AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #1 Skrevet 18. april 2024 Tidligere var det heilt vanleg at bileiere skiftet dekk fra sommer /vinter på egen bil såfremt de ikkje kjøpte nye, og montering inkl. i pris. De senere årene er dekk-hotell blitt vanleg hos mange, og her er det nok store skildnader mellom by, og land. Bilene er blitt mer kompliserte idag en tidligere, men fortsatt er det ikkje så stor skildnader på å bytte bremseklosser på ein bil idag en for 30 år sidan, Dessuten kan ein med enkle grep også skifte pærer, bytte div filter, vindusviskere, og olje. Etterhvert som folk flest har fått bedre råd så setter de mye arbeid bort til bilverkstader til k.r 1500,- pr time + deler. Hvor mye av vedlikehold / ettersyn på egen bil utfrører du selv ? Anonymkode: d3924...24d 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #2 Skrevet 18. april 2024 Dekk, bremser, spylevæske og viskere er vel det jeg gjør selv nå da. Anonymkode: e670b...fca 2
Hanne67 Skrevet 18. april 2024 #3 Skrevet 18. april 2024 (endret) Jeg skifter hjul hver vår og høst, bytter vindusviskere, fyller spylevæske + vasker bilen utvendig og innvendig vask og støvsuging. Gubben tar seg av resten, men jeg har vært med og hjulpet til på dette : Skifte bremseklosser og -skiver, trykke sylinderen i bremsecaliperen fram og tilbake (har vært utsatt for at bremsene ligger litt mye på), luftet bremser, skifte oljefilter og olje. Har også sjekket og slettet feilkoder på oksygensensorer. Vi har et apparat som måler det. Endret 18. april 2024 av Hanne67 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #4 Skrevet 18. april 2024 Lite. Før skiftet jeg hjul vår og høst, men når man nå også må endre I bilens elektronikk, har jeg droppet det. Vasker, skifter vindusviskere. Anonymkode: 3217d...ca6
PITTY Skrevet 18. april 2024 #5 Skrevet 18. april 2024 Spyleveske, etterfyller motorolje, sjekker lufttrykk...that's it..
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #6 Skrevet 18. april 2024 Jeg gjør ingenting, jeg har en mann som gjør det meste med bilen. Anonymkode: 42266...040
Gjest jegerrinne Skrevet 18. april 2024 #7 Skrevet 18. april 2024 En del. Ser nå på ene bilen har vi skiftet egr ventil, viftereim, bremser, stabilator stag, 2 dører, og lykter Eller så vanlig vedlikehold skift av dekk, oljeskift, fylle på spylerveske, skifte lyspærer, vask bil.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #8 Skrevet 18. april 2024 Vask og fylle bensin. Bil er ikke min greie. Anonymkode: cb99a...a04
Skogtusssa Skrevet 18. april 2024 #9 Skrevet 18. april 2024 Vasker og støvsuger. Mannen fyller spylervæske for meg.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #10 Skrevet 18. april 2024 Skifter dekk, viskere, olje og alle filter. Har også skiftet dempere, fjær og til og med dør-airbag, men det har jeg verken ork eller tid til lenger. Anonymkode: 30c4c...921
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #11 Skrevet 18. april 2024 Allt. Registerreim, egr, dekk, felg, sveising, lakkering, motorreprasjoner og motorbytte, bytte og overhale turbo... Osv. Allt. Anonymkode: 3e080...9fb
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #12 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tidligere var det heilt vanleg at bileiere skiftet dekk fra sommer /vinter på egen bil såfremt de ikkje kjøpte nye, og montering inkl. i pris. De senere årene er dekk-hotell blitt vanleg hos mange, og her er det nok store skildnader mellom by, og land. Bilene er blitt mer kompliserte idag en tidligere, men fortsatt er det ikkje så stor skildnader på å bytte bremseklosser på ein bil idag en for 30 år sidan, Dessuten kan ein med enkle grep også skifte pærer, bytte div filter, vindusviskere, og olje. Etterhvert som folk flest har fått bedre råd så setter de mye arbeid bort til bilverkstader til k.r 1500,- pr time + deler. Hvor mye av vedlikehold / ettersyn på egen bil utfrører du selv ? Anonymkode: d3924...24d Olje måling og spyler væske. Kjæresten fikser: oljeskift, dekk luft/legge om, bremser ,lyspærer etc.😊 Anonymkode: c346e...091
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #13 Skrevet 19. april 2024 Alt uten om tyngre ting som å bytte fjærer etc. Og det er heldigvis ikke ofte. Har Odb2 leser og den ligger alltid i bilen. Kan spare mye på den. Kostet vel bare 400,- En diagnose hos verksted koster ca 1900,- Anonymkode: 9ddbb...d8c
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #14 Skrevet 19. april 2024 Vasker, peiler olje, fyller spylevæske g bensin. På den forrige bilen min etterfylte jeg i tillegg olje (har ikke vært nødvendig på denne) og byttet lyspærer selv (ikke mulig på denne). Anonymkode: a1985...5fc
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #15 Skrevet 19. april 2024 Har dekkhotell til begge. Vasker, fyller på spylevæske, bytter vindusviskere, sjekker olje, sjekker lufttrykk i dekk. Lader batteriet et par ganger i året. Er vel ingen som mekker selv på moderne biler? Anonymkode: 623ee...301
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #16 Skrevet 19. april 2024 Kun spyleveske, og tørker raskt over om det er søl/støv inne i bilen. Alt annet tar dekkhotell, verksted, vaskehall/vasker etc. seg av. Kjører til og med innom om en pære har gått, da jeg forstår at selv det å skru på den kan tulle med det elektriske. Anonymkode: d672c...efe
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #17 Skrevet 19. april 2024 Det jeg kommer på: - Bytta el.koblinger til motor til vindu (en typisk feil på de bilene, bilverksted sa hele motoren måtte byttes til 4k, men kjøpte en koblingsgreie på ebay til 150 kr) - lagt om dekk (fylt luft osvosv) - vindusviskere - stempel til baggasjeluka - bytta element til varmlufta (aner ikke hva det heter, men funka. ebay lenge leve) - bytta frontlys - bytta baklys - bytta spylerveskepumpe - bytta bremser - bytta olje - bytta sikringer Det er sannelig ikke så enkelt å komme til for å bytta frontlysene, trangt og jævli. Og for et utvalg der er i lyspærer... Anonymkode: 43877...fb9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #18 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har dekkhotell til begge. Vasker, fyller på spylevæske, bytter vindusviskere, sjekker olje, sjekker lufttrykk i dekk. Lader batteriet et par ganger i året. Er vel ingen som mekker selv på moderne biler? Anonymkode: 623ee...301 Jo, det er mange som mekker selv på moderne biler 🧐 Anonymkode: 30c4c...921
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #19 Skrevet 19. april 2024 Er imponert over alle som bare skifter dekk her i tråden De fleste skifter nok hjul, ikke dekk. Anonymkode: 7717a...542 2
Goodtimes Skrevet 19. april 2024 #20 Skrevet 19. april 2024 Legger om til sommer og vinterhjul, skifter viskerblad, skifter lyspærer og rengjøring av bil er noe jeg fikser selv. Resten bruker jeg faglært verkstedpersonell til å ta seg av. 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå