Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en vond fortid fra et dårlig forhold fullt av løgner, utroskap og psykisk vold. Det går dessverre utover min nye kjæreste med tanke på mine usikkerheter. Vi har nå vært sammen i 1 år. I starten av forholdet vårt gikk det veldig fint og jeg klarte å slappe av og stole på han, men etter hvert som ting har blitt mer og mer seriøst er det vanskeligere for meg. Jeg stolte blindt på han i starten og trodde på alt han sa, men det har oppstått noen situasjoner der han har kommet med små hvite løgner (f. eks at han og en kompis bare hadde drukket 1 øl når de så en fotballkamp, mens de i realiteten hadde drukket 5, og at han sa at han hadde skiftet dekk på bilen, men så hadde han ikke det, han gjor det dagen etterpå i stedet). Det ville for de fleste kanskje vær helt ubetydelig om kjæresten kom med hvite løgner om slike ting, men det gjor at vonde minner kom tilbake og jeg ble usikker på om dette bare er starten og at det kommer til å bli fler og mer alvorlige løgner senere. 

Vi har for tiden avstandsforhold fordi vi studerer i ulike byer, og det er en stor utfordring. Jeg har hele tiden synes det var småubehagelig om han f. eks drar på arrangementer/vennekvelder der andre jenter er til stedet, og spesielt om det er alkohol involvert. I starten gikk det greit, men når forholdet utviklet seg og jeg fikk sterkere følelser og hadde «mer å tape» ble ting verre, og hver gang han var ute satt jeg bare hjemme å sjekket snap-map, håpte han skulle sende meg noe, klarte ikke å slappe av og fikk ikke sove før han var hjemme igjen. Det var slitsomt, men det gikk. Nå derimot etter de små løgnene sliter jeg mye mer med å stole på han, og bare han skal på en liten bursdagsfest kan jeg grue meg i flere dager i forveien, ikke klare å få gjort noe fornuftig på flere dager fordi bekymringene tar helt overhånd og mens han er ute ligger jeg bare i sengen og gråter helt til han kommer hjem. 

Skjønner ikke hva som feiler meg. Jeg var likedan når ex´n var ute, men det var fordi jeg visste at han kom til å prøve seg på andre damer og fordi jeg visste at det var sannsynlig at han kom til å vær utro, fordi han var en drittsekk. Min nåværende kjæreste er bare snill med meg og jeg har absolutt ingen grunn til å tro at han skulle vært utro. Og jeg tror ikke at han kommer til å vær utro mot meg, men klarer ikke å kontrollere følelsene som kommer. Er uholdbart å skulle sitte med de følelsene hver gang han skal noe…

Har vært åpen med kjæresten om fortiden min og hvor vanskelig det er for med og hvilke følelser som kommer når han er ute. Han sier at han angrer veldig på de små hvite løgnene og at han aldri hadde fortalt de hvis han visste hvor mye det kom til å påvirke meg. Han sier at han har lyst til at vi skal jobbe gjennom dette sammen og at han vil hjelpe meg. Vi ble enig om at han skulle avstå fra sosiale sammenkomster i noen måneder så jeg fikk ro i sjelen hvis jeg jobbet med meg selv og oppsøkte psykolog for å bearbeide traumene mine. 

Hva tenker dere om å oppsøke psykolog pga dette? Føler meg veldig teit om jeg må dra til fastlegen og spør om henvisning til psykolog «bare» fordi jeg sliter med å stole på kjæresten min…sitter så langt inne. Samtidig så er jo ikke psykolog noe «quick fix». Selv om jeg går i terapi noen mnd betyr ikke det at jeg kommer ut som et nytt menneske og plutselig stoler 100% på han. Og med den stramme studentøkonomien er jeg redd for å bruke mange tusen kroner på noe som ikke kommer til å hjelpe. Noen som har vært i en lignende situasjon og som har kommet seg ut av det på en eller annen måte?

Anonymkode: 58279...caf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som det kan vær en god idé å snakke med noen om det her. Man kan gå til psykolog for mindre ting enn dette, så synes ikke det er noe du skal tenke på. Skjønner at det er dyrt for en student, men kanskje du kan få noe dekt gjennom studentforsikring? Og en ting er hvertfall sikkert, det blir ikke bedre om du ikke prøver.

AnonymBruker
Skrevet
sjokoladeelskeren skrev (På 17.4.2024 den 17.19):

Høres ut som det kan vær en god idé å snakke med noen om det her. Man kan gå til psykolog for mindre ting enn dette, så synes ikke det er noe du skal tenke på. Skjønner at det er dyrt for en student, men kanskje du kan få noe dekt gjennom studentforsikring? Og en ting er hvertfall sikkert, det blir ikke bedre om du ikke prøver.

Skal sjekke studentforsikringen, det har jeg ikke tenkt på!

ts

Anonymkode: 58279...caf

Skrevet

De fleste universitet har et lavterskeltilbud med psykolog eller lignende. Du kan undersøke om dette er noe for deg.

Jeg synes det høres ut som helt legitimt å oppsøke hjelp i din situasjon. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...