Gå til innhold

"Google" leser meldingene mine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste dagene har det skjedd et par ganger at jeg har fått reklame på Vg, Facebook osv. direkte basert på ting jeg har skrevet meldinger om. Det er ikke snakk om tilfeldigheter eller at jeg kan ha søkt på det samme på Google, men de er basert på helt spesifikke ord i meldingene og annonsene har dukket opp like etterpå. 
Hvordan hindrer jeg "Google" eller hvem som står bak i å gjøre dette?

Anonymkode: aac2e...cc6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg Doro telefon.

Anonymkode: 86e37...d91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken app bruker du til å skrive meldinger?

Anonymkode: 71c3c...3df

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd å sitte rundt et bord med venner og snakke om et bestemt tema, som jeg aldri har egentlig hverken studert, lest om eller hatt noe kunnskap om, og aldri skrevet ned eller googlet på telefonen. Dagen etter fikk jeg reklamer på Facebook om det vi hadde snakket om.

Hadde vi visst hva vi egentlig blir utsatt for, med tanke på overvåkning og påvirkning, så hadde vi fått K-PTSD hele gjengen.

Anonymkode: 5b763...072

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det der har hendt meg også (forrige innlegg). Pratet om et bestemt tema med noen, mener å huske det var på telefonen, også rett etterpå får jeg reklame om akkurat denne tingen på pcen som sto i samme rom. 

Anonymkode: 50a5a...e17

AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt sammen med noen kollegaer og snakket om at en av oss skulle på storbyferie om noen uker. En person anbefalte en spesiell restaurant i den byen og jeg ville google den for å se hvordan den så ut. 
Navnet på restauranten begynte på ordet The.... Jeg skrev The inn i søkefeltet og det første treffet som kom opp var akkurat denne restauranten.
Tilfeldig....? I don't think so!

Anonymkode: a553e...88e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som flere har jeg opplevd at jeg får annonser på ting jeg har prata om, så ikke rart du får det av å skrive visse ord. Den leser jo ikke alt, men har filter på "salgsmessige" ord eller noe. Jeg og samboer testet det også, og satt med vilje og sa "headset" og ulike versjoner av "lurer på hva slags headset jeg skal kjøpe". Fikk reklame for headset begge to, gitt.

Anonymkode: 45177...9ae

• Liker 2
Skrevet

Og dette fant du ut først nå? i 2024?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også merket det samme. Ting jeg har googlet, men ikke klikket på noen treff, kommer opp som reklame en stund etterpå. Har også merket at det jeg har snakket med noen om på Messenger, ofte blir første treffet om man søker på det....

En gang snakket jeg på Messenger med en kamerat av meg som hadde kjærlighetssorg. Kvinnen han hadde hatt et forhold til, var i et forhold og skulle gifte seg. De hadde hatt et forhold noen få måneder bare. Jeg spurte hva hun het. Han svarte. Rett etter at samtalen vår på Messenger var over, søkte jeg på Facebook på etternavnet hennes. Ikke fornavnet. Hun kom opp på første treff, øverst på lista likevel... Helt klart at Messenger/Facebook "lytter" til samtalene eller leser dem, og gir deg det de mener er de mest relevante treffene etterpå.

Anonymkode: cb8fb...c4b

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men TS samt dere som svarer med å dele deres egne sjokkerende opplevelser med dette i det siste; Har dere levd under en stein siste tiåret?? 🙈😂

Anonymkode: 35568...e91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har opplevd å sitte rundt et bord med venner og snakke om et bestemt tema, som jeg aldri har egentlig hverken studert, lest om eller hatt noe kunnskap om, og aldri skrevet ned eller googlet på telefonen. Dagen etter fikk jeg reklamer på Facebook om det vi hadde snakket om.

Hadde vi visst hva vi egentlig blir utsatt for, med tanke på overvåkning og påvirkning, så hadde vi fått K-PTSD hele gjengen.

Anonymkode: 5b763...072

Unødvendig å bagatellisere en alvorlig traumelidelse på den måten. 

Det er flere selskap som avlytter oss gjennom telefon og data hele tiden. De har tilgang til webcameraet ditt og de lytter. Dette er allmennkunnskap. 

Anonymkode: 141f1...c25

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Unødvendig å bagatellisere en alvorlig traumelidelse på den måten. 

Det er flere selskap som avlytter oss gjennom telefon og data hele tiden. De har tilgang til webcameraet ditt og de lytter. Dette er allmennkunnskap. 

Anonymkode: 141f1...c25

Det er ikke slik at absolutt alle vet det som er allmennkunnskap serru. 

Anonymkode: f6d77...9f2

Skrevet

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan hindrer jeg "Google" eller hvem som står bak i å gjøre dette?

Du kan vurdere å bytte søkemotor? Jeg bruker Duckduckgo, og opplever aldri det du beskriver.

Skrevet

Du kan slå av alle tillatelser som Google, og andre apper som Meta sine, har gitt seg selv. Klart at når disse appene har tilgang til appene for meldinger, samtaler, kamera, kontakter, mikrofon og så videre, så vet de MYE om oss. De er gratis i bytte mot vårt privatliv. Jeg har slått av alle tillatelser for Googles apper, selv om det kan gå utover funksjonen. Men jeg bruker ikke Google til annet enn søk på nettet, og da trenger de ikke alle disse tillatelsene. Metas apper har jeg ikke i telefonen min. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg traff en dag en bekjent på gaten. Hadde ikke sett ham på mange år, og hadde ikke tenkt på ham heller, men hadde nummeret hans lagret. Vi pratet sammen i noen få minutter, og jeg gikk videre. Så tok det vel maks fem minutter før jeg fikk varsel om venneforslah fra inatagram: "XX (den bekjente jeg nettopp hadde truffet) er på Instagram". Jeg hadde aldri søkt på denne personen.

Så ja, mobilen får med seg myye.

Anonymkode: aec33...130

AnonymBruker
Skrevet
Zenobia skrev (3 timer siden):

Du kan vurdere å bytte søkemotor? Jeg bruker Duckduckgo, og opplever aldri det du beskriver.

Å bytte søkemotor vil ikke hindre Google i å lese meldingene mine...

Anonymkode: aac2e...cc6

AnonymBruker
Skrevet

Paranoia tema. Ikke heldig samtale.

Anonymkode: 7d2cb...9de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...