fiskedisken Skrevet 18. april 2024 #1 Del Skrevet 18. april 2024 Vi er en vennegjeng på seks stykker, tre av oss er førsteårslæringer, to av oss går påbygg vg3 og den siste av oss droppet ut av vg2 i fjor og tar opp fag som privatist. For to mnd siden hadde sistnevnte i vennegjengen bursdag, og vi andre avtalte å kjøpe en felles gave. Jeg betalte for alt, og sendte melding om hvor mye alle skylte meg. Tre av de vipset hele prisen med en gang, mens han siste - som er lærling, og tjener mest av oss bare vipset meg 50 kr. Som var under 1/3 av hva han faktisk skylder meg. Jeg har sendt han til sammen tre meldinger om at han fortsatt skylder meg penger for gaven både i gruppechat (han svarte med å forlate den), på vipps (han ignorerte meg) og på privat melding (han ignorerte meg). Hva skal jeg gjøre nå? Han skylder meg fortsatt over 100 kr. Går jo ikke an å holde på slik! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #2 Del Skrevet 18. april 2024 Avtalte der beløp eller hva dere skulle kjøpe på forhånd? Ellers er det nok kun to ting du kan gjøre: - Fortsette å bombardere med meldinger om manglende beløp til han blir dritt lei og vipser. - Ta det på kappe for lærdom at du ikke skal være den som legger ut, få heller inn penger på forhånd. Dere møtes vel igjen snart og det blir ganske pinlig for han å da skylde deg dette. Ev. kan det jo tenkes at han planlegger å trekke seg ut av hele gjengen. Anonymkode: 3feb3...148 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fiskedisken Skrevet 18. april 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 18. april 2024 Ja, vi avtalte omtrent 150 kr, endte på 163 kr per person. Kanskje jeg bare bør sende han vippskrav på den resterende summen (133 kr)? Vi møtes nesten aldri som gjeng lenger, omtrent en gang i halvåret etter at de andre gikk ut i læren. Hun andre som går påbygg med meg planlegger å ha en slags sommersammenkomst med hele gjengen om to mnd og hun håper derfor vi har løst det innen da. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fiskedisken Skrevet 18. april 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 18. april 2024 mente 113 kr! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerkroppen Skrevet 18. april 2024 #5 Del Skrevet 18. april 2024 Anse den hundrelappen som tapt. Men ikke legg ut for han igjen. Note to self 😉 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #6 Del Skrevet 18. april 2024 Så heldig du er som i ung alder fant ut at du fort kan se hvem som er ekte venner. Og at det kun kosta deg hundrelappen, er et mirakel. Han har vist deg hvem han er, og hundre kroner for å slippe en falsk venn er en billig penge. Anonymkode: d4adf...c91 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #7 Del Skrevet 18. april 2024 fiskedisken skrev (1 time siden): Ja, vi avtalte omtrent 150 kr, endte på 163 kr per person. Kanskje jeg bare bør sende han vippskrav på den resterende summen (133 kr)? Vi møtes nesten aldri som gjeng lenger, omtrent en gang i halvåret etter at de andre gikk ut i læren. Hun andre som går påbygg med meg planlegger å ha en slags sommersammenkomst med hele gjengen om to mnd og hun håper derfor vi har løst det innen da. Det er ikke store beløpet, men jeg hadde på fur F sendt vipskrav og meldinger hver morgen og kveld + de gangene jeg kjedet meg. Hvorfor skal du betale 296, han 50 og resten 163 for en gave dere gir sammen.... Anonymkode: 3feb3...148 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #8 Del Skrevet 18. april 2024 Ville bare tenkt at det er prisen han satt på det vennskapet. Gidder ikke bruke mer energi en det på slike. Samt sendt en melding til alle, inkludert han; "Hei! Per har kun innbetalt 50 kroner. Jeg sitter derfor igjen med å måtte betale 300 korner. Dere har selvfølgelig ingen flere forpliktelser her, men om noen vil gi meg et lite bidrag hadde det betydd mye!" Anonymkode: f088b...c51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #9 Del Skrevet 18. april 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Ville bare tenkt at det er prisen han satt på det vennskapet. Gidder ikke bruke mer energi en det på slike. Samt sendt en melding til alle, inkludert han; "Hei! Per har kun innbetalt 50 kroner. Jeg sitter derfor igjen med å måtte betale 300 korner. Dere har selvfølgelig ingen flere forpliktelser her, men om noen vil gi meg et lite bidrag hadde det betydd mye!" Anonymkode: f088b...c51 Nei, det er så sært å skrive sånt. "Gi et lite bidrag" Ikke gjør dette. Da vil du bli sett rart på. Anse det vennskapet som over. Anonymkode: 1069b...bf4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #10 Del Skrevet 18. april 2024 Send vippskrav. Kanskje han var blakk før lønning. Anonymkode: d076a...cae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #11 Del Skrevet 18. april 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Så heldig du er som i ung alder fant ut at du fort kan se hvem som er ekte venner. Og at det kun kosta deg hundrelappen, er et mirakel. Han har vist deg hvem han er, og hundre kroner for å slippe en falsk venn er en billig penge. Anonymkode: d4adf...c91 +1 Det hadde vært utrolig deilig om det fantes en slik tjeneste; Finn ut om vennene din er en ekte venner for 99,-! ((Hadde sikker lett svidd av en tusenlapp ja 😅) Anonymkode: 5fb48...edd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #12 Del Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, det er så sært å skrive sånt. "Gi et lite bidrag" Ikke gjør dette. Da vil du bli sett rart på. Anse det vennskapet som over. Anonymkode: 1069b...bf4 Jeg ville aldri gjort det. For meg er 300kr lite. Og jeg ville ikke giddet å purre mer enn 1-2 ganger en gang. Det var et tips til TS, som føler veldig mye på dette, og at det er et stort beløp. Anonymkode: f088b...c51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
halloenkarroen Skrevet 18. april 2024 #13 Del Skrevet 18. april 2024 (endret) Hva tenker dere om at hen sender vippskrav på de resterende 113 kr og samtidig sender en melding til han med alvorlig undertone om at enten så vipser han hen tilbake nå med en gang, eller så er vennskapet deres over for hen gidder ikke å være venn med folk som bryter avtaler og svindler andre? Endret 18. april 2024 av halloenkarroen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #14 Del Skrevet 19. april 2024 Jeg ville på en eller annen måte latt resten av gjengen få vite det, bare slik at de får vite hva slags type han er, og at de forhåpentligvis viser han hva de syns om det. Anonymkode: ee4d6...c18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
halloenkarroen Skrevet 21. april 2024 #15 Del Skrevet 21. april 2024 Okay, folkens. Her er en oppdatering, tok det opp med de andre vennene og sendte han denne meldingen med hjelp av de andre (se under), i tillegg til vippskrav for den resterende summen på 113 kr. Her er hva jeg skrev: "Hei, jeg har nå sendt deg et vippskrav på 113 kr fordi gaven til *navn på venn* du ønsket å være med å spleise på kostet 163 kr per person og du kun har vippset meg 50 kr for den tidligere. Nå har det gått en mnd og jeg har prøvd å hinte til deg at jeg fortsatt mangler innbetaling fra deg. Det er ikke greit at du forsøker å snike deg unna for har du sagt ja til å være med å spleise så har du sagt ja. De andre vipset meg sin del med en gang, og nå gidder jeg ikke å vente på deg lenger. Har du ikke hatt råd til nå burde du heller ha sagt ifra i stedenfor å ignorere meg og la meg stå igjen med resten av regningen. Jeg har også sagt ifra til de andre at du fremdeles ikke har vipset meg, bare så du vet det. Enten så vipser du meg i løpet av dagen og unnskylder deg, eller så er vi ikke venner lenger. Å ha venner som er svindlere er ikke ekte venner eller folk jeg ønsker å ha i livet mitt." Etter omtrent halvannen time kom denne meldingen, også vist denne til de andre vennene og vi alle er enige om at det han her skriver ikke er sant: "Du aldri sa noe om hvor mye DU skulle bruke på gavene, og samtidig du brukte mye penger og kjøpte mye gaver, som du aldri diskuterte med oss og bare sa ifra etter du hadde kjøpt, og ja jeg sa ja til at jeg kunne være med MEN SÅ KUNNE JEG ikke og sa ifra at jeg kunne ikke komme på bursdag og når man kommer ikke på en bursdagfest så betaler man ikke for en gave fordi man kommer ikke, MEN JEG FORTSATT BETALTE 50kr for å være snill men. Du kan henten tenke på dette som manipulasjon eller at det var en del miskommunikasjon og at du aldrig sa hvor mye du skulle bruke fordi det var din ansvar fordi det var din idee om at vi alle skulle betale, og hvis du vil ikke være venner greit, for jeg vil ikke ha venner i mitt liv der de prøver å pushe meg til å gjøre ting ved å gå gjennom folk som jeg kjenner og kaste meg ut av gruppen, og dette kalles peer pressure. Ikke ta kontakt med meg igjen." Hva tenker dere jeg burde svare han? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #16 Del Skrevet 21. april 2024 halloenkarroen skrev (2 minutter siden): Okay, folkens. Her er en oppdatering, tok det opp med de andre vennene og sendte han denne meldingen med hjelp av de andre (se under), i tillegg til vippskrav for den resterende summen på 113 kr. Her er hva jeg skrev: "Hei, jeg har nå sendt deg et vippskrav på 113 kr fordi gaven til *navn på venn* du ønsket å være med å spleise på kostet 163 kr per person og du kun har vippset meg 50 kr for den tidligere. Nå har det gått en mnd og jeg har prøvd å hinte til deg at jeg fortsatt mangler innbetaling fra deg. Det er ikke greit at du forsøker å snike deg unna for har du sagt ja til å være med å spleise så har du sagt ja. De andre vipset meg sin del med en gang, og nå gidder jeg ikke å vente på deg lenger. Har du ikke hatt råd til nå burde du heller ha sagt ifra i stedenfor å ignorere meg og la meg stå igjen med resten av regningen. Jeg har også sagt ifra til de andre at du fremdeles ikke har vipset meg, bare så du vet det. Enten så vipser du meg i løpet av dagen og unnskylder deg, eller så er vi ikke venner lenger. Å ha venner som er svindlere er ikke ekte venner eller folk jeg ønsker å ha i livet mitt." Etter omtrent halvannen time kom denne meldingen, også vist denne til de andre vennene og vi alle er enige om at det han her skriver ikke er sant: "Du aldri sa noe om hvor mye DU skulle bruke på gavene, og samtidig du brukte mye penger og kjøpte mye gaver, som du aldri diskuterte med oss og bare sa ifra etter du hadde kjøpt, og ja jeg sa ja til at jeg kunne være med MEN SÅ KUNNE JEG ikke og sa ifra at jeg kunne ikke komme på bursdag og når man kommer ikke på en bursdagfest så betaler man ikke for en gave fordi man kommer ikke, MEN JEG FORTSATT BETALTE 50kr for å være snill men. Du kan henten tenke på dette som manipulasjon eller at det var en del miskommunikasjon og at du aldrig sa hvor mye du skulle bruke fordi det var din ansvar fordi det var din idee om at vi alle skulle betale, og hvis du vil ikke være venner greit, for jeg vil ikke ha venner i mitt liv der de prøver å pushe meg til å gjøre ting ved å gå gjennom folk som jeg kjenner og kaste meg ut av gruppen, og dette kalles peer pressure. Ikke ta kontakt med meg igjen." Hva tenker dere jeg burde svare han? Tenker du sier at du vippser tilbake de 50 kr og så blir han ikke med på gaven. Dere andre kan spleise og gi sammen. Så vet du at du aldri legger ut for noe igjen når det kommer til denne «vennen». Anonymkode: acf3d...58c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #17 Del Skrevet 21. april 2024 La det ligge. Nå vet både du og resten av gjengen, at han ikke er å anse som en pålitelig venn. Til en annen gang så har du også lært at du ikke legger ut beløp du har råd til å tape. 113 kroner er ikke verdt å ta i vei for, bare gi slipp på det. Anonymkode: 9772c...fd5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #18 Del Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): La det ligge. Nå vet både du og resten av gjengen, at han ikke er å anse som en pålitelig venn. Til en annen gang så har du også lært at du ikke legger ut beløp du har råd til å tape. 113 kroner er ikke verdt å ta i vei for, bare gi slipp på det. Anonymkode: 9772c...fd5 ikke har råd til å tape* Anonymkode: 9772c...fd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
halloenkarroen Skrevet 21. april 2024 #19 Del Skrevet 21. april 2024 Men burde jeg ikke si at han f.eks. helt selv forlot vår felles gruppechat? Og at han burde sagt ifra at han ikke ble med på gaven? Er en til som heller ikke kom i bursdagen, men likevel var med å spleiset på gaven. Hun ene i gjengen tenker forresten å arrangere bursdagsselskap hjemme hos seg om en mnd, og han blir vel nok invitert. Burde jeg i så fall komme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
halloenkarroen Skrevet 21. april 2024 #20 Del Skrevet 21. april 2024 halloenkarroen skrev (4 minutter siden): Men burde jeg ikke si at han f.eks. helt selv forlot vår felles gruppechat? Og at han burde sagt ifra at han ikke ble med på gaven? Er en til som heller ikke kom i bursdagen, men likevel var med å spleiset på gaven. Hun ene i gjengen tenker forresten å arrangere bursdagsselskap hjemme hos seg om en mnd, og han blir vel nok invitert. Burde jeg i så fall komme? Jeg har forresten vært med i gjengen siden vi opprettet den, han ble med først ett år etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå