolen når det gjelder bursdagsinvitasjoner. Var til og med ei mor som ringte meg og spurte om det var greit at de inviterte alle jentene unntatt ei i klassen... :overrasket:

Skrevet

Huff ja jeg har det IKKE godt!!!! :grine:

Jeg nevnte det for ei som jobber på avd. da jeg hentet guttene mine i dag :klem:

Ho sa det var merkelig,og at de leka like mye sammen,og da det bare er 4 stk på den alderen på avd. som hun sa.

Jeg vet ikke om hvem andre som er bedt fra barnehagen

Men jeg tror ikke jeg tørr og spørre,men vi kommer til å la den bursdagen gå forbi i stillhet!Sier ikke noe til guttene mine,så får jeg krysse fingrene for at det ikke blir spurt i barnehagen!!!!

Jeg ringer vedkommende og sier det ikke passer!

Så finner vi på noe sammen med guttene lørdagen i steden.

Ikke lenge til mine har bursdag,og jeg tenker de skal jo feire sammen,men skal vi be denne gutten som tydelig vis kanskje bare leker/liker en av mine gutter!!!!

Eller er det foreldrenes skyld???

Kanskje de får seg en tankevekker,???

Gjest bare gjest...
Skrevet

Men jeg tror ikke jeg tørr og spørre,men vi kommer til å la den bursdagen gå forbi i stillhet!Sier ikke noe til guttene mine,så får jeg krysse fingrene for at det ikke blir spurt i barnehagen!!!!

J

Hvorfor det? Hvis du vet at det er riktig, at bursdagsbarnet kun ønsker den ene av guttene dine dit, så ok. Men vis du ikke vet mer enn du visste i første innlegg synes jeg dette blir litt dramatisk. Kanksje var det feil navn? Kanskje trodde moren hun hadde skrevet på begge navnene? Kanskje er det andre grunner?

Hvorfor ikke bare ta en telefon og si det som det er; takk for innbydelsen, men dette blir litt vanskelig å forklare for den andre broren at du velger å takke nei denne gangen. Da får du i alle fall informasjon og kan ta den samme beslutningen på riktig grunnlag - eller du får ny informasjon og tar en annen beslutning.

Lykke til - det verste som kan skje er bare at du får bekreftet dine verste antagelser...

Skrevet

det nytter ikke å la en barnebursdag gå forbi i stillhet, når ungene dine går i barnehagen. Tro meg, det har vært tema lenge allerede. Det lureste du gjør er å snakke med moren til bursdagsbarnet.

Okay, det er kanskje ikke så gøy. Men som forelder blir ikke dette den siste kamelen du må svelge, en kan like gjerne "øve" seg på noe på dette nivået ;)

Skrevet

Nei,men da skal vi finne på noe alle sammen lørdag,og gjøre noe koselig

defor passer det ikke.

Innbydelsene blir sendt i posten,ikke lov til å levere det ut i barnehagen.

Jeg spurte ang. det barnet om de hadde feiret han i dag i barnehagen,og de "husket" ikke.

Det var ikke snakk om bursdag selskapet hans da.

Skrevet

Dette var jo litt merkelig.. Men jeg har faktisk vært i den situasjonen selv, at jeg har invitert èn tvilling.. (Shame on me!!).

Tvillingparet her var jente/gutt. Jeg har selv en jente og inviterte jente-tvillingen. Det viste seg når vi leverte invitasjonskortet at broren også ville være med - så da inviterte jeg han også. Det hører med til historien at min jente lekte mest med jentetvillingen altså.. Det var jo flest jenter, men også et par gutter. Jeg ble litt lei meg for at jeg ikke hadde tenkt på å invitere broren også.. Det var jo bare søsterens navn som sto på kortet..

Det var en tankevekker!

Skrevet

Gjest,det er lettere å forstå da,siden det er gutt og jente!

Men jeg har to gutter,og det var en gutt som hadde bursdag.

Faktisk så er de "knytta" litt spesielt til hverandre og tenker på hverandre. :klem:

"Vi og" er en kommentar de sier mye beggeto,de tenker nok seg litt sammen!!!

Og fungerer bra begge to når de er tilstede,har merket i barnehagen visst en er syk så er det noe som mangler!!!

De glemmer ikke hverandre,men de kan også KRANGLE :frustrert:

De er toegget,og veldig forskjellig i sinn og skin! :sjarmor:

Skrevet

Jeg synes faktisk at det må være greit å be en av to søsken om det er en grunn til det.

Man kan jo for eksempel be alle gutta i en årsklasse i barnehagen. Og på den måten unngå hele "hvem er mest venner"-problematikken. Da burde det være greit å forklare et eldre/yngre søsken at "men det var bare fireåringene som ble bedt".

Det er verre når man ber etter lyst og bekjentskap også er det en stakkar som ikke blir bedt. Ofte er det det barnet som har liten vennekrets fra før, eller ikke er "en av gjengen" og slike barnebursdager fungerer bare som noe som ekskluderer enda mer.

I denne saken synes jeg trådstater burde være modig nok til å si til den andre mammaen hva som faktisk er grunnen til at man fant på noe annet. Det er gode grunner til å tro at dette er en feil. Og uansett bør man være voksen nok til å prøve å ordne opp i slikt uten å gjøre det til en større greie enn det kanskje er.

Skrevet

Enig med anna. Når man kan vise til et tydelig skille, er det ikke noe problem.

Men det var det vel ikke her.....

Skrevet

Ingen aldersskille her nei,det er 20 min mellom guttene mine.

Skrevet

I en barnehage - hvor det kun er 4-5 gutter som leker sammen - virker det helt urimelig at man ikke ber begge to når de er tvillinger.

Jeg synes det er rart at foreldre lar barna invitere en av to på denne måten.

Skrevet

Ville tatt en telefon jeg. Og sagt at du ikke bare kan sende en av guttene, fordi det blir for sårt. Da får de sjansen til å oppklare en evt. misforståelse.

Skrevet
Men blir ikke overrasket. Ser mye rart i skolen når det gjelder bursdagsinvitasjoner. Var til og med ei mor som ringte meg og spurte om det var greit at de inviterte alle jentene unntatt ei i klassen... :overrasket:

Noe lignende skjedde i "min" klasse. En av guttene skulle dele ut invitasjoner, og å dele ut på skolen får de bare lov til dersom alle guttene/jentene i klassen er bedt. Derfor spurte jeg av vane om alle guttene skulle få, og fikk svaret "Nei, ikke ***" Jeg ble sjokket og sa klart fra at om ikke alle er bedt måtte invitasjonen deles ut på fritiden. Det skrev jeg også på en lapp til foreldrene som jeg la rundt invitasjonene. Tror du ikke at moren la invitasjonene i garderoben til de som var bedt likevel?! At de finnes noen der ute som mener at alle bortsett fra en skal bli bedt, gjør meg sinna!

(Nei, det var ingen spesiell grunn til at denne gutten ble bedt. Årsaken jeg fikk var at de ikke hadde plass.)

Skrevet

greit nok at en skal kunne invitere en av flere søsken, men i mitt tilfelle ble eldste (4) bedt til en som fylte 5, og ikke 3 åringen vår. nå har det seg slik at jeg tror ennå ikke at 4 åringen har lekt med 5 åringen, men vår 3 åring leker nesten daglig med 5 åringen!

da var det veldig vanskelig å forklare at kun de største jentene ble bedt....

Skrevet

Ikke lenge til mine har bursdag,og jeg tenker de skal jo feire sammen,men skal vi be denne gutten som tydelig vis kanskje bare leker/liker en av mine gutter!!!!

Her synes jeg du må stoppe opp litt!

Det verste du kan gjøre (i mine øyne) er å ta igjen med samme mynt. Og denne gutten er jo ikke så gammel. Man kan ikke la en 4 -5 åring ta ansvar for slike ting. :overrasket:

Jeg skjønner selvfølgelig at det er vanskelig for deg. Har selv 2 barn, et år imellom. De er gutt og jente. Likevel var det veldig sårt for gutten når han ikke ble invitert mens storesøster skulle på fest.

Men jeg tviler på at dette er kald beregning fra en fireåring. :forvirret:

Kanskje tok den ene gutten fra han en leke den dagen imbydelsene ble skrevet, eller bursdagsbarnet ikke fikk viljen sin i et eller annet. Det skal ikke mer til enn en ubetydelig uoverenskomst, før en gutt på den alderen i et øyeblikk kan si nei, han får ikke komme, han er slem.

Kan jo og være at gutten rett og slett har glemt å nevne begge to når foreldrene har spurt hvem han vil invitere...

Uansett er det foreldrenes ansvar. Jeg hadde aldri latt min sønn (han er 8) få utelate noen av guttene i klassen. Det som skjer da, er at det er noen som aldri blir bedt. Og jeg får tårer i øynene bare av å tenke på de barna. Og når først noen begynner å velge ut barn, er det så mye lettere for neste mann.

Jeg har litt sansen for rett og slett å vise dem hva du mener ved å invitere gutten. Så skriver du begge navnene i innbydelsen. Hadde jeg vært foreldrene til denne gutten, og gjort dette med vilje....Ja så hadde jeg blitt ganske flau da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...