Gå til innhold

Kan en første klassing gå alene til skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun har gått noen dager alene med en nabo, men i dag så passer det ikke for nabo barnet å gå. Hun vil veldig gjerne gå alene til skolen fortsatt, er det innafor? Er det 250 meter til skolen / 3 minutter å gå i følge Maps. Det er to plasser det må gåes over vei. 

Anonymkode: 2a0c5...c53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt! Forutsatt at skoleveien er trygg.

Mine har gått halvannen kilometer fra dag en, vi øvde i løpet av sommeren før skolestart, eldste gikk alene i første klasse.

• Liker 4
Skrevet

Det er ditt barn, det er du som vet om det ser seg godt nok om når det skal krysse veien. Det er også kun du som utav hi vet om veien de krysser er oversiktlig og hvilken hastighet bilene kommer i, det er også kun du som vet om det er gangvei hele veien bort.

Om vi hadde hatt så kort vei til skolen, det hadde vært gangvei langs hele veien og tydelige og oversiktlige overganger i en lavfartssone så ville mine barn fått gå alene og sammen med venner fra første klasse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si ja hvis hun er normalt oppmerksom. Hun har vel gått den veien mange ganger siden i høst. Du kan jo følge med på avstand hvis du er nervøs.

Anonymkode: ff362...8e7

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er dumt å gå alene, men 250 meter høres veldig lite ut. Så lenge det er overgangsfelt eller lysregulering så er det vel forholdsvis trygt. Gikk alene fra 1 klasse, men var kanskje 1500 meter å gå. En gang ble jeg slått til av ei stor feit dame med downs. Sikkert litt utagerende men det gikk bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Her hadde det gått helt fint, om du føler deg trygg på at hun krysser veien trygt så hvorfor ikke :) 

Anonymkode: d46b7...613

AnonymBruker
Skrevet

Det håper jeg da, for jeg har akkurat sendt hun avgårde her 1km alene. 

Og det er ikke første gangen. 

Det er et paradoks. Samfunnet har aldri vært tryggere, og vi har aldri passet på barna mer. 

Jeg tipper økt forekomst av alle slags diagnoser og uroligheter i skolen har å gjennomføre med at noe av barns naturlig utvikling og utforskningstrang blir hemmet av at mange er litt før bekymret, passer litt for mye på og ikke tør la barna prøve selv.

Så jeg heier på barnet ditt som går alene i dag :) tenk for en mestringsfølelse! 

Anonymkode: 134f8...812

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

3 minutter så klart. 

Barna våre startet i første og gikk 2.3 km en vei uten problemer. Barn er i stand til å kunne mye mer en voksne trur.

Anonymkode: 5b02f...d6b

• Liker 2
Gjest jegerrinne
Skrevet

Ja. Mine gikk nesten 3 km til skolen fra 1 klasse. Yngste hadde ikke fylt 6 enda en gang. En gjorde jo det før i tiden og. Og nå er mange veier tilogmed med gangsti og nedsatt fart hvis en bor tettbebyggelse.  Her er det noe 80 og noe 60 sone. Vi øvet på veien i sommeren før de startet på skolen. På ungdomskolen da ble det buss 3 mil

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var liten ble vi som 6-åringer innkalt til såkalt førskole, eller lekeskole som det het. Dette for å finne ut om vi var skolemodne. I innkallingsbrevet sto det at en del av det å være skolemoden innebar å kunne gå til skolen uten følge. Å at man iløpet av den uken man gikk på førskole skulle øve på dette. Jeg hadde nesten 3 km skolevei. Det var verken gangvei eller fotgjengerfelt, men jeg gikk til skolen alene. Både på førskolen å de kommende år. Dette var på 80 tallet. Er det virkelig blitt slik at ungene skal følges, eller kjøres overalt?

Anonymkode: e8035...c83

• Liker 2
Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

3 minutter så klart. 

Barna våre startet i første og gikk 2.3 km en vei uten problemer. Barn er i stand til å kunne mye mer en voksne trur.

Anonymkode: 5b02f...d6b

Det så en på det programmet som gikk på tv2. Mange foreldre ble overrasket der når de så ungene klarte å dra på butikken osv alene. Folk har alt for lite tro på barna og gjør dem mange ganger mer hjelpeløse en de er

AnonymBruker
Skrevet

Det avhengiger av skoleveien. Men her har barna gått alene siden uke 2  i 1klasse. 

Men syns det høres helt greit ut at barnet ditt går alene. 250m er ikke langt. De går 1.5km her. 

Anonymkode: 18aa2...f22

• Liker 1
Skrevet

Vi var med til skolen og var der når skolen sluttet, første 2 månedene. Etter det har barnet gått/syklet 2 km alene eller med venner. 

Hadde vell en periode om vinteren der jeg ble med de til skolen pga at de var for opptatt med å leke i snøen på tur bort, og kom for sent litt for ofte 😅. Men hey, de er barn, litt tull må man forvente 🙂

Skrevet

Ja, det tenker jeg hun fint kan gjøre (særlig når hun vil det selv).

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. Her øvde vi med guttene våre i ferien før skolestart og dem gikk selv fra dag 2. Bare styr å ha avtale med andre barn tidlig på morgenen.

Anonymkode: 617cb...2fd

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Da jeg var liten ble vi som 6-åringer innkalt til såkalt førskole, eller lekeskole som det het. Dette for å finne ut om vi var skolemodne. I innkallingsbrevet sto det at en del av det å være skolemoden innebar å kunne gå til skolen uten følge. Å at man iløpet av den uken man gikk på førskole skulle øve på dette. Jeg hadde nesten 3 km skolevei. Det var verken gangvei eller fotgjengerfelt, men jeg gikk til skolen alene. Både på førskolen å de kommende år. Dette var på 80 tallet. Er det virkelig blitt slik at ungene skal følges, eller kjøres overalt?

Anonymkode: e8035...c83

Det må være lenge siden. Jeg er snart 40 og her har førsteklasse fått buss/taxi om de har over 2 km lenge før jeg begynte på skolen.

Anonymkode: b6a20...111

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun har gått noen dager alene med en nabo, men i dag så passer det ikke for nabo barnet å gå. Hun vil veldig gjerne gå alene til skolen fortsatt, er det innafor? Er det 250 meter til skolen / 3 minutter å gå i følge Maps. Det er to plasser det må gåes over vei. 

Anonymkode: 2a0c5...c53

Skulle tro du bodde i gata vår😂

Har 208 meter til skolen og to veier som må krysses😅 Barnet mitt går alene nå når det er lyst, barnet vil det selv, og jeg er veldig trygg på barnet mitt ift veien👍🏻

Anonymkode: 41d65...1f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det må være lenge siden. Jeg er snart 40 og her har førsteklasse fått buss/taxi om de har over 2 km lenge før jeg begynte på skolen.

men fra andre trinn er grensen 4 km, og det tilsvarer jo gamle første klasse.

Jeg gikk og 3 km alene til skolen da jeg var 7 år.

Når det gjelder spørsmålet i HI, så er vi jo i april, så jeg antar dette barnet har gått denne korte distansen hundre ganger før. Jeg ville ikke kommet på å lure på det en gang. Selvfølgelig kan h*n gå alene.

Anonymkode: ac735...bb1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Problemet er ofte de regner avstand fra busstopp. Vi ser her det er ca 1.2 km til buss stoppet på offentlig vei, fra buss stoppet til skolen er det 2.5 km. Og dermed fikk ikke våre barn transport til skolen. Så her gikk og syklet de fra 1 klasse.

Anonymkode: 34cdc...bc8

Skrevet

Syklet alene til skolen siden 1. klasse (begynte riktignok på skolen da jeg var 7 år på midten av 80-tallet, men), og det var 2,5 km hver vei. Ikke noe sykkelfelt eller noe, men heller ikke en veldig trafikkert vei. Dette går nok helt fint. Er nok forskjell fra sted til sted, for der jeg bodde var det aldri snakk om noe skoleskyss for noen, heller ikke de som bodde enda et par kilometer til unna skolen. Fikk ikke skoleskyss (buss) før jeg begynte på  videregående, som lå 16-17 km unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...