AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #1 Skrevet 17. april 2024 Hva spiser barna deres etter skolen, før middag? Jeg har en 13-åring og dette har pågått de siste par årene.. Hun kommer hjem, og leter etter noe raskt å spise. Sjokolade, potetgull, kjeks, lefser, is, godteri ELLER hun kan spise flere avocadoer, flere yougurter, bare skiver med pålegg etc. For det første er mye av dette usunt, og hvis jeg kjøper meg en sjokoladeplate, må jeg gjemme den på rommet mitt. For det andre blir jeg irritert når hun spiser flere avocadoer eller yougurter, uten noe tilbehør, for det er dyrt og skal brukes sammen med andre ting for å kalles et måltid. Og alt som er godt, går tomt før jeg i det hele tatt får smakt selv. Hun spiser knapt brød, og forventer at jeg skal kjøpe mye ekstra digg for å ha i matboksen, men jeg har ikke råd til det! Hun ønsker ostepinner, smoothier, mellombar, forskjellig frukt, osv osv. Jeg må i perioder lage matboks for henne, for ellers lever hun på 1 toast (ost og ketchup), fordi hun "gidder ikke" å bruke tid på å lage en god matboks. Og det er vel også grunnen til at hun kommer hjem sulten og vil fråtse. Hjelp!😊 Anonymkode: 70429...506
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #2 Skrevet 17. april 2024 Brødmat, havregrøt/havregryn, yoghurt, eller lager seg smoothie.. Noe enkelt.. Er bare 2.5t mellom barna kommer hjem og middag. Ikke behov for noe mer. Vi har ikke chips, mellombarer, sjokolade og slikt i hus i ukene.. Enkleste måten å unngå småspisingen for alle. Ingen av oss har behov for slikt i uka. Anonymkode: 7de5b...6f0 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #3 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva spiser barna deres etter skolen, før middag? Jeg har en 13-åring og dette har pågått de siste par årene.. Hun kommer hjem, og leter etter noe raskt å spise. Sjokolade, potetgull, kjeks, lefser, is, godteri ELLER hun kan spise flere avocadoer, flere yougurter, bare skiver med pålegg etc. For det første er mye av dette usunt, og hvis jeg kjøper meg en sjokoladeplate, må jeg gjemme den på rommet mitt. For det andre blir jeg irritert når hun spiser flere avocadoer eller yougurter, uten noe tilbehør, for det er dyrt og skal brukes sammen med andre ting for å kalles et måltid. Og alt som er godt, går tomt før jeg i det hele tatt får smakt selv. Hun spiser knapt brød, og forventer at jeg skal kjøpe mye ekstra digg for å ha i matboksen, men jeg har ikke råd til det! Hun ønsker ostepinner, smoothier, mellombar, forskjellig frukt, osv osv. Jeg må i perioder lage matboks for henne, for ellers lever hun på 1 toast (ost og ketchup), fordi hun "gidder ikke" å bruke tid på å lage en god matboks. Og det er vel også grunnen til at hun kommer hjem sulten og vil fråtse. Hjelp!😊 Anonymkode: 70429...506 Hun er kommet i puberteten. Pass på å kjøp mye billige proteiner egg, bønner linser osv. ost er ikke så dyrt. Babybel/ mozerellasticks. Apetitt går i bølger. Har hun fått mensen nylig. Kan du hente mat hos Frelsesarmeen eller lignende? Får du hjelp av hennes far økonomisk. Snakker dere sammen om dette? Anonymkode: c001b...4db
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #4 Skrevet 17. april 2024 Lag noe hun liker godt, som kan fryses og tines i mikroen. Noe innenfor ditt budsjett selvfølgelig. Grove scones med rosiner og nøtter, søtpotetmuffins med gresskarkjerner og revet ost, grove pølsehorn, er noe av det som fungerer hos oss. Anonymkode: c87dd...b11
tånegla Skrevet 17. april 2024 #5 Skrevet 17. april 2024 Nudler, det spiste alltid mine da de kom hjem fra skolen. For å få dem til å spise sunt på skolen lagde jeg ofte Quiche som jeg frøs ned i prosjonsstørrelser. Eller innebakte pølser. Da hentet de seg en i frysen om morgenen, og den var tint til matpause. I klasserommet til den yngste hadde de faktisk spleiset på vannkoker, slik at de kunne ha rettikoppen måltider eller nudler til lunsj.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #6 Skrevet 17. april 2024 Spiser av set vi har i hus, vi har ingen regler på det. Baker ofte så vi har pizzasnurrer, minipizza, Horn og rundstykker i fryseren Ellerw lages det smoothie , pizza, godteri, toast ol Anonymkode: e2767...1f6
Elle Melle Skrevet 17. april 2024 #7 Skrevet 17. april 2024 (endret) Toast i toastjern med pesto og ost Granola (med havregryn, frø og nøtter, det de liker) med yoghurt eller biola, kanskje frukt også Kjøleskapsgrøt med f.eks, eple, nøtter, peanøttsmør el.l. Omelett med ost Pitabrød i mikroen med ost og røkt skinke Tortillalefser med det de finner i kjøleskapet. Vaffelrøre på flaske som man bare kan steke et par stykker av? Det lureste er sikkert å legge til rette for at det finnes noe enkelt å ta seg som ikke er alle avocadoene eller noe annet dyrt. Det er det lettest tilgjengelige som ryker først, de er ganske late når de er sultne. Mange av tingene over kan ligge klare i kjøleskapet. Endret 17. april 2024 av Elle Melle
Hedda-78 Skrevet 17. april 2024 #8 Skrevet 17. april 2024 Her går det i appelsiner for tiden. Men de pleier ikke å være spesielt sultne, de venter gjerne til middag.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #9 Skrevet 17. april 2024 Mine spiser skive med pålegg/toast/arme riddere, havregryn, lompepizza (lomper med ketchup, ost og skinke), nudler, evt. middagsrester fra dagen før, som spares til nettopp dette formålet. De får ellers forsyne seg av frukt og grønt, men to av hver type frukt/grønt, altså ikke maaaange appelsiner og ingen epler. Da kan de heller ha to epler og to appelsiner. De har frukt/grønt i nista også. Frukt forsvinner samme dag vi kjøper det om vi ikke setter begrensninger, uansett hvor mye frukt vi kjøper. Tjue appelsiner er borte innen to timer om de får velge, og jeg tror nesten ikke det er en overdrivelse. Anonymkode: 3f56d...fb9
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #10 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hun er kommet i puberteten. Pass på å kjøp mye billige proteiner egg, bønner linser osv. ost er ikke så dyrt. Babybel/ mozerellasticks. Apetitt går i bølger. Har hun fått mensen nylig. Kan du hente mat hos Frelsesarmeen eller lignende? Får du hjelp av hennes far økonomisk. Snakker dere sammen om dette? Anonymkode: c001b...4db Jeg har ikke så dårlig råd at jeg må hente mat på Frelsesarmeen😊 Men det er dyrt om jenta kun skal leve på pålegg og tilbehør, som egentlig skal brukes sammen med brød el. Alt som er sunt, er luksusvarer i disse dager, for alt er så sykt dyrt! Selv spiser jeg brødmat/salat hver dag til lunsj, men til henne lager jeg baguetter og pitabrød med godt innhold, i håp om at hun kan få inspirasjon til å lage en egen, mettende og fornuftig matpakke. Men om hun skal lage selv, må alt være ferdig og enklest mulig å slenge oppi. TS Anonymkode: 70429...506 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #11 Skrevet 17. april 2024 Vår spiser nudler, yoghurt med frøblanding og/eller frukt etter skolen. Nudler er jo ikke det sunneste, men ikke det verste heller. Det går forøvrig enorme mengder frukt. Anonymkode: 50aca...09f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #12 Skrevet 17. april 2024 Havregryn med melk, frukt, bær, oppskjærte grønnsaker, smoothie, speilegg, speltlompe med ost og skinke, fiskekaker. Setter ikke begrensninger på sunn mat, har ikke snacks tilgjengelig i ukedagene. Anonymkode: 9cc61...ea6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #13 Skrevet 17. april 2024 Min på samme alder gjør det samme. Har ikke noe søtt liggende som kan friste. Han åpner ikke godteri/kjeks/potetgull hvis det er uåpnet, men er det igjen noe fra helga blir det borte.. Ellers syns jeg han tar litt av med f.eks tre beger yoghurt+musli. Men kjøper en lavkalorivariant hvert fall for han sier det må såpass til for å bli mett.. Laget seg nudler i dag. Det går MYE frukt!!! Men det er sunnere enn mange andre alternativer.. Syns det er helt innafor å sette begrensninger på hva man får lov til å ta. Gi henne noen forslag på sunne alternativer. Kan kjøleskapsgrøt være noe? Lages kvelden før og er klar til neste dag. Ellers lager jeg enda matpakke til mitt barn ellers hadde det knapt vært med en skive på skolen. Legger i godt med frukt og grønnsaker. De skal jo ha med nok til en lang skoledag. Anonymkode: 0a2d7...8a0
Arkana Skrevet 18. april 2024 #14 Skrevet 18. april 2024 De lager seg mat selv og det går mye i ostesmørbrød, toast, havregrøt, pitapizza, eggerøre eller speilegg. Jeg tenker det er helt på sin plass med enkelte begrensninger. Godteri og snacks er ikke greit, ei heller å bruke opp ingredienser tiltenkt middag eller som i ditt tilfelle når hun spiser opp dyre ingredienser.
exictence Skrevet 18. april 2024 #15 Skrevet 18. april 2024 Kan man la være med å h det tilgjengelig i huset? jeg bare spør. Men det er kanskje ikke så lett for dere som er stor familie. Selv har jeg kun liggende det jeg skal ha til måltidene hver uke, og ingen må røre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå