Snuppelure Skrevet 8. februar 2006 #1 Skrevet 8. februar 2006 Jeg henger ut små fettballer med frø (heter det meiseboller) til småfuglene. Det er veldig koslig å se når mange spurver og meiser inntar lunchen og kvittere fornøyd. Tidvis kommer også noen mer ukjente arter av små fuglene også. Problemet er at i det siste har skjærene i området oppdaget maten og kreative som de er setter de seg på en gren, trekker opp tråden og spiser småfuglenes mat. Jeg banker i ruta når jeg ser det, men jeg kan jo ikke passe på hele dagen heller... Noen tips som gjør at småfuglen kan få beholde maten sin?
Gjest gjest1 Skrevet 8. februar 2006 #2 Skrevet 8. februar 2006 Ja, et velkjent problem! Jeg bruker et par lange metallstenger (fulgte faktisk med fuglemat fra europris) med små kroker til å henge fuglematen på. Stangen hektes rundt en gren el. og maten henges litt lengre ned på så kroker. Disse stengene klarer ikke sjura dra opp! I tillegg passer jeg på å henge maten slik at det ikke er greiner etc nært nok til at sjura når frem.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #3 Skrevet 8. februar 2006 Stakkars skjærene, de trenger jo også mat!
Gjest HB Skrevet 8. februar 2006 #4 Skrevet 8. februar 2006 Enig i at skjærene også trenger mat, men de er så glupske at det går fort unna på meisebollene. Dessuten tror jeg det er lettere for dem å finne mat på søppelfyllingen osv. enn for småfuglene. Jeg hadde også samme problem, men det løste seg da jeg fikk med en slik stang i en "startpakke" med fuglemat jeg kjøpte på Obs. Et alternatviv som også holder ekorn unna er å feste en terrakottakrukke oppned over meisebollen (fortrinnsvis litt høyere opp enn bollen). Hilsen Lille meg
Snuppelure Skrevet 8. februar 2006 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2006 Terakotta-potter var genialt!!! Da blir det jo vanskligere for skjæra også. Tusen takk!! Da skal jeg sprenstreks ut å kjøpe noen små slike, male de hvite og henge opp ny forsyning med fuglemat i epletreet. Synes det er finest når det henger litt rundt om kring på treet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå