Tante Guri Skrevet 17. april 2024 #1 Skrevet 17. april 2024 Kjære dere, Var hos legen, og det var som å snakke til en vegg. Ingen øyekontakt, bare tastaturklakk. Jeg prøvde å forklare, men ble avbrutt. Følte meg usynlig. Hvorfor er det så vanskelig å bli hørt? Er det fordi jeg er gammel? Jeg har skrivevansker, så jeg kan ikke bare sende en e-post eller klage. Jeg trenger at noen lytter når jeg snakker. Legen sa alt var "fint". Hvordan kan det være fint når jeg ikke engang fikk sagt mitt? Jeg er lei av å bli oversett. Hva med litt respekt? Er det noen som har tips til hvordan man kan bli tatt på alvor hos legen? 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #2 Skrevet 17. april 2024 Hvorfor kan du ikke formulere en klage når du greier å formulere deg så fint her inne? Anonymkode: 681d1...63a 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #3 Skrevet 17. april 2024 Kanskje du kan bytte lege, til noen som er mer opptatt av å støtte også emosjonelt. Leger er forskjellige. Noen liker de som er veldig saklige, og effektivt avviser om det er noe feil, eller tar nødvendig prøver. Raskt inn, raskt ut, og ofte er de faglig dyktige på å finne ut hva som er feil. Andre liker de som tar seg tid til pasienten, og får de til å føle seg sett og forstått. Det du selv kan gjøre er å si "jeg har ikke fått sagt hva som feiler meg, kan du lytte til det jeg har å si?" eller si "jeg trenger at du ser på meg når jeg snakker til deg, så jeg får sagt det jeg kom hit for å undersøke". Ta ansvar for deg selv. Anonymkode: 2b2c2...6d6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #4 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor kan du ikke formulere en klage når du greier å formulere deg så fint her inne? Anonymkode: 681d1...63a Det hjelper sikkert…. Anonymkode: 2f5ef...6e0
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #5 Skrevet 17. april 2024 Legen burde vært på kommunikasjonskurs. Gjerne sammen med den fjotten av en fastlegevikar jeg må slite med i et drøyt år til. Anonymkode: 2f5ef...6e0 1
KnitAndCoffee Skrevet 17. april 2024 #6 Skrevet 17. april 2024 Ta med deg noen på neste legetime. Jeg har vært med både mor, mine voksne barn og venninner på legetimer for å påse at ting blir tatt tak i og forstått, og den andre veien; for at informasjonen fra legen skal bli husket av pasienten. Det er svært vanskelig å få presset fram alt en vil ha sagt på bare 15 minutter, og informasjonen en vil ut med kan komme ut "feil". Det er derfor godt å ha en sufflør (som ikke er stressa) som kan holde tråden for deg. Legen trenger all relevant informasjon for å kunne gjøre jobben sin, så de bør og skal være glad for at pasienten har med seg hjelp hvis de ikke greier det selv.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #7 Skrevet 17. april 2024 Trist å høre. Du har rett til 20 min. Evt be om dobbelttime hvis du har mye på hjertet. Som pasient bør du utnytte disse godt, skriv gjerne ned punkter til deg selv på en lapp. Hvis du feks har mange ulike symptomer/plager så kan du evt gi disse direkte til legen. Har du noen venner eller slekt som kan hjelpe med skriving? De kan få skrivehjelp via nav. Altså at de som hjelper deg kan få betalt. Det er mange som sliter med å forklare å bruker dermed opp tiden hos legen. Kort med ord slik at det ikke blir en stor historie, men så klart og presist du kan. Leger er nødt til å skrive både hva du forteller, ulike skjemaer med blodprøver osv Alt er jo digitalt. Hvis legen er fullstendig kald, er det innenfor å si det rett ut. «Jeg føler meg ikke sett og hørt her hos deg», kan du si. Leger bør ha øyekontakt i start av konsultasjon før de skriver Anonymkode: 74194...8ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå