AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #1 Skrevet 17. april 2024 Jeg har lyst til å reise litt alene, jeg syns det høres spennende ut og trives i mitt eget selskap. Jeg var dum og sa det til foreldrene mine. Pappa er mer avslappet til det, men mamma nekter meg og sier hun kan hindre det. Saken er at jeg er 36 år gammel, har ingen samboer men bor alene. Har ikke hjelp fra noen med økonomi osv, jeg styrer alt selv. Men har Asperger diagnose og mamma sier at det er nok til at hun kan nekte meg dette. Hun sier hun kan skaffe hjelp fra kommunen som kan passe på meg så jeg ikke gjør sånne ting, og hvis jeg likevel drar alene på turer så kan hun ringe noen så de kan få meg hjem på en eller annen måte. Jeg tror vel egentlig ikke på at det går an, men ble litt usikker. Litt vanskelig å reise uten at hun greier å finne det ut på et tidspunkt. Hun har også bestemt i sammarbeid med bestemor at jeg ikke kan gå ut etter det har blitt mørkt, ikke noe de spurte om jeg var enig i, de bare bestemte det så egentlig kan jeg ikke gå på butikken osv når det er mørkt ute. Dette er mer på høsten og vinteren det gjelder da, men jeg går så klart ut likevel, kan jo ikke sitte inne halve døgnet. Jeg tenker på å reise til New York og London i første omgang. Skjønner hun er bekymret men går det ikke litt langt? Hun må jo snart innse at jeg er voksen. Anonymkode: 3ae37...078 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #2 Skrevet 17. april 2024 Er hun vergen din? Hvis ikke var du voksen å regne som etter fylte 18 år. Anonymkode: e28d8...b21 30
netpuppy Skrevet 17. april 2024 #3 Skrevet 17. april 2024 Det kan hun vel om du er under noe slags vergemål. Om du ikke er det har du like stor rett til å bestemme over ditt eget liv som alle andre voksne. 15
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #4 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er hun vergen din? Hvis ikke var du voksen å regne som etter fylte 18 år. Anonymkode: e28d8...b21 Nei. Har ikke verge. Anonymkode: 3ae37...078
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #5 Skrevet 17. april 2024 netpuppy skrev (2 minutter siden): Det kan hun vel om du er under noe slags vergemål. Om du ikke er det har du like stor rett til å bestemme over ditt eget liv som alle andre voksne. Har ikke verge og skal heller ikke ha det. Anonymkode: 3ae37...078 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #6 Skrevet 17. april 2024 Bare husk at du ikke kan stole på alle du møter. Kunne du reist med en kjæreste eller venn? Om du ikke har allerede, så finnes det mange grupper på Facebook for eksempel for andre med Asperger. Du kan spørre om noen andre også ønsker å reise litt. Hilsen en som også har Asperger. Anonymkode: 261e5...132 7 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #7 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): jeg er 36 år gammel, har ingen samboer men bor alene. Har ikke hjelp fra noen med økonomi osv, jeg styrer alt selv. Det høres ikke ut som du er under noen form for vergemål. Du kan reise som du selv ønsker (og makter og har råd til). Bare å reise. Ikke si noe til noen. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Litt vanskelig å reise uten at hun greier å finne det ut på et tidspunkt. Hun har også bestemt i sammarbeid med bestemor at jeg ikke kan gå ut etter det har blitt mørkt, ikke noe de spurte om jeg var enig i, de bare bestemte det så egentlig kan jeg ikke gå på butikken osv når det er mørkt ute. Dette er mer på høsten og vinteren det gjelder da, men jeg går så klart ut likevel, kan jo ikke sitte inne halve døgnet. Jeg tenker på å reise til New York og London i første omgang. Skjønner hun er bekymret men går det ikke litt langt? Hun må jo snart innse at jeg er voksen. Det høres jo vilt ut at også din bestemor er innblandet. Du er voksen og kan komme og gå i din egen bolig som du selv ønsker. De bestemmer ikke over deg. Anonymkode: 763ed...b9e 6 1 3
Fru Uperfekt Skrevet 17. april 2024 #8 Skrevet 17. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har lyst til å reise litt alene, jeg syns det høres spennende ut og trives i mitt eget selskap. Jeg var dum og sa det til foreldrene mine. Pappa er mer avslappet til det, men mamma nekter meg og sier hun kan hindre det. Saken er at jeg er 36 år gammel, har ingen samboer men bor alene. Har ikke hjelp fra noen med økonomi osv, jeg styrer alt selv. Men har Asperger diagnose og mamma sier at det er nok til at hun kan nekte meg dette. Hun sier hun kan skaffe hjelp fra kommunen som kan passe på meg så jeg ikke gjør sånne ting, og hvis jeg likevel drar alene på turer så kan hun ringe noen så de kan få meg hjem på en eller annen måte. Jeg tror vel egentlig ikke på at det går an, men ble litt usikker. Litt vanskelig å reise uten at hun greier å finne det ut på et tidspunkt. Hun har også bestemt i sammarbeid med bestemor at jeg ikke kan gå ut etter det har blitt mørkt, ikke noe de spurte om jeg var enig i, de bare bestemte det så egentlig kan jeg ikke gå på butikken osv når det er mørkt ute. Dette er mer på høsten og vinteren det gjelder da, men jeg går så klart ut likevel, kan jo ikke sitte inne halve døgnet. Jeg tenker på å reise til New York og London i første omgang. Skjønner hun er bekymret men går det ikke litt langt? Hun må jo snart innse at jeg er voksen. Anonymkode: 3ae37...078 Vel min med samme diagnose jobber, studerer og bor i USA, her bør din mor slippe taket Min reiste når hen var 20 er nå 25 Endret 17. april 2024 av Fru Uperfekt 10 2
Ulven Skrevet 17. april 2024 #9 Skrevet 17. april 2024 Så lenge du ikke mangler samtykkekompetanse, kan hun ikke nekte deg å reise eller på noen måte få hentet deg tilbake. Men jeg ville allikevel råde deg til å starte litt mer i det små med reisene dine enn med London og NY. Start feks med en reise til en en litt mindre by med en litt mindre flyplass i første omgang, og så kan du utvide turene dine når du er blitt litt mer reisevant. 7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #10 Skrevet 17. april 2024 Så vondt å høre at hun er så overbeskyttende ovenfor deg TS. Du er et voksent menneske med full rett til å gjøre hva du vil. Du trenger ikke å si hvor og når du drar. Samtidig så tror jeg at det moren din sier om at hun kommer til å ta kontakt med noen som får deg hjem igjen, bare er en trussel. Har du en fastlege eller en annen støtteperson som kan snakke med henne om at selv om du har Asperger, så er du voksen. En som kan be henne om å slippe taket. Det er ikke alltid det hjelper, at man selv sier ifra. Men hvis andre gjør det. Jeg har ikke Asperger, men har hatt overbeskyttende foreldre. Her måtte andre «sette de på plass», for de holdt på å stagnere utviklingen min. Jeg skulle beskyttes fra alle farer, så jeg fikk ikke utforsket og tilegnet meg ferdigheter som jevnaldrende. Har i voksenalder en blandet utviklingsforstyrrelse i spesifikke ferdigheter, og merker at jeg ligger litt bak de andre på noen områder. Så mye jeg ikke har fått lært og erfart. Men jeg har tross alt klart meg greit (tatt høyere utdanning blant annet) 🙂 Anonymkode: 8f41e...e43 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #11 Skrevet 17. april 2024 Dette har du vel laget tråder om før?! drit i hva moren din sier! Hun bestemmer ikke! Du er voksen! Anonymkode: 4b729...c54 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #12 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det høres ikke ut som du er under noen form for vergemål. Du kan reise som du selv ønsker (og makter og har råd til). Bare å reise. Ikke si noe til noen. Det høres jo vilt ut at også din bestemor er innblandet. Du er voksen og kan komme og gå i din egen bolig som du selv ønsker. De bestemmer ikke over deg. Anonymkode: 763ed...b9e Fordi de er jo så bekymret som de sier. Det har alltid vært sånn at jeg skal beskyttes mot alt, mens de andre barna i familien ble ikke behandlet sånn.Fikk ikke engang lov til å møte venner på det lokale kjøpesenteret eller gå på kino med venner da jeg var ungdom. Og får heller ikke lov til noe nå. Anonymkode: 3ae37...078
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #13 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette har du vel laget tråder om før?! drit i hva moren din sier! Hun bestemmer ikke! Du er voksen! Anonymkode: 4b729...c54 Joa. Ikke så lett for føler hun har så stor makt over meg. Anonymkode: 3ae37...078
Fru Uperfekt Skrevet 17. april 2024 #14 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi de er jo så bekymret som de sier. Det har alltid vært sånn at jeg skal beskyttes mot alt, mens de andre barna i familien ble ikke behandlet sånn.Fikk ikke engang lov til å møte venner på det lokale kjøpesenteret eller gå på kino med venner da jeg var ungdom. Og får heller ikke lov til noe nå. Anonymkode: 3ae37...078 Flytt ut asap, det er mishandling
Nymerïa Skrevet 17. april 2024 #15 Skrevet 17. april 2024 Dette går det ikke an å diskutere med moren din. Og hvordan hindrer hun deg i å gå utendørs om kvelden, bor dere sammen? Jeg ville ikke ha begynt med New York hvis du aldri har reist alene før. Ta noe nærmere. Og mange finner ut at de elsker å reise alene. https://solotravelerworld.com/ 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #16 Skrevet 17. april 2024 Bor du alene i egen leilighet? I så fall er det jo bare å reise, hvis du har pass og kan ordne biletter og innreisedokumenter til USA selv. Anonymkode: e28d8...b21 2
Honey Dew Skrevet 17. april 2024 #17 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi de er jo så bekymret som de sier. Det har alltid vært sånn at jeg skal beskyttes mot alt, mens de andre barna i familien ble ikke behandlet sånn.Fikk ikke engang lov til å møte venner på det lokale kjøpesenteret eller gå på kino med venner da jeg var ungdom. Og får heller ikke lov til noe nå. Anonymkode: 3ae37...078 Du må kutte kontakten med foreldrene dine. 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #18 Skrevet 17. april 2024 Nymerïa skrev (3 minutter siden): Dette går det ikke an å diskutere med moren din. Og hvordan hindrer hun deg i å gå utendørs om kvelden, bor dere sammen? Jeg ville ikke ha begynt med New York hvis du aldri har reist alene før. Ta noe nærmere. Og mange finner ut at de elsker å reise alene. https://solotravelerworld.com/ Nei, det gjør vel ikke det. Hun hindrer meg ikke, men hun har sagt flere ganger at jeg har forbud mot det. Vi bor ikke sammen. Takk for tips 🤙 Anonymkode: 3ae37...078 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #19 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Joa. Ikke så lett for føler hun har så stor makt over meg. Anonymkode: 3ae37...078 Hun har akkurat så mye makt over deg som du selv gir henne. Du er i din fulle rett til å bestemme over ditt eget liv, men det kommer ikke til å skje noen endringer her før du begynner å bruke den retten. Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden): Flytt ut asap, det er mishandling TS bor ikke hjemme. Anonymkode: 2a7a4...3c9 7 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #20 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det gjør vel ikke det. Hun hindrer meg ikke, men hun har sagt flere ganger at jeg har forbud mot det. Vi bor ikke sammen. Takk for tips 🤙 Anonymkode: 3ae37...078 Og hva sier du da? Holder du kjeft og godtar det, eller sier du rolig og avbalansert at du er voksen og bestemmer dette selv? Anonymkode: 2a7a4...3c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå