Gå til innhold

Tvangshandling/mild OCD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt denne rare tingen i mange år, men har ikke sagt det til noen, vil ikke noen skal markere meg som en som har "tvangshandlinger" og nekte meg hver gang de ser det. Men etc : Jeg ser på tv, jeg leser teksten og noen ord eller setninger setter seg i hodet mitt, jeg staver de en etter en med fingeren min på låret mitt mens serien fremdeles går, jeg må skrive hele ordet med fingeren før det går over, noen ganger flere ganger.. jeg vet ikke hvorfor det skjer, og det er det samme med plystring. Noen ganger plystrer jeg når jeg er stresset når jeg er alene for å få ut luft. Hadde noen vært i rommet hadde de blitt gal, men det hjelper meg merkelig nok med stress..

Anonymkode: e4c85...e65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg har begynt å merke dette er ettersom jeg prøver å møte min angst, det har sikkert en sammenheng det også 🤷‍♀️🙈

AnonymBruker
Skrevet

Åjada, denne relaterer jeg til. Hatt siden barndommen. 

Anonymkode: 360a3...6b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åjada, denne relaterer jeg til. Hatt siden barndommen. 

Noen tanker til hvor det kommer fra? Veldig spesielt.. jeg har og lurt på hvor det kommer fra, og hvorfor jeg ikke har merket noen andre gjør sånt syntes jeg er enda rarere..😅

AnonymBruker
Skrevet

Har ocd, men tvinger på f.eks håndvask. Det å møte angsten under eksponeringsterapi handler om å ikke gi etter for dette behovet du har for å gjenta ord eller gjøre bestemte bevegelser med hånden. Det vil skape angst og ubehag for deg når du ikle utfører disse handlingene - og det er held poenget. Du lærer kroppen litt og litt at det går fint uten å gjøre disse handlingene også.

Anonymkode: e78cc...955

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Noen tanker til hvor det kommer fra? Veldig spesielt.. jeg har og lurt på hvor det kommer fra, og hvorfor jeg ikke har merket noen andre gjør sånt syntes jeg er enda rarere..😅

Aner ikke hvor det kommer fra, annet enn jeg kanskje kan innbille meg at det ble en måte å håndtere angst på? Jeg mistet min far i barndommen og utviklet dødsangst. Nå er det slik at jeg kan angste for alt mulig, ikke bare døden, hvis jeg foreksempel ikke leser den teksten akkurat så å så mange ganger, eller teller alle ringene på gardinfestene før jeg drar dem for. Ja dette er virkelig rare greier. Tror som sagt det kan ha noe med ubehandlede barndomstraumer å gjøre. Hvordan er det for deg? Noe du kan «henge» ditt på?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ocd, men tvinger på f.eks håndvask. Det å møte angsten under eksponeringsterapi handler om å ikke gi etter for dette behovet du har for å gjenta ord eller gjøre bestemte bevegelser med hånden. Det vil skape angst og ubehag for deg når du ikle utfører disse handlingene - og det er held poenget. Du lærer kroppen litt og litt at det går fint uten å gjøre disse handlingene også.

Men jeg gjør det ofte uten å legge merke til det engang.. så det er ekstremt vanskelig å få med seg. Får vel prøve å finne ut hva det er som utløser tvangshandlingen..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aner ikke hvor det kommer fra, annet enn jeg kanskje kan innbille meg at det ble en måte å håndtere angst på? Jeg mistet min far i barndommen og utviklet dødsangst. Nå er det slik at jeg kan angste for alt mulig, ikke bare døden, hvis jeg foreksempel ikke leser den teksten akkurat så å så mange ganger, eller teller alle ringene på gardinfestene før jeg drar dem for. Ja dette er virkelig rare greier. Tror som sagt det kan ha noe med ubehandlede barndomstraumer å gjøre. Hvordan er det for deg? Noe du kan «henge» ditt på?

Jeg har opplevd mye i barndom, ungdomskole og voksenlivet. 

Barndom ~ mye krangling fra foreldre, fikk kastet kaffe på meg av ett voksen familiemedlem, fikk ikke lov å bli sur, holdt nede etc

Ungdom~ Flyttet mye, mobbet, følte meg utenfor, dagdrømte mye, opptatt av alt litt yngre barn var opptatt av (tok litt tid å ta igjen jevnalder)

Voksen ~ mye jobb og press, vanskelig å gjøre alle arbeidsoppgaver riktig(men lærte meg til å klare disse også) men det tar bare mye lenger tid å lære seg ting. Og til slutt vært i ett psykisk & seksuelt voldelig forhold, fikk tvangstanker, spiseforstyrrelser, selvmordstanker og dødsangst for at de i familien skulle dø.

Så det har vært mye de siste årene med å studere bilder, følge kantene på bildet, eller teksten studerer jeg etter form og ikke bokstav, og følger former om igjen og om igjen som om jeg tegner de/skriver de ned. Jeg må og ha med mobilen over alt jeg går, hvis ikke tror jeg noe kommer til å skje med meg. 

Eneste positive... jeg kan tegne mye rart😂😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt denne rare tingen i mange år, men har ikke sagt det til noen, vil ikke noen skal markere meg som en som har "tvangshandlinger" og nekte meg hver gang de ser det. Men etc : Jeg ser på tv, jeg leser teksten og noen ord eller setninger setter seg i hodet mitt, jeg staver de en etter en med fingeren min på låret mitt mens serien fremdeles går, jeg må skrive hele ordet med fingeren før det går over, noen ganger flere ganger.. jeg vet ikke hvorfor det skjer, og det er det samme med plystring. Noen ganger plystrer jeg når jeg er stresset når jeg er alene for å få ut luft. Hadde noen vært i rommet hadde de blitt gal, men det hjelper meg merkelig nok med stress..

Alle mennesker kan ha tvangshandlinger på den ene eller den andre måten, men det er først når det blir så alvorlig at det går ut over livskvaliteten at det faller inn under OCD

Anonymkode: e374b...df8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om du lurte på noe konkret? Men jeg har ocd og har i perioder måtte telle ordene i teksten på tvn. Tvangen er jo en måte å dempe angst/stress på, men problemet er at man vedlikeholder tilstanden ved å holde på sånn. Er blitt nesten frisk nå da🙂

Anonymkode: f688e...dfd

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke påvist OCD som diagnose, men jeg sliter mer med visse tvangshandlinger i perioder hvor jeg ellers har det tøft. Feks hvis depresjon eller angst blusser opp, da kommer det noen tvangshandlinger tilbake, fordi det gir meg mer følelse av kontroll, i en periode hvor alt annet føles veldig ukontrollerbart. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men jeg gjør det ofte uten å legge merke til det engang.. så det er ekstremt vanskelig å få med seg. Får vel prøve å finne ut hva det er som utløser tvangshandlingen..

Hehe, det er mange slike ting som er godt innarbeidet, du er ikke unik der.

Du får nesten snakke med en psykolog :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle mennesker kan ha tvangshandlinger på den ene eller den andre måten, men det er først når det blir så alvorlig at det går ut over livskvaliteten at det faller inn under OCD

Anonymkode: e374b...df8

Hadde en stor del av livet mitt der jeg hadde OCD, men gikk aldri til lege og fikk noe påvist fordi jeg ikke ville ha det i journalen. 
Vasking av hender til hendene ble ekstremt såre og røde. Gikk så selv over til å vaske av og til og så bruke håndkrem. Gikk over.

Kunne ikke låse en dør uten å måtte sjekke at den var låst flere ganger. 7 var mitt tall. Av og til filmet jeg med mobil for å sjekke at den faktisk var låst. Det her gikk utover tiden selvfølgelig, men jeg klarte ikke å stoppe. Nå tar jeg i døren kun tre ganger og har samboer til å sjekke. 

Dunket med fingrene 7 ganger på hver hånd for å få tankene over på noe annet. Av og til slo jeg meg selv i ansiktet og for å tenke på noe annet. Enten 7 ganger eller 3. 

Anonymkode: b94dc...1d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har opplevd mye i barndom, ungdomskole og voksenlivet. 

Barndom ~ mye krangling fra foreldre, fikk kastet kaffe på meg av ett voksen familiemedlem, fikk ikke lov å bli sur, holdt nede etc

Ungdom~ Flyttet mye, mobbet, følte meg utenfor, dagdrømte mye, opptatt av alt litt yngre barn var opptatt av (tok litt tid å ta igjen jevnalder)

Voksen ~ mye jobb og press, vanskelig å gjøre alle arbeidsoppgaver riktig(men lærte meg til å klare disse også) men det tar bare mye lenger tid å lære seg ting. Og til slutt vært i ett psykisk & seksuelt voldelig forhold, fikk tvangstanker, spiseforstyrrelser, selvmordstanker og dødsangst for at de i familien skulle dø.

Så det har vært mye de siste årene med å studere bilder, følge kantene på bildet, eller teksten studerer jeg etter form og ikke bokstav, og følger former om igjen og om igjen som om jeg tegner de/skriver de ned. Jeg må og ha med mobilen over alt jeg går, hvis ikke tror jeg noe kommer til å skje med meg. 

Eneste positive... jeg kan tegne mye rart😂😅

😔ja, kam virke som det er en måte å håndtere angst og slitsomme følelser på.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

😔ja, kam virke som det er en måte å håndtere angst og slitsomme følelser på.. 

Det er plagsomt fordi jeg vil bare leve ett normalt liv og føle meg normal igjen. At jeg kan se tilbake på de siste ukene og tenkt wow, nå har jeg det bra, ja litt småting her og der men faktisk ha det stabilt og bra.. og det er desverre ikke der enda. Men som noen andre lurte på om hva jeg spør om.. kanskje bare få lufta tankene, håpe at kanskje noe gjør at ting løsner😅 holder alt på med opplegg på siden for å øve på angsten, men da er deg og godt å høre andres erfaringer og høre at for noen går det heldigvis over, det gir meg håp❤️

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke "legger merke til det" så er det vel ikke et problem? 

Hvis du er syk, så merker du det. Da går det utover hverdagslivet ditt, over relasjoner, og deltagelse i studier og arbeid. 

Anonymkode: 9ee11...eea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du ikke "legger merke til det" så er det vel ikke et problem? 

Hvis du er syk, så merker du det. Da går det utover hverdagslivet ditt, over relasjoner, og deltagelse i studier og arbeid. 

Anonymkode: 9ee11...eea

Det varierer fra ord og setning, ord går meg raskere forbi, mens setningene er de slitsomme og ødelegger fordi det kan gå fra den ene setningen til den andre, og da er det ganske distraherende og plagsomt. Spesielt hvis noen spør meg om noe blir jeg stressa og svarer ikke før setningen er ferdig eller stopper midt i og må fullføre den etterpå. Det varierer alt.

AnonymBruker
Skrevet

"Stimming" Som noen kaller det.

Ganske normalt,men mange legger ikke merke til det selv. 

Anonymkode: 777e0...d70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...