Gjest Vitne til vold i dag Skrevet 8. februar 2006 #1 Skrevet 8. februar 2006 Jeg var vitne til umotivert vold på t-banen i dag tidlig. Det skjedde heldigvis uten våpen og offeret tok ikke igjen, men ga klar beskjed om at 70 prosent av trafikantene var klar til å banke ..... ut av voldsmannen. Er noen redde? Og hvordan vil dere reagere på umotivert vold hvis det oppstår? Bare stå paralysert og se på og prøve gjøre dere usynlige, eller stå sammen? Jeg blir så sint at jeg tror jeg ville reagert om f.eks. kniv var involvert, men da måtte flere reagert og ikke kun meg alene... Jeg er i mot vold av alle slag, bare så det er sagt, men skal man stå og se på at ett uskyldig offer blir f.eks. knivstukket?... når man samlet kunne forhindret dette?
Gjest Jalileh Skrevet 8. februar 2006 #2 Skrevet 8. februar 2006 Jeg har vært vitne til vold mange ganger. Kun en gang jeg har grepet inn. Men da kjente jeg personen, så da var det annerledes. Til tross for at jeg grep inn så hjalp det svært lite. Dette var en slosskamp i mellom to gutter, og jeg som en jente på 165 cm hadde svært lite å stille opp med. Jeg bare hang og slang oppå ryggen til han ene. Ellers da jeg har vært vitne til vold så har jeg blitt helt paralysert, ja. Har også sett andre rundt meg som enten later som ingenting, eller som bare står og ser på. Men jeg er enig i at de som har noe å stille opp med...en sterk person(er) burde gjøre noe. Blir også skikkelig provosert når folk bare står der og glaner.
jordbær Skrevet 8. februar 2006 #3 Skrevet 8. februar 2006 (endret) Merket at jeg faktisk er mer skeptisk. Tar både t-bane og tog daglig.. Og reiser forbi Oslo S to ganger daglig. Det er jo ev. der noe stort vil skje, her i oslo.. Og det er ikke så morsomt å reise der i de mest travle tidene på døgnet. Men men. Kan ikke la frykt stoppe oss uansett. Når det gjelder å stå mellom to som sloss med f.eks. kniv, ville jeg nok ikke gjort det, men heller fått tak i politi/vakt. Kanskje før ville jeg gått mellom dem, men ikke nå som jeg har smått i magen. Litt egoistisk kanskje, men jeg har aldri tenkt slik før.. er nok instinktet.. Men det er klart man skal reagere! Ser jo ikke på voldshandlinger uten å reagere! Endret 8. februar 2006 av jordbær
-Fisken- Skrevet 8. februar 2006 #4 Skrevet 8. februar 2006 Jeg reiser med buss, trikk og t-bane daglig, kjører forbi byen minst 2 ganger daglig. Nei, jeg er ikke redd. Og ja, hadde det skjedd noe, ville jeg nok prøvd å få roet det ned.
Seigdama Skrevet 8. februar 2006 #5 Skrevet 8. februar 2006 Når vi ser hvordan det gikk med han Kjetil på Holmlia-bussen for en stund siden, beviser vel det tydelig hvor mye folk bryr seg. Alle på den bussen skulle vært straffet.
Gjest Nemesis Skrevet 8. februar 2006 #6 Skrevet 8. februar 2006 Jeg har heldigvis aldri vært i en slik situasjon, så jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert. Mange reagerer vel med sjokk og blir "lammet", det kan vel være en grunn til at folk ikke griper inn. Umulig å si hvordan man selv ville reagert før man står midt oppe i det. Jeg tror ikke jeg heller hadde fysisk grepet inn i en slåsskamp mellom to stk (jeg er ikke akkurat noen fysisk utfordrer av størrelse eller krefter), men jeg håper da at jeg hadde hatt gangsyn nok til å i det minste ringe politiet.
Gjest Jalileh Skrevet 8. februar 2006 #7 Skrevet 8. februar 2006 Når vi ser hvordan det gikk med han Kjetil på Holmlia-bussen for en stund siden, beviser vel det tydelig hvor mye folk bryr seg. Alle på den bussen skulle vært straffet. ← ahh...ja.
Christiane Skrevet 8. februar 2006 #8 Skrevet 8. februar 2006 Jeg unngår både trikk og buss, i de fleste tilfeller. Det har jeg egentlig alltid gjort. Den eneste typen kollektiv transport jeg egentlig liker er blåtrikken.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #9 Skrevet 8. februar 2006 Alle på den bussen skulle vært straffet. ← Lett å si når man ikke var tilstede selv. Hva om en av de reisende var en gammel dame på 80 år, en blind eller en far som hadde sin 2 mnd gamle baby på fanget. Burde disse vært straffet også?
-Fisken- Skrevet 8. februar 2006 #10 Skrevet 8. februar 2006 Lett å si når man ikke var tilstede selv. Hva om en av de reisende var en gammel dame på 80 år, en blind eller en far som hadde sin 2 mnd gamle baby på fanget. Burde disse vært straffet også? ← Du skjønte forhåpentligvis poenget hennes.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #11 Skrevet 8. februar 2006 Du skjønte forhåpentligvis poenget hennes. ← Nei Jeg er enig i at NOEN burde gjort NOE. Men det er lett å si når man ikke var tilstede selv. Har selv vært vitne til et illebefinnende der ingen (inntill jeg og en annen) gjorde noe. Og da var det ikke sankk om vold i bildet. Folk blir lammet, og jeg tror det for mange (desverre) er en naturlig reaksjon.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #12 Skrevet 9. februar 2006 Det er kanskje viktig å være bevisst på hvordan man vil reagere om noe oppstår. Men om man selv er den eneste som er bevisst, og i tillegg er kvinne uten f.eks svart belte i karate er det lite man kan gjøre...alene... Jeg var vitne til grov vold mot min eks og hans bror. De var ikke helt edru og ble sparket mens de lå nede osv. Ingen gjorde noe da to stykker (speedfreaks) gikk løs på dem utenfor et utested. Jeg løp over gata og stoppet første taxi og fikk sjåføren til å ringe politiet som raskt kom til stedet men ikke raske nok til å ta de to. Etterpå var jeg helt skjelven...
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #13 Skrevet 9. februar 2006 Jeg har vært vitne til vold mange ganger. Kun en gang jeg har grepet inn. Men da kjente jeg personen, så da var det annerledes. Til tross for at jeg grep inn så hjalp det svært lite. Dette var en slosskamp i mellom to gutter, og jeg som en jente på 165 cm hadde svært lite å stille opp med. Jeg bare hang og slang oppå ryggen til han ene. Ellers da jeg har vært vitne til vold så har jeg blitt helt paralysert, ja. Har også sett andre rundt meg som enten later som ingenting, eller som bare står og ser på. Men jeg er enig i at de som har noe å stille opp med...en sterk person(er) burde gjøre noe. Blir også skikkelig provosert når folk bare står der og glaner. ← Det der er så jævlig lett å si for en jente. Selv har jeg gått inn i slosskamper og kastet bort folk som er mye større enn meg, med det resultatet at den som ble banket opp nesten fyker på meg etterpå. Utakk er verdens lønn. Er det en slosskamp så er det ofte en grunn til det.
aline Skrevet 9. februar 2006 #14 Skrevet 9. februar 2006 (endret) nei, jeg er ikke mer redd for å ta buss, bane og trikk verken i selve oslo sentrum eller utenfor. blind vold har skjedd hele den tiden jeg har bodd i oslo, det er ikke noe som kun skjer nå pga urolighetene ellers. og at 70% av de reisende skulle være lystne til å banke ..... ut av den som angrep, håper jeg inderlig du tar feil i, for ellers er det faktisk 70% tikkende bomber iblandt reisende på t-banen, og DET er skummelt. og om det er blind vold, så har vel verken religion, kultur eller annen identitet noe med resten av trusselbilde, blind vold er blind, den kommer fra og rammer uvilkårlig. men er selv ikke mer redd verken i forhold til blind vold eller pga nyhetsbildet ellers. og om jeg ville gjort noe, det er jeg rimelig sikker på. selv om jeg ikke vil garantere at jeg hadde gått imellom, for det vet jeg ikke om hadde gjort situasjonene noe bedre da jeg er for liten og for lite vitende om hvordan skille hvem som helst, men jeg ville uansett sørget for at det ble kontaktet vakter/politi, folk som vet hvordan man skal håndtere slike saker. har vært truet av en 3 ganger min størrelse tidligere, og vet litt hvordan jeg reagerer i truende situasjoner, så ja, jeg ville reagert. uten å kunne si hvordan, for det kommer an på situasjonen. Endret 9. februar 2006 av aline
jordbær Skrevet 9. februar 2006 #15 Skrevet 9. februar 2006 Derfor skal man være jævlig forsiktig med å blande seg borti, med mindre man vet hva man gjør. Det man derimot kan gjøre - er å forsøke å skaffe rask hjelp av andre. Iallefall sette i gang en reaksjon, slik at det går opp for noe at dem må gjøre noe. Mennesker er rare dyr. I slike situasjoner er det vanskelig å reagere raskt. Man blir på en måte bare stående helt hjelpesløs.. Det er veldig vanlig og helt naturlig i nødsituasjoner. Om det er en mann som faller om på gata, eller en slosskamp. Man kan si at man vil reagere sånn og sånn.. Men det vet man faktisk ikke før man står midt i den. Fagfolk får trening i hvordan man håndterer slikt. Det gjør ikke vi vanlige. Vi har bare en hjerne som enten stopper opp, eller en som stopper opp og samtidlig klarer å handle og forsøke å gjøre det beste ut av det.
Gjest Jalileh Skrevet 9. februar 2006 #16 Skrevet 9. februar 2006 Det der er så jævlig lett å si for en jente. Selv har jeg gått inn i slosskamper og kastet bort folk som er mye større enn meg, med det resultatet at den som ble banket opp nesten fyker på meg etterpå. Utakk er verdens lønn. Er det en slosskamp så er det ofte en grunn til det. ← Hva mener du jeg har å stille opp med når to fyrer på nesten 90 kg og begge på over 180 cm sloss? Jeg prøvde i allefall, men følte meg bare som en liten mygg på ryggen til han ene. Skal jeg gå til anskaffelse av våpen da, kanskje? Eller har du andre råd å gi? Kan du kanskje gi meg noen gode teknikker på hvordan man skal sloss? Siden du kan det altså?
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #17 Skrevet 9. februar 2006 Hva mener du jeg har å stille opp med når to fyrer på nesten 90 kg og begge på over 180 cm sloss? Jeg prøvde i allefall, men følte meg bare som en liten mygg på ryggen til han ene. Skal jeg gå til anskaffelse av våpen da, kanskje? Eller har du andre råd å gi? Kan du kanskje gi meg noen gode teknikker på hvordan man skal sloss? Siden du kan det altså? ← Tror ikke du skjønte hva jeg mente. Det er jævlig lett for en jente (hva kan bittelille søte jeg gjøre da? skaffe våpen?) å irritere seg over at menn ikke bryter inn i en slosskamp. Hopper du inn i noe du ikke har oversikt over kan du ende opp med å bli stukket av kniv av fyren du forsøkte å hjelpe.
Gjest Jalileh Skrevet 9. februar 2006 #18 Skrevet 9. februar 2006 Tror ikke du skjønte hva jeg mente. Det er jævlig lett for en jente (hva kan bittelille søte jeg gjøre da? skaffe våpen?) å irritere seg over at menn ikke bryter inn i en slosskamp. Hopper du inn i noe du ikke har oversikt over kan du ende opp med å bli stukket av kniv av fyren du forsøkte å hjelpe. ← Ahaa... Ja jeg misforsto. Forstår deg nå, og ja...så lenge det er våpen med i bildet, da er det kanskje ikke så rart at man holder seg unna. Har gjort det selv jeg, men allikevel klarer jeg å irritere meg over de som ikke griper inn. Dobbeltmoral? Ja.
Seigdama Skrevet 9. februar 2006 #19 Skrevet 9. februar 2006 Lett å si når man ikke var tilstede selv. Hva om en av de reisende var en gammel dame på 80 år, en blind eller en far som hadde sin 2 mnd gamle baby på fanget. Burde disse vært straffet også? ← Nei det burde de ikke. Men hvis du har sett bildene fra overvåkingskameraet på bussen, så var det ikke slike passasjer er der. Der satt det "oppegående mennesker" som satt og så ut av vinduet osv, for å slippe å se det som foregikk. Selvfølgelig mener jeg ikke at hvem som helst skal blande seg inn i alt, men i dette spesielle tilfellet var bussen "full av folk" og jeg tror at sammen så kunne de nok ha klart å hindre disse ungdommene i det de gjorde.
Gjest 2324 Skrevet 9. februar 2006 #20 Skrevet 9. februar 2006 Jeg er ikke redd. Hadde jeg vært vitne til vold, hadde jeg ikke blandet meg inn, men prøvd å få tak i politi. Å blande seg inn i slosskamper er rett og slett idiotisk, man vet aldri hva som kan skje, og heller ikke om noen av de involverte har våpen. Broren min blandet seg inn i en slosskamp en gang, hvor det var mange som hoppet på en person som gikk alene, det resulterte i at han fikk et slag midt i ansiktet, og besvimte. Legen sa at om nesebeinet hans hadde blitt slått et par millimeter lenger opp, hadde det stoppet all oksygentilførsel til hjernen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå