AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #1 Skrevet 17. april 2024 Jeg har i lang tid mistet mer hår enn normalt. Håret mitt er blitt tynnere 😔 Har vært hos lege og tatt blodprøver, alt var normalt men fikk beskjed at ferritin nivået var litt lavt og at jeg skulle ta jerntilskudd. Det har jeg gjort og det har ikke hjulpet på hårtapet. Jeg har forsøkt alt, sjampo, hårpiller (Priorin), ingenting har hjulpet. Så for et par måneder var jeg på apoteket, og det var ei som anbefalte meg å ta Gevita sin sink med c vitamin i 3 mnd, for å se om det kunne hjelpe. Leger tar ikke blodprøve for sink, da må jeg på sykehuset og legen nektet meg det. Så jeg ga sink et forsøk. Mens jeg gikk på det, så så jegforskjell, håret ble betydelig bedre og det sluttet å falle av. Det varte lenge, og etter 3 mnd så sluttet jeg medsink. Det er nå 2 mnd jeg ikke har tatt sink. Og har merket nå at håravfallet er kommet tilbake. 😔 Har tenkt på å ta sink igjen for å se. Er det dumt? Anonymkode: 8f4b6...645 1
Lonehill Skrevet 17. april 2024 #2 Skrevet 17. april 2024 Nei, det er ikke dumt. Kroppen lagrer normalt 2500 milligram sink i cellene. Anbefalt daglig inntak (som tilsvarer daglig forbruk av sink) er 25 milligram. Hvis du har sinkmangel og skal gjenoppbygge et tomt sinklager i cellene i kroppen, må du ta 50 milligram sink daglig i ni måneder. Og etterpå passe på at du får i deg nok til å vedlikeholde lageret, sånn at det ikke tømmes igjen. Problemet med mineraler er at kroppen lagrer dem inne i cellene og i skjelettet. Et voksent menneske går normalt rundt med 1,2 kilo kalsium, 25 g magnesium, 4 g jern (30% er i lagret i cellene) og 2,5 g sink på lager. Lagerbeholdningen av mineraler kan ikke måles. Mineralnivåene i blodet reguleres nøye ved å hente mineraler fra lageret i cellene og skjelettet og overføre dem til blodet. Derfor er mineralnivåene i blodet dønn stabile, selv om cellene i kroppen kan oppleve alvorlig mineralmangel. Hvis mineralnivåene i blodet begynner å synke, betyr det at cellene i kroppen allerede er tomme for mineraler. Og det er sinkmangel inne i cellene som produserer hår som evt. gjør at håret faller av. Infeksjoner er en årsak til at det kan oppstå sinkmangel. Immunforsvaret er storforbruker av sink når det blir mobilisert. De siste årene er de fleste av oss påført utallige mobiliseringer av immunforsvaret gjennom covidinfeksjoner og - vaksinering. Det betyr også at de fleste av oss har hatt uvanlig høyt forbruk av sink. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #3 Skrevet 18. april 2024 Lonehill skrev (14 timer siden): Nei, det er ikke dumt. Kroppen lagrer normalt 2500 milligram sink i cellene. Anbefalt daglig inntak (som tilsvarer daglig forbruk av sink) er 25 milligram. Hvis du har sinkmangel og skal gjenoppbygge et tomt sinklager i cellene i kroppen, må du ta 50 milligram sink daglig i ni måneder. Og etterpå passe på at du får i deg nok til å vedlikeholde lageret, sånn at det ikke tømmes igjen. Problemet med mineraler er at kroppen lagrer dem inne i cellene og i skjelettet. Et voksent menneske går normalt rundt med 1,2 kilo kalsium, 25 g magnesium, 4 g jern (30% er i lagret i cellene) og 2,5 g sink på lager. Lagerbeholdningen av mineraler kan ikke måles. Mineralnivåene i blodet reguleres nøye ved å hente mineraler fra lageret i cellene og skjelettet og overføre dem til blodet. Derfor er mineralnivåene i blodet dønn stabile, selv om cellene i kroppen kan oppleve alvorlig mineralmangel. Hvis mineralnivåene i blodet begynner å synke, betyr det at cellene i kroppen allerede er tomme for mineraler. Og det er sinkmangel inne i cellene som produserer hår som evt. gjør at håret faller av. Infeksjoner er en årsak til at det kan oppstå sinkmangel. Immunforsvaret er storforbruker av sink når det blir mobilisert. De siste årene er de fleste av oss påført utallige mobiliseringer av immunforsvaret gjennom covidinfeksjoner og - vaksinering. Det betyr også at de fleste av oss har hatt uvanlig høyt forbruk av sink. Wow, takk for utfyllende svar❤️ Men jeg vet jo ikke om jeg mangler sink eller ikke, da leger ikke ta blodprøve for det, det gjøres på sykehus. Så jeg har ikke peiling. Anonymkode: 8f4b6...645
Lonehill Skrevet 19. april 2024 #4 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Wow, takk for utfyllende svar❤️ Men jeg vet jo ikke om jeg mangler sink eller ikke, da leger ikke ta blodprøve for det, det gjøres på sykehus. Så jeg har ikke peiling. Anonymkode: 8f4b6...645 Har du ikke peiling? Skrev du ikke at du har symptomer på sinkmangel, at symptomene gikk over når du spiste sinktilskudd og kom tilbake da du slutta å spise sinktilskudd? Tror du ikke på det du ser i speilet med dine egne øyne, fordi du ikke kan løpe til legen og få det bekreftet?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #5 Skrevet 19. april 2024 Lonehill skrev (1 time siden): Har du ikke peiling? Skrev du ikke at du har symptomer på sinkmangel, at symptomene gikk over når du spiste sinktilskudd og kom tilbake da du slutta å spise sinktilskudd? Tror du ikke på det du ser i speilet med dine egne øyne, fordi du ikke kan løpe til legen og få det bekreftet? Jeg har selvsagt ikke peiling på om jeg mangler sink eller ikke, det er bare noe jeg tror. Selvfølgelig kan blodprøve vise det, men den får jeg ikke tatt. Anonymkode: 8f4b6...645
Lonehill Skrevet 19. april 2024 #6 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har selvsagt ikke peiling på om jeg mangler sink eller ikke, det er bare noe jeg tror. Selvfølgelig kan blodprøve vise det, men den får jeg ikke tatt. Anonymkode: 8f4b6...645 Blodprøver kan ikke si om du har for lite sink i kroppen. Mineralnivåene i blodet er regulert av hormoner, som sørger for å holde nivåene i blodet stabile. Hvis sinknivået i blodet viser mangel, betyr det at resten av kroppen er fette tom for sink, sånn at det ikke er mer å fylle på med. Til og med opptak av mineraler fra fordøyelsen er regulert, slik at vi ikke skal bli forgiftet. Hvis du har sinkmangel, vil kroppen ta opp sinken du spiser. Hvis du ikke har sinkmangel, er opptaket blokkert. Sånn er det også for mineraler som f.eks. jern og kalsium.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå