AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #1 Skrevet 17. april 2024 Har gjeldsproblemer og fikk tips fra fastlegen om økonomisk verge til jeg kommer ovenpå igjen. Men hva kan liksom en verge gjøre med mine problemer? Vergen kan jo ikke gjøre noe mer med gjelden min en hva jeg og en økonomisk rådgiver kan. Isåfall, hva kan vergen gjøre? Og er det lett å si fra meg vergen igjen når jeg føler jeg ikke trenger det mer. Har hørt om folk som valgte det selv men ble nektet å si det fra seg igjen selv om de ble lovet på forhånd at de kunne det. Noen erfaringer? Anonymkode: 5397c...513
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #2 Skrevet 17. april 2024 Og kan man velge å forvalte pengene sine selv mens verge tar seg av regninger osv? Anonymkode: 5397c...513
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #3 Skrevet 17. april 2024 Noen her som vet litt om dette? Anonymkode: 5397c...513
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #4 Skrevet 17. april 2024 Frivillig forvaltning hos NAV er nok mer det som passer deg? Søk opp begrepet på NAV sine sider så står det greit forklart. NAV har også økonomisk rådgivning og kan hjelpe deg med å få oversikt osv. Ville begynt med å få en time til rådgivning og tatt det derfra :kr Anonymkode: 13170...dd8 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #5 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og kan man velge å forvalte pengene sine selv mens verge tar seg av regninger osv? Anonymkode: 5397c...513 Nei, det er nettopp det verge er; en som tar seg av alt av økonomi for deg, og bestemmer et visst "lommepenger"beløp du får hver mnd. Det bestemmer vergen hvor mye det skal være på. Alt annet går til regninger og utgifter, som vergen sørger for å få betalt som det skal. Anonymkode: 2d8ec...73c 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #6 Skrevet 17. april 2024 Søk heller råd...hjelp til å lage en plan på økonomien din, så du tar tilbake kontrollen. Først må faste utgifter betales, så gjelden...så maten... Anonymkode: 42844...fe2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #7 Skrevet 17. april 2024 Noen som har erfaring med dette da? Og hva kan vergen gjøre? Anonymkode: 5397c...513
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #8 Skrevet 17. april 2024 Verge kan hjelpe hvis du faktisk har midler til å betjene gjelder og øvrig forpliktelser, men har så dårlig økonomistyring at pengene flyr til andre ting. Men hvis du rett og slett har ikke nok til å overleve OG betale ned på gjelden så har verge veldig lite å bidra med, da er det gjeldsordning som gjelder. Anonymkode: a4dc3...b39
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #9 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Verge kan hjelpe hvis du faktisk har midler til å betjene gjelder og øvrig forpliktelser, men har så dårlig økonomistyring at pengene flyr til andre ting. Men hvis du rett og slett har ikke nok til å overleve OG betale ned på gjelden så har verge veldig lite å bidra med, da er det gjeldsordning som gjelder. Anonymkode: a4dc3...b39 Skjønner. Gjelden er ikke så gammel, så tror ikke jeg får gjeldsordning. Og har regnet ut at en del av det skal være nedbetalt om 2 år. Uansett så er gjeldsordning noe jeg håper å slippe. Anonymkode: 5397c...513
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #10 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner. Gjelden er ikke så gammel, så tror ikke jeg får gjeldsordning. Og har regnet ut at en del av det skal være nedbetalt om 2 år. Uansett så er gjeldsordning noe jeg håper å slippe. Anonymkode: 5397c...513 Har også time til gjeldsrådgiver, men det er en stund til. Anonymkode: 5397c...513
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #11 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner. Gjelden er ikke så gammel, så tror ikke jeg får gjeldsordning. Og har regnet ut at en del av det skal være nedbetalt om 2 år. Uansett så er gjeldsordning noe jeg håper å slippe. Anonymkode: 5397c...513 Hva er problemet? Har du ikke nok til å leve nøktern og betale gjelden samtidig? Eller er det bare vanskelig å holde budsjettet? Sistnevnt kan du få hjelp fra verge, men da må du faktisk ta imot hjelpen å høre etter når verge sier "nei, det har du ikke penger til". Det er også ikke gitt at får verge hvis du søker og statsforvalteren syns ikke at du trenger det. Anonymkode: a4dc3...b39
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #12 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er problemet? Har du ikke nok til å leve nøktern og betale gjelden samtidig? Eller er det bare vanskelig å holde budsjettet? Sistnevnt kan du få hjelp fra verge, men da må du faktisk ta imot hjelpen å høre etter når verge sier "nei, det har du ikke penger til". Det er også ikke gitt at får verge hvis du søker og statsforvalteren syns ikke at du trenger det. Anonymkode: a4dc3...b39 Problemet er at jeg har mye gjeld, og det blir trangt hver måned, men betaler på det og ingenting har gått til inkasso. Nei er ikke sikkert jeg hadde fått det, og har sagt til fastlegen at jeg må tenke på forslaget men føler litt press og han skal søke for meg hvis jeg sier ja. Eneste trøsten min nå er at alt med antageligvis blir bedre om to år. Får ikke refinansiering eller noe nå. Sa det til fastlegen. Da jeg var langt nede. Regner med at gjeldsordning heller ikke er så lett å få innvilget. Anonymkode: 5397c...513
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #13 Skrevet 17. april 2024 Skal til gjeldsrådgiver om en stund også. Spørs hva jeg får ut av det da. Anonymkode: 5397c...513
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #14 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er at jeg har mye gjeld, og det blir trangt hver måned, men betaler på det og ingenting har gått til inkasso. Nei er ikke sikkert jeg hadde fått det, og har sagt til fastlegen at jeg må tenke på forslaget men føler litt press og han skal søke for meg hvis jeg sier ja. Eneste trøsten min nå er at alt med antageligvis blir bedre om to år. Får ikke refinansiering eller noe nå. Sa det til fastlegen. Da jeg var langt nede. Regner med at gjeldsordning heller ikke er så lett å få innvilget. Anonymkode: 5397c...513 Det kan vel ikke være så mye med nedbetaling på to år? Hvis du klarer å betale alle regninger og å styre resterende midler til å dekke alt som er strengt nødvendig så skjønner jeg ikke helt hvorfor du trenger verge. Er det en stor psykisk belastning for deg å styre med dette, og tror du det blir bedre hvis du får "ukelønn" fra verge i stedet? Anonymkode: a4dc3...b39
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #15 Skrevet 17. april 2024 Synes det virker som om fastlegen ikke har peiling. Anonymkode: ded60...fc4
Gjest lavmålet Skrevet 17. april 2024 #16 Skrevet 17. april 2024 Måten du uttrykker deg på her får ialfall ikke meg til å tenke at du har behov for verge 😊
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #17 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det kan vel ikke være så mye med nedbetaling på to år? Hvis du klarer å betale alle regninger og å styre resterende midler til å dekke alt som er strengt nødvendig så skjønner jeg ikke helt hvorfor du trenger verge. Er det en stor psykisk belastning for deg å styre med dette, og tror du det blir bedre hvis du får "ukelønn" fra verge i stedet? Anonymkode: a4dc3...b39 Det er ganske mye, men ca halvparten er nedbetalt om to år og det er ca 230000. Står på hver regning hvor lang nedbetslingdtid det er igjen. Ja det høres mye ut på to år, men står da det på de forskjellige. Jeg betaler hver måned men blir trangt. Er forskjellige kreditorer da, ikke bare en regning. De to største lånene tar litt flere år en det, men jeg håper på at jeg får refinansiert den om to år når de andre er betalt. Er jo psykisk belastende, men må bare stå i det da jeg ikke får gjort så mye nå annet en å betale hver måned. Skal ihvertfall aldri ha sånn gjeld igjen. Vet jeg har vært dum. Nei, jeg tror det finnes andre løsninger en verge. Anonymkode: 5397c...513
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå