Gå til innhold

Hvorfor ønsker noen å eie mops og andre syke hunder???

Pippi Lotta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå finnes det faktisk sunne varianter av disse rasene, og det finnes seriøse oppdrettere. De må det bli flere av. 

Både Cavalier, Mops og Fransk bulldog har nydelig gemytt, er lekne, folkekjære og bjeffer lite og er i hendig størrelse for en leilighet. 

Det finnes ikke så mange gode alternativer hvis det er preferansene? 

Anonymkode: 3f49f...d24

Ja, flotte hunder. Ingen tvil om det. Men det hjelper veldig lite når det florerer av helseproblemer. Kan ikke fatte og begripe at noen kan få seg til å forsvare oppdrett av disse rasene!

Personlig kjenner jeg en oppdretter av Cavalier og FOR noen nydelige hunder! Men hun har klippekort hos dyrlegen og hundene er virkelig ikke friske. Jeg kjenner også flere med «friske franske». Hundene hyperventilerer etter noen få minutters lek og «snorker» bare de rusler bortover i sakte kino. Ikke engang prøv å si at det er etisk riktig å avle på slikt! Mopsen kjenner jeg ikke til.

Men NKK går god for disse hundene 🤮 Det er til å spy av!

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Chihuhua og Yorkshire terrier «bjeffer ikke spesielt mye»?! Hva er mye for deg da? 

Anonymkode: 74e82...b45

Jeg har hatt flere Chihuahuaer og de bjeffer ikke, utenom to boff når noen banker på døren. Det handler om oppdragelse, noe veldig mange glemmer at småhunder også må ha. Dessverre.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Chihuhua og Yorkshire terrier «bjeffer ikke spesielt mye»?! Hva er mye for deg da? 

Jeg kjenner flere som ikke bjeffer annet en ved lek og det er helt innenfor i min verden. De har flinke eiere, det betyr jo litt 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå finnes det faktisk sunne varianter av disse rasene, og det finnes seriøse oppdrettere. De må det bli flere av. 

Både Cavalier, Mops og Fransk bulldog har nydelig gemytt, er lekne, folkekjære og bjeffer lite og er i hendig størrelse for en leilighet. 

Det finnes mange alternative hunderaser som er friskere. Man må bare gjøre endel forarbeid og ikke kjøpe fra den første oppdretteren man kommer over. Det burde man gjøre uansett hvilken rase man skal kjøpe 😊

Endret av Mardina
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes hunder med flat ansikt er søte, og jeg har/hatt 2 stykker, men jeg har aldri kjøpt, har tatt i mot omplasseringshunder. Brukt mangfoldige tusen på vet, og angrer ikke. Men, jeg har ikke samvittighet til å kjøpe en fra oppdretter, med mindre det skjer noe drastisk med måten de blir avlet på. orker ikke ha en hund som risikerer heteslag og hjertestopp i varmen, ryggproblemer, pustevansker og tannproblermer. Neste blir nok en puddel.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (21 timer siden):

Og selv om disse hundene kanskje ikke har noen spesifikke sykdommer i seg selv, så er de jo rett og slett deformerte. De har en fysikk som gir dem problemer, det er det ingen tvil om. Hvorfor noen vil avle frem en hund som VIL få problemer, eller hvorfor noen vil kjøpe en og støtte slik avl, er for meg helt uforståelig. 

Det er bare å se på hodeskallen til en mops, på tannstilling, utforming av snute og størrelse på kjeve, tenner og tunge i forhold til hodestørrelse - det er jo overhodet ikke bra, uansett hvordan noen forsøker og vri og vende på det. 

Ja, det er noen raser som bare er grunnlegende syke. I tileg til å være deformerte er de så innavlet at det ikke er mulig å rette opp igjen 😞 Men hadde det vært mulig å avle de friske etter 10 eller 50 generasjoner, så ville det jo vært veldig mange hunder som led på veien til å bli frisk rase. Så det eneste etiske må være og slute avl på de rasene! Eller kansje blande in nye friskere gener, men det vil de jo ikke heller....

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, det er ingen seriøse optretere som velger å fokusere på deformerte hunder som lider. Selv om det kansje finnes en mops som blir 15 år, så vil det være ekstremt høy sjanse for sykdom og lidelse uanset hvor du kjøper den!

Er det egentlig positivt at hundene bjeffer lite og ikke gjør mye ut av seg om det skyldes at de er for syke til å oppføre seg som en normal hund? Jeg forstår at det er praktisk med en hund som ikke greier eller krever å gå lange turer på regnværsdager. Jeg vill allikevel gå regnvæsturer hver eneste dag, om det redet meg fra en syk hun som led. 

Ja det er mange hunder som er lekne, folkeslag og passer i leilighet! Er det sånn at du bare har rom for en syk hund i live dit, så har du egentlig ikke rom for en hund! 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jack russell terrier er en av de friskeste rasene. Selvsagt overavl, så det har vært temperamentproblem der. Gode oppdrettere har gjort noe med det så den rasen er nå både frisk og grei👍🏼 Men….så har du oppdrettere innen denne rasen som avler på linjer der feks mor har et «hardt» temperament, har angrepet en annen hund osv. De avler feks på hund med feilstilt øyehår (dette er vondt for hunder) fordi NKK godtar avl der det er lav grad på feks mor men far er frisk. NKK sier at du KAN avle med lav grad av noe på den ene hunden - men bør du da gjøre det? En god oppdretter ville ikke ha gjort det for rasen sin del (bidra til frisk avl), mens en dårlig oppdretter vil gjøre det for profitt💰

Anonymkode: 5b806...abf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, det gjør jo ikke det. 

Det finnes ikke en eneste sunn renraset mops i hele verden! Det finnes kanskje mops uten noen definert sykdom. Men sunne er de ikke. De har et voldsomt deformert snuteparti som ikke kan utføre de funksjonene som et snuteparti skal hos en hund. De har en helt grusom tannstilling, som gjør det problematisk å spise. De kan ikke holde seg selv rene. De har hudfolder som må stelles for å ikke skape trøbbel. De har problemer med varmeregulering. 

Jeg skjønner godt at noen liker gemyttet deres, for de er som regel søte, glade hunder. Men den eneste måten å i det hele tatt nærme seg noe som ligner etisk avl av disse dyrene, er å blande dem med andre raser. Slik de blander mops med beagle for eksempel, for å forsøke å bevare gemyttet, og få en noe bedre anatomi. Ikke at jeg synes den avlen er helt topp heller, men det er i alle fall bedre en å avle på ren mops. 

At man liker rasen og synes de er hendige leilighetshunder forsvarer på ingen måte å støtte organisert dyreplageri, som jeg anser avl av dem for å være. Ja, leit man ikke får en bedagelig sofapotet som passer i leilighet, men det får så være. 

Det finnes mange andre raser i samme størrelse å velge blant. Hundenes ve og vel burde da absolutt settes høyere enn våre preferanser på utseende og gemytt.  

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (14 timer siden):

Jeg syntes hunder med flat ansikt er søte, og jeg har/hatt 2 stykker, men jeg har aldri kjøpt, har tatt i mot omplasseringshunder. Brukt mangfoldige tusen på vet, og angrer ikke. Men, jeg har ikke samvittighet til å kjøpe en fra oppdretter, med mindre det skjer noe drastisk med måten de blir avlet på. orker ikke ha en hund som risikerer heteslag og hjertestopp i varmen, ryggproblemer, pustevansker og tannproblermer. Neste blir nok en puddel.

Jeg hadde skikkelig lyst på fransk selv for noen år siden. For noen herlige hunder og for et herlig gemytt! Jeg var faktisk på vei til å kjøpe en. Heldigvis leste jeg meg opp på rasen før jeg tok en avgjørelse og nå er det fullstendig uaktuelt for meg å støtte slike «oppdrettere». Jeg kjenner flere herlige franske og må en av disse en dag omplasseres, så hadde jeg med glede gitt dem et godt hjem her, men det blir noe annet. 

Puddel står høyt opp på min liste også ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Min ett år gamle chihuahua bjeffer ikke noe særlig, ikke når det ringer på døra en gang. Blir han ivrig i lek med katten, kan det komme et boff. Samme hvis han ser andre hunder ute, men bjeffer mye mindre enn nabohundene (shetland sheepdog og golden).

Anonymkode: a8ec4...7e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 9.39):

Dette gjelder mange raser. 

schæfer - hofter/ledd

rottweiler - ledd/temperament

labrador - hofter/ledd/allergi

Berner sennen - hofter/ledd

Boxer - flat snute

Mops - flat snute

Doodletyper - temperament/allergi

dachs - rygg

osv…..

Anonymkode: 5b806...abf

det er selvsagt mange raser som har helseproblemer, den store forskjellen er at ved flatnesede hunder så er den flate nesen en del av rasestandarden. En seriøs schæferoppdretter, for eksempel, vil teste hundene sine og avle på sunnere individer. Oppdrettere av for eksempel mops og bulldograser, derimot, skal avle på flat nese, for det er slik rasen skal se ut, etter rasestandarden. Du har dem som avler på "ikke fullt så flat nese", men det er fortsatt uansvarlig, for det er ikke naturlig å ha flat nese for en hund.

Anonymkode: c6746...b8c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dyrlege.
Jeg tror de gjør disse dårlige valgene delvis pga mangel på kunnskap, og delvis pga at de blir helt blendet av emosjoner slik at de ikke klarer å ta rasjonelle valg. Det er også sånn at det er lett å finne informasjon som bekrefter det valget du har tatt. Og Google gir deg svaret du vil ha. Hvis du søker etter helse hos engelsk bulldog og oppsøker informasjon som forteller deg det du ønsker å høre (hvor seriøs avlen er, hvor mange hunder som er friske etc), så tror du jo på det. For det er det du ønsker å høre. 
Når det gjelder oppdrettere - her ser jeg bort fra dem som bare er interessert i penger, for de finnes, men jeg tror ikke de er flertallet. De fleste er svært engasjert i rasen sin og tror nok oppriktig at de gjør en god jobb. Mange av dem gjør nok også det, innenfor rammene av et system som dessverre er altfor dårlig (ensidig fokus på noen få egenskaper/sykdommer, ensidig fokus på utstillingsresultater etc). De går også i den samme fella som kjøperne: De oppsøker informasjon som bekrefter det de ønsker å høre. Det er også en god del oppdrettere som tror de vet best uansett, mye mer enn veterinæren, fordi de har så «lang erfaring med rasen» og «kjenner linjene så godt». Det er nesten ikke grenser for hvor mye rart oppdrettere kan fortelle valpekjøperne sine, som dessverre ofte har mer tiltro til oppdretteren enn veterinæren. Vi pleier å si (mellom oss veterinærer selvsagt, haha, ikke til hundeeierne) at å gå til oppdretter for helseråd på hund er som å gå til en hallik for å få råd om seksuell helse. Altså, det kreves INGEN kompetanse for å bli oppdretter. Mange har altfor dårlig kunnskap, og kan ikke noe som helst om grunnleggende avl. Det finnes selvsagt mange unntak.

Anonymkode: 868f5...5d1

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er selvsagt mange raser som har helseproblemer, den store forskjellen er at ved flatnesede hunder så er den flate nesen en del av rasestandarden. En seriøs schæferoppdretter, for eksempel, vil teste hundene sine og avle på sunnere individer. Oppdrettere av for eksempel mops og bulldograser, derimot, skal avle på flat nese, for det er slik rasen skal se ut, etter rasestandarden. Du har dem som avler på "ikke fullt så flat nese", men det er fortsatt uansvarlig, for det er ikke naturlig å ha flat nese for en hund.

Anonymkode: c6746...b8c

Når det gjelder schäfer er det mange oppdrettere som bevisst har avlet på lave hofter/hellende rygg, selv om det kan føre med seg store helseplager. For ikke å snakke om alle som har ignorert allergiplager hos avlshundene sine. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunhilde skrev (22 timer siden):

Det finnes mange veldig gode alternativ.

*Bichon Havanaise
*Lhasa Apso
*Chihuahua
*Papillon
*Yorkshire terrier
*Italiensk mynde
*Chinese Crested/Powderpuff
*Dvergschnauzer

...

og enda mange fler. Små hunder som er lette å ha i leilighet. Godt gemytt har de jeg kjenner av disse rasene også og ikke bjeffer de spesielt mye heller.

Det er jo flere verstingraser mtp helse på lista di, da… Chinese crested er risikosport deluxe, det hadde jeg aldri skaffet meg. De aller minste rasene (chihuahua, Yorkshire terrier etc) ville jeg også unngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo flere verstingraser mtp helse på lista di, da… Chinese crested er risikosport deluxe, det hadde jeg aldri skaffet meg. De aller minste rasene (chihuahua, Yorkshire terrier etc) ville jeg også unngått.

Hvilke og hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg at det "enestående gemyttet" noen av disse rasene har som folk ønsker seg, er liksom en hund som er minst mulig hund. Den er liksom ikke flink til noe spesielt (spor, jakt, hundesport, vokt....), men de er medgjørlige og trenger ikke så mye fra eierne sine hverken av opptrening eller mosjon. Og de er jo ikke i form til å kreve noe særlig med fysisk mosjon heller.

Det må da være bedre å bruke mer tid på hunden og få en frisk hund I stedet?  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når det gjelder schäfer er det mange oppdrettere som bevisst har avlet på lave hofter/hellende rygg, selv om det kan føre med seg store helseplager. For ikke å snakke om alle som har ignorert allergiplager hos avlshundene sine. 

Etter å ha vært medlem i x antall hundegrupper på Facebook, sitter jeg igjen med et inntrykk av at allergi er blitt mer og mer vanlig med tiden. Jeg vurderer puddel selv, men har sett der at flere også nevner allergi, som gjør meg litt skeptisk. Skulle ønske alle oppdrettere hadde høy standard når det kommer til sykdommer hos avlsdyrene sine. 

Anonymkode: 832f7...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (3 timer siden):

Hvilke og hvorfor? 

Jeg begrunnet jo flere?

Chinese crested har masse helsetrøbbel, spesielt knyttet til hud, men også andre organsystemer. 
Helt små raser: Skjøre og brekker lett bein, åpne fontaneller, utstående øyne som kan skades, patellaluksasjon, grufulle tenner, gemytt er tidvis dårlig (inkludert markering innendørs)… Lhasa apso er delvis i denne kategorien også, om enn ikke så ille som for eksempel chihuahua.
Italiensk mynde er i og for seg en fin hund, men de har ofte skrekkelige tenner, og mynder er virkelig ikke for alle. 
Dvergschnauzer er mye gneldring. Alle disse rasene er HELT annerledes enn engelsk bulldog gemyttmessig, og flere av dem har mye pelsstell. Fra et helseperspektiv er de bedre enn engelsk bulldog, for det finnes knapt noe verre, men mange av dem ville jeg 💯unngått. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg begrunnet jo flere?

Chinese crested har masse helsetrøbbel, spesielt knyttet til hud, men også andre organsystemer. 
Helt små raser: Skjøre og brekker lett bein, åpne fontaneller, utstående øyne som kan skades, patellaluksasjon, grufulle tenner, gemytt er tidvis dårlig (inkludert markering innendørs)… Lhasa apso er delvis i denne kategorien også, om enn ikke så ille som for eksempel chihuahua.
Italiensk mynde er i og for seg en fin hund, men de har ofte skrekkelige tenner, og mynder er virkelig ikke for alle. 
Dvergschnauzer er mye gneldring. Alle disse rasene er HELT annerledes enn engelsk bulldog gemyttmessig, og flere av dem har mye pelsstell. Fra et helseperspektiv er de bedre enn engelsk bulldog, for det finnes knapt noe verre, men mange av dem ville jeg 💯unngått. 

Leser du tråden? Jeg sammenlignet ingen av disse med engelsk bulldog, jeg sa at de er sunnere raser enn mops, fransk bulldog og cavalier da det var snakk om liten hund i leilighet. 

Og nei, dvergschnauzerne gneldrer ikke nødvendigvis, selv om noen gjør.

Er du sikker på at du er dyrlege? :ler:

Endret av Brunhilde
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (På 19.4.2024 den 21.40):

Leser du tråden? Jeg sammenlignet ingen av disse med engelsk bulldog, jeg sa at de er sunnere raser enn mops, fransk bulldog og cavalier da det var snakk om liten hund i leilighet. 

Og nei, dvergschnauzerne gneldrer ikke nødvendigvis, selv om noen gjør.

Er du sikker på at du er dyrlege? :ler:

Hehe ja… det er jeg sikker på. Jeg reagerte på at du kom med forslag til raser som alternativ til rasene du nevner som har dårlig helse, og så forslår du i stedet en rekke raser som også har kjente, betydelige helseproblemer pga ekstremavl. Gå litt opp i størrelse og å unngå hårløse raser er en god start hvis man skal unngå helseprobelmer hos hund. Unngå i det hele tatt alle ekstremer (svært stor/liten, lang rygg, kort snute, uten pels, hudfolder…). 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...