AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #1 Del Skrevet 18. april 2024 Noen som har vært med på en gruppereise i Asia og kan si noe om erfaringer? Jeg har lyst å reise rundt i Asia, men har ingen å reise med. Tenker at det kan være litt ukomfortabelt å reise alene. (Kvinne i 30-åra) Så jeg vurderer en gruppereise. Prismessig blir det billigere med gruppereise, men man har ikke den samme friheten til å gjøre det man vil.. Evt noen som har reist alene, og synes det gikk greit og komme seg fra land til land blant annet? Tenker Vietnam, Laos, Kambodsja.., Anonymkode: bd9e1...396 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #2 Del Skrevet 18. april 2024 Jeg har backpacka alene i disse landene nå i vinter. Det er vel ingen plasser det er så enkelt å reise (og billig) som i disse landene. Det du må passe på når du krysser landegrensene, er hva som gjelder for akkurat den grensa du skal passere når det kommer til visum. Noen grensestasjoner aksepterer visa on arrival, andre gjør ikke det. Noen steder godtas ikke e-visa. Dette googler du deg lett fram til når du har funnet ut hvor du skal reise. Innreise til Vietnam er vel aller enklest for oss nordmenn, da vi kan oppholde oss der uten visum i inntil 45 dager, så da er det bare å vise fram passet uten å tenke på noe mer. Vær også klar over regler for proof of exit. Ved innreise til Kambodsja, kan du bli spurt om dette. Les deg litt opp på nett om grensepasseringer, for det er ting du må vite på forhånd, som f. eks. hvor mye cash du må ha for å betale for visum, og at de noen steder er korrupte og krever såkalte stempelgebyr i tillegg. Det er lurt å alltid ha noen amerikanske dollar på deg som nødpenger, det er ikke alltid du finner en fungerende minibank når du behøver det, men du finner alltid et sted som tar i mot/veksler dollar. Du finner masse gode tips om du googler "backpacking in Laos", osv. Jeg hadde også god nytte av facebookgrupper for backpackere i de ulike landene, masse nyttig der. Transport og aktiviteter får man som regel booket der man bor, om det så er hotell, gjestehus eller hostell. Det er bare å si i fra i resepsjonen dagen før, så ordner de det for deg, og du blir hentet på døra. Det blir ikke enklere enn det. Jeg brukte også 12goasia.com noen ganger for å booke tog, buss eller båt. Om du tenker å leie scooter, som veldig mange gjør, vær obs på reglene som gjelder i landet du er i. De som leier ut bryr seg ikke, men om du ikke har internasjonalt førerkort kan du få trøbbel om du blir stoppet i politikontroll. Mange av scooterne er over 50 cc (110 cc er veldig vanlig), så om du ikke har sertifikat for det, kan du få problemer med reiseforsikringa om du skulle bli skadet. Folk treffer du uansett, så med mindre du ønsker å være alene, er det ingen grunn til å være redd for det. Frihetsfølelsen ved å kunne gjøre akkurat som man vil, når man vil, er fantastisk. Men jeg kan ikke skjønne hvordan det kan bli billigere med en gruppereise? Jeg bodde stort sett på gjestehus/små hoteller, altså jeg hadde eget rom med eget bad hele veien. Totalt med overnatting, transport, aktiviteter og mat, lå jeg i snitt på ca. 500 kr. per døgn. Da levde jeg heller ikke spesielt sparsomt. Fly t/r Norge er ikke medregnet i dette. Det høres kanskje ut som at det er mye å sette seg inn i, men det er bare til du får litt oversikt. Jeg tror jeg har fått med de viktigste tingene her. Anonymkode: f7f31...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #3 Del Skrevet 18. april 2024 Jeg var på gruppereise gjennom Vietnam. Elsket det, for slapp å bruke masse tid på å skaffe info og orientere meg underveis, billetter til tog/museum etc var i boks. Godt å få mest mulig ut av dagene, i stedet for å researche, vente og gå feil (som vi gjorde da vi reiste to venninner på Sri Lanka). Carpe Diem har noen under 45-turer, kan virkelig anbefales, hvertfall om du er en sosial type 😊 Anonymkode: 0c27d...1b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #4 Del Skrevet 18. april 2024 Dro alene dit i mars. Var ikke noe problem, reiste helt fint og lett å orientere seg, men man bør være litt reisevant. Anonymkode: 77b04...cc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #5 Del Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har backpacka alene i disse landene nå i vinter. Det er vel ingen plasser det er så enkelt å reise (og billig) som i disse landene. Det du må passe på når du krysser landegrensene, er hva som gjelder for akkurat den grensa du skal passere når det kommer til visum. Noen grensestasjoner aksepterer visa on arrival, andre gjør ikke det. Noen steder godtas ikke e-visa. Dette googler du deg lett fram til når du har funnet ut hvor du skal reise. Innreise til Vietnam er vel aller enklest for oss nordmenn, da vi kan oppholde oss der uten visum i inntil 45 dager, så da er det bare å vise fram passet uten å tenke på noe mer. Vær også klar over regler for proof of exit. Ved innreise til Kambodsja, kan du bli spurt om dette. Les deg litt opp på nett om grensepasseringer, for det er ting du må vite på forhånd, som f. eks. hvor mye cash du må ha for å betale for visum, og at de noen steder er korrupte og krever såkalte stempelgebyr i tillegg. Det er lurt å alltid ha noen amerikanske dollar på deg som nødpenger, det er ikke alltid du finner en fungerende minibank når du behøver det, men du finner alltid et sted som tar i mot/veksler dollar. Du finner masse gode tips om du googler "backpacking in Laos", osv. Jeg hadde også god nytte av facebookgrupper for backpackere i de ulike landene, masse nyttig der. Transport og aktiviteter får man som regel booket der man bor, om det så er hotell, gjestehus eller hostell. Det er bare å si i fra i resepsjonen dagen før, så ordner de det for deg, og du blir hentet på døra. Det blir ikke enklere enn det. Jeg brukte også 12goasia.com noen ganger for å booke tog, buss eller båt. Om du tenker å leie scooter, som veldig mange gjør, vær obs på reglene som gjelder i landet du er i. De som leier ut bryr seg ikke, men om du ikke har internasjonalt førerkort kan du få trøbbel om du blir stoppet i politikontroll. Mange av scooterne er over 50 cc (110 cc er veldig vanlig), så om du ikke har sertifikat for det, kan du få problemer med reiseforsikringa om du skulle bli skadet. Folk treffer du uansett, så med mindre du ønsker å være alene, er det ingen grunn til å være redd for det. Frihetsfølelsen ved å kunne gjøre akkurat som man vil, når man vil, er fantastisk. Men jeg kan ikke skjønne hvordan det kan bli billigere med en gruppereise? Jeg bodde stort sett på gjestehus/små hoteller, altså jeg hadde eget rom med eget bad hele veien. Totalt med overnatting, transport, aktiviteter og mat, lå jeg i snitt på ca. 500 kr. per døgn. Da levde jeg heller ikke spesielt sparsomt. Fly t/r Norge er ikke medregnet i dette. Det høres kanskje ut som at det er mye å sette seg inn i, men det er bare til du får litt oversikt. Jeg tror jeg har fått med de viktigste tingene her. Anonymkode: f7f31...731 Tusen takk for et veldig fint og utfyllende svar 😄 TS Anonymkode: bd9e1...396 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå