AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #1 Skrevet 16. april 2024 Jeg og broren bor sammen med pappa. Mamma døde for flere år siden. Pappa har isolert seg fra alle i familien og slektninger. Vi har ikke møtt dem på flere år. Han tok oss med til annen by for flere år siden. Vi begge er under 18 år. Det er som at vi to ungdommer bor alene. Vi får penger i konto for utgifter, utenom det er det vi som tar vare på oss selv. Flaks at vi er "oppegående". Han virker noe ustabil periodevis og jeg vet ikke når vi blir kastet ut på en måte og vil slutte å få penger også. Vi jobber deltid og går på skole. Jeg har googlet og virker som han er schizofren. Jeg og broren min har bestemt oss for å flytte tilbake til Oslo når jeg skal begynne å studere i Oslo høsten 2025. Han er lærling men bor hjemme for å "passe" på meg. Pappa vil ikke ha noe hjelp. Jeg er bekymret for hva vil skje med han når vi plutselig forlater han. Han blir enkelte ganger fraværende og gjør rare ting. Jeg blir redd og låser meg på rommet. Litt merkelig at han har en jobb. Hva skal gjøres med han? Anonymkode: e1d39...bd3 1 8
petterm Skrevet 16. april 2024 #2 Skrevet 16. april 2024 (endret) Pappa og dere trenger hjelp! Har dere noen slektninger dere kan få hjelp av? Jeg skjønner det er vanskelig når dere ikke har kontakt, men de kan kanskje hjelpe dere. Ellers kan dere sikkert be om hjelp hos helsesykepleier eller barnevernet. De kan hjelpe dere til å få hjelp til pappan deres. Endret 16. april 2024 av petterm Feilstaving 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #3 Skrevet 16. april 2024 Hei! for en situasjon. Min medfølelse, jeg har også hatt psykisk sykdom i familie som ung. Det som er viktig er at dere får hjelp av fagpersoner. Jeg vil faktisk råde deg å ringe alarmtelefonen 116 111 allerede idag. Det er gratis og du kan henvende deg anonymt. De kan også hjelpe dere videre slik at faren deres får riktig hjelp. Nettstedet ung.no, der dere kan få svar fra fagfolk er et bedre sted å stille spørsmål enn her. I tillegg til alarmtelefon kan andre steder dere kan ringe til være nyttige, for eksempel pårørendeorganisasjoner:https://ung.no/snakk-med-noen/familie-venner-fritid. Anonymkode: adab9...e70 3 1 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #4 Skrevet 16. april 2024 Under 18 men lærling? Anonymkode: ee6e9...43d 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #5 Skrevet 16. april 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Pappa vil ikke ha noe hjelp. Jeg er bekymret for hva vil skje med han når vi plutselig forlater han. Han blir enkelte ganger fraværende og gjør rare ting. Jeg blir redd og låser meg på rommet. Litt merkelig at han har en jobb. Hva skal gjøres med han? Anonymkode: e1d39...bd3 https://www.116111.no, les mer om alarmtelefonen. De kan gi råd og hjelpe dere videre. Anonymkode: adab9...e70
Tran09 Skrevet 16. april 2024 #6 Skrevet 16. april 2024 Hei du modige, sterke og løsningsorienterte gutt! Først vil jeg bare si at jeg føler med deg, og at det finnes hjelp. Det er flere ting du/dere kan gjøre, og alt går ut på at dere ikke har noe skyld i situasjonen eller skal være redde for hva slags trygghet som er rundt. Her er noen forslag til steder å starte: 1. Kontakte legevakten på tlf 116 117. Forklar situasjonen, de kan hjelpe dere videre i systemet. 2. Kontakte politiet på tlf 02800. De kan også hjelpe dere videre i situasjonen. 3. Kontakte barnevernet på det nummeret i byen dere bor. Det varierer, de har ikke ett universal nummer jeg vet om desverre. 4. Alarmtelefonen tlf 116 111. Her kan du være anonym, snakke om situasjonen og få generell hjelp. Eller du kan oppgi navn og få mer rettet hjelp. 5. Kontakt fastlegen i morgen tidlig kl 08:00. Be om hastetime, få hjelp til å navigere i situasjonen og systemet. Hvor gamle er dere? Dere kan ikke "fikse' pappa, enten dere bor der eller ei. Pappa må få hjelp av fagfolk. Men dere kan hjelpe dere selv, og få trygge rammer. Når de voksne foreldrene ikke kan ta vare på dere, så skal samfunnet bistå. Det er hjelp å få, og pappa kommer ikke til å straffes for å være psyk. Uansett om han blir lagt inn, eller dere får flytte, så er det for å hjelpe. 3 2 3
Grüner Skrevet 16. april 2024 #7 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg og broren bor sammen med pappa. Mamma døde for flere år siden. Pappa har isolert seg fra alle i familien og slektninger. Vi har ikke møtt dem på flere år. Han tok oss med til annen by for flere år siden. Vi begge er under 18 år. Det er som at vi to ungdommer bor alene. Vi får penger i konto for utgifter, utenom det er det vi som tar vare på oss selv. Flaks at vi er "oppegående". Han virker noe ustabil periodevis og jeg vet ikke når vi blir kastet ut på en måte og vil slutte å få penger også. Vi jobber deltid og går på skole. Jeg har googlet og virker som han er schizofren. Jeg og broren min har bestemt oss for å flytte tilbake til Oslo når jeg skal begynne å studere i Oslo høsten 2025. Han er lærling men bor hjemme for å "passe" på meg. Pappa vil ikke ha noe hjelp. Jeg er bekymret for hva vil skje med han når vi plutselig forlater han. Han blir enkelte ganger fraværende og gjør rare ting. Jeg blir redd og låser meg på rommet. Litt merkelig at han har en jobb. Hva skal gjøres med han? Anonymkode: e1d39...bd3 Huff. Å ha en ustabil omsorgsperson er ikke bra. Ta kontakt med Barnevernet. De kan også hjelpe til med å skaffe psykiatrisk hjelp til faren deres.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #9 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og broren bor sammen med pappa. Mamma døde for flere år siden. Pappa har isolert seg fra alle i familien og slektninger. Vi har ikke møtt dem på flere år. Han tok oss med til annen by for flere år siden. Vi begge er under 18 år. Det er som at vi to ungdommer bor alene. Vi får penger i konto for utgifter, utenom det er det vi som tar vare på oss selv. Flaks at vi er "oppegående". Han virker noe ustabil periodevis og jeg vet ikke når vi blir kastet ut på en måte og vil slutte å få penger også. Vi jobber deltid og går på skole. Jeg har googlet og virker som han er schizofren. Jeg og broren min har bestemt oss for å flytte tilbake til Oslo når jeg skal begynne å studere i Oslo høsten 2025. Han er lærling men bor hjemme for å "passe" på meg. Pappa vil ikke ha noe hjelp. Jeg er bekymret for hva vil skje med han når vi plutselig forlater han. Han blir enkelte ganger fraværende og gjør rare ting. Jeg blir redd og låser meg på rommet. Litt merkelig at han har en jobb. Hva skal gjøres med han? Anonymkode: e1d39...bd3 Nice trolling Anonymkode: 2ff57...06b 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #10 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Under 18 men lærling? Anonymkode: ee6e9...43d Nemlig Anonymkode: 2ff57...06b 2
miemos Skrevet 16. april 2024 #11 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nemlig Anonymkode: 2ff57...06b Min sønn ble lærling rett etter ungdomsskolen, 15 år. Skal gå 4 år i lære. Så ja, det er fullt mulig! 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #12 Skrevet 16. april 2024 Grüner skrev (1 time siden): Huff. Å ha en ustabil omsorgsperson er ikke bra. Ta kontakt med Barnevernet. De kan også hjelpe til med å skaffe psykiatrisk hjelp til faren deres. Det siste er ikke barnevernets ansvar/mandat Anonymkode: 2ff57...06b 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #13 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Under 18 men lærling? Anonymkode: ee6e9...43d Det var dette du hang deg opp i? Hvis man følger normal opplæring så begynner de fleste i læra det året de enten har fylt eller skal fylle 18 år. Hvis man da har bursdag litt sent på året og har begynt på skolen med et årskull tidligere (slik min venninne gjorde) så starter man i læra som 16 åring. Som en annen nevnte så er det også mulig å starte rett fra ungdomsskolen. Godt mulig dette er en tulletråd for alt vi vet men, ikke hopp til den konklusjonen bare fordi at du ikke vet noe om lærling programmet. Anonymkode: 37afb...35c 6 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #14 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det var dette du hang deg opp i? Hvis man følger normal opplæring så begynner de fleste i læra det året de enten har fylt eller skal fylle 18 år. Hvis man da har bursdag litt sent på året og har begynt på skolen med et årskull tidligere (slik min venninne gjorde) så starter man i læra som 16 åring. Som en annen nevnte så er det også mulig å starte rett fra ungdomsskolen. Godt mulig dette er en tulletråd for alt vi vet men, ikke hopp til den konklusjonen bare fordi at du ikke vet noe om lærling programmet. Anonymkode: 37afb...35c Sant sant, var litt rask der. Uansett så har vel da søskenet krav på diverse støtte hvis de flytter ut? Borteboerstipend og denslags. Men det er kanskje ikke lov å ha ansvar for søsken når man selv er mindreårig. Anonymkode: ee6e9...43d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #15 Skrevet 17. april 2024 Tran09 skrev (9 timer siden): Hei du modige, sterke og løsningsorienterte gutt! Først vil jeg bare si at jeg føler med deg, og at det finnes hjelp. Det er flere ting du/dere kan gjøre, og alt går ut på at dere ikke har noe skyld i situasjonen eller skal være redde for hva slags trygghet som er rundt. Her er noen forslag til steder å starte: 1. Kontakte legevakten på tlf 116 117. Forklar situasjonen, de kan hjelpe dere videre i systemet. 2. Kontakte politiet på tlf 02800. De kan også hjelpe dere videre i situasjonen. 3. Kontakte barnevernet på det nummeret i byen dere bor. Det varierer, de har ikke ett universal nummer jeg vet om desverre. 4. Alarmtelefonen tlf 116 111. Her kan du være anonym, snakke om situasjonen og få generell hjelp. Eller du kan oppgi navn og få mer rettet hjelp. 5. Kontakt fastlegen i morgen tidlig kl 08:00. Be om hastetime, få hjelp til å navigere i situasjonen og systemet. Hvor gamle er dere? Dere kan ikke "fikse' pappa, enten dere bor der eller ei. Pappa må få hjelp av fagfolk. Men dere kan hjelpe dere selv, og få trygge rammer. Når de voksne foreldrene ikke kan ta vare på dere, så skal samfunnet bistå. Det er hjelp å få, og pappa kommer ikke til å straffes for å være psyk. Uansett om han blir lagt inn, eller dere får flytte, så er det for å hjelpe. Du/dere kan også kontakte helsesykepleier på skolen, rådgiver, miljøarbeider, foreldrene til en venn, en nabo… Har pappa noen søsken? Eventuelt mammas søsken? Har dere besteforeldre? Det viktigste er at noen får vite hvordan dere har det og kan hjelpe dere. Anonymkode: 4cbd3...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #16 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Under 18 men lærling? Anonymkode: ee6e9...43d Dette er faktisk mulig. Jeg var selv under 18 og lærling i feiervesenet.. Anonymkode: ccc8f...e62 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #17 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg og broren bor sammen med pappa. Mamma døde for flere år siden. Pappa har isolert seg fra alle i familien og slektninger. Vi har ikke møtt dem på flere år. Han tok oss med til annen by for flere år siden. Vi begge er under 18 år. Det er som at vi to ungdommer bor alene. Vi får penger i konto for utgifter, utenom det er det vi som tar vare på oss selv. Flaks at vi er "oppegående". Han virker noe ustabil periodevis og jeg vet ikke når vi blir kastet ut på en måte og vil slutte å få penger også. Vi jobber deltid og går på skole. Jeg har googlet og virker som han er schizofren. Jeg og broren min har bestemt oss for å flytte tilbake til Oslo når jeg skal begynne å studere i Oslo høsten 2025. Han er lærling men bor hjemme for å "passe" på meg. Pappa vil ikke ha noe hjelp. Jeg er bekymret for hva vil skje med han når vi plutselig forlater han. Han blir enkelte ganger fraværende og gjør rare ting. Jeg blir redd og låser meg på rommet. Litt merkelig at han har en jobb. Hva skal gjøres med han? Anonymkode: e1d39...bd3 Det er to ting du kan gjøre. Siden dere er under 18 kan du ta kontakt med barnevernet og be om hjelp. Ellers kan du snakke med legen din eller helsesykepleier på skolen for å få råd ifm faren din sin helse. Anonymkode: d2e27...d22
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #18 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det siste er ikke barnevernets ansvar/mandat Anonymkode: 2ff57...06b Mener bvt kan kreve at far søker hjelp for å unngå å miste barna. Anonymkode: ccc8f...e62
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #19 Skrevet 17. april 2024 Kontakt barneverntjenesten. Du er sterk, kan ikke være lett og leve sånn❤️ Anonymkode: 3838d...65c
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #20 Skrevet 17. april 2024 Du kan kontakte barnevernstjenesten for å be om hjelp der, eller/og du kan sende en melding til tante/onkel/besteforeldre. Jeg hadde blitt så glad og mer enn gjerne hjulpet om noen av mine tantebarn jeg hadde mistet kontakten med tok kontakt og. ba meg om hjelp. Anonymkode: c4469...72f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå