Gå til innhold

Robotstøvsuger 2024 (Roborock)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ute etter en robotstøvsuger.
Jeg har en 60 kvm. leilighet.
Jeg har sett på Roborock da de ser ut til å ha en vennlig app og gode tilbakemeldinger på produktene sine. 
Er det verdt å ha en tømmestasjon for 60 kvm? Jeg ønsker ikke å bruke mye tid på støvsuging og tenker at en basestasjon gjør at jeg slipper å tenke på å tømme robotstøvsugeren annenhver dag.

Jeg tenker at moppfunksjon kanskje er greit å ha, men kanskje ikke noe jeg bruker hver dag. Kanskje en gang i uken?
Jeg har sett på følgende modeller:

Roborock Q8 Max+
Roborock S8+ ink tømmestasjon
Roborock Qrevo

Er det noen som har erfaring med disse? Er det andre alternativer som passer meg bedre. Ønsker alle tips jeg kan få her :)
Takk.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en Qrevo, kjøpte den i julegave til meg selv på black friday. Er meget fornøyd. Gikk fra S5 som er kun en støvsuger, som jeg var veldig fornøyd med bortsett fra at den absolutt skal kjøre frem og tilbake hundre ganger på alle terskler. Qrevo var et stort skritt opp, det er en nyere og mer avansert maskin som takler omgivelsene bedre. To ting jeg setter pris på er at den takler terskler bedre og at den skjønner hvor teppene er og kjører over de en ekstra gang. 

Denne moppefunksjonen vasker med seg mye drit og vi kan se stor forskjell på gulvet fra hvordan det så ut før. Har desverre ikke noen erfaring med de andre modellene og har noe å sammenligne med.

Anonymkode: 328af...4e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte også qrevo på black friday. Har ikke angret en dag.

Syns den vasker overraskende bra. Kjører seg nesten aldri fast. Veldig greit med tømmestasjon til støvsuger.

Har i litt klorin i skittvannstanken før jeg setter den i stasjonen, slik at det ikke får bli bakterievekst i vannet når det blir stående.

Anonymkode: 66d6b...525

• Liker 1
Skrevet

Vi har en Roborock 7 med mopp. Vi har 127 kvm matt gulv (stue, kjøkken, gang). Og jeg bare sier det, de stripene etter den moppen er altså så irriterende! Så jeg må som regel vaske manuelt uansett. Og den vasker heller ikke inntil lister, så den moppen kan i høyden brukes som en mellom-løsning i mellom to manuelle vasker. 

Støvsugeren er god da! 

Appen har du rett i at er veldig smart, liker spesielt godt at det går ann å endre "no-go-zones" mens den kjører. Så om jeg for eksempel ombestemmer meg og ikke vil at den skal kjøre på et spesifikt sted så tar den ikke på vei av at jeg legger inn steder den ikke får gå. 

Det er veldig lite slitsomt å tømme støvbeholderen på den, så uten at jeg har prøvd noe annet, ville jeg kanskje vurdert å spart de kronene det koster på å kjøpe den tømmestasjonen, men her har jeg ingen reell erfaring. Og selv om du har tømmestasjon må du uansett bytte moppen på den. Og jeg anbefaler å ta av moppen relativt raskt etter vask, for den lager fukt-merker på gulvet og tørker aldri ordentlig opp. 

AnonymBruker
Skrevet
Granskudd skrev (28 minutter siden):

Vi har en Roborock 7 med mopp. Vi har 127 kvm matt gulv (stue, kjøkken, gang). Og jeg bare sier det, de stripene etter den moppen er altså så irriterende! Så jeg må som regel vaske manuelt uansett. Og den vasker heller ikke inntil lister, så den moppen kan i høyden brukes som en mellom-løsning i mellom to manuelle vasker. 

Støvsugeren er god da! 

Appen har du rett i at er veldig smart, liker spesielt godt at det går ann å endre "no-go-zones" mens den kjører. Så om jeg for eksempel ombestemmer meg og ikke vil at den skal kjøre på et spesifikt sted så tar den ikke på vei av at jeg legger inn steder den ikke får gå. 

Det er veldig lite slitsomt å tømme støvbeholderen på den, så uten at jeg har prøvd noe annet, ville jeg kanskje vurdert å spart de kronene det koster på å kjøpe den tømmestasjonen, men her har jeg ingen reell erfaring. Og selv om du har tømmestasjon må du uansett bytte moppen på den. Og jeg anbefaler å ta av moppen relativt raskt etter vask, for den lager fukt-merker på gulvet og tørker aldri ordentlig opp. 

Meg som svarte i posten over her, med Qrevo. Har ikke problemer med striper/vannmerker på gulvet etter vask.

Har høyglansgulv, som er et helvette å få bra etter vask. Roboten takler det helt fint.

I tillegg kjører den til stasjonen å vasker moppen under veis. Og tørker moppen etter vask.

Må selvfølgelig ta listene selv, og innimellom vaske gulvet manuelt. Men langt sjeldnere enn før vi kjøpte qrevoen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kjøpte også qrevo på black friday. Har ikke angret en dag.

Syns den vasker overraskende bra. Kjører seg nesten aldri fast. Veldig greit med tømmestasjon til støvsuger.

Har i litt klorin i skittvannstanken før jeg setter den i stasjonen, slik at det ikke får bli bakterievekst i vannet når det blir stående.

Ser denne er ganske kostbar, hvor mye sparte dere ved å kjøpe den på Black friday?

Anonymkode: 14c08...90b

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ser denne er ganske kostbar, hvor mye sparte dere ved å kjøpe den på Black friday?

Sjekket prisjakt.no, ser ut som den er nesten nede på black friday pris nå, den sier black friday var 7990,-, nå ligger den på 8290,-

Skrevet
2 hours ago, pedror said:

Jeg ønsker ikke å bruke mye tid på støvsuging og tenker at en basestasjon gjør at jeg slipper å tenke på å tømme robotstøvsugeren annenhver dag.

Du har det meget møkkete om du må tømme beholderen annenhver dag... 

Det tar ikke akkurat lang tid å åpne lokket på støvsugeren, ta ut beholder, åpne luka og riste beholderen over søppelbøtta. Det koster 4290 for Q8 uten base. 2000 kroner spart for å tømme beholder selv er ikke så altfor ille. Om du teller antall sekunder man bruker på å tømme støvbeholderen er det ganske god timesbetalt, selv om man strekker tidsperioden ut over 5 år. Basestasjonen må jo også tømmes og rengjøres

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sammenlignet med s8 pro er den ikke spesielt dyr.

Tror jeg betalte 7000, var priset til 9000 hos alle i tiden før og etter.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke så stor forskjell.

Anonymkode: c3634...507

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 10.51):

Vi har en Qrevo, kjøpte den i julegave til meg selv på black friday. Er meget fornøyd. Gikk fra S5 som er kun en støvsuger, som jeg var veldig fornøyd med bortsett fra at den absolutt skal kjøre frem og tilbake hundre ganger på alle terskler. Qrevo var et stort skritt opp, det er en nyere og mer avansert maskin som takler omgivelsene bedre. To ting jeg setter pris på er at den takler terskler bedre og at den skjønner hvor teppene er og kjører over de en ekstra gang. 

Denne moppefunksjonen vasker med seg mye drit og vi kan se stor forskjell på gulvet fra hvordan det så ut før. Har desverre ikke noen erfaring med de andre modellene og har noe å sammenligne med.

Anonymkode: 328af...4e5

Akkurat samme gjorde jeg, er bare såååå fornøyd. 

Anonymkode: 2e463...6ff

AnonymBruker
Skrevet
Granskudd skrev (På 18.4.2024 den 10.59):

Støvsugeren er god da! 

Jeg har samme støvsuger. Jeg har ikke problemer med striper på gulvet, og det blir heller ikke fuktmerker etter moppen på gulvet når den docker (det fulgte med en plastgreie som beskytter gulvet, og moppen er uansett ikke i kontakt med gulvet). Jeg har heller ikke sånn dockingstasjon som tømmer støvsugeren, og jeg har aldri savnet det. Jeg er veldig fornøyd med den, men ville sikkert vurdert nyeste modell hvis jeg skulle kjøpe ny nå. 

Anonymkode: cb057...061

AnonymBruker
Skrevet

PS: Hvis du vurderer tømmestasjon, husk at den tar stor plass. Det ønsket ikke jeg, i alle fall. 

Anonymkode: cb057...061

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...