Gå til innhold

Besteforeldre som snakker bare tull!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Desverre har det ene barnet mitt fått spiseforstyrrelse og tvangstanker/handlinger. Barnet er ungt (11år) og vi er på FBT team via BUP. Vi gikk på familiesenteret i starten og de henviste oss med haste prior til BUP pga barnets vansker. 

Etter et par samtaler var det ingen tvil om at barnet var sykt og vi måtte møte til BUP's overlege hver 2.mnd for å se an utvikling i vekt og somatiske prøver (hjerte, lunge, puls, blodprøver og etc). Prøvene i feb. Viste tegn til at indre organ begynner å bli påvirket av lite næring og lav vekt. 

Barnet gikk gjennom ny undersøkelse hvor det viser sirkulasjonsvikt i hender og føtter, bilyd på hjertet og alt for lave hvite blodceller. Ble henvist direkte til sykehus med nye og utvidet undersøkelse og blodprøver. Nå har barnet fått flere syndromer som svimmelhet, hodeverk, magevondt, ekstra hår på kroppen, nedsatt blodsirkulasjon i ben og hender som gjør barnet kald og klam. Visen er lengre men problemstillingen er altså at når jeg informere besteforeldre om deres barnebarns situasjon og ikke minst støtte fra min egen mor så snur omsorg og empati brått om til anklagelse og vonde ord. 

Jeg (mor) ble anklaget for at min egen historikk og fortid har gjort dette med barnet og barnet vil bli friskt om barnet får være hos bestemor en stund. At jeg har påvirket barnets psykiske tilstand med mine kroniske sykdommer. At barnet sliter ikke med spiseforstyrrelse men angst og det å "bytte stue" ville være godt for barnet å få MEG på avstand. 

For det første så har barnet selv sagt at h*n vil være hos meg og det er "oss mot verden" da ingen skjønner h*n utenom meg. Jeg ville dødd for barna mine! Jeg er alenemor og på AAP men barna har ALDRI lidd noenting. Jeg følger opp aktiviteter, bhg og skole. bup samtaler, tannreg. Briller, dans og musikk. Alt som hører med er det jeg som gjør. Jeg lager middag hver dag, å jeg er ALLTId tilgjengelig. 

Bestemor har en tildens å bli stygg i munn når hun drikker å mistenker sterkt at det er saken nå idag også at det har vært alkohol i bildet. Men nå syns jeg bestemor gikk ALT for langt over streken. 

I sommer bestilte hun sydentur til hele familien, men nå revurderer jeg hele reisen. Dette er bare veldig veldig sårt og vanskelig. 

Ville legge ved skjermbilder av samtalen men ble vanskelig når det ble nevnt mye navn og sensitiv informasjon i flere av meldingene. 

Ønsker bare ..ja.. litt empati i kommentarfeltet kanskje eller råd og tips fra foreldre med samme opplevelse?.. 

Anonymkode: f2ef2...685

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker i hovedsak to ting;

1. Du har ingen opplysningsplikt ovenfor barnets besteforeldre når det gjelder detaljer om helsetilstand. Hvis du vurderer at bestemors meninger er mer til bry enn til hjelp så både kan og bør du begrense informasjonen til et minimum av det hun behøver å vite. Dere får oppfølging av helsepersonell og da er det greit at rådene kommer derfra. 

2. Ut ifra det du skriver om «oss mot verden» så høres det ut som om dette kan være lurt å drøfte med helsepersonell. At barnet uttrykker et slik verdenssyn er ikke tegn på sunn tilknytning, og det kan vært lurt å få råd om hvordan du skal stille deg til det, altså uavhengig av hva bestemor sier. 

Anonymkode: 4ae6a...15d

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Bestemor får ta en tur til psykolog, kanskje hun har ADHD. 

Anonymkode: 6a025...9aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bestemor får ta en tur til psykolog, kanskje hun har ADHD. 

Anonymkode: 6a025...9aa

Tuller du nå? Eller troller du? Eller er du bare helt blåst? Hva faen har adhd med dette å gjøre?

Anonymkode: ab045...b3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å fortelle bestemor ting og avbestille sydenturen om hun skal være med! Barnet må virkelig få slippe å ha noe med den damen der å gjøre! Skjerm barnet, og deg selv, så mye som overhode mulig fra mennesker med slike holdninger!

Anonymkode: 52894...434

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Tuller du nå? Eller troller du? Eller er du bare helt blåst? Hva faen har adhd med dette å gjøre?

Anonymkode: ab045...b3d

Vedkommende har vært i alle tråder her i kveld og sagt at det kan skyldes ADHD, overse. 

Anonymkode: b9a7c...516

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde svart klinkende klart til bestemor og deretter avvist henne en stund, rett og slett latt være å svare. Deretter sluttet å informert noe mer om helsetilstand.

Sydenturen hadde jeg avlyst, kombinasjonen av sykt barn + alkoholisert bestemor som mener hun skal være omsorgsperson med deg i midten høres ut som oppskrift på katastrofe for min del.

Så ville jeg tatt litt tak i den "oss mot verden," det vitner litt om at barnet ser deg mot verden også, og det er ikke helt heldig innstilling. Ville nøstet litt i det.. Selv om jeg ikke mistenker at barnet har det fælt hos deg, så KAN du ikke være skråsikker på at noe rundt deg har påvirket barnet ditt (det gjelder oss alle,) så det kan jo være lurt å være litt mer nysgjerrig enn bastant. 

Anonymkode: b9a7c...516

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slutt å fortelle bestemor ting og avbestille sydenturen om hun skal være med! Barnet må virkelig få slippe å ha noe med den damen der å gjøre! Skjerm barnet, og deg selv, så mye som overhode mulig fra mennesker med slike holdninger!

Anonymkode: 52894...434

Ikke nødvendigvis det beste for barnet da. Om bar et har en god relasjon med bestemor og barnet hadde hatt godt av en ferie med de hun er glad i. 

Legg ned stridsøksa og gjør det som er best for barnet,  uansett hvilke personlige problemer du har med dun mor ts. Hev deg over selvom det er vanskelig ❤️

Anonymkode: 6b255...b31

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet blir ikke frisk av å være hos bestemor. Men er helt enig med den over i at når barnet sier "oss mot verden" så vitner det om et totalt forvrengt verdensbildet, så du støtter oppunder. At du er syk og på AAP selv kan selvfølgelig påvirke barnet, barnets sykdomsbilde, livsforståelse og oppfatning av verden. Man lærere va og tar etter sine foreldre. Mange foreldre mener de er verdens beste og at deres problemer er noe barna skånes for, men det stemmer faktisk sjelden. Bare se på tråden her inne med to som er alkoholikere men mener det ikke har noe som helst å si for barnas hverdag, det er selvfølgelig pisspreik. 

Anonymkode: f7c06...3a3

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...