AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #1 Skrevet 16. april 2024 Jeg eier en leilighet fra 2006 hvor verken kjøkken eller bad er gjort noe med i senere tid. Til tross for det så er de i bra stand og har en grei standard enda. Jeg har nå fått meg samboer og vi planlegger og kjøpe noe sammen om 2-3år, så vi kommer ikke til å bli boende her så mye lengre enn det. Har nå begynt å tenke på hva jeg kan gjøre med boligen for å øke verdien den dagen den skal selges, og det er ett par ting på kjøkkenet som bør tas tak i. Det er blandt annet hull i avløpsrøret til kjøkkenvifta, slik at den bør byttes ut og vasken drypper litt selvom den er stengt og litt sånt. Bytte røret på kjøkkenvifta har jeg fått pris på rundt 2000kr, vasken har jeg ikke sjekket opp, Det jeg egentlig lurer på nå, er om jeg bare burde pusse opp hele kjøkkenet med ett nytt ikea kjøkken, så vi kan kose oss med nytt og fint kjøkken de siste årene vi bor her og boligen ser freshere ut som muligens kan tiltrekke seg flere interessenter. Spørsmålet mitt er egentlig om det er ett tapsprosjekt og pusse opp det kjøkkenet når vi har planer om å selge om ikke så lang tid, at det heller lønner seg å fikse de småfeilene som er, eller om det burde være lønnsomt nå som det er snart 20år gammelt? Nytt ikea kjøkken vil nok koste rundt 80, maks 100 000kr har jeg funnet ut. Har jo hørt at det sjeldent lønner seg å pusse opp kjøkken og bad før salg, men i dette tilfellet så er det jo ting jeg enten må betale for å fikse før salg uansett, eller opplyse om er feil med og da er jeg redd det skremmer bort mange kjøpere Anonymkode: 2bd40...33c
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #2 Skrevet 16. april 2024 Det lønner seg sjelden med store prosjekt som bad/kjøkken. Husk at i tillegg til prisen for selve kjøkkenet kommer det mye annet også (elektriker, rørlegger ++). Hvor mye tenkte du å gjøre selv? Anonymkode: ff20d...ba5 4 2
Fjaselina Skrevet 16. april 2024 #3 Skrevet 16. april 2024 Det er jo vesentlig at du blir buande der nokre år til, i så fall får du glede av nytt kjøken sjøl. 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #4 Skrevet 16. april 2024 Jeg syns ikke et kjøkken fra 2006 er så gammelt? I min første leilighet var kjøkkenet fra 1960, haha. Vi gjorde mesteparten av oppussingen selv og kjøpte i tillegg skrog og fronter brukt på Finn. Tror regningen kom på 50 000 kr. Gikk i tap økonomisk sett, siden jeg solgte på et uheldig tidspunkt. Men det var et lærerikt og ganske morsomt prosjekt. Anonymkode: ca560...1be 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #5 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det lønner seg sjelden med store prosjekt som bad/kjøkken. Husk at i tillegg til prisen for selve kjøkkenet kommer det mye annet også (elektriker, rørlegger ++). Hvor mye tenkte du å gjøre selv? Anonymkode: ff20d...ba5 Sant, hadde tenkt til å bestille med montering isåfall så da inngår jo alt det i prisen. Selve kjøkkenet kommer vel på 70-80 000kr, så koster det rundt 20 000kr for montering Anonymkode: 2bd40...33c
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #6 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns ikke et kjøkken fra 2006 er så gammelt? I min første leilighet var kjøkkenet fra 1960, haha. Vi gjorde mesteparten av oppussingen selv og kjøpte i tillegg skrog og fronter brukt på Finn. Tror regningen kom på 50 000 kr. Gikk i tap økonomisk sett, siden jeg solgte på et uheldig tidspunkt. Men det var et lærerikt og ganske morsomt prosjekt. Anonymkode: ca560...1be Ts. Er det ikke?😂 trodde der var anbefalt og pusse opp kjøkken og bad etter sånn 20, maks 30-års tid jeg. Frontene er litt "gule" i fargen blitt og benkeplata er litt slitt noen steder også, samt vasken og kjøkkenvifta burde byttes. Blir jo billigere å fikse det enn med nytt kjøkken, men spørsmålet er hva som lønner seg mest verdimessig i forhold til at det skal selges om 2-3år Anonymkode: 2bd40...33c
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #7 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg eier en leilighet fra 2006 hvor verken kjøkken eller bad er gjort noe med i senere tid. Til tross for det så er de i bra stand og har en grei standard enda. Jeg har nå fått meg samboer og vi planlegger og kjøpe noe sammen om 2-3år, så vi kommer ikke til å bli boende her så mye lengre enn det. Har nå begynt å tenke på hva jeg kan gjøre med boligen for å øke verdien den dagen den skal selges, og det er ett par ting på kjøkkenet som bør tas tak i. Det er blandt annet hull i avløpsrøret til kjøkkenvifta, slik at den bør byttes ut og vasken drypper litt selvom den er stengt og litt sånt. Bytte røret på kjøkkenvifta har jeg fått pris på rundt 2000kr, vasken har jeg ikke sjekket opp, Det jeg egentlig lurer på nå, er om jeg bare burde pusse opp hele kjøkkenet med ett nytt ikea kjøkken, så vi kan kose oss med nytt og fint kjøkken de siste årene vi bor her og boligen ser freshere ut som muligens kan tiltrekke seg flere interessenter. Spørsmålet mitt er egentlig om det er ett tapsprosjekt og pusse opp det kjøkkenet når vi har planer om å selge om ikke så lang tid, at det heller lønner seg å fikse de småfeilene som er, eller om det burde være lønnsomt nå som det er snart 20år gammelt? Nytt ikea kjøkken vil nok koste rundt 80, maks 100 000kr har jeg funnet ut. Har jo hørt at det sjeldent lønner seg å pusse opp kjøkken og bad før salg, men i dette tilfellet så er det jo ting jeg enten må betale for å fikse før salg uansett, eller opplyse om er feil med og da er jeg redd det skremmer bort mange kjøpere Anonymkode: 2bd40...33c Hvis kjøkkenet er i orden, eller kan bli i orden med å fikse noen småting som du beskriver, da er det galskap å tenke på å bytte kjøkken. Så lenge skaper, skuffer, hyller og ting er helt og i orden og kjøkkenet fungerer, kan kjøkkenet fint holde i 20 år til. Å drive å pusse opp bare fordi man har lyst på noe nytt, det er totalt forkastelig sett i et miljøperspektiv. Vi bør alle bidra det vi kan til miljøet ved å vedlikeholde og reparere fremfor å kaste ting som er funksjonelt og i orden. Anonymkode: 8723b...8a7 6 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #8 Skrevet 16. april 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ts. Er det ikke?😂 trodde der var anbefalt og pusse opp kjøkken og bad etter sånn 20, maks 30-års tid jeg. Frontene er litt "gule" i fargen blitt og benkeplata er litt slitt noen steder også, samt vasken og kjøkkenvifta burde byttes. Blir jo billigere å fikse det enn med nytt kjøkken, men spørsmålet er hva som lønner seg mest verdimessig i forhold til at det skal selges om 2-3år Anonymkode: 2bd40...33c Hvis du ønsker et nytt kjøkken for de neste 2-3 årene kan du bytte ut kjøkkenet. Men det vil mest sannsynlig ikke lønne seg økonomisk. Potensielle kjøpere kan ha helt annen smak enn deg og da kommer de til å pusse opp kjøkkenet ved et eventuelt kjøp. Du kan vurdere mindre prosjekt som å male fronter, bytte fronter, bytte benkeplate osv. Anonymkode: ca560...1be 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #9 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sant, hadde tenkt til å bestille med montering isåfall så da inngår jo alt det i prisen. Selve kjøkkenet kommer vel på 70-80 000kr, så koster det rundt 20 000kr for montering Anonymkode: 2bd40...33c Tror meg det blir dyrere enn det. Elektriker og rørlegger er svindyrt. Nye regler, så de må antagelig trekke ny kurs til noen av hvitevarene. Waterguard er påbudt. Osv. Anonymkode: 4463b...8d9 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #10 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tror meg det blir dyrere enn det. Elektriker og rørlegger er svindyrt. Nye regler, så de må antagelig trekke ny kurs til noen av hvitevarene. Waterguard er påbudt. Osv. Anonymkode: 4463b...8d9 Åja, på IKEA sa de at hvis jeg bestilte montering med kjøkkenet så ordnet de med alt sånn jeg forstod det. Men kanskje jeg misforsto da. Skjønner etter å ha lest svarene her at det definitivt lønner seg å bare fikse på eksisterende kjøkken så da går jeg nok for det Anonymkode: 2bd40...33c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #11 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 22.20): Åja, på IKEA sa de at hvis jeg bestilte montering med kjøkkenet så ordnet de med alt sånn jeg forstod det. Men kanskje jeg misforsto da. Skjønner etter å ha lest svarene her at det definitivt lønner seg å bare fikse på eksisterende kjøkken så da går jeg nok for det Anonymkode: 2bd40...33c De ordner det nok, fordi de er tilknyttet elektrikere, rørleggere osv, men det kommer nok en regning på det utenom montering av selve kjøkkenet☺️ Anonymkode: 06246...cb8 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #12 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 21.54): Ts. Er det ikke?😂 trodde der var anbefalt og pusse opp kjøkken og bad etter sånn 20, maks 30-års tid jeg. Frontene er litt "gule" i fargen blitt og benkeplata er litt slitt noen steder også, samt vasken og kjøkkenvifta burde byttes. Blir jo billigere å fikse det enn med nytt kjøkken, men spørsmålet er hva som lønner seg mest verdimessig i forhold til at det skal selges om 2-3år Anonymkode: 2bd40...33c Kjøkkenet er det ikke så farlig med. Da vi kjøpte huset, var kjøkkenet allerede over 20 år og vi levde med det slik det var i 15 år til. Vi var mer opptatte av at badet ikke var gammelt og utett. Anonymkode: 59633...4fc 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #13 Skrevet 20. april 2024 Jeg pusset opp et lite kjøkken i fjor. Innredningen og vifte og kombiskap kom på rundt 80 000. Regningen på montering, elektriker og rørlegger ble nesten like høy, men da ble også kjøkkenet malt og nytt gulv ble lagt. Måtte ha ny kurs på komfyr, bl a. Ekektrikerregningen var på 32 000. Anonymkode: 927d2...14a
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #14 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 21.52): Sant, hadde tenkt til å bestille med montering isåfall så da inngår jo alt det i prisen. Selve kjøkkenet kommer vel på 70-80 000kr, så koster det rundt 20 000kr for montering Anonymkode: 2bd40...33c Og så skal du ha ventilator, kjøleskap, platetopp, stekeovn og gjerne mikrobølgeovn. Rørlegger og elektriker. Koster minst 200 000,- for et nytt kjøkken. Anonymkode: 70624...0e7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #15 Skrevet 20. april 2024 Ha-ha, et kjøkken og bad fra 2006 er ikke gammelt! Nei det vil med all sannsynlighet ikke lønne seg økonomisk å pusse opp. Folk flest undervurderer hvor mye det koster å pusse opp, og byr ikke 200k mer for et tre år gammelt ikeakjøkken. Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. Anonymkode: 70ccc...42d 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #16 Skrevet 20. april 2024 On 4/16/2024 at 8:33 PM, AnonymBruker said: Jeg eier en leilighet fra 2006 hvor verken kjøkken eller bad er gjort noe med i senere tid. Til tross for det så er de i bra stand og har en grei standard enda. Jeg har nå fått meg samboer og vi planlegger og kjøpe noe sammen om 2-3år, så vi kommer ikke til å bli boende her så mye lengre enn det. Har nå begynt å tenke på hva jeg kan gjøre med boligen for å øke verdien den dagen den skal selges, og det er ett par ting på kjøkkenet som bør tas tak i. Det er blandt annet hull i avløpsrøret til kjøkkenvifta, slik at den bør byttes ut og vasken drypper litt selvom den er stengt og litt sånt. Bytte røret på kjøkkenvifta har jeg fått pris på rundt 2000kr, vasken har jeg ikke sjekket opp, Det jeg egentlig lurer på nå, er om jeg bare burde pusse opp hele kjøkkenet med ett nytt ikea kjøkken, så vi kan kose oss med nytt og fint kjøkken de siste årene vi bor her og boligen ser freshere ut som muligens kan tiltrekke seg flere interessenter. Spørsmålet mitt er egentlig om det er ett tapsprosjekt og pusse opp det kjøkkenet når vi har planer om å selge om ikke så lang tid, at det heller lønner seg å fikse de småfeilene som er, eller om det burde være lønnsomt nå som det er snart 20år gammelt? Nytt ikea kjøkken vil nok koste rundt 80, maks 100 000kr har jeg funnet ut. Har jo hørt at det sjeldent lønner seg å pusse opp kjøkken og bad før salg, men i dette tilfellet så er det jo ting jeg enten må betale for å fikse før salg uansett, eller opplyse om er feil med og da er jeg redd det skremmer bort mange kjøpere Anonymkode: 2bd40...33c Alt du kan gjøre selv er en god investering. Det du må ta inn håndtverkere for er ikke en god investering. Å betale for tiden til andre er ikke noe du tjener penger på. Anonymkode: 6c64a...49e
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #17 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 22.20): Åja, på IKEA sa de at hvis jeg bestilte montering med kjøkkenet så ordnet de med alt sånn jeg forstod det. Men kanskje jeg misforsto da. Skjønner etter å ha lest svarene her at det definitivt lønner seg å bare fikse på eksisterende kjøkken så da går jeg nok for det Anonymkode: 2bd40...33c Har du fått ett konkret tilbud på montering? Det står på ikea sine sider at eventuell elektrikker og rørlegger kommer i tillegg, og monteringspris er på eksisterende anlegg. Jeg byttet kjøkken for fire år siden, og la opp ny kurs, og oppgraderte alt elektrisk, og elektrikkerregningen var høyere enn selve kjøkkenet.... Anonymkode: eb100...07c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #18 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du fått ett konkret tilbud på montering? Det står på ikea sine sider at eventuell elektrikker og rørlegger kommer i tillegg, og monteringspris er på eksisterende anlegg. Jeg byttet kjøkken for fire år siden, og la opp ny kurs, og oppgraderte alt elektrisk, og elektrikkerregningen var høyere enn selve kjøkkenet.... Anonymkode: eb100...07c Nei, har ikke fått tilbud. Spurte bare da jeg var på ikea og da sa han det kosta rundt 20 000kr med montering. Han sa ikke det kosta noe mer med rørlegger osv. men da mente han nok bare montering av selve kjøkkenet Anonymkode: 2bd40...33c
HSV50 Skrevet 20. april 2024 #19 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 22.07): Tror meg det blir dyrere enn det. Elektriker og rørlegger er svindyrt. Nye regler, så de må antagelig trekke ny kurs til noen av hvitevarene. Waterguard er påbudt. Osv. Anonymkode: 4463b...8d9 Å pusse opp kjøkkenet er alltid dyrere enn man tror. Vi betalte vel nesten 300 000 nå for nytt kjøkken med montering, elektriker og rørlegger. Selve kjøkkenet var ikke så dyrt, men benkeplater, fliser, armatur, vask, et par nye virvaret… det baler på seg gitt. Tviler sterkt på at huset er blitt 300 000 mer verd, men vi skal ikke selge, så da spiller det ingen rolle. Vi elsker det nye kjøkkenet. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #20 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, har ikke fått tilbud. Spurte bare da jeg var på ikea og da sa han det kosta rundt 20 000kr med montering. Han sa ikke det kosta noe mer med rørlegger osv. men da mente han nok bare montering av selve kjøkkenet Anonymkode: 2bd40...33c Ja, det er kun utpakking og sette sammen flatpakkene. Absolutt alt annet er tillegg. Det som er litt uklart på sidene er benkeplate. Det står at montering av benkeplate er inkludert. På skap står det at tilpassning og montering er inkludert. Så jeg ville dobbeltsjekket at prisen også inkluderer tilpassing og kapping av benkeplater... Anonymkode: eb100...07c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå