AnonymBruker Skrevet 17. april #1 Del Skrevet 17. april Mange har havnet i eit økonomisk uføre,,og sliter idag mer en før på grunn av økte renter, strømpriser,matvarer.boligkostnader m.m. De fleste betaler idag langt mer for dekke primærbehovene sine en tidligere. Mange har måttet foreta noen økonomiske omprioriteringer, og omstillinger i sin levestandard.. Etter mange år med lave historiske lav renter, strømpriser, matvarepriser har dei fleste fått tatt del i kjøpefesten , og økt sin matrielle levestandard. Den norske bank har valgt å øke renten iden hensikt å dempe forbruksveksten, og inflasjonen. Den norske krone er idag historisk lav i forhold til en rekke utenlanske valuta,og det inneberer importert innflasjon. Historen har fortalt til dei aller fleste som har levd en stund " at etter den søte kløe kommer ofte den sure svie " og dette er noe de har tatt høyde for i sin økonomiske planlegging. De som kjøpte / bygde boliger når renta falt som ein stein,og valgte å legge vekt på sparing, og betale ned gjeldgraden, til fordel for å øke sin levestandard med lånte penger har skutt gullkalven. Anonymkode: 2b6f8...6e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #2 Del Skrevet 17. april De som har skutt gullkalven er fremdeles de som kjøpte bolig for en slikk og ingenting på 80- og 90-tallet. Selv de høye rentene som var den gangen ga langt lavere økonomisk belastning enn det folk har på de samme boligene i dag. Tenk deg en 3-roms på 90 kvm på st hanshaugen for den nette sum av 300.000 kr, eller stor villa på Frogner til 1.000.000. Anonymkode: 1281a...582 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #3 Del Skrevet 17. april Mange av de som sliter i dag er nyetablerte, altså hadde de ikke muligheten til å vektlegge å betale ned gjeld eller øke sparing tidligere. Jeg var student under Covid, vanskelig å betale ned på gjeld man ikke har. Eller øke sparing når man allerede kniper inn så godt man kan for å spare til egenkapital. Husk at mange nyetablerte i dag gikk på VGS da renten falt. Anonymkode: b8f60...479 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #4 Del Skrevet 17. april Jeg klarte å betale ned lånet mens jeg hadde fastrente på 1,39%, så det var fint. Så gikk jeg rett og kjøpte ny bolig, så nå har jeg jo samme drittrente som de fleste igjen 2 minutter siden, AnonymBruker said: De som har skutt gullkalven er fremdeles de som kjøpte bolig for en slikk og ingenting på 80- og 90-tallet. Selv de høye rentene som var den gangen ga langt lavere økonomisk belastning enn det folk har på de samme boligene i dag. Tenk deg en 3-roms på 90 kvm på st hanshaugen for den nette sum av 300.000 kr, eller stor villa på Frogner til 1.000.000. Anonymkode: 1281a...582 Jeg kjøpte min første i 2016, og selv det var langt bedre enn i dag. Nå har jeg over 100 kvadratmeter, men om jeg hadde vært ny på markedet i dag hadde jeg ikke fått kjøpt noe som helst i nærheten av der jeg bor. Anonymkode: 2fa86...c2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #5 Del Skrevet 17. april Har heldigvis fastrente på 2,65% i 10 år til 😊 Anonymkode: 09b2f...4dd 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #6 Del Skrevet 17. april Det heter «skutt gullfulgen». Gullkalven er noe annet, det handler om avgudsdyrkelse (dansen rundt gullkalven). Anonymkode: efcfb...cfc 11 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #7 Del Skrevet 17. april Vi er blant de TS snakker om, kjøpte i 2010 og solgte i 2023, gjeldfri i dag siden vi prioriterte å nedbetale lånet da renta var lav istedet for å oppgradere bolig enten ved oppussing til "årets trender" hvert år eller flytte hvert 3-4 år til noe større og bedre. Alle sier vi er heldige som er i den situasjonen vi er i i dag, jeg mener selv at vi har jobbet hardt og lagt en innsats i det, samt ofret luksusferier, nye biler og annen luksus. Anonymkode: e9c4a...a1c 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #8 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det heter «skutt gullfulgen». Gullkalven er noe annet, det handler om avgudsdyrkelse (dansen rundt gullkalven). Anonymkode: efcfb...cfc Gullkalven Equinor håver inn penger som aldri før, men det er lite som tilsier at selskapet vil bruke ei krone for mye på noe så usexy som ringvirkninger i Finnmark. Anonymkode: 2b6f8...6e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #9 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (1 time siden): De som har skutt gullkalven er fremdeles de som kjøpte bolig for en slikk og ingenting på 80- og 90-tallet. Selv de høye rentene som var den gangen ga langt lavere økonomisk belastning enn det folk har på de samme boligene i dag. Tenk deg en 3-roms på 90 kvm på st hanshaugen for den nette sum av 300.000 kr, eller stor villa på Frogner til 1.000.000. Anonymkode: 1281a...582 Slikk og ingenting på 80 og 90 tallet? Forklar påstanden din. Hint! Hørt om jappetiden? Hvordan tror du prisene var da? Anonymkode: 54558...4a7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 17. april #10 Del Skrevet 17. april Skutt " gullkalven" ? 😂 Ville vært dumt for da hadde de ikke hatt noe å danse rundt vettu.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #11 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gullkalven Equinor håver inn penger som aldri før, men det er lite som tilsier at selskapet vil bruke ei krone for mye på noe så usexy som ringvirkninger i Finnmark. Anonymkode: 2b6f8...6e7 Nå er vel ikke "journalister" alltid helt oppdatert på gamle ord og ordtak. Anonymkode: d2654...2b9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #12 Del Skrevet 17. april Vi nedbetalte huset på rett over 10 år. For meg har det vært helt uforståelig hvorfor folk trodde at renta vil holde seg på null i lang fremtid. Mange rundt oss kjøpte nye biler, reiste, pusset opp til den store gullmedaljen. Forbruk og sløsing, også blant relativ nyetablerte par med små barn. Vi stod ut den gang ved å ikke være med på alt mulig rart. Fast forward til nå. En del par har gått fra hverandre og var nødt til etablere seg på nytt, noe som er grisedyrt. Andre har tenåringer som nå er dyre i drift. Generelt mange som er blitt vant til det gode livet med romslig økonomi. Disse har det trangt nå, eller bedre sagt, de føler at de har det trangt. Det er ikke gøy å skru tilbake forbruket sitt. Vi står nå ut igjen, bare omvendt. Vi har ikke lån og har så smått begynt å unne oss ting, men da med egne oppsparte midler, ikke ved å makse ut lånet. Og får høre fra alle bauger og kanter at vi var heldige. Det irriterer meg faktisk. Anonymkode: 3d8fe...c36 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #13 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (1 time siden): De som har skutt gullkalven er fremdeles de som kjøpte bolig for en slikk og ingenting på 80- og 90-tallet. Selv de høye rentene som var den gangen ga langt lavere økonomisk belastning enn det folk har på de samme boligene i dag. Tenk deg en 3-roms på 90 kvm på st hanshaugen for den nette sum av 300.000 kr, eller stor villa på Frogner til 1.000.000. Anonymkode: 1281a...582 Tenk deg timelønn på 78,- i timen, 2000,- i husleie og 15 % rente. Det kosta den gangen også. Ja, jeg kjøpte og brukte nesten alt av penger på å bo den gangen også. Anonymkode: d2654...2b9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #14 Del Skrevet 17. april Har vært enslig, studert, fått barn og stort sett fokusert på å klare meg økonomisk. Aldri hatt noe overskudd til å betale ned ekstra. Anonymkode: 15791...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #15 Del Skrevet 17. april Jeg vil si at de som skaffet seg fastrente når renta var latterlig lav har gjort det veldig smart. For øvrig er jeg også enig i dette: AnonymBruker skrev (1 time siden): De som har skutt gullkalven er fremdeles de som kjøpte bolig for en slikk og ingenting på 80- og 90-tallet. Selv de høye rentene som var den gangen ga langt lavere økonomisk belastning enn det folk har på de samme boligene i dag. Tenk deg en 3-roms på 90 kvm på st hanshaugen for den nette sum av 300.000 kr, eller stor villa på Frogner til 1.000.000. Anonymkode: 1281a...582 De andre som kjøpte på gunstig tidspunkt og har nedbetalte boliger har også vært heldige. Men i år 2060 så kommer folk til å si "Åh, så heldige de som kjøpte en toroms i Oslo til tre millioner på 2020-tallet var!" For da ligger de leilighetene på 15 - 20 mill, og gjennomsnittslønnen vil sikkert ligge på et par millioner i året. De fleste av oss evner ikke å forestille oss fremtiden. Tror dere de på 80 - og 90-tallet så for seg at leilighetene kom til å være verdt 20 x så mye 40 år senere? Nei, det gjorde de ikke. Anonymkode: c5538...d8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #16 Del Skrevet 17. april Gullkalven er vel en konkurranse for studentdesignere i oslo. Anonymkode: f945d...bf7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #17 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Vi er blant de TS snakker om, kjøpte i 2010 og solgte i 2023, gjeldfri i dag siden vi prioriterte å nedbetale lånet da renta var lav istedet for å oppgradere bolig enten ved oppussing til "årets trender" hvert år eller flytte hvert 3-4 år til noe større og bedre. Alle sier vi er heldige som er i den situasjonen vi er i i dag, jeg mener selv at vi har jobbet hardt og lagt en innsats i det, samt ofret luksusferier, nye biler og annen luksus. Anonymkode: e9c4a...a1c Historisk sett har primærbehovene som strøm, bolig, klær, sko, renter-og avdrag på gjeld m.m blitt prioritert langt mer en trenden å øke den matrielle standarden. Da eneforsørgerstusen var vanleg innenfor dei fleste husholdninger utan gavepakker fra trygdekontoret (idag NAV) måtte de tøffe prioritering.til. Foreldre hadde langt dårligere råd, og de ble eit forbilde for mange barn-og ungdomer sine holdninger til økonomi, og sparing. Dette i motsettning til mange barn som de senere årene fått gullkortet / aksjepost i dåpsgave De som har har valgt å danse rundt gullkalven / boligen, og hengt seg på "årets trender" og finansiert sin velferd på lånte penger opplever nok noen utfordringer idag. Vanleg folk som har valgt å ikkje henge seg på "årets trend tog" og levd upåvirket av dem og levd mer nøkternt lever nok idag komfortabelt med sin lønn /pensjon, og har idag en komfortabel bufferkonto. Anonymkode: 2b6f8...6e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 17. april #18 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er vel ikke "journalister" alltid helt oppdatert på gamle ord og ordtak. Anonymkode: d2654...2b9 Jo men i den sammenhengen synes jeg gullkalven klinger bra. Gullkalven var en avgud og det et oljeindustrien og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #19 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mange har havnet i eit økonomisk uføre,,og sliter idag mer en før på grunn av økte renter, strømpriser,matvarer.boligkostnader m.m. De fleste betaler idag langt mer for dekke primærbehovene sine en tidligere. Mange har måttet foreta noen økonomiske omprioriteringer, og omstillinger i sin levestandard.. Etter mange år med lave historiske lav renter, strømpriser, matvarepriser har dei fleste fått tatt del i kjøpefesten , og økt sin matrielle levestandard. Den norske bank har valgt å øke renten iden hensikt å dempe forbruksveksten, og inflasjonen. Den norske krone er idag historisk lav i forhold til en rekke utenlanske valuta,og det inneberer importert innflasjon. Historen har fortalt til dei aller fleste som har levd en stund " at etter den søte kløe kommer ofte den sure svie " og dette er noe de har tatt høyde for i sin økonomiske planlegging. De som kjøpte / bygde boliger når renta falt som ein stein,og valgte å legge vekt på sparing, og betale ned gjeldgraden, til fordel for å øke sin levestandard med lånte penger har skutt gullkalven. Anonymkode: 2b6f8...6e7 Tja. Høyere rente og inflasjon er jo gull for oss med lån og da. Lønningene går opp men gjelden øker ikke. Faktisk kan det lønne seg å ikke betale avdrag en liten stund nå og heller betale avdrag med penger noen år frem i tid. Er vi heldige står vi plutselig i samme situasjon som de som kjøpte bolig på 80 tallet og var gjeldsfri leeeenge før de var pensjonister med store verdier. Anonymkode: 35585...bce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 18. april #20 Del Skrevet 18. april Majoriteten av den norske befolkningen har det fortsatt rimelig bra økonomisk sett. Bare se rundt i bybildet. Det er fortsatt fullt av folk som går rundt med kaffekopp til over 40kr/stk, Apple topper salgslistene med iPhone15Pro, 15Pro Max og 15, Samsung med S24 Ultra rett bak. Charterselskapene melder om godt salg og ganske så fulle fly til sommeren, og boligprisene er igjen på vei oppover. Så virker som om den generelle nordmannen fortsatt har det ok i hverdagen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå