Gå til innhold

Inspirert- men kommer ikke i gang (hobbyer generelt)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 18.14):

Jeg er egentlig glad i mye kreativt arbeid. 

Tegning, akvarell, pasteller, tusj, strikking, vil også lære meg å brodere, sy… 

Men jeg klarer ikke begynne. Jeg har alt utstyret jeg trenger, jeg skjønner at sperren er "inni" meg. Det er som skrivesperre, på en måte? Bare… kreativt. 

Jeg tror det handler litt om at jeg er livredd for å måtte prestere. Det jeg tegner må være fint/verdifullt, allerede fra første skisse. Så det stopper meg helt opp når jeg faktisk kommer i gang - for jeg blir så misfornøyd at jeg ikke takler det… 

Så da sitter jeg her. Jeg har masse kunstnerartikler i god kvalitet. Tid til å utføre hobbyen. Ønsker å gjøre det. Symaskinen står her, garnet og pinner ligger klart, tegneutstyret i en skuff ligger der og roper. Og jeg vil!

Alt ligger til rette… hvorfor får jeg det ikke til? Hvorfor klarer jeg ikke legge bort det sterke ubehaget når jeg forsøker? 

Dette stikker veldig dypt, så går ikke over ved å se en youtubetutorial, på en måte. 

Er det noen som kjenner seg igjen, eller er jeg helt ensom i dette? Det hindrer meg 100% i å være så kreativ som jeg ønsker… 

Anonymkode: 1c2a2...395

Adhd 

Anonymkode: ccbef...b08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Adhd 

Anonymkode: ccbef...b08

Hvordan si at du har lest innlegget, uten å ha lest tråden… 

Jeg har kun problemer med det kreative arbeidet jeg liker og vil gjøre. Har vært inne på tanken om ADHD selv tidligere, men jeg sliter aldri med andre oppgaver.  Bare kreativt/givende arbeid. Det vil si, jeg får gjort absolutt alt jeg skal, men ingenting av det jeg vil. Hvilket er litt omvendt av det mange med ADHD sliter med… 

jeg går som sagt i terapi og det hjelper. At du slenger ut et svar på mine lange innlegg hvor jeg prøver å forklare det med fire usle bokstaver og ingen mer forklaring enn de fire bokstavene, det hjelper meg altså ingen verdens ting. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Legg lista for målet litt lavere. Jobb evnt med nye teknikker du ikke kan . 

Anonymkode: 11825...c7f

Godt tips - problemet er at det finnes ikke noen lav list. Det er jo problemet, alt må være perfekt. Har det ikke noe verdi, så kan det ikke eksistere. Å jobbe med nye teknikker jeg ikke kan er ENDA verre enn å gjøre ting jeg kan, da kommer kritikken ekstremt til syne. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En ting jeg har erfart er at å stoppe helt opp ikke fører til noe. Så en ting jeg synes hjelper litt er å gjøre noe veldig lett og noe med en oppskrift. Så nå broderer jeg et veldig enkelt bilde. Må legge lista lavt og lage noe som jeg garantert får til, bare for å komme i gang. Ellers så prøver jeg bare å skisse noe på papir, et lerret og dyr maling kan fort legge press på meg.

Anonymkode: 5dd49...38c

Takk for tips, men se svaret mitt over. Selv ikke skisser kan eksistere som - nettopp skisser. De må være perfekte. 

I Grosny skrev (10 timer siden):

Stygg kunst kan ha mye for  seg, jeg tenkte akkurat på Bjarne Melgaard.

Men det viktigste er  at det ikke blir for viktig, med mindre man har en viktig historie å fortelle.

Takk. Jeg har problemer med følelsen viktig/uviktig, verdifull/verdiløs. Er vokst opp i et hjem med konsekvent latterligjøring, kritiske kommentarer og nedlatenhet. Jeg er (vokst opp som) uviktig (jobber aktivt med dette i terapi, som sagt) og har derfor brukt store deler av livet mitt for å kompensere slik at jeg også kan være viktig. Derfor er det nok noe i det du sier her - gjør det uviktig. Det er ikke så stort. Det er bare en tegning, jeg trenger ikke motbevise min verdiløshet via tegningen min. Er det noe sånn du tenker? Jeg har brukt mye av livet på å prøve å motbevise min uviktighet og verdiløshet.

Kanskje det er derfor jeg må prestere i alt jeg gjør? 

I Grosny skrev (10 timer siden):

En artig ting er å lage dårlige kopier fritt etter bilder man ser noe greit i. Fin måte å leke seg på. Og man kan hente litt her og der, blande forskjellige eventyr osv.

Når jeg leser dette forslaget syns jeg det høres helt unaturlig ut. Gjøre ting så stygt som mulig? Lage dårlige kopier? Være dårlig - med vilje? 

En del av meg skriker "nei nei, æsj! Jeg må være flink, verdifull, viktig!" Men… kanskje det er noe i det? Vær dårlig, for da slipper jeg å være perfekt? 

Takk for alle tips og tilbakemeldinger. Jeg tar de virkelig til meg og bruker de videre i tankearbeidet. 

med det sagt - jeg har faktisk tegnet en skisse i dag, og lar den være nettopp det - en skisse. Jeg har trua nå, ikke på kunsten/det kreative, men på peosessen dette er for meg. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når jeg leser dette forslaget syns jeg det høres helt unaturlig ut. Gjøre ting så stygt som mulig? Lage dårlige kopier? Være dårlig - med vilje? 

Nå mente jeg ikke å lage dårlig med vilje, men  å akseptere at det blir dårligere enn optimalt og  bare gønne på, glad og blid. Få fram lekenheten og pøs på uten at det nødvendigvis må bli så innmari bra. Jeg har f.eks. sett på bilder av biler på telefonen og forsøkt å tegne/ kopiere. Det blir alltid litt feil, men samtidig lærerikt (lærer mye om perspektiv) med aha-opplevelser. Og det  blir litt  røft og tøft. Den unøyaktig streken tilfører løshet og dynamikk. Det samme når jeg tegner hus. Det blir  langt fra perfekt men den unøyktige litt skjeive streken løser opp bildet og gjør det mindre statisk.

Skal man lage et perfekt bilde av en bil, så vasker man bilen,  tar den med til en perfekt location, venter på perfekt lys og får et perfekt bilde,  men det kan allikevel bli mer statisk enn en unøyaktig tegning. Er man ute etter perfekt gjengivelse er fotografi en aktuell teknikk, kombinert med photoshopping, men hvis man tegner eller maler så kan man gå et hakk videre og løse opp, leke  seg, tulle, ...Man står mye friere.

Det at alt skal være så perfekt er en psykologisk sperre som står i veien for deg, en sperre du har lært oppigjennom åra. Den bør læres bort, og jeg tenker altså på eksponeringstrening. Du kan rett og slett trene på å gjøre mer og mer som ikke er perfekt og oppleve at det faktisk går helt fint.

Jo oftere du lykkes med å produsere  uperfekt, desto mer naturlig blir det, og desto mer avslappet forhold oppnår du til det uperfekte. Det perfekte er ikke alltid perfekt, fordi det kan være anstrengt og hemmende.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei! 

vil bare komme med en liten oppdatering igjen. 

Noe har løsnet den siste uken, og jeg har tegnet mer denne uken enn noen sinne. Har sett på noen youtube-kurs og øver meg på å bare… tegne. Det blir mye firkanter, streker og trekanter 😂 men plutselig dukker det opp en fugl eller et menneske. 

jeg har bilder i hodet som jeg ønsker å få ned på papiret. Enn så lenge er det veldig… uferdig, men jeg klarer hvert fall se for meg at jeg tegner igjen. Det koster mye (blir helt utslitt etterpå), men jeg er i gang! 

Dette har skjedd så og si samtidig som jeg har hatt store fremskritt i terapien om blant annet omsorgsvikt, giftige forhold til et nært familiemedlem osv. Mye henger sammen :)  Gleder meg til å se hva som skjer videre!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei! 

vil bare komme med en liten oppdatering igjen. 

Noe har løsnet den siste uken, og jeg har tegnet mer denne uken enn noen sinne. Har sett på noen youtube-kurs og øver meg på å bare… tegne. Det blir mye firkanter, streker og trekanter 😂 men plutselig dukker det opp en fugl eller et menneske. 

jeg har bilder i hodet som jeg ønsker å få ned på papiret. Enn så lenge er det veldig… uferdig, men jeg klarer hvert fall se for meg at jeg tegner igjen. Det koster mye (blir helt utslitt etterpå), men jeg er i gang! 

Dette har skjedd så og si samtidig som jeg har hatt store fremskritt i terapien om blant annet omsorgsvikt, giftige forhold til et nært familiemedlem osv. Mye henger sammen :)  Gleder meg til å se hva som skjer videre!

Jeg kan anbefale Skillshare. Du kan teste en måned gratis. Det er et mye bedre sted å lære på enn Youtube, da de på Youtube sjelden går i dybden når de forklarer. Her går de ganske sakte frem og i dybden, og de har kurs for flere nivåer, fra helt nybegynner til mer avansert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meowmere skrev (På 18.8.2024 den 2.41):

Jeg kan anbefale Skillshare. Du kan teste en måned gratis. Det er et mye bedre sted å lære på enn Youtube, da de på Youtube sjelden går i dybden når de forklarer. Her går de ganske sakte frem og i dybden, og de har kurs for flere nivåer, fra helt nybegynner til mer avansert. 

Tqkk for tips!!! 🤩 skal sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 7.53):

Hvordan si at du har lest innlegget, uten å ha lest tråden… 

Jeg har kun problemer med det kreative arbeidet jeg liker og vil gjøre. Har vært inne på tanken om ADHD selv tidligere, men jeg sliter aldri med andre oppgaver.  Bare kreativt/givende arbeid. Det vil si, jeg får gjort absolutt alt jeg skal, men ingenting av det jeg vil. Hvilket er litt omvendt av det mange med ADHD sliter med… 

jeg går som sagt i terapi og det hjelper. At du slenger ut et svar på mine lange innlegg hvor jeg prøver å forklare det med fire usle bokstaver og ingen mer forklaring enn de fire bokstavene, det hjelper meg altså ingen verdens ting. 

Ville bare si at jeg har det slik som du beskriver, og det er slik min adhd er. Kommer aldri i gang med hobbyer, da daglige aktiviteter som må gjøres "tar over" all min kreative kapasitet. Pluss mye annet og altså. Ville bare si ifra, for syntes du svarte denne brukeren litt krast og avvisende.

Anonymkode: f62b8...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å kikke litt på YouTube for inspirasjon?  Når jeg er litt lei, så har jeg en drøss YouTube kanaler jeg følger, sitter å kikker litt, så kommer lysten og inspirasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.8.2024 den 1.53):

Ville bare si at jeg har det slik som du beskriver, og det er slik min adhd er. Kommer aldri i gang med hobbyer, da daglige aktiviteter som må gjøres "tar over" all min kreative kapasitet. Pluss mye annet og altså. Ville bare si ifra, for syntes du svarte denne brukeren litt krast og avvisende.

Anonymkode: f62b8...c94

Jeg kom med et ganske utdypende og forklarende svar til et innlegg som bestod av fire bokstaver, hverken mer eller mindre. Jeg syns ikke innlegget kan forvente så veldig mye mer enn det jeg ga? 

Jeg er i et terapiløp hvor det er ganske tydelig at mine problemer ikke kommer fra adhd, men systematisk omsorgsvikt og primærforelder med narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Tja, jeg kunne sikkert fått en ADHD-diagnose med mine symptomer, men det gjør den ikke noe mer riktig. For det viser seg at jo lenger jeg kommer i terapi, jo mindre symptomer får jeg. Problemet mitt er ikke ADHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å løsne her! 

I dag har jeg først vært på psykomotorisk fysioterapi, så gikk jeg en sopptur og da jeg kom hjem satte jeg meg ned og skrev i dagboken/notatboken min. Etter det kom jeg rett inn i tegne-flowen! Oftere og oftere klarer jeg å sette meg ned, plukke opp blyanten. Enten for å skrive, eller for å tegne. "Tømmer" jeg meg på papiret først med ord, kommer motivene lettere frem på tegnearket etterpå. 

I notatboken min skriver jeg ned alt jeg tenker på, og lar det strømme ned og ut uten en kritisk stemme eller redaktør i hodet. Alt skal bare få renne ut. Jeg føler meg alltid mye, mye lettere i hodet etterpå, som om det evige tankekjøret klarer å roe ned! Jeg ser også utslag på Garminklokken min, stressnivået synker betraktelig etter en sånn skriveøkt  

Jeg har også oppdaget at jeg er mest kreativ uten internett. Jeg ser altså kun på youtube/pinterest hvis det er noe spesifikt jeg lurer på, for eksempel en ny teknikk/noe jeg ikke får til. Jeg har mye inni hodet, mange motiver som vil ut  jeg må legge vekk mobilen for å skape plass til nettopp det  

Jeg er ikke 100% der jeg vil være, men det er stor fremgang her. Jeg fortsetter i terapi og hos psykomotorisk fysioterapeut, så hvem vet hvor dette vil ende. Men jeg er åh SÅ takknemlig for at jeg nå i dag har klart å holde en blyant, uten en sterk indre kritisk stemme som pisker meg ned før jeg i det hele tatt har fått begynt  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sped, liten, uskyldig start. Det viktigste er ikke at den er perfekt, for det viktigste er at kan få eksistere. 

image.jpg

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...