AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #1 Skrevet 18. april 2024 Jeg har en 5-åring som begynner på skole til høsten. Han er fargeblind og strever dermed med å skille noen farger fra hverandre. Han er ikke glad i tegning. Han kan like fargelegging i mønsterbok i korte stunder, men frihåndstegning er pyton for han. Han har blyantgrep, men er ikke veldig stødig med hånda ved frihåndstegning eller bokstaver. Tegner veldig fint innenfor strek med trykt motiv. Barnehagen er VELDIG opptatt av at barn skal tegne og skrive. Jeg har i utgangspunktet tenkt at man ikke skal tvinge barn for mye til aktiviteter de ikke liker. Men nå er jeg litt usikker. Skolestart nærmer seg.. Burde jeg motivere (Okey forsiktig tvinge) til mer tegning? Anonymkode: 35d1c...024
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #2 Skrevet 18. april 2024 Tegning er jo ikke relevant for resten av livet, men å skrive et det. Ville øvd på bokstaver jeg.. Anonymkode: 0d241...3fd 9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #3 Skrevet 18. april 2024 Just now, AnonymBruker said: Tegning er jo ikke relevant for resten av livet, men å skrive et det. Ville øvd på bokstaver jeg.. Anonymkode: 0d241...3fd Han er ikke glad i det heller.. Han har tilfeldigvis et litt langt navn litt kompliserte bokstaver. G, B og slikt Anonymkode: 35d1c...024
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #4 Skrevet 18. april 2024 Ikke viktig i det hele tatt! Begge mine har alltid hatet tegning og fargelegging. Nå går de i 7.og 10.klasse. Gått helt fint allikevel. Å skrive lærer de på skolen, så ingen vits å øve på det nå, om det ikke er noe barnet vil selv. 7.klassingen hater å skrive for hånd også, men som læreren sier - hvor mye gjør man det i det daglige. Så han får skrive på tastatur på iPad. Anonymkode: c98a4...94b 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #5 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke viktig i det hele tatt! Begge mine har alltid hatet tegning og fargelegging. Nå går de i 7.og 10.klasse. Gått helt fint allikevel. Å skrive lærer de på skolen, så ingen vits å øve på det nå, om det ikke er noe barnet vil selv. 7.klassingen hater å skrive for hånd også, men som læreren sier - hvor mye gjør man det i det daglige. Så han får skrive på tastatur på iPad. Anonymkode: c98a4...94b Man skriver ganske mye og synd at dere tenker sånn. Trenger ikke over på tegning osv, skriving øver man på skolen det kommer seg. Men å ikke skrive fordi man hater det er å gjøre barneten bjørnetjeneste og noe man vil angre på seinere. Har han dysleksi er det en annen sak. Men å droppe ting pga det du skriver er tragisk 🤦🏽♀️ Anonymkode: ba1a7...59c 10 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #6 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man skriver ganske mye og synd at dere tenker sånn. Trenger ikke over på tegning osv, skriving øver man på skolen det kommer seg. Men å ikke skrive fordi man hater det er å gjøre barneten bjørnetjeneste og noe man vil angre på seinere. Har han dysleksi er det en annen sak. Men å droppe ting pga det du skriver er tragisk 🤦🏽♀️ Anonymkode: ba1a7...59c Han kan skrive. Jeg skriver aldri for hånd, med unntak av et lite bursdagskort i ny og ne. Hva jobber du med, siden du skriver så mye for hånd? Anonymkode: c98a4...94b 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #7 Skrevet 18. april 2024 Min erfaring med 1. klasse er at det er ganske mye tegning😬 Anonymkode: 0c652...f21
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #8 Skrevet 18. april 2024 Hadde ikke stresset med det i det hele tatt. Har et barn i småskolen nå som ikke liker å tegne, det går faktisk helt fint. Han tegner akkurat så mye/lite han vil. Anonymkode: 73af8...85a 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #9 Skrevet 18. april 2024 Er ikke dette noe PPT kan hjelpe til med? Det er flere som har dårlig grep når de skriver/tegner Anonymkode: a6a5e...b98 1
Heln Skrevet 18. april 2024 #10 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Han kan skrive. Jeg skriver aldri for hånd, med unntak av et lite bursdagskort i ny og ne. Hva jobber du med, siden du skriver så mye for hånd? Anonymkode: c98a4...94b Ikke meg du svarer, men det må da være svært gå yrker som aldri må skrive noe for hånd? Om ikke lange brev akkurat så forståelig nok til at andre kan lese beskjeder, signeringer, rapporter? 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #11 Skrevet 18. april 2024 Hadde ikke fokusert på tegning, men øvd på skriving. Finn noe som er motiverende og gøy. Anonymkode: a12ee...ec8
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #12 Skrevet 18. april 2024 Mine gikk i friluftsbarnehage med null fokus på skriving. Det eldste barnet mitt hadde heller ingen interesse av bokstaver før hun begynte på skolen. Kunne bare skrive navnet sitt. Det gikk kjempe fint, de lærer fort når de begynner på skolen. Det eneste skolen her ønsket var at barna kunne kle på og av seg og tørke seg på do, altså selvstendighet. Resten er de jo på skolen for å lære. Anonymkode: dee49...7f6 3
Gjest issoras Skrevet 18. april 2024 #13 Skrevet 18. april 2024 Ikke viktig. Gutter er dessuten senere ute finmotorisk enn jenter, så å skrive bokstaver kan også være vanskelig for en førsteklassing. Å tvinge det frem kan gjøre at du påtvinger barnet uvaner (for å kompensere for manglende finmotorikk) som henger ved resten av skoletiden. Ikke gjør det. Sønnen min likte ikke å tegne i barnehagen, men på skolen begynte han å like det. Tror rett og slett ikke han var moden for den type finmotorikk i barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #14 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Han er ikke glad i det heller.. Han har tilfeldigvis et litt langt navn litt kompliserte bokstaver. G, B og slikt Anonymkode: 35d1c...024 Han fikk jo ikke det navnet ved en tilfeldighet. Det var dere som ga han det kompliserte navnet og nå kan dere se resultatet av valget deres. Anonymkode: 18cdf...360 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #15 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Han kan skrive. Jeg skriver aldri for hånd, med unntak av et lite bursdagskort i ny og ne. Hva jobber du med, siden du skriver så mye for hånd? Anonymkode: c98a4...94b Og min erfaring er at det heldigvis finnes mange løsningsorienterte lærere som finne spå alternativer for de gutta som ikke er glad i å sitte med slik småplundring (ja, vet at det finnes jenter som heller ikke liker slikt). Anonymkode: c98a4...94b 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #16 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Han fikk jo ikke det navnet ved en tilfeldighet. Det var dere som ga han det kompliserte navnet og nå kan dere se resultatet av valget deres. Anonymkode: 18cdf...360 Come on! Bare fordi en 5åring ikke er interessert i å skrive navnet sitt. Det går nok helt fint, og han kommer nok til å kunne skrive det ganske kort tid inn i første klasse. Anonymkode: c98a4...94b 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #17 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Han fikk jo ikke det navnet ved en tilfeldighet. Det var dere som ga han det kompliserte navnet og nå kan dere se resultatet av valget deres. Anonymkode: 18cdf...360 Mitt barn har et super enkelt navn, som ikke er så mye brukt lenger nå. Men han kunne ikke skrive når han begynte på skolen, hadde null interesse. Skal begynne på siste året på barneskolen nå, å det har gått veldig bra med han. Faktisk så sa lærerene før dem begynte i første klasse, at dem ikke er så opptatt av om dem kan skrive og lese i det heletatt, for det lærer dem når dem starter. Anonymkode: 187d7...471 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #18 Skrevet 18. april 2024 Å skrive lærer han seg nok uansett. Øv på å skrive når han virker interessert, ellers ville jeg overlatt det til skolen. Å like/kunne tegne, er ikke viktig. Man klarer seg veldig fint uten den egenskapen. Anonymkode: c71e6...a88 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #19 Skrevet 18. april 2024 57 minutter siden, AnonymBruker said: Han fikk jo ikke det navnet ved en tilfeldighet. Det var dere som ga han det kompliserte navnet og nå kan dere se resultatet av valget deres. Anonymkode: 18cdf...360 Utrolig uflaks at vi oppkalte etter bestefar og ødela for livet hans.... Til dere andre, takk. Må si barnehagen har gjort meg engstelig for dette her. Jeg som alltid har vært opptatt av at barn skal få være barn så lenge som mulig, at lek og fysisk aktivitet er viktig. I hans barnehage er de dessverre veldig opptatt av å sitte på arbeidsrommet og gjøre stillesittende aktiviteter... Anonymkode: 35d1c...024
katties Skrevet 18. april 2024 #20 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke viktig i det hele tatt! Begge mine har alltid hatet tegning og fargelegging. Nå går de i 7.og 10.klasse. Gått helt fint allikevel. Å skrive lærer de på skolen, så ingen vits å øve på det nå, om det ikke er noe barnet vil selv. 7.klassingen hater å skrive for hånd også, men som læreren sier - hvor mye gjør man det i det daglige. Så han får skrive på tastatur på iPad. Anonymkode: c98a4...94b Nei, skriving trener en viktig del av hjernen som etter en viss alder ikke kan trenes opp. Ikke greit å bare satse på "får skrive på tastatur på iPad". 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå