Gå til innhold

Hva er lurest med tanke på nedbetaling av kredittkortgjeld?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Trenger innspill til hvordan jeg på best mulig måte kan betale ned kredittkortene mine raskest mulig og hva som lønner seg, i tillegg har jeg restskatt å ta hensyn til. 

Har skjært seg skikkelig med økonomien de siste månedene pga. arbeidsløshet og lang saksbehandlingstid hos NAV, men nå får jeg både etterbetalt fra NAV og har startet opp i full stilling igjen og vil få lønn for 1,5 mnd i mai. 

Det kommer til å ta noen måneder å få kvittet seg med alt og bygd buffer, men jeg er motivert og ser at gjelden fortsatt er håndterlig.

Har denne måneden betalt inn minimum på begge to kredittkort, og neste forfall løper etter lønn i mai.

Kredittkortgjelden fordeler seg slik:

Coop Mastercard -  rest 24 000 kr. Det er nå rentebærende saldo, og nominell rente er på 22,60%, dette er den høyeste renten.

Santander Kredittkort - rest 36 000 kr, rentebærende saldo, nominell rente er 14,80%, så jeg har mer i gjeld på dette kortet, men renten er lavere.

Jeg vil få utbetalt 53 000 kr i midten av mai, og har mulighet til å leve veldig sparsommelig fremover. Trenger ikke å tenke på husleie, bor hos familie nå og slipper å betale bidrag før økonomien har stablet seg på beina.

Ellers vil jeg realistisk sett sett ha ca. 6000- 5000 kr til andre utgifter inkl. mat, avhengig av hvor flink jeg er.

Hva vil være det smarteste med tanke på å betale kredittkortene i mai? Jeg vil få utbetalt for lite til å kunne innfri begge kredittkortene, men likevel til å kunne kvitte meg med mesteparten.

Tenker jeg feil om jeg prioriterer å betale ut Coop Mastercard først i sin helhet siden den har høyest rente, selv om det er lavest saldo? Da får jeg kvittet meg med rentebærende saldo på det kortet og vil sitte igjen med ca. 28 000 kr på bankkonto. Videre tenker jeg det er smart å betale inn mest mulig på Santander, men jeg vil ikke klare alt i mai uansett.

Coop Mastercard har rentefri utsettelse i 45 dager, så betaler jeg inn hele beløpet først og blir kvitt gjelden der, så tenker det kan være taktisk og bruke det til å trekke kort på de tingene jeg må ha i dagligvarer osv. og heller betale vanlig faktura i juni, også bruke det meste av midlene som står på min bankkonto til å betale inn på Santander i mai. Si at jeg feks. betaler inn ca. 20 000 kr av de 36 000 kr i mai, så vil jeg sitte igjen med 16 000 kr i rentebærende saldo hos Santander.

Det er også mulig å overføre penger til konto fra Coop Mastercard, det er et engangsgebyr på 35 kr + 1% av overført beløp, uten at rentene begynner å løpe. Om jeg overfører til kontoen min 16 000 kr for å få betalt ut Santander, så vil det koste ca. 170 kr i gebyr, men vet ikke helt om det lønner seg kontra rentebærende saldo på 16 000 kr hos Santander? Beklager at jeg er ikke så god på dette med å regne ut rentebærende renter.

I juni vil jeg få noe mindre utbetalt pga. ferietrekk, men skal etter avtale med leder ta ut minst mulig ferie og vil bare ha ca. 2 uker trekk, så vil kanskje få utbetalt 20 000 kr i juni.

I juli er jeg tilbake til normal lønn, med skattetrekket jeg har satt nå på 23% vil jeg ha utbetalt ca. 32 000 kr. (Planlegger å justere opp skattetrekket senere i år når jeg har kvittet meg med mest mulig gjeld).

Så var det restskatten, den er på 30 000 kr, den må jeg betale innen utgangen av august, jeg slipper rentene på 6% om jeg betaler innen utgangen av mai, og da vil det bli lagt på renter fra i fjor om jeg ikke betaler inn. Nå har jeg ikke sittet og finregnet på hvor mye ekstra det blir i renter, men jeg tror siden kredittkortene har såpass høy rente at det vil lønne for meg å prioritere kredittkortene først i stedet for å betale ut restskatten i mai, også tenke at restskatten skal være innbetalt i sin helhet innen utgangen av august.

Takknemmelig for innspill for hva som er lurest å gjøre. Jeg skal  klare å kvitte meg gjelden og bygge en buffer sånn at jeg ikke havner i den situasjonen igjen. Har også som mål å kvitte meg med et av kredittkortene slik jeg sitter igjen med kun et som jeg skal ha som reserve. 

Anonymkode: ac3b7...9eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du tenker rett her jeg. Betal ned Coop først, så Santander. Så restskatt.

Angående restskatten forfaller vel den ene halvparten 20. august og den andre 24. september?

Å bruke kredittkort på nye innkjøp, for heller å bruke frie midler til å betale ned rentebærende saldo er en god idé om man har struktur og klarer å ikke kjøpe mer enn man skal.Tror du at du kan bli fristet, hadde jeg holdt meg unna det.

Du er kjempeflink som rydder opp ❤️

Anonymkode: edaf4...8ed

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes du tenker rett her jeg. Betal ned Coop først, så Santander. Så restskatt.

Angående restskatten forfaller vel den ene halvparten 20. august og den andre 24. september?

Å bruke kredittkort på nye innkjøp, for heller å bruke frie midler til å betale ned rentebærende saldo er en god idé om man har struktur og klarer å ikke kjøpe mer enn man skal.Tror du at du kan bli fristet, hadde jeg holdt meg unna det.

Du er kjempeflink som rydder opp ❤️

Tusen takk for overraskende hyggelig og motiverende ord. Jeg har aldri hatt restskatt før, det er første gangen... 

Om jeg kan betale restskatten i to puljer i august og september høres det jo mye bedre ut og overkommelig og ta dette til slutt.

Ja jeg får se det litt an på det med å trekke kredittkort for å bruke frie midler til å betale ned rentebærende saldo. Det er jo fort å tro at man har mer penger man kan.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også sette ned skattetrekket ditt slik at du får mer utbetalt nå og så enten justere det opp igjen seinere eller sette av penger til restskatten resten av året, etter at gjelda er betalt.

Anonymkode: 507cd...488

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kan også sette ned skattetrekket ditt slik at du får mer utbetalt nå og så enten justere det opp igjen seinere eller sette av penger til restskatten resten av året, etter at gjelda er betalt.

Anonymkode: 507cd...488

Ja det har jeg også vurdert å gjøre, men synest allerede 23% er litt lavt trekk. Samtidig har jeg jo nesten ikke hatt inntekt før i år. Synest også det er kjipt å betale restskatt, jeg er vant med å alltid få litt tilbake, menmen, gjeld må jo selvfølgelig prioriteres først!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det har jeg også vurdert å gjøre, men synest allerede 23% er litt lavt trekk. Samtidig har jeg jo nesten ikke hatt inntekt før i år. Synest også det er kjipt å betale restskatt, jeg er vant med å alltid få litt tilbake, menmen, gjeld må jo selvfølgelig prioriteres først!

Jeg ville ikke sjonglert med skattetrekket i denne situasjonen.

Det ser ut som du fint vil klare å betale ned gjelden din raskt uten å gjøre det.

Når det gjelder restskatten, koster det deg etter rentefradraget under 1000 kroner å betale ved forfall, kontra 31. mai. Det er jo ikke store summen. og jeg hadde selv ikke begynt å sjonglere med noe for å unngå det i hvert fall.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...