Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei søster som har en forferdelig personlighet, alltid hatt og kommer nok dessverre alltid til å ha. Jeg har akseptert det meste, latt henne styre på, tilgitt, støttet og gjort alt jeg kan for å bevare freden mellom oss. 

Hun er direkte slem, hun lirer ut av seg de styggeste ting, truer med å ta livet sitt, ber meg om å ta livet mitt, kaller meg fitte og hore, forlanger og forventer. Uansett hva jeg gjør så er det galt. Sender meg stygge meldinger, manipulerer og skal alltid krangle. Hun har null selvinnsikt, så å ta opp noe med henne ender i krangel. 

Jeg har ved flere anledninger prøvd å kutte henne ut, blant annet blokkert henne på tlf osv, men da bare dukket hun opp på døra og later som ingenting. Altså ingen innsikt. 

Det som gjør det vanskelig med å kutte henne er jo at når hun er hyggelig så er hun jo en av mine beste venner, og jeg setter egentlig veldig pris på det, men vi kommuniserer vel aldri uten at det ender med at hun skriker stygge ting og jeg ender opp med å gråte. Dette kan ikke fortsette, så nå må jeg kutte henne ut.

Men hvordan? Skjønner at det «bare» er å blokkere, ikke åpne døra etc, men det er å klare og stå i det. Har noen tips?

Anonymkode: 8acac...8f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gi en forklaring, deretter blokker og la være å åpne døra.

Om hun er vant med at hun kan behandle deg slik, for deretter å oppføre seg normalt så blir det bra igjen, så fortsetter hun jo.

For å klare å stå i det bør du alliere deg med noen som kan hjelpe deg når det blir tungt og hardt, en psykolog f.eks.

Anonymkode: 6d0ed...f21

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kunne sikkert hatt godt av å lese litt på Out of the fog om du kan greit med engelsk 

https://outofthefog.website/

Og Reddit kan være et bra sted noen ganger, man får gjerne gode utfyllende råd fra mennesker som har opplevd lignende.

Jeg har selv kuttet kontakt, men for meg tok det mange år og jeg tror ikke min historie er gode råd for deg. Men jeg er med deg i å skjønne hvor tøft det føles, familien er liksom familien selv om vi må beskytte oss selv.. 

Anonymkode: 2afa6...9a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå til forumet på nettsiden!

Anonymkode: 2afa6...9a2

AnonymBruker
Skrevet

Familieterapi?

Anonymkode: 741f8...b7d

Skrevet

hun må jo ha en personlighets-forstyrrelse, er jo ingen tvil om annet. Ville luftet akkurat dette for henne, og si at når hun har dårlige perioder og oppfører seg slemt så er det vanskelig å være søster. Du må skjerme deg for utbruddene hennes. Be henne om å søke hjelp og kanskje også få en diagnose både hun og dere andre kan forholde dere til. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har kuttet ut familiemedlemmer av lignende årsaker. Det handler om at når du sier A (at du vil kutte de ut), så må du si/å gjøre B (realisere A i praksis) også. Når du først har tatt valget, så er det ikke noe mer å prate om, da sier du i fra om at kontakten nå vil bli brutt, og gjennomfører det. 

Det kan høres kaldt ut, men her forutsetter jeg at man har gått utallige runder med seg selv, og de(n) det gjelder på forhånd. Slik at når avgjørelsen tas, så er den meget gjennomtenkt, og endelig. 

Anonymkode: 1a03e...d8c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Familieterapi?

Anonymkode: 741f8...b7d

Det har vært prøvd i flere omganger siden søsteren min var 5 år gammel.

sommerkroppen skrev (4 timer siden):

hun må jo ha en personlighets-forstyrrelse, er jo ingen tvil om annet. Ville luftet akkurat dette for henne, og si at når hun har dårlige perioder og oppfører seg slemt så er det vanskelig å være søster. Du må skjerme deg for utbruddene hennes. Be henne om å søke hjelp og kanskje også få en diagnose både hun og dere andre kan forholde dere til. 

Det har hun garantert, og har selvfølgelig snakket med henne både om det og om hvordan de negative periodene hennes påvirker meg, men det er ingen respons på det. Hun har gått på BUP og DPS i flere omganger fra hun var et barn, men det hjelper niks nada når hun sitter i samtaler og skrur på sjarmen og er tilsynelatende helt oppegående.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/17/2024 at 6:23 PM, AnonymBruker said:

Hun er direkte slem, hun lirer ut av seg de styggeste ting, truer med å ta livet sitt, ber meg om å ta livet mitt, kaller meg fitte og hore, forlanger og forventer.

Dette alene hadde vært nok til at jeg blokkerte henne på dagen. Permanent.. hvis det ikke kom en uforbeholden unnskyldning om at det skjedde i et psykotisk anfall. Skjedde det flere ganger... bye. 

Uansett hva jeg gjør så er det galt. Sender meg stygge meldinger, manipulerer og skal alltid krangle. Hun har null selvinnsikt, så å ta opp noe med henne ender i krangel. 

Det blir ikke noen krangel uten at du deltar på like fot med henne. Hva er din rolle i dette?

Jeg har ved flere anledninger prøvd å kutte henne ut, blant annet blokkert henne på tlf osv, men da bare dukket hun opp på døra og later som ingenting. Altså ingen innsikt. 

Hun dukket på døren og så droppet telefonen blokkeringen helt av seg selv? Du var helt maktesløs? Igjen, du har en rolle i dette. 

Det som gjør det vanskelig med å kutte henne er jo at når hun er hyggelig så er hun jo en av mine beste venner, og jeg setter egentlig veldig pris på det,

Det blir litt som å forsvare en voldelig partner med at han er snill når han ikke slår. Som om man skal bokse partneren 24/7 som en Duracell-kanin for å få stemplet 'voldelig'. 

men vi kommuniserer vel aldri uten at det ender med at hun skriker stygge ting og jeg ender opp med å gråte. Dette kan ikke fortsette, så nå må jeg kutte henne ut.

Rly? Du gråter fordi hun sier stygge ting? Er du 12år gammel? 

Men hvordan? Skjønner at det «bare» er å blokkere, ikke åpne døra etc, men det er å klare og stå i det. Har noen tips?

Blokker. Lukk døren. 

Anonymkode: 211b8...a70

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Rly? Du gråter fordi hun sier stygge ting? Er du 12år gammel? 

Blokker. Lukk døren. 

Enkelte ting hun sier går veldig innpå meg, ja, og når jeg blir sliten nok av drittet hennes så knekker jeg sammen. Jeg trenger ikke utbrodere private ting til deg for at du skal forstå hvorfor jeg tilslutt begynner å gråte.

Du spør om min rolle i krangelen, og det fascinerende er at jeg trenger ikke engang si noe for hun argumenterer og hisser opp seg selv😅 deltar selvfølgelig tidvis når hun har provosert meg nok, men det ender da med at hun blir så usaklig at hun ender opp med å argumentere mot seg selv, kaller meg hore og forlater samtalen. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Enkelte ting hun sier går veldig innpå meg, ja, og når jeg blir sliten nok av drittet hennes så knekker jeg sammen. Jeg trenger ikke utbrodere private ting til deg for at du skal forstå hvorfor jeg tilslutt begynner å gråte.

Du spør om min rolle i krangelen, og det fascinerende er at jeg trenger ikke engang si noe for hun argumenterer og hisser opp seg selv😅 deltar selvfølgelig tidvis når hun har provosert meg nok, men det ender da med at hun blir så usaklig at hun ender opp med å argumentere mot seg selv, kaller meg hore og forlater samtalen. 

Slutt å delta. Problem løst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Slutt å delta. Problem løst. 

Takk for ditt utrolig hjelpsomme svar

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Det første du må gjøre er jo å snakke med henne. Du må fortelle i klartekst at om dette fortsetter så må du si opp kontakten, for du klarer ikke mer. Men hun "aner fred og ingen fare" og holder på som hun alltid har gjort, så ikke gitt at hun kommer til å skjønne dette selv. Om hun fortsetter etter advarselen, DA blokkerer du. 

Anonymkode: 340dc...092

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kuttet kontakten med min mor: Blokkert på sosiale medier, byttet telefonnummer. Og hun vet ikke hvor jeg bor. Om hun hadde visst, hadde jeg ALDRI åpnet døra. Hadde ikke enset at hun var på utsiden, banket på vinduer eller hva nå enn. Eventuelt tilkalt politiet om det ble ekkelt. 

Anonymkode: 3de81...893

Skrevet

Jeg vil tro at søsteren din på et eller annet vis er mentalt syk. At hun har eller burde hatt en diagnose. Dette må jo ha påvirket familien deres i årevis. Hvordan takler foreldrene dine og eventuelt andre søsken det? 

Har du sjekket om det finnes noen pårørende støtte grupper som du kunne vært en del av? At du bør kutte henne ut, høres logisk ut, men akk så vanskelig. Enten må du innarbeide en mekanisme hvor du avslutter telefonsamtalen når det begynner å bygge seg opp, er dere sammen så fysisk forlat stedet, er hun hos deg - så må hun gå. Hvis dette er forsøkt og det ikke fungerer, men du likevel og forståelig nok ikke klarer mer, så er det den harde måten igjen Null kontakt! Forbered deg mentalt - gå gjennom alle tenkelige scenarier på forhånd og se for deeg hva du gjør.  Allier deg med venner, har du grei økonomi så invester i en psykolog som du er hos ukentlig eller månedlig. Vedkommende vil komme med nyttig input som gjør at du forstår mekanismene. 

Masse lykke til. Det er viktig å prioritere egen mental helse. Og din søster vil neppe forandre seg med mindre hun får medikamentell eller annen behandling. Vil også legge til at jeg håper ikke at hun har egne barn.

AnonymBruker
Skrevet
Aureka skrev (41 minutter siden):

Jeg vil tro at søsteren din på et eller annet vis er mentalt syk. At hun har eller burde hatt en diagnose. Dette må jo ha påvirket familien deres i årevis. Hvordan takler foreldrene dine og eventuelt andre søsken det? 

Har du sjekket om det finnes noen pårørende støtte grupper som du kunne vært en del av? At du bør kutte henne ut, høres logisk ut, men akk så vanskelig. Enten må du innarbeide en mekanisme hvor du avslutter telefonsamtalen når det begynner å bygge seg opp, er dere sammen så fysisk forlat stedet, er hun hos deg - så må hun gå. Hvis dette er forsøkt og det ikke fungerer, men du likevel og forståelig nok ikke klarer mer, så er det den harde måten igjen Null kontakt! Forbered deg mentalt - gå gjennom alle tenkelige scenarier på forhånd og se for deeg hva du gjør.  Allier deg med venner, har du grei økonomi så invester i en psykolog som du er hos ukentlig eller månedlig. Vedkommende vil komme med nyttig input som gjør at du forstår mekanismene. 

Masse lykke til. Det er viktig å prioritere egen mental helse. Og din søster vil neppe forandre seg med mindre hun får medikamentell eller annen behandling. Vil også legge til at jeg håper ikke at hun har egne barn.

Mamma er også utslitt av henne, hun oppfører seg på samme måte mot mamma. Det som er litt dritt er at mamma skjemmer henne bort for å få fred, typ om min søster sin verden raser pga en bildel som ryker, betaler mamma dette, slik at søsteren min ikke skal klikke mer enn nødvendig. Så mamma har alltid belønnet denne dårlige oppførselen for å slippe og deale med det. 
Hun har ingen egne barn, hun er bare i starten av tjueårene. 

Spørs om jeg skal få hjelp av en psykolog til å sette klarere grenser og stå i det. Er periodevis «god» på grensesetting, men klarer ikke å holde det over lengre perioder..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...