Gå til innhold

Hverdags problemet, rydding, mannen tror jeg er gal.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Litt syteinlegg, men litt for å bare få det ut og gjerne med noen tilbakemeldinger.

Jeg og mannen bor sammen og vi har fire barn, 1, 4, 5 og 10 år. 

I det siste har han vært stille, svart frekt, holdt seg til å game og som vanlig ikke gjort noe i huset. Han klager og syter over rot og mener vi har for mange ting. 

Jeg er uenig, jeg mener vi har de tingene vi trenger og bruker, men ingen legger tilbake på plass, ingen andre rydder, vasker klær, steller i hagen osv. Jeg gjør absolutt alt utenom henting/levering i barnehagen. Når jeg da må ta andre oppgaver for å det litt rent, så hoper det seg opp der jeg ikke er og plukker opp etter andre.

Jeg har spurt hvorfor han er sur, og han sier det er fordi jeg har startet for mange ting på en gang. Vasking av gulv, henge ut tepper, rydde klær osv. Prøver ta en skikkelig rengjøring her, sortere ut hva vi ikke trenger osv. Trodde han skulle bli glad og si noe positivt når jeg nå tar skikkelig tak for oss med en ettåring på armen.. så får jeg bare slengt dette på meg og beskjed om at jeg er mentalt syk som orker ha det så rotete. 

Sannheten er at jeg holder på å bryte sammen, kunne trengt en dag fri, trengt at han ble med å rydde og ja, han slenger fra seg når han kommer hjem. Han jobber mye og jeg er hjemme pga barna, så forstår han også har mye. Samtidig bruker han all fritid på spill, wow, age of empires osv. Men jeg tør ikke spørre ham mer, for når han da gir etter og hjelper, kaster han ting jeg trenger og bruker istedet for å legge på plass...for han kan visst ikke finne ut hvor skittentøy og tallerkener skal hen...

Hvordan skal jeg håndtere dette, finnes det noe metode for å få nok sinnsro til å hjelpe ham?  Hva ville dere gjort?

Anonymkode: c0086...468

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din oppfører seg som en egoistisk drittsekk. Familievernkontoret neste. 

Anonymkode: 7e5a9...840

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

4 barn under 10 krever at begge foreldre bidrar mye. Det ser dermed ikke så lovende ut for dere.. 

Anonymkode: 1f17d...162

• Liker 3
Skrevet (endret)

Tror du bare må fokusere på å lære barna å putte på plass etter seg, så kanskje de heller irettesetter sin far etter hvert.

Evt merk skuffer, skap, skohyller og knaggrekker med postit lapper (eller større ark i farger) der det står hva som skal være der.

Men ja, forstår frustrasjonen veldig godt. Mannen her er veldig flink til å ta utejobber, men slurver fælt med å rydde opp etter seg.

Endret av Mt3
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte hjelper det å bite i seg bitterheten, og svare oppriktig og ikke-kritiserende "ja, det ble visst litt mye på en gang her - det blir jo fint til slutt, men skjønner at det ser mye ut underveis. Men vi er jo ganske mange som roter, så vanskelig for meg å få alt på plass. Jeg vet at du har mye på jobb, men det ville hjulpet veldig om du begynte å sette inn ting du har brukt i oppvaskmaskina, og tok med klær etter deg til skittentøyskurven på badet. Da er det lettere for meg å holde det rent og pent"

Krever litt å klare å ha en sånn samtale saklig mens han sutrer, men de fleste responderer bedre når man er litt ydmyk, tar noe selvkritikk, forklarer hvorfor ting blir som de blir, og ber om hjelp på en måte som er litt vanskelig å avslå. Om han sier ja, men ikke følger opp, så får du bare, hver gang han har brukt noe, si "åh, kjære, du tar den tallerkenen med en gang så det ikke hoper seg opp, ikke sant? :*" og hvis han ikke orker, si "men da klager du ikke neste gang det er veldig rotete her og jeg må gjøre alt på en gang?". Forhåpentligvis tar han poenget et sted på veien her.

Anonymkode: 6b8d0...9af

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis det er sånn som du sier synes du bør true med å gå. Det er ikke et alternativ å ikke bidra når man har 4 barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen hjertelig takk for fine svar, det hjelper så utrolig mye å lese hva jeg kan si og hvordan jeg skal vektlegge dette.

Selv om jeg har lært så mye av å gjøre dette med barna, hjelper det med den støtten for er mer sinne når en annen voksen gjør dette. Det å legge fra seg bitterheten er ikke lett da nei. Der kan jeg kanskje få øvet meg litt nå, tusen takk. 

Jeg er ikke noe god på å organisere altså, har blitt bedre og jobber med til nye mål. Det å sette merker på skuffer tror jeg blir neste, tusen takk! 

Barna er flinke til å putte på plass, mye, selv 1 åringen hjelper, men de kan absolutt bli bedre, innenfor rimelighetens grenser såklart. Takk for innspill, det letter hjertet med de oppmuntrende ordene. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei.

Litt syteinlegg, men litt for å bare få det ut og gjerne med noen tilbakemeldinger.

Hvordan skal jeg håndtere dette, finnes det noe metode for å få nok sinnsro til å hjelpe ham?  Hva ville dere gjort?

Hvorfor trenger du hjelp til å hjelpe HAN oppføre seg som en ansvarlig voksen når det er han som skal hjelpe DEG med å drifte AS FAMILIEN sammen? 

Fokuset ditt (og hans) er jo helt feil her - det finnes ikke en normal mann i verden som ikke klarer basic oppgaver om de virkelig prøver. men om de ikke gidder fins det mange...

Endret av Carrot
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å true med å gå synes jeg ikke hører hjemme i et sundt forhold, neste gang skal man true da også? Vet ikke helt om jeg ville gjort det om det ikke var helhjertet og jeg hadde faktisk ønsket å gå, det vil vel bare skape mer avstand? 

Familievernet gikk vi til, jeg oppsøkte dem og vi hadde noen timer, men han hadde ikke interesse og lærte heller lite. Jeg derimot elsker jo psykologi, så da ble det kanskje enda vanskeligere for ham. Vil han skal gå alene kanskje, men kan jo ikke skyve ham dit 😂

Skrevet

Tror det ville være greit å lage noen felles regler i huset. Feks, ingen spilling/hobby på de voksne før oppvask/klesvask/rydding/legging av små unger var gjort...

I tillegg er det dumt å ta mange ting på en gang. Tenk heller at du rydder et rom om gangen.

Feks stue mandag, tirsdag bad etc.. kjøkken rydder man jo hver dag, men en fast dag til å vaske over skap eller gulv om det trengs.

Da blir det mer system, og kanskje litt mer ryddig på sikt, istedenfor at man tar en gigantisk sjau innimellom.

Forslaget om samtale på familievernkontoret er heller ikke dumt.

AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Hvorfor trenger du hjelp til å hjelpe HAN oppføre seg som en ansvarlig voksen når det er han som skal hjelpe DEG med å drifte AS FAMILIEN sammen? 

Fokuset ditt (og hans) er jo helt feil her - det finnes ikke en normal mann i verden som ikke klarer basic oppgaver om de virkelig prøver. men om de ikke gidder fins det mange...

Neida, ser den, men synes alternativene er i duren, enten må jeg ut eller ham. De andre er at han må ta tak i seg selv, evt sjekke for depresjon osv og da krever det at han selv ser det og jeg kan ikke gjøre det for ham, kun hjelpe så godt jeg kan. 

Hvor tenker du jeg skal legge fokus og hvordan i utføre i praksis? Kan du utdype litt for vil gjerne høre om andre tanker og alternativer😊👍

AnonymBruker
Skrevet

Prater ikke du og mannen sammen?

Ser han ikke dine behov? Ser du hans? Hva skjedde med å løfte hverandre opp og hjelpe hverandre?

Hallo? Hva er vitsen med å være sammen (kjærester, seksuelt) om man ikke er kjærlig med hverandre? Da kan jo du bo i ditt hus, også kan han bo i sitt, også kan barna ha mamma-uker, og pappa-uker. 

Anonymkode: 24c31...fce

AnonymBruker
Skrevet

Jobber mannen mye for at du skal kunne være hjemmeværende? 

Anonymkode: 80ddb...c86

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Neida, ser den, men synes alternativene er i duren, enten må jeg ut eller ham. De andre er at han må ta tak i seg selv, evt sjekke for depresjon osv og da krever det at han selv ser det og jeg kan ikke gjøre det for ham, kun hjelpe så godt jeg kan. 

Hvor tenker du jeg skal legge fokus og hvordan i utføre i praksis? Kan du utdype litt for vil gjerne høre om andre tanker og alternativer😊👍

Du kan jo starte med å spørre om han mener dere har en god arbeidsfordeling av oppfgavene knyttet til hjemmet og liste opp ting som du gjør hver dag - forbered deg litt, skriv ned en ukeplan over aktiviteter og spør hvem han tror det er som gjør disse.. Det kan være han har et poeng i at det å ha mindre ting tvinger frem et behov for mer ryddighet og orden - men først må han jo ta del i de oppgavene selv da før han kankitisere deg for at det ikke gjøres..

AnonymBruker
Skrevet

Hva har han gjort de gangene han har vært i pappaperm? 

Anonymkode: d371c...7b5

• Liker 1
Gjest takinova
Skrevet

Litt sent å si det, men vanskelig å forstå at du har valgt å få FIRE barn sammen med ham om dette er standarden han etterlever.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...