Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man blir gravid på spiral, betyr det at man har hatt uflaks eller at spiralen ikke lengre fungerer? 

Anonymkode: 8bd93...3ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om prevensjonsmidler er utviklet for å redusere risikoen for uønsket graviditet, opplever noen fortsatt å bli gravide mens de bruker dem. Å praktisere trygg sex og bruke prevensjon er viktig for å forhindre uønskede graviditeter, men vi må allikevel huske at ingen prevensjonsmetode er 100% sikker. Du har sikkert hørt om kvinner som blir gravide på tross av at de bruker p-piller? Det finnes også tilfeller hvor kvinner blir gravide selv med spiral som prevensjonsmiddel. Med en beskyttelsesrate på 98-99%, innebærer dette at cirka 1 av 100 kvinner kan oppleve graviditet selv om de bruker spiral.

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (6 minutter siden):

Selv om prevensjonsmidler er utviklet for å redusere risikoen for uønsket graviditet, opplever noen fortsatt å bli gravide mens de bruker dem. Å praktisere trygg sex og bruke prevensjon er viktig for å forhindre uønskede graviditeter, men vi må allikevel huske at ingen prevensjonsmetode er 100% sikker. Du har sikkert hørt om kvinner som blir gravide på tross av at de bruker p-piller? Det finnes også tilfeller hvor kvinner blir gravide selv med spiral som prevensjonsmiddel. Med en beskyttelsesrate på 98-99%, innebærer dette at cirka 1 av 100 kvinner kan oppleve graviditet selv om de bruker spiral.

Ok så hvis man har blitt gravid på spiral så har man bare hatt uflaks?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Uflaks? Det spørs jo hvordan du ser på situasjonen da. Noen hadde tenkt det hadde vært en mening bak det, noen hadde tenkt det vært uflaks og krise. Man kan bli gravid på all slags prevensjon. 

Anonymkode: 9c5be...2f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det kommer ann på hva slags spiral man har, har man hormonspiral så går vel virkningen ut etterhvert.

Hvis man er innenfor virkningstiden eller har kobberspiral så er det uflaks.

Anonymkode: 0754d...6cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kommer ann på hva slags spiral man har, har man hormonspiral så går vel virkningen ut etterhvert.

Hvis man er innenfor virkningstiden eller har kobberspiral så er det uflaks.

Anonymkode: 0754d...6cd

Takk for svar

AnonymBruker
Skrevet

Da er du en 1 av 100.

Anonymkode: 654fe...085

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis man blir gravid på spiral, betyr det at man har hatt uflaks eller at spiralen ikke lengre fungerer? 

Jeg hadde uflaks med at spiralen flyttet på seg. 

Anonymkode: 637d4...e9e

Skrevet

Uflaks om du ikke vil ha barn.. flaks om du vil ha barn 

Skrevet

Jeg ble gravid med kobberspiral, og da var årsaken at spiralen hadde falt litt ned (fortsatt i, men ikke i riktig posisjon). Ble dog en veldig vakker nå 15 år gammel gutt av det da! :)

AnonymBruker
Skrevet
Granskudd skrev (5 timer siden):

Jeg ble gravid med kobberspiral, og da var årsaken at spiralen hadde falt litt ned (fortsatt i, men ikke i riktig posisjon). Ble dog en veldig vakker nå 15 år gammel gutt av det da! :)

Kunne du kjenne at spiralen hadde falt ned? Med fingrene? Hvordan merker du det

Skrevet

Ble gravid med hormonspiral, hadde bare hatt den i ca ett år. Uflaks i begynnelsen, men allikevel flaks siden vi fikk et barn vi nå elsker. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kunne du kjenne at spiralen hadde falt ned? Med fingrene? Hvordan merker du det

Jeg kjente ingenting, det var legen som fortalte da hun tok den ut. Jeg var allerede gravid i 3 mnd da jeg fant ut at jeg var gravid og hadde ikke hatt den minste anelse. Var faktisk mannen min som tenkte tanken siden det var så lenge siden jeg hadde hatt mensturasjon 😅

AnonymBruker
Skrevet
Granskudd skrev (2 minutter siden):

Jeg kjente ingenting, det var legen som fortalte da hun tok den ut. Jeg var allerede gravid i 3 mnd da jeg fant ut at jeg var gravid og hadde ikke hatt den minste anelse. Var faktisk mannen min som tenkte tanken siden det var så lenge siden jeg hadde hatt mensturasjon 😅

Fascinerende! Jeg fortalte legen men hun ville ikke sjekke siden jeg hadde sagt at jeg fortsatt kunne kjenne trådene.  Så da virker det som om ingen vet før den blir tatt eller lignende?

Skrevet

Slike ting endrer seg hele tiden synes jeg. Så hva jeg sier om hva som gjaldt den gangen da er ikke sikker at er riktig lenger, så hør på legen din, men da jeg ble gravid ønsket de å ta ut spiralen så fort som mulig for å sikre at jeg ikke mistet barnet. Så det ble gjort allerede bare et par dager etter at jeg hadde testet positivt. Fikk da beskjed om at jeg hadde økt fare for å miste de neste 24 - 48 timene etter at den ble tatt ut, men at om det gikk bra ville nok alt gå bra (og det gikk bra). 

Skrevet
Granskudd skrev (1 time siden):

Slike ting endrer seg hele tiden synes jeg. Så hva jeg sier om hva som gjaldt den gangen da er ikke sikker at er riktig lenger, så hør på legen din, men da jeg ble gravid ønsket de å ta ut spiralen så fort som mulig for å sikre at jeg ikke mistet barnet. Så det ble gjort allerede bare et par dager etter at jeg hadde testet positivt. Fikk da beskjed om at jeg hadde økt fare for å miste de neste 24 - 48 timene etter at den ble tatt ut, men at om det gikk bra ville nok alt gå bra (og det gikk bra). 

Jeg fikk beskjed om at de ikke fjernet den, nettopp fordi det kan forårsake abort. Så jeg hadde den i til jeg fødte. 

• Liker 1
Skrevet
Melus skrev (1 time siden):

Jeg fikk beskjed om at de ikke fjernet den, nettopp fordi det kan forårsake abort. Så jeg hadde den i til jeg fødte. 

Nettopp derfor jeg forsøkte å være tydelig på at hun må høre på sin egen lege. Jeg er ikke lege eller helsepersonell, og kan bare fortelle min egen versjon :)

AnonymBruker
Skrevet

Man hører jo stadig om barn som blir født med morens spiral i hånden omtrent 😅

Anonymkode: 4c85c...2f1

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Da er du en 1 av 100.

Anonymkode: 654fe...085

Jeg har en venninne som har spiral. Under en undersøkelse hos gynekolog fikk hun vite at spiral kun hadde 50% effekt hos henne, siden hun hadde hjerteformet livmor. Altså fungerte den kun i den ene "halvdelen". Bare flaks at hun ikke hadde blitt gravid. Så spiral har sine bregrensninger

Anonymkode: ce7a2...da6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...