AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #1 Skrevet 17. april 2024 Vil bare for det første håpe at jeg ikke får noe pes her. Og at man holder seg til saken. Vi har vært samboere i 15 år, ingen felles barn. For 5 år siden fikk mannen min vite at han har et barn på 28 år som han da aldri har hatt kontakt med. Det var mor som da ville ha en gentest, og ja det voksne barnet er hans. Det kom jo som et sjokk på alle! Min samboer ønsker nå at det meste av formue, hus osv skal tilfalle meg om han dør. Er det noen måter å gjøre det på? Jeg eier kun 10% i hus som har en ca verdi 5 millioner. Kan han overføre hus til meg om han blir syk og ikke dør i morgen? Barnet er etablert, god jobb og vil ikke lide noen nød. Selvfølgelig vil hun få noen penger. Vi har sporadisk kontakt med barnet. Jeg er ufør og har ingen arv fra foreldre = fattig. Mannen er greit bemidlet. Noen råd til oss? #vær-seriøs-og-svar-på-spørsmålet. Anonymkode: bad07...42c 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #2 Skrevet 17. april 2024 Barnet har krav på pliktdelsarv. 15 g eller 2/3 av total verdi som mannen eier. Dere kan begrense til dette via testament. Hvis dere vil sørge for at hun får et mindre beløp, må mannen din skrive over sine eiendeler på deg. Så du eier huset, eksempelvis. Risiko for han i tilfelle dere går fra hverandre, da. Anonymkode: fc2df...aaa 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #3 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Barnet har krav på pliktdelsarv. 15 g eller 2/3 av total verdi som mannen eier. Dere kan begrense til dette via testament. Hvis dere vil sørge for at hun får et mindre beløp, må mannen din skrive over sine eiendeler på deg. Så du eier huset, eksempelvis. Risiko for han i tilfelle dere går fra hverandre, da. Anonymkode: fc2df...aaa Takk for svar. Akkurat det siste kan vi skrive inn i testamentet Anonymkode: bad07...42c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #4 Skrevet 18. april 2024 Dette må også gjøres fort. For hvis han plutselig blir syk før han skriver det så kan testamentet erklæres ugyldig. Det beste er hvis dere har mulighet til å gi henne arven nå, altså pliktarven. For da kan dere be henne skrive under på at hun har mottatt sin arv og vil arve resten av det som måtte være igjen først etter deg hvis mannen din går først, etter han hvis du går først. På tross av dette arvegreiene som jeg fult forstår at dere velger å gjøre så håper jeg virkelig at dere tar dette nye "barnet" vel imot som en del av deres familie. Dette er tross alt mennesker som ikke har visst om hverandre før nå. Og det er jo koslig at familien utvides. Anonymkode: 8b4be...6a0 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #5 Skrevet 18. april 2024 Han kan testamentere 4G til deg som vil komme før pliktarven om han ikke etterlater seg så mye. Anonymkode: 5cab3...da7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #6 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for svar. Akkurat det siste kan vi skrive inn i testamentet Anonymkode: bad07...42c Hva mener du dere kan skrive i testamentet? Testament må følge lovkrav med 2/3 eller 15g til barn. Overføring til deg hvis han er syk kan bestrides som dødsdisposisjon. Men det høres ut som han eier nok til at begrensningen på pliktdelen er 15g. Resten kan han testamentere til deg. Anonymkode: b0f58...4eb 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #7 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for svar. Akkurat det siste kan vi skrive inn i testamentet Anonymkode: bad07...42c Hva mener du dere kan skrive i testamentet? Testament må følge lovkrav med 2/3 eller 15g til barn. Overføring til deg hvis han er syk kan bestrides som dødsdisposisjon. Men det høres ut som han eier nok til at begrensningen på pliktdelen er 15g. Resten kan han testamentere til deg. Anonymkode: b0f58...4eb 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #8 Skrevet 18. april 2024 Ta kontakt med en advokat som kan sakene sine, så dere får et testament som dere er sikre på, ikke ett dere tror er riktig. Anonymkode: 71e80...bf0 3
CAPS LOCK Skrevet 21. april 2024 #9 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 21.12): Kan han overføre hus til meg om han blir syk og ikke dør i morgen? Anonymkode: bad07...42c Det beror på om gaven "verken hadde eller var ment å ha realitet for arvelateren i hans eller hennes levetid", for slike gaver krever testament for å være gyldige, og når man har barn, kan man i testament bare bestemme over som hovedregel en tredjedel av arven. Arvelova § 40: "Dødsdisposisjoner En arvelater kan innenfor lovens rammer bestemme i testament hvem som skal arve ham eller henne. En dødsdisposisjon må fremgå av et testament for å være gyldig. Som dødsdisposisjon regnes avtale og gave som verken hadde eller var ment å ha realitet for arvelateren i hans eller hennes levetid. Dette gjelder blant annet gave fra en giver som snart skal dø, og som vet det. Unntak fra annet ledd kan følge av særskilt lovbestemmelse." Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - I. Opprettelse av testament - Lovdata
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå