Gå til innhold

Tar de fleste opp billån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Syns nesten alle jeg kjenner, familie,  naboer og bekjente har så dyre flotte biler. Vet de ikke nødvendigvis har så god råd heller. Så tipper det er svært vanlig å låne penger til bil? Jeg ville aldri gjort noe slikt og fornøyd med min fjonge enkle lille Fiat. 

Anonymkode: 76c80...8a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er et spørsmål om prioriteringer.

Hvis du er glad i bil, og har råd til det, så ser jeg ikke helt hvorfor man ikke skal kunne kjøpe seg en dyrere bil. Så bruker man kanskje mindre penger på noe annet (f.eks. bolig, uteliv, mat, ferier, osv.)

Om en bil er belånt finner du enkelt ut her:

Søk i heftelser - Brønnøysundregistrene (brreg.no)

Ved å skrive bilens registreringsnummer. Merk at du ikke her finner lån med sikkerhet i annet enn selve bilen (billån).

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange med billån. Mange jeg kjenner baker det også inn i boliglånet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt billån, men så solgte jeg bilen og kvittet meg med utgiften, så kjøpte meg en bil jeg kunne betale for med en gang i stedet. Det er SÅ deilig å slippe billån😂

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle jeg ha råd til å kjøpe en mer driftsikker bil når jeg fikk en jobb med lang reisevei så måtte jeg ha lån. Jeg hadde en gammel drittbil som sang på siste verset, men som jeg ikke hadde råd til å oppgradere fordi jeg gikk arbeidsledig. Hadde ikke sparepenger å ta av rett og slett. 

Anonymkode: 78628...61b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har pengene mine plassert i ting som gir bedre avkastning enn renta på et billån, så kommer til å ta opp billån når jeg trenger ny bil om noen år.

Anonymkode: c4b7c...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Syns nesten alle jeg kjenner, familie,  naboer og bekjente har så dyre flotte biler. Vet de ikke nødvendigvis har så god råd heller. Så tipper det er svært vanlig å låne penger til bil? Jeg ville aldri gjort noe slikt og fornøyd med min fjonge enkle lille Fiat. 

Anonymkode: 76c80...8a3

Ja mange gjør nok det. Og det handler som nevnt om prioriteringer. Driftssikkerhet og for mange ikke minst kollisjonssikkerhet som der din enkle fjonge lille Fiat neppe er helt i tetsjiktet. 

Anonymkode: fbf13...f21

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner ingen som har billån, og har aldri hatt det selv heller. 

Anonymkode: b9c81...ed5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange gjør det, men det er vel etter en kost/nytte-analyse. 

Hadde jeg vært helt avhengig av bil i jobben, hadde nok jeg også tatt opp lån for å få en driftsikker bil. Ville nok ikke kjøpt dyrere enn at jeg kunne betalt ned på 3-4 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har aldri hatt det. Begynte å spare, kjøpte en rimelig bil, sparte videre, kjøpte en ganske dyr bil, og så videre. Så kjører bra bil, uten lån. Opplever det som ganske vanlig i omgangskretsen.

Det er jo et relativt dyrt lån. Så ganske tullete å ikke bare spare opp selv i forkant av bilkjøp i stedet. 

Anonymkode: f74e6...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et veldig billig boliglån. Valgte derfor å ikke bruke all egenkapitalen i boligen, men heller bruke det på å cashe ut en ny bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ikke lån på noen av bilene, heller ikke den nyeste, som var ganske dyr. Men vi bruker generelt ikke mye penger i hverdagen, så mye går rett til fondssparing så vi har til den dagen noe ryker eller henger på håret.

Vi kjøper heller ikke biler i søkk og kav. Den eldste er 7 år gammel, og den nyeste er to år gammel. Begge kjøpt nye, og vi antar de har mange gode år igjen.

Anonymkode: 1ad53...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være leasingbiler du har sett. Når man leaser har man en splitterny bil uten lån, og bytter den inn i en ny hvert 3. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har aldri hatt det. Begynte å spare, kjøpte en rimelig bil, sparte videre, kjøpte en ganske dyr bil, og så videre. Så kjører bra bil, uten lån. Opplever det som ganske vanlig i omgangskretsen.

Det er jo et relativt dyrt lån. Så ganske tullete å ikke bare spare opp selv i forkant av bilkjøp i stedet. 

Men mange av oss har ledig sikkerhet i bolig og har da i realiteten billån til boliglånsrente. Det går helt fint så lenge man betaler ned i takt med verdifallet og ikke utvider boliglån som man er stuck med lenge etter at bilen er kassert. 

Bil er fortsatt kostbart, men dette er i det minste en billigere måte å gjøre det på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv billån og kjenner mange andre som har det. Men jeg har råd til det. Jeg pendler mye, trenger en bil med lang rekkevidde. Kjørte en vw up før dette, men den var ikke særlig komfortabel ved langkjøring. Men hadde jeg hovedsakelig drevet med bykjøring, skulle jeg ha beholdt den lille vw up!

Endret av AlternativX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok opp vårt første billån for tre år siden da begge bilene var gamle og den ene røk. Da kjøpte vi såpass ny og stor at vi hadde plass til både ungdommer og hundebur.

Anonymkode: 5d792...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men mange av oss har ledig sikkerhet i bolig og har da i realiteten billån til boliglånsrente. Det går helt fint så lenge man betaler ned i takt med verdifallet og ikke utvider boliglån som man er stuck med lenge etter at bilen er kassert. 

Bil er fortsatt kostbart, men dette er i det minste en billigere måte å gjøre det på. 

Om du skal gå ned det løpet så er alle penger du bruker i realiteten lån til boliglånsrente.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte forskudd på arv og oppsparte midler på å kjøpe en nesten helt ny Toyota modell med 4WD (kjørt 13 000 km, 1 år gammel og en tidligere eier), en driftsikker, vedlikeholdsfri og god bil som jeg skal ha i mange år, i stedet for å ta opp billån. Men jeg måtte skrape kontoen for å få betalt den kontant, så jeg satt igjen med lite sparepenger etterpå og måtte begynne å bygge buffer igjen. 

Grunnen til at jeg valgte å gjøre det var at jeg ikke hadde fast stilling, men kun vikariat. Å ta opp billån når man ikke har fast stilling er skummelt, men jeg hadde midlene tilgjengelig. Dessuten betyr midlertidig stilling liten mulighet for å få tatt opp boliglån, så dermed prioriterte jeg å betale ut bil i stedet for å bygge opp egenkapital. Hadde jeg hatt fast stilling, hadde jeg nok derimot heller valgt å ta opp litt billån og betale mesteparten kontant, men sånn at jeg hadde hatt litt mer sparepenger tilgjengelig og kunne betalt ut siste rest av billånet over tid og mer økonomisk trygghet i hverdagen.

Nå har jeg faktisk gått arbeidsledig i perioder siden jeg kjøpte bilen, og er fortsatt i midlertidig stilling. Jeg er glad jeg slipper å stresse med billån i tillegg når man har ustabil inntekt. Studielån kan man utsette problemfritt i mange måneder, og bilen er billig i drift. Bilen koster meg ca. 1500 kr i måneden med forsikring (full kasko, drivstoff og bom). Har fulgt servicene og godkjent EU-kontroll og kun skiftet bremseklosser en gang. Dekk holder seg 1-2 sesonger til. Eneste er at jeg har måtte utsette servicen i vår til litt senere i år, men det er jo frivillig vedlikehold. 

Jeg er avhengig av å ha bil her jeg bor billig og for å komme meg til jobb, og må også ha 4WD om vinteren. Bilen holder seg fortsatt godt i verdi og siden den er nedbetalt er det midler å hente ved å selge om det skulle bli krise. 

Jeg tenker man må gjøre en helhetelig vurdering vedrørende bilkjøp og billån utifra inntektsmuligheter og andre utgifter. Det er ikke en fasit for andre. Hadde jeg hatt fast stilling, planer om boligkjøp osv., hadde jeg nok sikkert prioritert større buffer og egenkapital fremfor nedbetalt bil, selv om billån også teller i regnestykket.

Anonymkode: 1eb4e...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klart mange har billån.Tror  du de fleste har 500.000 liggende til en ny elbil? Heldigvis "kun" 300.000 igjen nå. Men det koster for 10.000,- pr mnd å ha en god elbil.

Anonymkode: 47090...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...