Gå til innhold

Hvor lenge er det innafor å vente før man forteller om graviditeten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil vente lengst mulig med å fortelle om graviditeten, helst til etter ultralyd og enda lengere. Hvor lenge er det innafor å vente med å fortelle det? Hvor lenge greide dere å skjule det, og hvordan var reaksjonene?

Anonymkode: 2195d...ec9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi ventet til uke 22. Fikk vel omtrent samme respons som om vi hadde sagt det tidligere. Når man sier det er jo strengt talt opp til foreldrene. 

Anonymkode: e0d40...661

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg vil vente lengst mulig med å fortelle om graviditeten, helst til etter ultralyd og enda lengere. Hvor lenge er det innafor å vente med å fortelle det? Hvor lenge greide dere å skjule det, og hvordan var reaksjonene?

Jeg synes det har blitt mer vanlig å fortelle tidlig om graviditet. Typ 8 uker vet jeg veldig mange forteller om graviditet.. men personlig har jeg ventet til uke 12/14 med mine graviditeter.

Anonymkode: 6bc07...816

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg synes det har blitt mer vanlig å fortelle tidlig om graviditet. Typ 8 uker vet jeg veldig mange forteller om graviditet.. men personlig har jeg ventet til uke 12/14 med mine graviditeter.

Anonymkode: 6bc07...816

Det har blitt mer vanlig fordi mange går på tidlig UL og hvis man ser hjertebank i uke 7/8 er plutselig risikoen for spontanabort veldig lav. Så da er det på en måte ikke vits å vente til uke 12 lengre.

Anonymkode: bd111...acd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du klarer å skjule det kommer nok veldig an på formen i første trimester og hvor tett på du har folk. Jeg hadde besøk av nær familie ca uke 7-8 og de la merke til at jeg hadde lite matlyst og energi, så de hadde mistanker. Fortalte det etter TUL i uke 12.

På jobb derimot var ikke folk så oppmerksomme, så de fleste der fikk vite det uke 19-20 etter Oul. Hadde nesten ikke mage før det uansett, og var ullgensersesong. 

Anonymkode: 0f4f5...13a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fortalt etter OUL med begge graviditetene. (Bortsett fra nærmeste familie.) Mage-messig var det ikke noe problem å skjule så lenge, men om jeg hadde vært veldig kvalm osv så blir det jo vanskeligere. 

Anonymkode: 4e597...a74

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen vits med å vente lenge med å si det for mange skjønner det veldig tidlig uansett. Man ser forandringer og legger sammen to og to . 

Anonymkode: fa1f0...e87

Skrevet

Jeg synes seks måneder. Samboeren min syntes tre måneder. 

AnonymBruker
Skrevet

Fortalte foreldrene våres der i uke 14, resten av familie og venner fikk vite det i uke 20:-)

Anonymkode: d9141...1ef

AnonymBruker
Skrevet

Ble rundt uke 20 her, siden det var ca rundt juletider. Følte meg ikke helt klar på den tiden heller 😅

Anonymkode: 48571...972

AnonymBruker
Skrevet

Fortalte det i uke 9 til familie og nærmeste venner. Neste gang venter jeg nok lenger, siden jeg hadde mye angst for at noe ville gå galt. 

Er student og har ikke fortalt det til alle jeg omgås enda, har tenkt at jeg sier det når det er naturlig. Men nå i uke 21 begynner magen å bli såpass avslørende at folk har begynt å skjønne det 😛 Hadde jeg gått inn for å skjule det med løse klær og slikt kunne jeg sikkert holdt det hemmelig litt til. 

Anonymkode: a745b...601

AnonymBruker
Skrevet

Vi fortalte i uke 8 fordi det var viktig for oss at folk visste i tilfelle det gikk galt og vi ville trenge støtte og fotståelse. Men det er jo helt individuelt hva man ønsker. Alt er jo "innafor"  men litt teit med de som går rundt med godt synlig babykul men later som ingenting.

Anonymkode: b622c...f1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi fortalte til de nærmeste i uke 13 etter tidlig UL, og andre i uke 20.

Anonymkode: f8638...aad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var langt uti 2.trimester før jeg sa noe på jobb, kanskje sånn 6-7mnd på veg. Er litt tjukk og gikk i store gensere så det var ikke så synlig.

Anonymkode: 1679d...364

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tenkt å fortelle de nærmeste i uke 12. det slapp jeg da, spontanaborterer nå i uke 9. sånn sett glad for at vi ikke har fortalt det til noen.  Men folk er forskjellig! 

Anonymkode: 200d9...d6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

De fleste venter til 12uker for da er de tryggest i forhold til spontanabbort, ikke alle orker å forholde seg til å snakke om sånt om det går gale!

Tenker det er opp til hver enkelt når de forteller det! 

Anonymkode: 1321a...b27

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det har blitt mer vanlig fordi mange går på tidlig UL og hvis man ser hjertebank i uke 7/8 er plutselig risikoen for spontanabort veldig lav. Så da er det på en måte ikke vits å vente til uke 12 lengre.

Anonymkode: bd111...acd

Det har også blitt vanligere fordi det ikke er skam å miste lenger. Og at mange ønsker støtte fra nær familie og venner om det skjer. 

Anonymkode: b3277...cae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjort sport av å vente med å fortelle helt til magen var poppeklar jeg 😂

Anonymkode: e7070...9bd

Skrevet

Vi fortalte det i uke 7, da hadde vi sett hjerteslag på ultralyd tre ganger. 

AnonymBruker
Skrevet

Med første fortalte vi det ved 13 uker. Klassisk etter første trimester.

Med andre fortalte vi det ved 20 uker, for da var det et samlingspunkt og passende anledning til å gjøre en liten morsom greie ut av det.

Med tredje fortalte jeg til noen ved uke 8 etter å ha sett hjerteslag. Med to vellykkede svangerskap bak med og hjerteslag var jeg ganske sikker på at det skulle gå bra. Mistet i MA i uke 10 og angrer veldig på å ha sagt det til noen. Noen syns det er trøst at andre vet det, jeg syns andre er avfeiende og uansett ikke forstår. Blir bare verre nå som det nærmer seg det som skulle vært termin.

Blir det et nytt svangerskap sier vi ingenting til noen før etter OUL. 

Anonymkode: 8f479...e3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...