Gå til innhold

Ny trend blant gravide? Seriøst?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Galskap.....

Anonymkode: e264c...229

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ingen ny trend, slik at det vært i åresvis! Nå har det bare fått et navn. Man skal ikke kimse av skjønnhetstyranniet vi lever under og hvor påvirket man faktisk blir. 

Anonymkode: 99c42...68a

• Liker 2
Skrevet

Årevis…ikke hørt om, så er jeg heller ikke i rette aldersgruppa. 

Så egen kropp er viktigere enn den lilles velbefinnende?

Babyen tåler mye, men …har ikke flere ord…krise at samfunnet må passe på gravide som sulter seg…

De fortjener virkelig ikke å bli gravide!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette er ingen ny trend, slik at det vært i åresvis! Nå har det bare fått et navn. Man skal ikke kimse av skjønnhetstyranniet vi lever under og hvor påvirket man faktisk blir. 

Anonymkode: 99c42...68a

Jepp. Jeg har en 14-åring, men det tok mange år å bli gravid, så jeg var på gravid/mamma-forum for 16-17 år siden, og dette var vanlig da. Det var også status å få små babyer.

Anonymkode: 6dba2...0af

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste tilsvarende artikkel i Aftenposten i helga og må innrømme at jeg så litt rødt. Der var der en lege, med PhD, til alt overmål, som kategorisk sa at kvinner som KUN legger på seg plagen i svangerskapet sulter seg. Ferdig snakka.

Og her går jeg da, høygravid med to. Har lagt på meg det jordmor ønsker at jeg skal legge på meg, men har for alt i verden ikke anlegg for å legge på meg andre steder enn magen. Har vært sånn hele livet, og nei, det er IKKE kult. Nå går jeg rundt med min enorme mage og tynne armer og bein og føler at jeg ser helt feil ut, og at folk tror at jeg går og sulter meg og babyene i magen. takk for den, liksom! Som om ikke tvillingsvangerskap var tøft nok fra før🤬

Anonymkode: 8e418...25d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror heller at svangerskapskvalme er årsaken.

Anonymkode: e33cf...636

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg leste tilsvarende artikkel i Aftenposten i helga og må innrømme at jeg så litt rødt. Der var der en lege, med PhD, til alt overmål, som kategorisk sa at kvinner som KUN legger på seg plagen i svangerskapet sulter seg. Ferdig snakka.

Og her går jeg da, høygravid med to. Har lagt på meg det jordmor ønsker at jeg skal legge på meg, men har for alt i verden ikke anlegg for å legge på meg andre steder enn magen. Har vært sånn hele livet, og nei, det er IKKE kult. Nå går jeg rundt med min enorme mage og tynne armer og bein og føler at jeg ser helt feil ut, og at folk tror at jeg går og sulter meg og babyene i magen. takk for den, liksom! Som om ikke tvillingsvangerskap var tøft nok fra før🤬

Jeg la også kun på meg på magen da jeg var gravid. Regner med at det har med gener å gjøre?

Selvom jeg er enig i at det er kjipt å mistenkeliggjøte folk som legger lite på seg, synes jeg likevel det er viktig at slanking i svangerskapet tas opp. For at det er en problemstilling at noen gravide slanker seg, er helt klart. Kjenner ei med en på 14. Husker hun gjorde det. Kun kalorifattig grønnsakssuppe siste del av svangerskapet.

Og hvem husker vel ikke bildene av fotballfrue i truse rett etter fødsel for noen år siden? Det inviterte også til slanking under svangerskapet.

Anonymkode: ae80a...4d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Jeg har en 14-åring, men det tok mange år å bli gravid, så jeg var på gravid/mamma-forum for 16-17 år siden, og dette var vanlig da. Det var også status å få små babyer.

Status å få små babyer... 🥲 Så forferdelig. Tenk at slanketyrraniet nådde så langt at ikke engang nyfødte slapp unna! Håper og tror det er litt bedre nå. Jeg er i hvert fall veldig glad for at både storebror og lillebror i magen heller var/er godt på plussiden, og har egentlig ikke hørt noen si de håper å få små babyer.

Anonymkode: e9622...6fb

• Liker 1
Skrevet

Men da kan du ha god samvittighet! Og artikler som disse sikter da heller ikke til deg. 😃

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg la også kun på meg på magen da jeg var gravid. Regner med at det har med gener å gjøre?

Selvom jeg er enig i at det er kjipt å mistenkeliggjøte folk som legger lite på seg, synes jeg likevel det er viktig at slanking i svangerskapet tas opp. For at det er en problemstilling at noen gravide slanker seg, er helt klart. Kjenner ei med en på 14. Husker hun gjorde det. Kun kalorifattig grønnsakssuppe siste del av svangerskapet.

Og hvem husker vel ikke bildene av fotballfrue i truse rett etter fødsel for noen år siden? Det inviterte også til slanking under svangerskapet.

Helt fint å ta opp slanking i svangerskapet, som ikke fra noe faglig hold er å anbefale. Det er ikke det jeg har et problem med.

Det jeg reagerer på, er fagfolk som er så bastante, og uten forbehold oppgir at hvis man kun legger på seg på magen, så sulter man seg selv og babyene. Forskere og vitenskapsfolk tar som regel forbehold, og spesielt i biologi gjelder regelen om at det finnes alltid  variasjon. Man kan altså aldri vite med sikkerhet at noe alltid er rett. Dette vet vi biologer, men det tror jeg ikke at er gjengs tankegang hos alle. De aløer fleste stoler jo på fagfolk når de uttaler seg, og i dette tilfellet har legen tråkket ordentlig i salaten, og det gjør ting veldig ubehagelig for oss det går ut over.

Og jeg har aldeles ikke lagt på meg lite. Jeg har lagt på meg i henhold til både generelle retningslinjer og etter både sykehuslegens og jordmors ønske. Hadde jeg lagt påeg mer enn anbefalt, ville det fortsatt havnet på magen. som du sier: genetikk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakk om å vri på det. Når barnet er ønsket, skal man sette barnet først og sin egen kropp til side. Da er det plutselig "barnets beste" først. Men når barnet ikke er ønsket, så er det "min kropp" det ropes om. Jeg er forresten imot begge deler. (Abort og å sulte seg /slanke seg under en graviditet.) 

Anonymkode: 83691...c9b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Thomasine said:

Men da kan du ha god samvittighet! Og artikler som disse sikter da heller ikke til deg. 😃

Joda, bare at nå blir det jo fort sånn at man får blikk og kommentarer på at man sulter seg i svangerskapet, siden jeg ser ut sånn som denne legen sier at man ser ut når man driver med sånt.

Som nevnt i tidligere kommentar: veldig bra at noen løftet temaet, som selvsagt ikke er bra, av mange årsaker. Men at en lege kategorisk uttaler at hvis du bare legger på deg på magen, så sulter du deg... Jeg mangler ord.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er helt absurd!! Jeg fikk en liten baby, 2.7 kg til tross for fullgått graviditet. Jeg la på meg 20 kilo da så  var ikke på grunn av sulting akkurat🙈 

Alt det rare og dumme mennesker finner på! Hvordan skal de ha energi og ork til å ta vare på en baby dersom de er underernærte? Stakkars mødre og stakkars barn! 

Anonymkode: 2cb39...ae6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at når folk går til termin og får babyer under 3 kg så har ikke forholdene i magen vært optimale for dem. Jeg hadde intraheptisk cholestase og svangerskapsforgiftning og fikk delvis morkakesvikt på slutten av begge svangerskapene og fødte magre fugleunger på 2,5 kg. På siste barselgruppen var det et par nauthuer som mente jeg var heldig som hadde fått en så nett og søt liten jente. Jeg syntes personlig ikke det var så veldig stas å vite at den nette lille feminine jenta var på vei til å sulte ihjel i magen og hadde sluttet å vokse de siste ukene. Heldigvis var hun en rund liten bolle etter noen måneder.

Anonymkode: d370c...bbc

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helt fint å ta opp slanking i svangerskapet, som ikke fra noe faglig hold er å anbefale. Det er ikke det jeg har et problem med.

Det jeg reagerer på, er fagfolk som er så bastante, og uten forbehold oppgir at hvis man kun legger på seg på magen, så sulter man seg selv og babyene. Forskere og vitenskapsfolk tar som regel forbehold, og spesielt i biologi gjelder regelen om at det finnes alltid  variasjon. Man kan altså aldri vite med sikkerhet at noe alltid er rett. Dette vet vi biologer, men det tror jeg ikke at er gjengs tankegang hos alle. De aløer fleste stoler jo på fagfolk når de uttaler seg, og i dette tilfellet har legen tråkket ordentlig i salaten, og det gjør ting veldig ubehagelig for oss det går ut over.

Og jeg har aldeles ikke lagt på meg lite. Jeg har lagt på meg i henhold til både generelle retningslinjer og etter både sykehuslegens og jordmors ønske. Hadde jeg lagt påeg mer enn anbefalt, ville det fortsatt havnet på magen. som du sier: genetikk.

Helt enig med deg i dette. Fagfolkene må absolutt forklare det med variasjon. Og det er ikke greit å gi et inntrykk av at de som bare legger på seg på magen har sulta seg.

Jeg la forøvrig også på meg det jeg skulle. Hvis jeg husker rett 10-12 kg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde BMI 20,4 før svangerskap, og veide 12 kg mer til termin.

La på meg lite utenom magen, hadde 4 kg igjen 12 dager etter fødsel, men fikk flere kommentarer på at jeg "este ut" og at magen var diger, og en av turnuslegene (jobbet på sykehus) fikk undret seg høyt om det ikke var 8 kg som var normal vektøkning. 

Kvinner finner alltid noe å kritisere hverandre for, og tabloidavisenes dekning av helseinformasjon har skapt et inntrykk av at det er enhvers aller største plikt å holde seg slank. 

Hvis vi gir status til å se uberørt ut 2 uker etter fødsel, vil en del tilstrebe å få til det. 

Når man vurderer kvinner og mødre er glasset alltid halvtomt. 

Anonymkode: 1528c...46d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner kritiseres ofte for å legge på seg for mye i svangerskapet. Man får streng beskjed om å ikke "spise for to", påminnelser om at fosteret kun trenger 50 kcal om dagen (eller noe sånt) og beskjed om trene mest mulig. Det er klare grenser for hvor mye det er greit å gå opp.

Jeg la på meg for mye begynnelsen av svangerskapet og jordmor var svært fornøyd da jeg klarte å stoppe vektoppgangen i siste trimester. (Det gjorde jeg selvfølgelig ved å spise mindre og gå en del sulten.) Etter fødselen gikk jeg ned til lavere vekt enn jeg hadde før jeg ble gravid, så teknisk sett var jeg vel en av de som "slanket meg" under svangerskapet, men jeg gjorde bare det helsepersonell anbefalte. Det blir tydeligvis feil uansett hva man gjør. 

Anonymkode: 25056...2f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...