AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #1 Skrevet 18. april 2024 Siden ungene var 4-5 år har de blitt fotografert gruppefoto en gang i året. Jeg ser helt ærlig ikke hensikten med dette oversiktsbildet. Jeg er en dugandes fotograf selv og kan fotografere ungene mine og vennene dems selv. Jeg synes ikke det er pent med den typen ukreativ fotografi som skolefotografer tar. I tillegg er det det økonomiske aspektet, det er dyrt med et bilde til 400 kr når du kan lage et penere selv til 70 kr. Men jeg opplever press på å kjøpe fordi man får tilsendt bildet sammen med en faktura og da ender det med at man bare betaler for å få det ut av verden når bildet først er kommet i hus. For barnas del er også et gruppepress på disse bildene, som minner meg om kjøpepresset under russetiden, hvor barna føler seg utenfor fordi de ikke har dette gruppebildet! I tillegg, jeg jobber som f for å ha et høvelig ryddig hjem, og prøver for harde livet å begrense mengden skrot og rot og ting og tang som kommer inn i vårt hjem. For meg er disse bildene en form for tvungen skrotsamling. Jeg vil ikke ha det på veggen. Jeg vil ha fine bilder på veggen, ikke en samling med mer eller mindre fremmede og tannlause unger. Så blir det liggende der i skuffen og hoper seg opp sammen med ørten andre gruppefoto. Hva mener dere? Anonymkode: ac687...447 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #2 Skrevet 18. april 2024 Det mest innlysende er å sette det i et album for at barnet skal ha det som minne. Det er nok mer fot barnet enn for deg som forelder, som forøvrig virker ganske egoistisk. Send de tilbake og slutt å klage er det andre alternativet. Anonymkode: ec872...985 5 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #3 Skrevet 18. april 2024 Jeg sender alt tilbake. Og jeg opplever ikke at det er press på å beholde. ja, de sender ut alt og mere til. Men det er deres problem. Jeg gidder ikke beholde 40 tusen bilder jeg ikke trenger. Barna våre, vil alltid oppleve press på ulike ting de skal/ vil/ bør . Men dette er for meg en ting vi ikke trenger, så jeg har forklart det til de, og de er enig. jeg synes også ofte disse bildene stinker. Det er ikke mere press enn vi føler på selv. så bare ai neitakk.. og hvis du vil gruppebilde/ skolekatalog, kan den som regel alltid bestille utenom Anonymkode: ec982...cd4 3 1
Arkana Skrevet 18. april 2024 #4 Skrevet 18. april 2024 Jeg tenker at det bare er å la være å kjøpe om man ikke liker det, enkelt og greit. Selv liker vi barnehage- og skolebildene, både portrettene og gruppe-/klassebildene. Vi har noen av portrettene på bildeveggen i trappen mens klassebildene samles i minneboksen til hver av barna. Jeg har innimellom sett på mine egne gamle skolebilder og synes det er fint å minnes de jeg gikk i klassen/på skolen med. Man var tross alt ikke alene og det hadde vært synd å ikke ha et eneste bilde av mennesker man tilbrakte hver dag i flere år med. Jeg har aldri opplevd kjøpepress i forhold til disse bildene, og med få unntak har fotografene vært flinke til å ta gode bilder. Her koster de for øvrig ikke 400 kroner, det er ca 200, og man får ikke tilsendt i posten, men får en link til bildene og kan velge de man evt ønsker å kjøpe eller bare la være. Jeg må innrømme at jeg skjønner ikke hvorfor du klager på dem. Det er tross alt veldig mange som liker dem og kjøper dem hvert år og det er 100% frivillig. Det finnes tross alt ingen fasit på hva som er pent eller fint å ha minner om så litt spesielt å klage på at ikke alle er som deg. 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #5 Skrevet 18. april 2024 Jeg ser ALDRI selv på skolebilder fra jeg gikk på skolen, så å spare på de for minner til barna, ser jeg ingen vits med. Tror nesten ingen jeg kjenner kjøper de skolebildene, og tenker at det er et tilbud som kanskje henger igjen fra da men ikke gikk med kameraet i lomma til en hver tid? Ungene får skolekatalogen, og der er det gruppebilder. Det er jo bare å sende i retur. Anonymkode: 28971...b23 1
Tuppeluri Skrevet 18. april 2024 #6 Skrevet 18. april 2024 Jeg syns det er unødvendig å ta bilder en gang i året. Syns det er bedre å ta det første året og siste året i bhg, og på skolen kan man heller ta det hvert 2.år. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #7 Skrevet 18. april 2024 7 minutter siden, Tuppeluri said: Jeg syns det er unødvendig å ta bilder en gang i året. Syns det er bedre å ta det første året og siste året i bhg, og på skolen kan man heller ta det hvert 2.år. Mtp at det er gruppebilde av avdelingen er det vel alltid noens første eller siste år? Anonymkode: a4846...6dd 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #8 Skrevet 18. april 2024 Vi kjøper gruppebilder når det er første og siste året. Vi har også kjøpt noen fine søskenbilder. Vi får ikke bildene i posten da, vi får de digitalt i en nettjeneste og velger derifra. Anonymkode: a4846...6dd 4 1
Millimani Skrevet 18. april 2024 #9 Skrevet 18. april 2024 Da jeg var liten var det portrett og klassebilde første og siste år på barneskolen, samt siste året på ungdomsskolen. I tillegg tok vi klassebilde første året på ungdomsskolen, men sistnevnte var noe lærerne skulle ta vare på. Jeg husker ikke hvorfor lærerne skulle ha det. Det ble ikke laget skolekatalog når jeg gikk på skolen, men jeg har tatt vare på de tre klassebildene jeg har. Det eneste bildet jeg synes er fint å se på er på den første skolen jeg gikk på. Altså det bilde som ble tatt i 1. klasse. De to neste skolene jeg gikk på slet jeg litt med klassene, og derfor er de bildene lite betydningsfulle. Men jeg har dem likevel. I dag skal man vel ta hvert år, og lage skolekatalog. Men ingen tvinger deg til å kjøpe. Det er imidlertid fint for barna og kunne mimre om enn ikke hvert år, så iallfall f.eks som jeg har nevnt i avsnittet over. Har du flere barn på samme skole trenger du jo bare en skolekatalog som barna kan dele på, og så kan de bli enige seg imellom etter hvert hvem som evt vil ha dem senere.
Arkana Skrevet 18. april 2024 #10 Skrevet 18. april 2024 Millimani skrev (5 minutter siden): I tillegg tok vi klassebilde første året på ungdomsskolen, men sistnevnte var noe lærerne skulle ta vare på. Jeg husker ikke hvorfor lærerne skulle ha det. På vår ungdomsskole er det en stor vegg med klassebilde av alle klassene som har gått der. Kanskje er det noe lignende det skal brukes til hos dere?
Millimani Skrevet 18. april 2024 #11 Skrevet 18. april 2024 Arkana skrev (Akkurat nå): På vår ungdomsskole er det en stor vegg med klassebilde av alle klassene som har gått der. Kanskje er det noe lignende det skal brukes til hos dere? Det er godt mulig. Jeg husker ikke. Dette var på slutten av 1990-tallet.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #12 Skrevet 18. april 2024 De som tar disse bildene virker ikke som om de har fotograf-utdannelse. Anonymkode: 6035d...41a
Diskulis Skrevet 18. april 2024 #13 Skrevet 18. april 2024 Jeg synes det er supert at de tar bilde hvert år, ellers ville jo folk som flytter og dukker opp underveis ikke vært med. Det er også gøy å se utviklingen på elevene. Mulig andre har det annerledes enn oss, men jeg har aldri følt på kjøpepress. De vil jo gjerne selge men er null stress å si nei. Det har aldri vært et eneste barn eller voksen her som har spurt om å se på klassebilder, så ingen på skolen som aner om vi har bilder eller ei. Kan selvfølgelig være noe familie som «forventer» et bilde men de må da tåle å høre at vi bestilte ingenting år. Så press har jeg aldri følt på. Jeg kjøper de digitalt pluss klassebildet. Også lager jeg bilder selv med de digitale. Hvis det er et godt tilbud bestiller jeg iblant noe fra de, ofte får man de digitale bildene mye rimeligere hvis man bestiller et par produkter, og får sånn sett digitalt+bilder til omtrent samme pris som digitalt. 1
Sofakona Skrevet 18. april 2024 #14 Skrevet 18. april 2024 Vi får alltid digitale bilder og kan velge om vi vil kjøpe eller ikke. Vi kjøper alltid digitale fil slik at vi kan ha de på pc/ cloud eller skrive de ut Men...jeg har en sønn på 11og det er 5 år med skole foto...noen har vi kjøpt ..andre ikke...for det kommer helt an på hvor gode bilder er. Noen fotografer er ikke flinke til å ta fine bilder av barna og da kan jeg heller ta bilder selv. Har en i barnehagen...de pleier å ta kansje 1 gang året...og da kjøper vi
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #15 Skrevet 18. april 2024 Skjønner ikke at dette skal oppleves som noe press? Ihvertfall ikke blant ungene. La være å kjøpe, jeg kjøper ikke gruppebilde. Er da null stress det. Velger et portrettbilde med mindre bildene er skikkelig dårlige. Anonymkode: 11235...c42
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #16 Skrevet 18. april 2024 Så koselit tenker jeg. Et minne fra barnehagen. Vår skal overflyttes til ny barnehage så håper virkelig de skal fotografere i år. Hvordan skal man ta bilde selv av alle barna? Det er vel ikke lov heller😄 Anonymkode: 7726a...41f 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #17 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så koselit tenker jeg. Et minne fra barnehagen. Vår skal overflyttes til ny barnehage så håper virkelig de skal fotografere i år. Hvordan skal man ta bilde selv av alle barna? Det er vel ikke lov heller😄 Anonymkode: 7726a...41f Koselig* selvfølgelig Anonymkode: 7726a...41f
Gjest jegerrinne Skrevet 18. april 2024 #18 Skrevet 18. april 2024 De bildene de tok i bhg ble kjøpt hvert år. Fotografen var utrolig flink. Opptatt av at bilder skulle være naturlige. Ofte ute i skogen eller sandkasse . Gruppe bilde var litt opp og ned om vi kjøpte. Men vet i gangen i bhg hang det gruppe bilder fra alle år siden bhg åpnet. På skolen kjøpte vi ikke første året likte ikke skolebilde som så ut som passbilde. De årene de gikk på privatskole kjøpte vi, igjen flink fotograf, bilder ble tatt ut og naturlige. Der og ble gruppe bilde hengt opp i gang med årstall Ungdom skole og videregående kjøpte vi ikke. Der og ble gruppe bilder hengt opp med årstall. Her fikk vi link som så bildene, så bestemte vi selv hva en ville ha eller ikke bestilte
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #19 Skrevet 18. april 2024 Med dagens gdpr regler, hvertdall i de barnehagene vi har hatt, er disse gruppebildene de eneste vi har av barna fra deres barnehagetid. Vi har selvsagt bilder av egne barn, og de av vennene vi har vært med på fritiden. Men barnehagene har aldri delt bilder fra barnehagedagen, og det har heller ikke vært lov å ta bilder på arrangementer i barnehagen. Jeg synes det er koselig å ha, og har pleid å kjøpe gruppebildene. Greit å kunne se tilbake på hvem man faktisk gikk i barnehage med. Portrettbildene har vi ikke kjøpt, de tar vi bedre selv. Anonymkode: 464af...7a6 1
Beloved Skrevet 18. april 2024 #20 Skrevet 18. april 2024 Jeg er kjempeglad for de barnehage- og skolebildene, både fra barna mine og fra min egen skoletid. Jeg har nemlig IKKE gode bilder av hvert eneste barn i barnehagen, og noen ganger er det også veldig kjekt å kunne ta frem bildene og spørre barna mine "Marius som du lekte med i går, hvem er egentlig det?" og få et ansikt å knytte navnet til. Det er også veldig koselig å se tilbake på fra sin egen barndom, og tilogmed for det eldste barnet mitt som snart er tenåring så er det koselig å se på seg selv og bestevenninna da de var 4 år (og slett ikke bestevenninner enda). Når det gjelder pris, så gjør barnehagefotografen vår det på en måte som jeg synes er mye smartere - vi får en link til bildet på en webside, og så legger vi selv inn hvor mange vi vil bestille og hvilken størrelse. Altså ingen "her er bildet i posten" med tilhørende kjøpetvang. Ett bilde i ca. A4-størrelse koster rundt 350 kr. Siden det ikke tas bilder hvert år, så blir det 100-200 kr i året. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå