Gå til innhold

Monstra'en henger med bladene😕🤔

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har noen tips, eller forslag til hva det er som plager den?

Den er ikke tørr, har heller ikke fått for mye vann, og jeg har dusjet den litt med sprayflaske..

Anonymkode: 575af...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har den for liten plass? 

For lite gjødsel? 

Trenger den ny jord? 

står den for mørkt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vann den helt igjennom et par ganger, og la det renne godt av. Kan være den er tørst nå som det er lysere og vår. Sjekk om den er blitt rotbunden eller om røttene stikker ut av potta under. Isåfall er jorda og brukt opp, sånn at den ikke får noe næring. Da blir det gjerne hengende og misfornøyde blader. Ofte trengs det ny jord og ompotting på vårparten uansett. 

Anonymkode: 69160...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den er helt ny, har kun hatt den noen uker, og jeg er helt ukjent med den🙈 I begynnelsen sprang det ut et par nye blad, samt at den "struttet" og virket å trives, de andre blomstene mine trives og vokser, som ugress😅 Den står bra mtp lys utifra det jeg har lest, den får endel dagslys, men står ikke i vindu.

Hva slags gjødsel/næring skal jeg bruke? Ser under at det kommer ut en lang rot fra det ene hullet i potten, men så godt jeg klarte å se, så kunne jeg ikke se annet enn jord i de andre hullene, men kanskje den har godt av en ompotting?

Sitter stor pris på tipsene, tusen takk! 

Og ja, jeg så etter at jeg postet at jeg ikke hadde skrevet navnet riktig🙈 Bra dere skjønte hva jeg mente🙏😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Granskudd skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker bare helt vanlig gjødsel fra plantasjen :) https://www.plantasjen.no/plantenaring-universal-3-l-7044306.html

Tipper sånn substral fra butikken sikkert gjør akkurat samme nytta :) 

Jeg ga substral til et par av blomstene mine en gang, og flere ble dårlige og en døde🙈🤷‍♀️ Jeg hadde helt sikkert ikke blandet den ut tynn nok, men etter det, så har jeg ikke våget å gi noen av dem noe🙈😂

Jeg skal prøve igjen, og heller være mer gniten😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At planten henger med bladene nå men ikke i starten, lurer jeg på om kan skyldes at våren er kommet nå og at det var vinter og mindre sol og varme da den var ny. Å stå i plutselig varme og kanskje direkte sol (?) kan få de fleste planter til å henge litt av sjokket som den brå våren bringer.

Vet du hva romtemperaturen blir i rommet og er det vinduer der solen steker inn fra syd for eksempel? Når solen bort til der planten står?

Jeg kan bare gjette, men jeg tror det er sol og varme som har overrasket den. Husk at disse plantene vi kjøper kommer fra strengt kontrollerte og tilpassede miljøer i veksthus, der alt fra temperatur, luftfuktighet og belysning er nøye tilpasset for å være helt perfekte og ideelle for plantene. Så sendes plantene plutselig til butikk og selges til private hjem, der de plutselig "må klare seg selv" i helt annet miljø enn de er vant med. Kan sjokke hvem som helst, det. Noen planter bukker under av denne omveltningen, andre kommer seg etter hvert og blir fine igjen hvis forholdene ligger til rette for det.

PS! Du passer på at det ikke blir stående vann på skålen etter at du har vannet den? Blir det stående vann der lenge, så surner jorda, blir for vasstrukken og planten får ikke puste med røttene. Det kan få røttene til å råtne.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (50 minutter siden):

At planten henger med bladene nå men ikke i starten, lurer jeg på om kan skyldes at våren er kommet nå og at det var vinter og mindre sol og varme da den var ny. Å stå i plutselig varme og kanskje direkte sol (?) kan få de fleste planter til å henge litt av sjokket som den brå våren bringer.

Vet du hva romtemperaturen blir i rommet og er det vinduer der solen steker inn fra syd for eksempel? Når solen bort til der planten står?

Jeg kan bare gjette, men jeg tror det er sol og varme som har overrasket den. Husk at disse plantene vi kjøper kommer fra strengt kontrollerte og tilpassede miljøer i veksthus, der alt fra temperatur, luftfuktighet og belysning er nøye tilpasset for å være helt perfekte og ideelle for plantene. Så sendes plantene plutselig til butikk og selges til private hjem, der de plutselig "må klare seg selv" i helt annet miljø enn de er vant med. Kan sjokke hvem som helst, det. Noen planter bukker under av denne omveltningen, andre kommer seg etter hvert og blir fine igjen hvis forholdene ligger til rette for det.

PS! Du passer på at det ikke blir stående vann på skålen etter at du har vannet den? Blir det stående vann der lenge, så surner jorda, blir for vasstrukken og planten får ikke puste med røttene. Det kan få røttene til å råtne.

Den står et stykke inn i rommet, og får egentlig kun pittelitt direkte sol fra nord og vest, men det er ikke mye i løpet av en dag, men den får endel dagslys. Temperaturen inne pleier å ligge på 22-24 grader, tror den skal tåle det? Jeg ser poenget med at den har flyttet og kommet i et nytt miljø, får håpe den tåler det. Slik jeg har forstått, så er den en enkel plante som tåler litt, og ikke krever for mye, så håper den "finner seg til rette"😅

Men nå har jeg vært og kjøpt nye potter og skal potte om den, og en til som har trengt det en stund, så får jeg håpe den tåler det🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...